Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Mack skrivet 25 augusti 2014, 20:37:07 PM

Titel: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 25 augusti 2014, 20:37:07 PM
Afton.
Knepig fråga förmodligen, men någon gammal räv här måste väl ha vetskapen om vilket eller vilka företag som tog över efter Jämtlandsbuss (JB) försvann/köptes upp här i trakten av Östersund med omnejd i under nittiotalet?
Och, är det någon som har koll på årtalen om övertagande/försvinnande?

Hoppas tråden ligger rätt..annars får den såklart flyttas.
Informationen jag söker är till ett bokprojekt jag håller på med.

Med vänlig hälsning/Lars
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 augusti 2014, 21:38:33 PM
Kommuntrafiken inom Östersunds kommun gick till Swebus efter upphandling 1996 och den kvarvarande landsortstrafiken utanför Östersund överläts på Centrala Buss 1995.

Sedan var Östersunds kommun delägare i Bohmans Busstrafik tillsammans med Sundsvalls kommun 1996-1998, Sundsvallsdelen överläts till Näckrosbuss 2000.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 21:40:57 PM
Om jag minns fel här blir jag garanterat rättad av Lars och Christian, men då får det bli så! ;)

Den reguljära tätortstrafiken togs över av Swebus 1996-01-01 enligt minnet. Med denna följde även vissa landsbygdslinjer inom Östersunds kommun, t.ex. Brunflotrafiken, 112 mot Orrviken och Hackås och 159 mot Ås.

Färdtjästen behölls, men sedermera under firmanamnet Jämtlandstrafik. Kan det ha varit omkring år 2000 som Centrala Buss tog över den?

De allra sista grönvita bussarna från JBs dåvarande landsbygdstrafik som Swebus tog över, överlevde på linjerna mot Häggenås fram till sommaren 2003 då Swebus tappade Trafikområde Strömsund.

Men även färgschemat på Keolis bussar i Sundsvall fram till alldeles nyligen härstammade från Jämtlandsbuss, från den tid då JB var hälftenägare i Bohmans Buss som sedermera köptes upp av Näckrosbuss/Busslink.

Företaget AB Jämtlandsbuss omvandlades sedermera till ett kommunalt fastighetsbolag med namnet Vestibulum Fastigheter, men jag är osäker på om det är aktivt än idag.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 25 augusti 2014, 22:22:45 PM
Stort tack för svaren hittills.

Du Ersa kan ha mycket rätt i det du säger.
Åkte personligen buss mellan Östersund - Lit i början av 2000-talet - till och från gymnasiet - och då var dom vita bussarna med gröna nederdelar fortfarande kvar.
Under den här perioden bytte jag dessutom till mig en förarväska, en sån "sportbag", från en chaufför. Denna var blå med vit text där det stod Swebus på kortsidorna.

Dock var jag inte så förtjust i Fiftykarosserna, om än att det har gått ännu mer utför sedan dess i mitt tycke.
Karosserna från VanHool - på JB:s tid - var kungliga att åka i, och köra enligt flera chaufförer.

Men hursomhelst..kan man sammanfatta med att det var "Swebus" och "Centrala buss" som hade hand om `landsorterna från 1996 till 2003? (lite olika slutdatum beroende på vart det gällde dock)?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 22:32:21 PM
Vestibulum Fastigheter AB, grundat 1935-07-24, är sedan 2014-05-13 ett inaktivt bolag som är helägt av Östersunds Rådhus AB.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 23:19:16 PM
Citat från: Mack skrivet 25 augusti 2014, 22:22:45 PM
Men hursomhelst..kan man sammanfatta med att det var "Swebus" och "Centrala buss" som hade hand om landsorterna från 1996 till 2003? (lite olika slutdatum beroende på vart det gällde dock)?

Jämtlandsbuss kommunala landsbygdstrafik inom Östersunds kommun spreds ut på olika redan existerande och sedan länge upphandlade områden med start 2001-01-01.

Brunflotrafiken (linjerna 10, 11, 111, 115) tillfördes Bräcke trafikområde som redan kördes av Centrala Buss, så här var det Danielssons och Brunflo Buss som tog över med fyra respektive tre bussar. Hela Bräcke trafikområde tillföll KR Trafik sommaren 2003.
Orrviken- och Fåkertrafiken (linje 112) tillfördes Bergs trafikområde, fick nya numret 161 och förlängdes till Svenstavik. Operatör var vid tillfället KR Trafik.
Åstrafiken (linje 159) tillfördes Krokoms trafikområde där Centrala Buss körde. Brunflo Buss tog över det enda fordonet vilket var en gammal grön Scania stadsbuss som lackats lila/vit.
Lit- och Häggenåstrafiken (bl.a linje 140, 143) tillfördes trafikområde Strömsund, och "behölls" således några år till av Swebus, fram till sommaren 2003 då KR Trafik tog över området.

Helt oberoende av den kommunala landsbydstrafiken hade Jämtlandsbuss på ett separat avtal med Länstrafiken den rejält långa godslinjen 153 till Valsjöbyn/Gunnarsvattnet längst uppe i Krokoms kommun, som de körde länstrafiklackad godsbuss på:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/J/JamtlandsBuss_JB/300/slides/JB_337_HCH107_Ostersund_950904.html
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 augusti 2014, 23:33:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 23:19:16 PM
Helt oberoende av den kommunala landsbydstrafiken hade Jämtlandsbuss på ett separat avtal med Länstrafiken den rejält långa godslinjen 153 till Valsjöbyn/Gunnarsvattnet längst uppe i Krokoms kommun, som de körde länstrafiklackad godsbuss på:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/J/JamtlandsBuss_JB/300/slides/JB_337_HCH107_Ostersund_950904.html

337 är ex Dil 7802-Swebus 7802 som övertogs sommaren 1993 och överläts till Centrala Buss samtidigt som resten av Krokomstrafiken, 1995.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 11:36:06 AM
Hur mycket trafik hade JB i Krokoms kommun fram till 1995? Var det hela trafikområdet?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 11:47:47 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 11:36:06 AM
Hur mycket trafik hade JB i Krokoms kommun fram till 1995? Var det hela trafikområdet?

Ja
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 12:06:41 PM
Aha! Så Länstrafiken upphandlade Krokom för första gången under tidigt 90-tal, och då kammade JB hem allt, fram till nästa upphandling som CB vann?

Krokoms kommuns busshistoria under 1900-talet har nog aldrig blivit rejält ventilerad och diskuterad här tidigare. Plus att bilder på lila bussar tagna innan 1995 nog aldrig visats här.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 26 augusti 2014, 21:16:10 PM
Jag tror jag har en svartvit bild på en lila buss någonstans..ska undersöka saken.
Dock är ju detta taget runt 2001 om jag minns rätt.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:28:42 PM
Den första lila bussen var nog den som Erik länkade till, ex Swebus 7802.

Jb 261, 291 o 301 blev alla lila sommaren 1991 efter att Jb förlorat Bräckekontraktet
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 26 augusti 2014, 21:36:00 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:28:42 PM
Den första lila bussen var nog den som Erik länkade till, ex Swebus 7802.

Jb 261, 291 o 301 blev alla lila sommaren 1991 efter att Jb förlorat Bräckekontraktet

Fanns det inte blåa, röda och gröna bussar också i samma sorts lackering?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:58:11 PM
Citat från: Mack skrivet 26 augusti 2014, 21:36:00 PM
Fanns det inte blåa, röda och gröna bussar också i samma sorts lackering?

Gul=Bräcke, hade JB till juni 1991, sedan Swebus
Röd=Åre CentralaBuss från 1989
Lila=Krokom, hade Jb till 1995
Orange=Hammarstrand från juni 1991 Swebus
Blå=Strömsund från juni 1991 Swebus
Turkos=Berg-Härjedalen CentralaBuss från juni 1991
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 27 augusti 2014, 18:51:11 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:58:11 PM
Gul=Bräcke, hade JB till juni 1991, sedan Swebus
Röd=Åre CentralaBuss från 1989
Lila=Krokom, hade Jb till 1995
Orange=Hammarstrand från juni 1991 Swebus
Blå=Strömsund från juni 1991 Swebus
Turkos=Berg-Härjedalen CentralaBuss från juni 1991

Så många var det till och med ja.
Även kallade "polkagrisarna", haha.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 27 augusti 2014, 19:04:39 PM
Citat från: Mack skrivet 27 augusti 2014, 18:51:11 PM
Så många var det till och med ja.
Även kallade "polkagrisarna", haha.

Nja, polkagrisarna introducerades först senare (i olika områden, mellan 1998 och 2003).
Innan dess var det vit framdel och färgad bakdel som gällde:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/000/slides/KR_Trafik_022_CZZ262_Ostersund_051007b.html
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 27 augusti 2014, 22:29:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2014, 19:04:39 PM
Nja, polkagrisarna introducerades först senare (i olika områden, mellan 1998 och 2003).
Innan dess var det vit framdel och färgad bakdel som gällde:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/000/slides/KR_Trafik_022_CZZ262_Ostersund_051007b.html

Hade för mig polkagrisarna fanns samtidigt som dessa, men alla var alltså i samma schema men i olika färger?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2014, 05:25:56 AM
Citat från: Mack skrivet 27 augusti 2014, 22:29:36 PM
Hade för mig polkagrisarna fanns samtidigt som dessa, men alla var alltså i samma schema men i olika färger?

Jo, de bägge färgschemana fanns samtidigt. Oftast fick bussarna med den gamla Z-lackeringen rulla livslängden/avtalen ut, och bara några enstaka fordon som flyttades mellan trafikområdena, t.ex några från Krokom till Lit, fick sitt gamla färgschema bytt till det nya randiga. I detta fall i samband med färgbytet från lila till blått.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 29 augusti 2014, 23:24:56 PM
Förmodligen en knepig och måhända omöjlig? fråga i ämnet, men enligt mitt måhända svackande minne så rullade en äldre - manuellt växlad - dubbelaxlad buss jämsides ett tag med Fiftybussarna?
Nu pratar jag om sträckorna mot Lit/Häggenås (140, 143 osv).

Har sökt på lite bilder och närmsta jag får fram är att det kan ha varit en Alpus 260. Kan jag ha rätt i mitt påstående?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 augusti 2014, 18:39:22 PM
Citat från: Mack skrivet 29 augusti 2014, 23:24:56 PM
Förmodligen en knepig och måhända omöjlig? fråga i ämnet, men enligt mitt måhända svackande minne så rullade en äldre - manuellt växlad - dubbelaxlad buss jämsides ett tag med Fiftybussarna?
Nu pratar jag om sträckorna mot Lit/Häggenås (140, 143 osv).

Har sökt på lite bilder och närmsta jag får fram är att det kan ha varit en Alpus 260. Kan jag ha rätt i mitt påstående?

Någon Alpus har aldrig funnit i de trakterna :-)
Vad pratar vi om för år? Under JB:s tid eller senare?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2014, 20:27:31 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 augusti 2014, 18:39:22 PM
Någon Alpus har aldrig funnit i de trakterna :-)
Vad pratar vi om för år? Under JB:s tid eller senare?

Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra. "Jämsides med Fifty-bussarna" betyder troligtvis Swebus tid fram till sommaren 2003.
Den enda Alizéen jag kommer ihåg på rak arm från den tiden i det trafikområdet, var en godsbuss som var Strömsundslackad (Z-lacken) och gick oftast på linje 142 till Strömsund. Men det var nog inte den som efterfrågades.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 augusti 2014, 20:38:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2014, 20:27:31 PM
Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra.

Ja om det var på Swebus tid fanns det ett otal Strömsundsbussar med manuell låda :-) och blå färg.

7797, 7812, 16 (Dessa hade G7 låda) och den förstnämnda var en Delta 501 och de Övriga vanHool Al 360

I kommunfärg (Östersund) fanns det sedan ett antal inflyttade Säffle och den ovan nämnda 7797 fick den färgen också.

I Firmalack fanns ju även 2608 (vanHool Al 310, ZF Split) och 7735 (Ajokki 6000/dito)

Om jag ska sätta en slant gissar jag på den gamla häcken 7735, de övriga som jag nämner känns inte lika antika.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 31 augusti 2014, 20:35:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2014, 20:27:31 PM
Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra. "Jämsides med Fifty-bussarna" betyder troligtvis Swebus tid fram till sommaren 2003.
Den enda Alizéen jag kommer ihåg på rak arm från den tiden i det trafikområdet, var en godsbuss som var Strömsundslackad (Z-lacken) och gick oftast på linje 142 till Strömsund. Men det var nog inte den som efterfrågades.

VanHoolen var det definitivt inte. Den minns jag oerhört väl. Brukade rulla mot Strömsund vid tolvtiden, så man fick skynda sig för att hinna med den om man hade kortdagar i skolan.

Bussen jag åsyftar hade, om jag nu minns rätt, JB:s lackering och hade inget godsutrymme baktill.
Tidsperioden måste ha varit kring 2000?
Kändes som en inhyrd reserv som inte nyttjades så ofta, och kändes jämfört med Fiftymodellerna väldigt omodern med sin delade framruta och oerhört bullrande motor med manuell låda - även om jag råkade gilla denna skarpt..men det var jag det.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2014, 20:57:22 PM
Jämtlandsbuss hade några VanHooler som var firmalackade i de äldre firmafärgerna med ljusgrönt upptill, vitt i mitten och mörkgrönt nedtill. De nyare färgerna var några vita Fifty bussar som fick enklare gröna linjer nedtill, som säkerligen var billigare.

Den enda JB-gröna VanHool jag minns på rak arm var 292, som dock inte följde med till Swebus utan som såldes till Danielssons omkring år 1999-2000. Efter ytterligare några år fick den firmans helblå färg. Hur många VanHooler av samma storlek (Alizée 260) som fanns hos JB utöver 292 minns nog Lars bättre än jag.
Eller så tog kanske Swebus hjälp av Danielssons som då fick rycka in med sin JB-gröna reservbuss?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2014, 22:23:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2014, 20:57:22 PM
Jämtlandsbuss hade några VanHooler som var firmalackade i de äldre firmafärgerna med ljusgrönt upptill, vitt i mitten och mörkgrönt nedtill. De nyare färgerna var några vita Fifty bussar som fick enklare gröna linjer nedtill, som säkerligen var billigare.

Den enda JB-gröna VanHool jag minns på rak arm var 292, som dock inte följde med till Swebus utan som såldes till Danielssons omkring år 1999-2000. Efter ytterligare några år fick den firmans helblå färg. Hur många VanHooler av samma storlek (Alizée 260) som fanns hos JB utöver 292 minns nog Lars bättre än jag.
Eller så tog kanske Swebus hjälp av Danielssons som då fick rycka in med sin JB-gröna reservbuss?

Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 01 september 2014, 00:08:36 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2014, 22:23:24 PM
Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga

Till Ersa: Det var absolut ingen VanHool, jag lovar!

Den jag har i åtanke hade lägre tak såsom Alpusen jag föreslog.
Och bullrig..jag kanske är klen på att förklara och ber om ursäkt över detta, men den var bullrigare och av ett äldre snitt än en Carrus Fifty, därav varför jag tror det var en extrainsatt buss som bara fick rycka in ibland.
Skulle jag gissa dess ålder så var den nog jämnbördig, om inte lite äldre än dom gamla JB-målade VanHoolerna.
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2014, 06:59:48 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2014, 22:23:24 PM
Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga

Jo, jag var inne på samma tankebanor (den växellådan glömmer man inte). Men det var sista halmstrået, så nu är jag utan idéer. :)
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 08:17:47 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 06:59:48 AM
Jo, jag var inne på samma tankebanor (den växellådan glömmer man inte). Men det var sista halmstrået, så nu är jag utan idéer. :)

Men just den gamla Föllingebussen 292 hade den sämsta lådan av alla dessa :-) systern 291 som vi hade i Bräcke gick som en dröm efter att lådan justerades in och fick nya kvitteringskontakter o dämpare (efter ett par tusen mil :-)

Någon som har en placeringslista daterad 1999 eller 2000?  Den äldsta jag har digitalt är daterad några månader efter att man förlorat trafiken 2000 och där finns bara Strömsundstrafikens bussar kvar.

Om man kikar på övertagna bussar från JB finns ingen som passar in tyvärr.

Om man utgår från att det bör ha varit en B10M med tanke på växellåda o ljudnivå finns inte så många att välja mellan, de som flyttades in från Västsverige var alla ZF automat, typ 3094. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3000/Swebus_3094_OYJ655_Ostersund_990531.jpg

De gamla häckar som fanns kvar 1999/2000 bör ha varit 2608, 7735, 7764 o 7773, alla av årsm 1985-87
Men ingen av dessa lär väl ha fått grön lack?

Den äldsta som lackades om lär väl ha varit 7797 -89
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7735_2.jpg)
7735 Ajokki 6000

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/2608ba.jpg)
2608 vanHool Al 310

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7797.jpg)

7797 Delta 501 Foto Christian Ljunggren
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2014, 09:49:38 AM
Nedersta bilden på Deltan vid Vallsundet tröttar man aldrig på! :)
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Mack skrivet 01 september 2014, 23:39:05 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 08:17:47 AM

Om man utgår från att det bör ha varit en B10M med tanke på växellåda o ljudnivå finns inte så många att välja mellan, de som flyttades in från Västsverige var alla ZF automat, typ 3094. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3000/Swebus_3094_OYJ655_Ostersund_990531.jpg



Just 3094 måste det ha varit!
På bilden har den ju dessutom Lit på destinationstavlan!
Men, var den automatväxlad alltså?
Titel: SV: Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 23:42:29 PM
Citat från: Mack skrivet 01 september 2014, 23:39:05 PM

Just 3094 måste det ha varit!
På bilden har den ju dessutom Lit på destinationstavlan!
Men, var den automatväxlad alltså?

Japp, 5 stegs ZF, en gammal "Röd?" Express från Göteborg eller Uddevalla, väl in(slut)körd.

Kul att vi löst gåtan.