Såg följande kommentar i tråden "Konstiga toppskyltar".
Citat från: igel skrivet 23 augusti 2014, 11:27:09 AM
.... Sedan får man inte stanna eller parkera så att man skymmer vägmärken .....
När jag läste detta som kom jag att tänka på andra "konstiga" placeringar av hållplatsskyltar. På vilket sätt får kollektivtrafiken "spärra" vid korsningar. Det finns t ex korsningar där skyltens placering är sådan att bakre delen av bussen spärrar ut- och infart till annan väg - inte enbart vid enskild väg utan även vid korsning där utfarten är märkt både med lämnaföreträdemärke och hajtänder (finns säkert också stoppskylt och heldragen linje).
Utöver det förekommer det, säkert ganska ofta, inom skolskjuts att buss kör över på motsatt sida för att hämta/släppa av barn och detta just vid ovan nämnda korsningar.
Någon som ha koll på lag md mera?
Citat från: mittlinje skrivet 23 augusti 2014, 12:31:38 PM
Såg följande kommentar i tråden "Konstiga toppskyltar".
När jag läste detta som kom jag att tänka på andra "konstiga" placeringar av hållplatsskyltar. På vilket sätt får kollektivtrafiken "spärra" vid korsningar. Det finns t ex korsningar där skyltens placering är sådan att bakre delen av bussen spärrar ut- och infart till annan väg - inte enbart vid enskild väg utan även vid korsning där utfarten är märkt både med lämnaföreträdemärke och hajtänder (finns säkert också stoppskylt och heldragen linje).
Utöver det förekommer det, säkert ganska ofta, inom skolskjuts att buss kör över på motsatt sida för att hämta/släppa av barn och detta just vid ovan nämnda korsningar.
Någon som ha koll på lag md mera?
Det förstnämnda är väldigt vanligt i landsorten där man då använder den korsande/anslutande vägen istf hpl ficka, problemet är nog minimalt i de flesta fall med gles busstrafik och låg trafikintensitet på anslutande väg, då är det värre när man sätter stolpen precis innan den anslutande vägen.
Köra över på motsatt sida? och släppa barnen ut i körbanan? det verkar inte genomtänkt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2014, 13:00:57 PM
Köra över på motsatt sida? och släppa barnen ut i körbanan? det verkar inte genomtänkt.
Om du tror att det går till så har du nog aldrig varit involverad i skoltrafik (och särskilt inte med mindre fordon) ::) övriga förstår nog vad jag menar ;D
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2014, 13:00:57 PM
Det förstnämnda är väldigt vanligt i landsorten där man då använder den korsande/anslutande vägen istf hpl ficka, problemet är nog minimalt i de flesta fall med gles busstrafik och låg trafikintensitet på anslutande väg, då är det värre när man sätter stolpen precis innan den anslutande vägen.
Visst, det är landsbygdstrafik jag syftar på. Och problemet ÄR minimalt - men hur skall bedömningen göras och vem står som ansvarig ifall någon olycka sker och vad säger lagen. Då förväntar jag mig att chauffören inte gör något fel som kan belastas kategorin slarv/dåligt omdöme. Skall vi gå på minimalt gällande problem så kommer nog listan bli lång :-\
Var med om ett ställe för ca 15 år sedan där skyltens och hållplatsens placering innebar att bussens bakre parti stod över ett övergångsställe samt delvis in i korsning. Orten var Västra Karup på Bjärehalvön och Skånetrafiken var snabba att förändra innan någon olycka hände.
Citat från: mittlinje skrivet 23 augusti 2014, 13:14:00 PM
Om du tror att det går till så har du nog aldrig varit involverad i skoltrafik (och särskilt inte med mindre fordon) ::) övriga förstår nog vad jag menar ;D
Du är välkommen på ett studiebesök.
Och om du med mindre fordon avser personbilar så bedriver vi ingen taxirörelse så där har du helt rätt, men med buss så har vi helt klart ingen hållplats där vi släpper barnen ut i körbanan.
Citat från: mittlinje skrivet 23 augusti 2014, 13:24:17 PM
Visst, det är landsbygdstrafik jag syftar på. Och problemet ÄR minimalt - men hur skall bedömningen göras och vem står som ansvarig ifall någon olycka sker och vad säger lagen. Då förväntar jag mig att chauffören inte gör något fel som kan belastas kategorin slarv/dåligt omdöme. Skall vi gå på minimalt gällande problem så kommer nog listan bli lång :-\
Var med om ett ställe för ca 15 år sedan där skyltens och hållplatsens placering innebar att bussens bakre parti stod över ett övergångsställe samt delvis in i korsning. Orten var Västra Karup på Bjärehalvön och Skånetrafiken var snabba att förändra innan någon olycka hände.
När det gäller övergångsställen och liknande så är vi inne på tättbebyggt område och givetvis kan inte hpl anordnas så man blockerar ett sådant, ute på landsbygden finns sällan övergångsställen och skulle det råka komma en personbil på en anslutande väg samtidigt som en buss stannat för på/avstigning får ju pb föraren vänta, här blir risken väldigt liten. Däremot om man för att undvika att blockera korsningen ställer stolpen precis innan så skymmer en stannande buss sikten ordentligt för samma personbil. Jag kan inte påminna mig att placeringen efter någon gång har ställt till problem för mig, snarare så att man kan komma av vägen med bussen istf att kunden får kliva av ner i diket.
På landsbygden där stolpar saknas stannar man oftast vid anslutande vägar eller utfarter i syfte att underlätta både för annan trafik och för kunderna.
Hållplats före övergångställe är väl egentligen inte heller helt optimalt.
https://maps.google.se/maps?ll=56.16111,15.589569&spn=0.18,0.3&cbll=56.16111,15.589569&layer=c&panoid=93AgI_bLmN6dVYXq_XDK4Q&cbp=,251.76,,0,26.080002&output=classic&dg=opt (https://maps.google.se/maps?ll=56.16111,15.589569&spn=0.18,0.3&cbll=56.16111,15.589569&layer=c&panoid=93AgI_bLmN6dVYXq_XDK4Q&cbp=,251.76,,0,26.080002&output=classic&dg=opt)
Ett exempel på hållplats placerad vid anslutande väg, inga problem alls :-)
https://maps.google.se/maps?q=Takstens&hl=sv&ll=57.820452,18.886893&spn=0.000023,0.018904&sll=56.16111,15.589569&sspn=0.209917,0.604935&oq=takstens&t=m&z=16&layer=c&cbll=57.820362,18.886512&panoid=3RV9uWc_4gYfy1mEHYOnFw&cbp=13,262.34,,0,-8.27
Och ett exempel på mindre bra placering, direkt före en anslutande väg/korsning.
https://maps.google.se/maps?q=Takstens&hl=sv&ll=57.834597,18.923628&spn=0.000023,0.018904&sll=56.16111,15.589569&sspn=0.209917,0.604935&oq=takstens&t=m&z=16&layer=c&cbll=57.834503,18.923132&panoid=yqh6ykuMMz1BT4BRAhLgHg&cbp=13,104.51,,0,17.78
Kan inte låta bli att flika in med en från SL-trafiken. Saltsjöbaden station på nattbuss 497 har hållplats mitt i en rondell och står man med ledbuss har man nästan släpet kvar i spårområdet. Nu fungerar det ju i praktiken eftersom det är på natten men frågan är om det är helt förenligt med trafikföreskrifter att stanna där egentligen...
https://www.google.se/maps/@59.278909,18.311037,3a,75y,185.13h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1stBZRJxveADyXIAvcQD9eow!2e0?hl=sv (https://www.google.se/maps/@59.278909,18.311037,3a,75y,185.13h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1stBZRJxveADyXIAvcQD9eow!2e0?hl=sv)
Många gånger har det blivit tankevurpor men enligt trafikförordningen (3 kap. 53 §) kan man under vissa förutsättningar ha hållplatsen i en korsning.
Övergångsställe och cirkulationsplats finns det däremot inga undantag för. Dessutom synnerligen olämpligt.
Citat från: CS skrivet 23 augusti 2014, 23:21:19 PM
Kan inte låta bli att flika in med en från SL-trafiken. Saltsjöbaden station på nattbuss 497 har hållplats mitt i en rondell och står man med ledbuss har man nästan släpet kvar i spårområdet. Nu fungerar det ju i praktiken eftersom det är på natten men frågan är om det är helt förenligt med trafikföreskrifter att stanna där egentligen...
https://www.google.se/maps/@59.278909,18.311037,3a,75y,185.13h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1stBZRJxveADyXIAvcQD9eow!2e0?hl=sv (https://www.google.se/maps/@59.278909,18.311037,3a,75y,185.13h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1stBZRJxveADyXIAvcQD9eow!2e0?hl=sv)
Något att ta upp för skyddsombudet hos er?/Ulf
Frågan gällde inte alls hållplatsskyltar på det sätt utan det är Admin som ändrat rubriken från "spärr"! Så därför har diskussionen kommit lite ur kurs.... även om jag i mitt anförande delvis hänvisade till kollektivtrafik.
Däremot kan skyltar förekomma vid dessa platser, antingen linjetrafik eller skolbusskylt men oftast finns ingen sådan skylt. Hoppas nedanstående beskrivning gör det lite mer förståeligt. ???
I de kommuner jag kört skolskjuts har det i stort sett i alla förekommit att skolskjutsfordonet i vissa fall skall köra över på motsatt sida för att släppa barn. Givetvis går de inte ut i körbanan som ovan spekulerar i utan bussen är riktad på sådant sätt att det finns god marginal ut till körbanan och chauffören eller annan vuxen är behjälplig. Oftast är detta en buss med ca 20 platser.
Inför denna termin förekommer denna typ av spärr med en större buss, 12 m vilket inte är något storleksproblem i korsningen. Eleverna är lågstadiebarn (får ha 2 km till hpl från hemmet) och kommunen tjänar x antal kronor genom att bussen slipper gå in på denna väg samtidig som man nyttjar sin fastslagna skolskjutspolicy.
Frågan är alltså vad de finns för lagar som kan gälla vid denna typ av "spärr".
Jo jag ändrade rubriken då spärr inte var en bra rubrik och genom din första post så lät det som att du menade hållplatsskyltar.
Jag kan iaf säga när jag körde skolbarn i uppsala att vi fick inte köra över till motsatt sida utan var avsläppet på andra sidan så skulle man åka och vända på lämpligt ställe och sedan släppa av på korrekt sida.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 24 augusti 2014, 12:06:45 PM
Jo jag ändrade rubriken då spärr inte var en bra rubrik och genom din första post så lät det som att du menade hållplatsskyltar.
Jag kan iaf säga när jag körde skolbarn i uppsala att vi fick inte köra över till motsatt sida utan var avsläppet på andra sidan så skulle man åka och vända på lämpligt ställe och sedan släppa av på korrekt sida.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Ja så fungerar det hos oss också, finns några bra exempel där bussen kör samma sträcka tre ggr för att hämta barn som bor på motsatt sida, som vid denna plats.
https://maps.google.se/maps?ll=57.442363,18.700447&spn=0.00037,0.302467&cbll=57.442187,18.700401&layer=c&panoid=0Z0L5UD_nHaq_ovT14FzRA&cbp=12,43.96,,0,16.14&t=m&z=12
Sedan finns det exempel på vägar där barnen med hjälp av föraren får korsa vägen vid på eller avstigning, detta beror på vägens trafik, siktförhållanden och barnens ålder.
De enda platser som vi "byter" sida är där det finns slingor eller terminaler, typ här:
https://maps.google.se/maps?ll=57.455133,18.666682&spn=0.000739,0.604935&cbll=57.455133,18.666682&layer=c&panoid=gcMQmZW_TPkzQXG2vWFQ0w&cbp=12,261.82,,0,3.59&t=m&z=11
Exempel på placering av f d skylt vid vägkorsning:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN3823_zpsf4f3df47.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN3823_zpsf4f3df47.jpg.html)
Killinge vid Håtuna k:a 14 08 21
(Stolpen står på den lilla byvägen och stora vägen precis hitom)/Ulf
Här är ett exempel på en hållplats i en korsning i SL-trafiken (https://www.google.se/maps/@59.432838,18.321265,3a,75y,305h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sG1UnUS7t16JocHZqha9r0g!2e0 (https://www.google.se/maps/@59.432838,18.321265,3a,75y,305h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sG1UnUS7t16JocHZqha9r0g!2e0)) Den trafikeras 48ggr/dag på vardagar, så den är inte direkt trafikerad ett fåtal gånger.
Tack för svaren....