På annat forum är ämnet hett, Adelsö Buss kör åt Grön Ungdom med Tyska plåtar, är detta lagligt?
Notis finns även på bussmagasinet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=781047398603796&set=a.271278836247324.62912.100000956295733&type=1&theater
Absolut!
Man behöver inte registrera om fordonen inom EU för användning...åtminstone inte i kortare perioder som testbussar etc.
Kan man gissa att även denna ägs av Fastighets AB Humlegården?
Vad rullar de övriga partierna runt med i valrörelsen?
Såg på TV för någon vecka sedan Socialdemokraternas buss, men den var inte identifierbar, vare sig regnummer eller ägare syntes. Det var en 2-axlig Volvo 9700 med konferensinredning.
SD verkade använda en vanlig husbil i sin inte fullt lyckade resa i Västerbottens inland.
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akesson-talade-pa-tom-parkeringsplats/
Citat från: Clabbe skrivet 23 augusti 2014, 00:50:15 AM
På annat forum är ämnet hett, Adelsö Buss kör åt Grön Ungdom med Tyska plåtar, är detta lagligt?
Notis finns även på bussmagasinet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=781047398603796&set=a.271278836247324.62912.100000956295733&type=1&theater
Jisses vilket gnäll det kunde läsas via den länken! Nog är en modern tysk buss tillräckligt ren. Det kanske inte är en Euro6, men kan väl vara en Euro5. Inte är våra svenskregistrerade bussar automatiskt miljövänligare. Eller vill de att MP ska åka in en Scania etanolare som drar 8 liter/mil, eller en Volvo RME-buss med oljestinkande sliten 9-litersmotor som kräver regelbundna motorbyten pga deras ideliga haverier?
Med
"brandbilen som inte var miljövänlig", menar han då att den fyllt 8 år, och därmed hux flux blev
jättemiljöfarlig över en natt? Men åter blir miljövänlig dagen då den fyllt 30 år?
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2014, 12:58:16 PM
Jisses vilket gnäll det kunde läsas via den länken! Nog är en modern tysk buss tillräckligt ren. Det kanske inte är en Euro6, men kan väl vara en Euro5. Inte är våra svenskregistrerade bussar automatiskt miljövänligare. Eller vill de att MP ska åka in en Scania etanolare som drar 8 liter/mil, eller en Volvo RME-buss med oljestinkande sliten 9-litersmotor som kräver regelbundna motorbyten pga deras ideliga haverier?
Med "brandbilen som inte var miljövänlig", menar han då att den fyllt 8 år, och därmed hux flux blev jättemiljöfarlig över en natt? Men åter blir miljövänlig dagen då den fyllt 30 år?
Det är en batteribuss :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2014, 13:07:07 PM
Det är en batteribuss :-)
Ännu mindre orsak för upprörda känslor då. Eller tror folk att även batteribussar är miljöfarliga och omoraliska att ta upp från Berlin?
Hittade lite länkar här:
http://www.mp.se/norrtalje/just-nu/miljopartiet-tour
http://www.bussmagasinet.se/2014/08/mp-tar-elbussen-i-stockholmskampanj/
Miljöpartiets buss är en Eurabus 2.0 (http://www.eurabus.de/en/eurabus), och när den inte används står den parkerad i Brygga industriområde på Ekerö. Dock står den med baksidan mot vägen, så jag är inte säker på att det går att hitta någon bra fotovinkel där fronten syns.
Här (http://www.mp.se/stockholmsregionen/just-nu/miljopartiet-tour) finns programmet för hur bussen ska användas i valrörelsen. Även på denna länk finns det en bild där man ser texten "Elbuss" som pellejönsen på Facebook efterlyste. Tydligen går det bra att dra slutsatser om vilken text som finns och inte finns på bussen när man bara har sett en av fyra sidor... :-X
Socialdemokraternas buss är Strömma Buss 542, BCY413. Denna kom körande från Färingsö när jag var på väg hem i torsdags kväll.
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/sb542.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2014, 13:11:56 PM
Ännu mindre orsak för upprörda känslor då. Eller tror folk att även batteribussar är miljöfarliga och omoraliska att ta upp från Berlin?
Hittade lite länkar här:
http://www.mp.se/norrtalje/just-nu/miljopartiet-tour
http://www.bussmagasinet.se/2014/08/mp-tar-elbussen-i-stockholmskampanj/
Ja men batterierna är givetvis miljöfarliga :-)
Räcker sladden blicknedsale ? Annars finns det ju packmopeder.....
Detta är den andra elbussen som Adelsöbuss har hyrt in därav de tyska skyltarna .
Humlegården är bara en kund som ville prova det här med elbuss.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 23 augusti 2014, 17:09:38 PM
Detta är den andra elbussen som Adelsöbuss har hyrt in därav de tyska skyltarna .
Humlegården är bara en kund som ville prova det här med elbuss.
/Lennart
Jo, dock är väl Humlegården den kund som "äger" i a f den första bussen :-) även om den opereras av Adelsö Buss.
Skall undersöka saken och återkommer i frågan då jag inte har kört den ännu.
/Lennart
Om inte jag missminner mej så kan man ha en utlandsreggad buss i trafik upp till 12 mån innan den måste ut ur landet.
Sedan är det ju en försäkringsfråga då det måste finnas grönt kort i.
Man måst nog ochså ha det "blåa" tillståndet att köra en tyskreggad buss med Svenskt körkort. Kanske är det bara i Tyskland man behöver det.
Bergkvarabuss kör (körde?) väl en hel del dubbeldäckare som var tyskregistrerade i Sverige.
Citat från: Sundås skrivet 25 augusti 2014, 12:47:02 PM
Bergkvarabuss kör (körde?) väl en hel del dubbeldäckare som var tyskregistrerade i Sverige.
Men dessa ägs ju av Bergkvarabuss tyska dotterbolag. Dvs är ej inhyrda av extrem part i utlandet.
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 13:54:52 PM
Men dessa ägs ju av Bergkvarabuss tyska dotterbolag. Dvs är ej inhyrda av extrem part i utlandet.
Man har emellanåt haft en del Citaro för utprovning/inlåning som rullat med tyska skyltar. Vissa av dessa har också varit hos de andra stora operatörerna.
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2014, 12:58:16 PM
Jisses vilket gnäll det kunde läsas via den länken! Nog är en modern tysk buss tillräckligt ren. Det kanske inte är en Euro6, men kan väl vara en Euro5. Inte är våra svenskregistrerade bussar automatiskt miljövänligare. Eller vill de att MP ska åka in en Scania etanolare som drar 8 liter/mil, eller en Volvo RME-buss med oljestinkande sliten 9-litersmotor som kräver regelbundna motorbyten pga deras ideliga haverier?
Med "brandbilen som inte var miljövänlig", menar han då att den fyllt 8 år, och därmed hux flux blev jättemiljöfarlig över en natt? Men åter blir miljövänlig dagen då den fyllt 30 år?
Jag tror att den "brandbil" som åsyftas är den Scania från 1971 som MP hyrde in från en Sveriedemokratisk lokalpolitiker i Dalarna för att frakta en valstuga in i ett område med miljözon. Det visade sig vid närmare koll att "åkeriet" som uthyraren påstod sig ha saknade såväl F-skattsedel som trafiktillstånd, lägg till det ett miljöbrott beställt av MP så förstår man snart att dom gjorde en riktig dundertavla.
Moderaterna använder även denna gången Stockholmsbuss http://goransfunderingar.blogspot.se/2014/08/nar-statsministern-far-bestamma.html (http://goransfunderingar.blogspot.se/2014/08/nar-statsministern-far-bestamma.html)
Har nu kollat med Adelsö buss de är reggade på Adelsö buss , men inhyrda av Eurabus för verksamhet här i Sverige.
/Lennart
Adelsöbuss tycker att det är kul att dessa har blivit uppmärksammade i trafiken.
Citat från: groenis skrivet 26 augusti 2014, 02:06:29 AM
Har nu kollat med Adelsö buss de är reggade på Adelsö buss , men inhyrda av Eurabus för verksamhet här i Sverige.
Detta måste väl vara någon sorts tillfällig registrering? Bussarna är väl inte sökbara i Vägtrafikregistret?
Hej.
Borde inte MP cykla med en cykelkärra efter.
Fd 8612 .HB
Denna buss rullade i linjetrafik kring Emmaboda i någon månad i väntan på leveranser. Registrerad i Slovenien.
(http://sundas.se/Galleri/Bussbilder/D/Dacke%20Buss/slides/Dacke_Buss_MS2909Z_Langasjo_090105a.jpg)
Citat från: Sundås skrivet 31 augusti 2014, 13:37:34 PM
Denna buss rullade i linjetrafik kring Emmaboda i någon månad i väntan på leveranser. Registrerad i Slovenien.
(http://sundas.se/Galleri/Bussbilder/D/Dacke%20Buss/slides/Dacke_Buss_MS2909Z_Langasjo_090105a.jpg)
Hur löser man yrkestrafiktillståndet i sådana fall?
Citat från: Taunusch skrivet 31 augusti 2014, 18:28:30 PM
Hur löser man yrkestrafiktillståndet i sådana fall?
Det har jag ingen aning om hur man gjorde..
Citat från: Taunusch skrivet 31 augusti 2014, 18:28:30 PM
Hur löser man yrkestrafiktillståndet i sådana fall?
Det "glömmer" man nog bort ibland.
När det gäller åkare med verksamhet i andra länder så är det inga problem eftersom bussarna då har tillstånd i registreringslandet.
Nu har bussen i alla fall fått texten "Elbuss" även bak, så nu kan man inte ens med den största viljeansträngning missuppfatta vad den drivs av.