HEJ
18 Augusti drog Skellefte´s nya stadslinjenät igång. Forna länstrafiklinje 208 införlivades i stadsnätet och man återgick till ordningen man hade under 80 tal med genomgående linjer i centrum.
Så torsdag kväll 21 augusti mellan strax efter 17 och strax före 18 besökte jag Skellefte på en fototur och dokumenterade lite av det nya nätet.
Bilderna kommer i nummerordning, inte kronologisk fotoordning.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-1_Skelleftebuss_057_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 057 på linje 1 mot Anderstorp (tidigare linjenummer 3/13)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-1_Skelleftebuss_134_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 134, före detta Sjöströms Buss kommer här på linje 1 åt andra hållet skyltat Solbacken via Morö Backe.
(tidigare linje 2/12 med förlängning till Solbacken numera)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-2_Skelleftebuss_205_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 205 står och lastar på Kanalgatan intill torget för färd mot Skelleftehamn, dock ej via Bergsbyn numera.
(Förre detta länstrafiklinje 208/209)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-3-4-2_Skelleftebuss_66_67_317_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 66, 67 och 317.
Linje 3 går numera till Mobacken och linje 4 till Sjungande dalen.
Dessa 2 linjer var tidigare en ringlinje som hette 4/14 beroende på vilket håll man körde varvet.
Buss 317 ankommer på en 8 - 10 minuter tidig linje 2.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-2_Skelleftebuss_317_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 317 på linje 2 mot Solbacken via Moröhöjden. (tidigare hette visa delar av denna linje 6 och andra delar 2)
Denna hållplats var den som man fram till 17 Augusti använde för bussar mot Skelleftehamn, men dom går ju numera från Torgsidan.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-3_Skelleftebuss_68_70_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 68 och 70 lastar intill torget. Linje 3 går numera till Sunnanå och den bakre bussen står på linje 4 och den ska numera till Bergsbyn.
Linje 3 Sunnanå ersatte delar av gamla linje 5, medan linje 4 trafikerar delar av gamla linje 6 och Bergsbydelen av forna linje 208/209
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-4-1_Skelleftebuss_65_71_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 65 på linje 1 blir omkörd av ankommande Skelleftebuss 71 linje 4 mot Bergsbyn.
I och med detta så är dom nya linjerna presenterade och dom flesta destinationer vardagar är visade.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Veolia_5132_busstationen_Skelleftea_140821.jpg)
Bonusbild, denna Veolia med nummer 5132 passerade under dokumenteringen och den vill jag ju fota.
Ser jag rätt men är den inte en buss med gamla kustmålningen, men med gul rand från Nya kustbusslacken, den samma som Norrtåg använder på sina tåg???
Åter till nya trafiken då. Nu har trafiken bara rullat 5 dagar så är väl för tidigt och säga resultat men en sak jag direkt kunde inse när jag åkte till och från staden torsdag, när jag fotade och enligt förhör med kamrater som reser med buss är att, många avgångar går tomma, t.ex gick ledbuss 134 med avgång 18:28 från staden mot Anderstorp med endast 3 påstigande vad jag hann se.
Många av dom mindre bussarna på linje 3 och 4 hade inte många resande alls.
Linje 2 mot Solbacken hade några ströresenärer, medan linje 2 mot Skelleftehamn hade 20 - 30 påstigande ena turen men bara drygt 10 tal turen efter.
En sak som slår mig när man granskar den nya tabellen är avsaknaden av samtrafik, en eller 2 bussar kommer in står några minuter och sticker vidare. Någon minut senare kommer nästa linje, står någon minut och fortsätter sedan vidare.
Så fort den är utom synhåll kommer nästa buss osv, vilket gör att under rusningen har man i vissa relationer 15 - 17 minuters vändetid i staden, trotts att alla linjer går var 20 minut under rusningen.
Kvällar har linje 1 och 2 var 30 minuts-strafik medan övriga går var 40 minut, och 1 och 2 har ingen samtrafik, utan byte mellan 1 och 2 ger 25 - 27 minuters väntan i staden. Byte mellan 3 och 4 är bitvis lång, och byte mellan 3 eller 4 till 2 eller 1 framförallt kvällstid kan vissa tider vara desto längre tyvärr.
Helgerna ska vi inte prata om, då är väntetiden i centrum 55 - 57 minuter om du ska byta i fel relation, vilket är ganska komiskt då linje 10, 20 och 30 som linjerna heter helger går i en stuv timmes-trafik, men ändå saknas samtrafik.
I stora drag är det mycket som blivit bättre, men avsaknaden av samtrafik och enorm lång väntetiden i staden drar ner betygen för trafiken till väldigt låga siffror enligt mig.
Det är också synd att så många turer går med så få resenärer, i många fall mycket färre än vad som åkte innan nya linjenätet.
Förhoppningsvis kan det komma fler resenärer så fort snön kommer och man lämnar cyklarna hemma.
Sedan kan det ju vara så att det blir färre resande per tur, eftersom dom som åkte i gamla nätet med en buss var 30 minut numera sprids ut över den extra turen timme man fått med 20 minuters-trafik.
I vissa fall går också en stor ledbuss på en tur med få resande, medan en annan tur går fullsatt med liten buss, men detta problem borde bli övergående, så fort Skelleftebuss lärt sig vilka turer som har hög belastning kan man säkert flytta bussarna till rätt omlopp och på så vis få rätt storlek på buss på rätt tur.
/Jona
Veolia 5132 blev kvar ifrån Granbergs buss. Bussen hade inv nummer 76 hos dom.
Den och 0010 måste jag fånga på bild. Trevliga bilder från enstadstrafik med korkad tidtabell. Obefintlig samtrafik osv..
Citat från: Jona skrivet 23 augusti 2014, 00:47:47 AM
HEJ
18 Augusti drog Skellefte´s nya stadslinjenät igång...
(http://www.jonaryd.rondelen.se/uppdaterade_bilder/nya_linjer_2014/Linje-1_Skelleftebuss_134_Kanalgatan_Skelleftea_140821.jpg)
Skelleftebuss 134, före detta Sjöströms Buss kommer här på linje 1 åt andra hållet skyltat Solbacken via Morö Backe.
/Jona
Ahh,vanHool ledvagn i stadstrafik :D :D :D
"Det är enklare att göra fel direkt än att göra rätt för då måste man tänka efter..."/Ulf
Citat från: Bussmicke skrivet 23 augusti 2014, 10:25:49 AM
Den och 0010 måste jag fånga på bild. Trevliga bilder från enstadstrafik med korkad tidtabell. Obefintlig samtrafik osv..
Har du möjlighet att ge ett exempel som visar att tidtabellen är "korkad" ?
En uppsättning linjer på vardagar, en annan uppsättning linjer helger, och dessutom kryddat med en särskild nattlinje känns ju inte helt kundvänligt.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2014, 21:19:51 PM
Har du möjlighet att ge ett exempel som visar att tidtabellen är "korkad" ?
ETT?????? Du skämtar, jag kan ge ett exempel som fungerar, Sjungande dalen - Skelleftehamn har anslutning i båda riktningar dagtid vardag och vissa turer kvällstid vardag, plus helger, i övrigt, slå upp tidtabellen och provres från ett område till annat som kräver bussbyte så inser du att om din buss gått 2 minuter tidigare, eller 5, eller anslutande linje gått 3 - 5 minuter senare så hade jag haft anslutning, men nu saknas det.
Dom flesta rese-relationerna saknar anslutningsmöjlighet.
Anderstorp - Skelleftehamn har anslutningar dagtid från morgon till 20:00 från Anderstorp, men efter 20 och helger saknas anslutning med andra linjer och med Skelleftehamn
Men från Skelleftehamn till Anderstorp kan man aldrig åka med direkt anslutning. Utan då krävs 17, 27 eller 57 minutes väntan i staden.
Buss från Skelleftehamn är under rusningen inne i staden XX:11 XX:31 och XX:51 varje timme, buss till A-torp går XX:08 XX:28 och XX:48.
Mellan 10 och 15 är buss från Skelleftehamn inne XX:01 och XX:31 medan buss mot Anderstorp går XX:28 och XX:58 (27 min väntan.)
Helger ankommer buss från Skelleftehamn XX.31 varje timme medan buss till Anderstorp går XX:28.
Från Anderstorp ank buss XX:18 varje timme medan buss mot hamn går XX:13 och buss mot Sjungande dalen går XX:15. Alltså 55 eller 57 minuters väntan i staden.
= Ingen övergång finns eftersom den bara är en timme = 2 Biljetter måste köpas.
Jag kan ge dig flertal exempel på detta med missad anslutning, och några några få exempel på när det går och byta buss i relationer. Men 75% av resor jag provåkte i tabellen saknar anslutning, buss vidare går 3 - 5 minuter innan du är i staden med din linje.
Allt detta i onödan också, då bussen har ganska långa tider den står still på ändhållplats.
Hade man tidigarelagt några avgångar t.ex på helgerna och senarelagt någon med 5 - 10 minuter så hade man kunnat få anslutning mellan alla linjer i staden XX:20 varje timme. Du hade inte ens behövt korta av reglertiden på ändhållplats, utan du står lika länge i stora drag, men du kanske får 5 minuter mer på en vändplan och 5 minuter mindre på linjens andra vändplan.
När du provrest nya tabellen, prova så många olika relationer du kan tänkas vilja resa från ett område till annat, provres från förorter och byt buss i staden för att åka till industriområden till skolorna, och du blir mycket mörkrädd och inser vad som är så korkat.
Sedan gå ner på staden och fota bussar så ser du sedan samma fenomen som jag såg.
Buss avgår låt oss säga i tid på en linje och lämnar staden, vänta 2 - 3 minuter, sedan passerar nästa buss, nu står den själv vid torget och lastar och sticker sedan vidare. Ytterligare någon minut senare kommer nästa buss, lastar, och fortsätter vidare och så höll det på.
Är inte så många områden där man numera kan åka från ett område till det andra, något som man kunde göra fram till 17 augusti, den resan går inte lika lätt och göra numera.
Undantaget är SKelleftehamn som i många fall redan innan saknat anslutning med både staden eller annan länstrafik.
Så för oss som bor i Skelleftehamn blev det ingen skillnad då mot nu. Bussarna går utan anslutning även numera.
Fast sedan 18 Augusti har vi färre antal turer mot hamn, framförallt då på lördagar, då vi bytte bort en buss var 40 minut under stadens öppettider till en i timmen numera.
Så ja den nya tabellen är korkat utformad och jag personligen har plan att minska mitt bussresande några resor månaden till praktiskt tagen inga alls. Detta eftersom det blir för dyrt och krångligt för mig och åka buss då majoriteten av resorna jag gjorde var helger, och numera är dessa resor mindre lockande en vanligt.
PS jag har meddelat Skelleftebuss via deras hemsida kontaktformulär alla dessa misstag i tabellen men jag har inte fått några svar.
/Jona
Citat från: Jona skrivet 23 augusti 2014, 21:48:36 PM
Sedan gå ner på staden och fota bussar så ser du sedan samma fenomen som jag såg.
Buss avgår låt oss säga i tid på en linje och lämnar staden, vänta 2 - 3 minuter, sedan passerar nästa buss, nu står den själv vid torget och lastar och sticker sedan vidare. Ytterligare någon minut senare kommer nästa buss, lastar, och fortsätter vidare och så höll det på.
Är inte så många områden där man numera kan åka från ett område till det andra, något som man kunde göra fram till 17 augusti, den resan går inte lika lätt och göra numera.
Jona
Nu var det Bussmicke som påstod att det är korkat..
Men jag tror att ni missat ett av syftena med att ha genomgående linjer. Nämligen att linjerna ska vara just genomgående och att man inte vill ha bussarna stående inne i centrum, utan precis som du beskriver ovan så ska bussarna komma in, lasta och sedan åka vidare. I annat fall så får man återgå till den tidigare modellen där alla linjer går ut från centrum och strålar samman där var 30:e minut(eller 20:e om man vill ha tätare trafik).
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2014, 22:22:12 PM
Men jag tror att ni missat ett av syftena med att ha genomgående linjer. Nämligen att linjerna ska vara just genomgående och att man inte vill ha bussarna stående inne i centrum, utan precis som du beskriver ovan så ska bussarna komma in, lasta och sedan åka vidare.
I Sundsvall har man Genomgående linjer, och alla avgår XX.15 och XX:45 varje timme helger, och XX:00 XX:15 XX:30 och XX:45 från navet vardagar dagtid.
Dom kommer in, står några minuter så folk hinner byta, sedan åker dom ut igen i samlad trupp.
Gävle har genomgående linjer men dom har samtrafik på XX:20 och XX:50 helgerna och XX:10 XX:30 XX.50 eller XX:00 XX:20 XX:40 dagtid där kan man också byta mellan linjerna, bussen står några minuter så folk hinner byta, sedan fortsätter man vidare. Det fungerar på dessa platser och borde definitivt fungera i en liten stad som Skellefte också.
Kan du inte byta buss i staden, så kanske du väljer bort bussen helt och det är väl inte Skelleftebuss önskan, utan varför inte genomgående linjer med samtrafik, tidsreglera några minuter vid torget så folk hinner byta, sedan åker man vidare några minuter senare.
Jaja jag ska åka buss till staden en gång nästa vecka, har några ärenden i staden som inte kräver vidare färd mot annan plats.
Sedan skulle det vara kul och få bild på Skelleftebuss 350 och Veolia 0010, sedan lägger jag detta med busstrafik på hyllan och skaffar annan hobby.
Har sett framemot i över ett år och kunna börja åka buss lite då och då, sedan får man liksom benen så brutalt bort-sparkad och inser att jag kan liksom inte åka buss så ofta jag trodde och hoppades jag skulle få göra, och då försvann det sista lilla intresse av bussar jag hade. Nu är det inte ens kul längre, blir bara arg ledsen och upprörd när jag ser deras nya tabell.
/Jona
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2014, 22:22:12 PM
Nu var det Bussmicke som påstod att det är korkat..
Men jag tror att ni missat ett av syftena med att ha genomgående linjer. Nämligen att linjerna ska vara just genomgående och att man inte vill ha bussarna stående inne i centrum, utan precis som du beskriver ovan så ska bussarna komma in, lasta och sedan åka vidare. I annat fall så får man återgå till den tidigare modellen där alla linjer går ut från centrum och strålar samman där var 30:e minut(eller 20:e om man vill ha tätare trafik).
Korkat var för att det inte är samtrafik och att man får vänta ohemult länge. Jag skuller inte vilja sitta 20-50 minuter. Linjenätet har jag inga synpunkter på, det är tidtabellen.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 augusti 2014, 23:53:19 PM
Korkat var för att det inte är samtrafik och att man får vänta ohemult länge. Jag skuller inte vilja sitta 20-50 minuter. Linjenätet har jag inga synpunkter på, det är tidtabellen.
Tja, det där med samtrafiken är ju Jona`s käpphäst, men du skrev "obefintlig samtrafik
osv" så jag hade hoppats du hade något annat exempel på vad som är "korkat".
Själv tycker jag att man fått till ganska bra bytesmöjligheter på helgerna bl a Sunnanå och Anderstorp mot Sjungande Dalen och Sjungande mot Solbackenområdet. På vardagarna är det ju numera 20-minuterstrafik åtminstone under högtrafik så då blir ju inte väntetiderna så långa. Vad gäller Skelleftehamnstrafiken så har den ju inte heller tidigare samkörts med stadstrafiken så där blir det väl en viss förbättring med direktbuss mot lasarettet och Solbacken. Det har ju också blivit "raka" tidtabeller i större utsträckning, liksom att tidtabellerna är identiska lördag och söndag.
Sen är ju som vanligt allt en resursfråga, ska man t ex ha en samtrafik där bussarna väntar in varandra i centrum så blir omloppstiden längre och då behövs i förlängningen fler bussar och förare..
Citat från: Jona skrivet 23 augusti 2014, 22:33:08 PM
I Sundsvall har man Genomgående linjer, och alla avgår XX.15 och XX:45 varje timme helger, och XX:00 XX:15 XX:30 och XX:45 från navet vardagar dagtid.
Dom kommer in, står några minuter så folk hinner byta, sedan åker dom ut igen i samlad trupp.
Gävle har genomgående linjer men dom har samtrafik på XX:20 och XX:50 helgerna och XX:10 XX:30 XX.50 eller XX:00 XX:20 XX:40 dagtid där kan man också byta mellan linjerna, bussen står några minuter så folk hinner byta, sedan fortsätter man vidare. Det fungerar på dessa platser och borde definitivt fungera i en liten stad som Skellefte också.
Kan du inte byta buss i staden, så kanske du väljer bort bussen helt och det är väl inte Skelleftebuss önskan, utan varför inte genomgående linjer med samtrafik, tidsreglera några minuter vid torget så folk hinner byta, sedan åker man vidare några minuter senare.
Jaja jag ska åka buss till staden en gång nästa vecka, har några ärenden i staden som inte kräver vidare färd mot annan plats.
Sedan skulle det vara kul och få bild på Skelleftebuss 350 och Veolia 0010, sedan lägger jag detta med busstrafik på hyllan och skaffar annan hobby.
Har sett framemot i över ett år och kunna börja åka buss lite då och då, sedan får man liksom benen så brutalt bort-sparkad och inser att jag kan liksom inte åka buss så ofta jag trodde och hoppades jag skulle få göra, och då försvann det sista lilla intresse av bussar jag hade. Nu är det inte ens kul längre, blir bara arg ledsen och upprörd när jag ser deras nya tabell.
/Jona
Inte slutar man väl vara intresserad av bussar bara sådär, för att busstrafiken där man råkar bo får en korkad tidtabell?
Hoppas du ångrar dig eftersom dina bilder från norrlandskusten är mycket sevärda!
Jag har själv inte varit så aktiv på senaste tiden, men det beror snarare på tidsbrist (tvåbarnsfar sedan ett halvår!) än minskat intresse.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 augusti 2014, 23:03:10 PM
Inte slutar man väl vara intresserad av bussar bara sådär, för att busstrafiken där man råkar bo får en korkad tidtabell?
//Jonas G
Självklart inte av den anledningen, men det är droppen som fick bägaren och rinna över. Jag åker sällan buss, oftast för det varit krångligt och bytesmöjlighet saknats osv.
Men såg liksom fram emot att kunna börja åka buss till kamraterna när man nu skulle göra om linjenätet för tänkte det är ju självklart man fixar så man kan byta linje denna gång när man börja om från scratch. Inte så man missar varandra med 5 minuter.
Alla städerna med väldigt många nöjda kunder enligt statistik är ju dom med samtrafik så som t.ex Luleå osv.
Men nu när jag inte kan åka buss annat en någon sporadisk resa då och då så tappar man ännu mer intresse av hobbyn då man mer sällan utövar den.
Jag har tappat sug med busstrafik sedan många år på grund av annat socialt liv som tar tid. Gör så mycket mer, och finns så mycket mer och göra än bara bussar.
Jag var som ung och dum tonåring naiv och tro att busstrafiken kommer ju självklart och bli bättre för att kunna vara ett komplement till bilen men stad efter stad har valt och försämra sin trafik och göra det svårare och åka lokaltrafik. Fler och fler platser gör bilen mer och mer attraktiv medan man t.ex gör så man måste köpa 2 biljetter för en resa där det tidigare behövdes bara en.
När länstrafiken drev trafiken till Skelleftehamn kostade en resa Skelleftehamn - Umeå lika mycket som en resa Skellefteå - Umeå, idag tillkommer 90 kr extra på en tur och returresa på förstnämnda sträcka. (eller 68:- om du har rabattkort)
Så nej, min intresse för bussar har liksom minskat med åren. Av flera anledningar.
Numera åker jag oftast bil med någon till vid eventuellt ärende i staden. Och till 95% om jag åker till staden oavsett fordonstyp åker jag utan kameran. För det är inte roligt mer.
Jag brukar tvinga mig själv och fota ibland, så som bilderna ovan, dom tog jag inte för det var kul utan för jag kände att om jag inte tar dom ångrar jag mig om 5 - 10 år.
Men jag är inte lika seriös med hobbyn längre, för 6 - 7 år sedan skulle jag sett till attt jag fått alla nya Skellefte-bussar på bild, numera tar jag dom om dom kommer när jag har kameran med. Men brukar normalt inte jaga dom med allt för mycket ansträngningar.
En och annan fototur i glada vänner sällskap kan väl ske, men inte ens då är jag lika aktiv och brydd, även om ett gäng kan göra en mer motiverad.
Så nej jag slutar inte fota för tabellen är dålig, men det är liksom spiken i kistan.
Och nej, slutar inte helt, en och annan fototur då och då med kamrater gör man väl, men inte i samma omfattning som tidigare.
För det är inte roligt mer. Det är för många förare som arg skäller ut en för det är olagligt och fota, man får höra så mycket skit numera.
(trotts att 95% är trevliga så är dom andra få så jobbiga så man tappar lusten)
(PS vet att det inte är olagligt, men arga skrikande vuxna människor är liksom aldrig kul ändå)
Eftersom min eldslåga för hobbyn praktiskt taget har slocknat så behövde inte mycket för att släcka den helt.
Jag orkade ju inte ens hålla min söndagstråd liv på grund av bristande intresse.
Det var inte kul längre, hobbyn blev en börda, en sak som jag måste tvinga mig och utföra, vilket inte kändes rätt.
Men som jag skrev slutar inte helt, fortsätter ibland, med en 6 - 8 fototurer per år eller så....
På snacket kommer jag och vara kvar också, men blir mer en bevakare än en skribent.
Så än är jag inte helt borta.
/Jona