Något otippat har hänt! Weidermans buss i Kumla har tappat all trafik i Sydnärke till Buss i Väst. En Epok går i graven efter 90år.
Kan tänkas Att Söne gör intåg. En sak är i alla fall säker. Garaget i Kumla är Privatägt och det släpper nog i Weidermans huxflux.
Risken nu är väl att man flyttar mer verksamhet till Örebro eller omvänt Å mestadels kommer ha lastbilar kvar. Samt några bussar..
http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/weidermans-foerlorar-upphandling#.U_N7E1brNtk (http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/weidermans-foerlorar-upphandling#.U_N7E1brNtk)
När busstrafik regelbundet ska upphandlas så drabbas ju alla företag förr eller senare, blir ju en omöjlighet att försvara "sin" busstrafik i upphandling efter upphandling. ::)
Tappade man all sin trafik?
Måste ha missat att det var en upphandling i Örebro län.
I så fall måste DAB:en, den fd. Nobina, fotograferas
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.
Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 21:46:05 PM
Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.
3 Mkr är mycket pengar, det finns upphandlingar som bytt operatör för 10 tkr, är det lägsta pris så är det.
Nu kan man nog anta att Weidermans kommer att bjuda BiV att köra som underentreprenör till ett lägre pris just för att hålla sig kvar, om man inte passar på och avvecklar, det beror ju på hur framtidsutsikterna är med ett pris lägre än det man själva kalkylerade med.
Det är ingen mening att köra vidare om det inte ger några pengar i slutänden.
Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 21:46:05 PM
Ja Micke. All upphandlad trafik har dem förlorat. Då även skolbussarna skulle integreras i den ordinarie linjetrafiken. Så efter nästa år så kommer dem väl i dagsläget endast ha kvar runt 5-6bussar eller så för beställningstrafik och sen alla lastbilarna. Ja Stadsbussen importerad ifrån Dalarna rullar Måndag-Lördag Så det är bara att stanna till och plåta på. Å du kommer du till Kumla så bjuder jag på kaffe..
Får dock se var den nya depån skall ligga? För den befintliga lokalen, med huvudkontor och verkstad i Kumla ägs av Weidermans själva.
Å den släpper dem nog inte så lätt.
Skilde visst ynka 3 miljoner i upphandlingen.
//Birger.
Aha, jag trodde man köpte DAB:en från Nobina att ha som reservdelsförråd men det gjordes tydligen ett "vaktombyte" den 7-8 augusti. Nu är deras egen DAB från 1996 avställd och den f d Nobina-DAB:en i trafik.
Ja stämmer den har blivit folierad och uppmärkt 14.
Den gamla är slutkörd och står som reservdelsförråd sedan en tid tillbaka!
Är det mer trafik i Örebro län som upphandlats?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jepp Nora/Hällefors. Som troligen Söne får. Dvs Örebro län är på väg att bli ett Söne-land. Med undantag för Örebro (Nobina), Odensbacken (Keolis).
Å visst (Söne) Buss i väst, är väl okej. Men dem har inte lika fin ordning och service som Weidermans i Kumla.
Ett tydligt exempel. Weidermans har 5st Setra Multiclass av årsmodell 2009, medan Söne har 3st av årsmodell 2008 i Karlskoga. Å Sönes är i mycket sämre skick än Weidermans. Mycket tack vare brist på service. Å då har dem gått på likvärdig trafik och även delvis samma linje.
Så viss försämring kommer det ju att bli.
Även om det kan bli okej i slutändan.
Tur att man har varit i Nora då
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2014, 22:42:48 PM
Jepp Nora/Hällefors. Som troligen Söne får. Dvs Örebro län är på väg att bli ett Söne-land. Med undantag för Örebro (Nobina), Odensbacken (Keolis).
Å visst (Söne) Buss i väst, är väl okej. Men dem har inte lika fin ordning och service som Weidermans i Kumla.
Ett tydligt exempel. Weidermans har 5st Setra Multiclass av årsmodell 2009, medan Söne har 3st av årsmodell 2008 i Karlskoga. Å Sönes är i mycket sämre skick än Weidermans. Mycket tack vare brist på service. Å då har dem gått på likvärdig trafik och även delvis samma linje.
Så viss försämring kommer det ju att bli.
Även om det kan bli okej i slutändan.
Det var inget bra exempel. De tre Setra S419UL som Söne kör i dag tillhörde under sina första tre år Vänersborgs Linjetrafik, som hade ekonomiska svårigheter den sista tiden och därför tvingades spara in på underhållet bland annat. Därefter ägdes de av Buss i Trafik Väst i drygt ett år och Söne har ägt dem sedan mars 2013. Så det känns inte rättvist att skylla Söne för ett eventuellt dåligt underhåll under de gångna åren.
Jag håller dock med om att Weidermans sköter sina bussar mycket bra. Ett förslag har ju framförts att Weidermans skall fortsätta köra som underentreprenör, liknande det som Skånebuss (BK Buss) kör i Skåne. Vad jag förstår har de också möjlighet att bli delägare i Buss i Väst och därmed kunna fortsätta körningarna i den rollen.
Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..
Men förslaget att dem skall vara UE, Är det något seriöst förankrat?
Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:09:10 AM
Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..
Men förslaget att dem skall vara UE, Är det något seriöst förankrat?
Det är väl först o främst upp till dem själva, det finns ju inget självändamål att köra allt i egen regi om man kan hitta en bättre ekonomisk lösning genom antingen underentreprenör eller en ny delägare.
Som delägare får man troligen bättre betalt men det kräver istället ett annat ekonomiskt engagemang i BiV, som underentreprenör lär avtalsinnehavaren ta ett antal %% av ersättningen som provision.
Vad gäller fordonen, krävs det inte en stor del nya bussar och att de från 2008 nu i princip har gjort sitt.
Vad gäller bussarna som rullar hos Weidermans så kan ju dem från 2009 Dvs 6st Scania Omnilink, 5 Setra Multiclass, 16 Volvo 8500, Samt en Volvo 8700. Rulla några år till medans alla 5 Vest-bussar, 5 8700, 2 Scala. Har nått en högre ålder. Då dem är ifrån 2003-2006.
Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:29:23 AM
Vad gäller bussarna som rullar hos Weidermans så kan ju dem från 2009 Dvs 6st Scania Omnilink, 5 Setra Multiclass, 16 Volvo 8500, Samt en Volvo 8700. Rulla några år till medans alla 5 Vest-bussar, 5 8700, 2 Scala. Har nått en högre ålder. Då dem är ifrån 2003-2006.
Vad står det i förfrågningsunderlaget då? Tyvärr har jag inte det tillgängligt så jag kan kika just nu.
Maxålder? Euro 5-Euro 6, RME etc.
Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2014, 11:09:10 AM
Jo stämmer att VL ägde dem från början. Å att underhållet var eftersatt redan från start. Å att när Söne tog över så gjorde dem så gott dem kunde..
Men det var inte det du skrev >:( Märker du inte hur orimlig din jämförelse är och att den inte säger mycket om hur Söne sköter sina bussar. Om vi
antar att bussarna haft eftersatt underhåll i fem år är det inte mycket den nuvarande ägaren kan göra åt det mer annat än att se till att det inte blir ännu sämre.
Dessutom misskötte inte Vänersborgs Linjetrafik bussarna redan från start. Det blev när den ekonomiska krisen blev påtaglig år 2010.
Jo dem slarvade i början med Service enligt mycket säkra källor. Å självklart har Söne gjort vad dem kunnat. Har inget ont att säga om dem. Nej jag vet att jag var otydlig i början av mitt inlägg. Ber om ursäkt för det.. Brusa för Guds skull inte upp nu.. 8)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2014, 11:38:23 AM
Men det var inte det du skrev >:( Märker du inte hur orimlig din jämförelse är och att den inte säger mycket om hur Söne sköter sina bussar. Om vi antar att bussarna haft eftersatt underhåll i fem år är det inte mycket den nuvarande ägaren kan göra åt det mer annat än att se till att det inte blir ännu sämre.
Dessutom misskötte inte Vänersborgs Linjetrafik bussarna redan från start. Det blev när den ekonomiska krisen blev påtaglig år 2010.
Nej Söne är ju inte direkt en koncern som har rykte om sig att slarva med underhållet, sedan finns det mycket som kan påverka hur slitet ett fordon kan verka för en lekman, ska man kunna göra en korrekt jämförelse bör det gälla likvärdiga trafikuppdrag och användningstid och det är oftast svårt att få till om man inte blandar operatörer på linjerna.
Sedan finns det visst koncerner och mindre bolag som utmärker sig negativt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2014, 11:50:52 AM
Nej Söne är ju inte direkt en koncern som har rykte om sig att slarva med underhållet, sedan finns det mycket som kan påverka hur slitet ett fordon kan verka för en lekman, ska man kunna göra en korrekt jämförelse bör det gälla likvärdiga trafikuppdrag och användningstid och det är oftast svårt att få till om man inte blandar operatörer på linjerna.
Sedan finns det visst koncerner och mindre bolag som utmärker sig negativt.
De Setror som Söne äger nu har gått på den mycket tunga linje 500 mellan Örebro och Karlskoga-Degerfors. Det är sådan trafik där man nog får räkna med att bussarna blir hårt slitna efter sex år. Var Weiderman använt sina vet jag inte mycket mer om än att jag sett en av dem gå på linjen Örebro-Motala. Vad jag förstår en ganska lugn linje.
Weidermans har haft sina Setra, på Linje 629 Motala-Askersund, Linje 841 Askersund-Örebro, 701 Hallsberg,-Kumla-Örebro, samt 1 buss dagligen på Linje 500 Örebro-Karlskoga. Därutöver har främst buss 10, 11, gått som beställningsvagnar. Då dem är turistutrustade, Medan 9, 101, 102 Bara är expressutrustade. Så att jag skulle vilja påstå att dem gått snarlik körning, med marginell skillnad.
Hur många bussar omfattar det här paketet? På Weidermans hemsida står det att de kör ca 50 bussar åt länstrafiken, stämmer den siffran?
Hej! Siffran stämmer nog fast det kan bli utökning i trafiken genom nya linjer Kumla-Örebro via andra områden i Örebro än nu. Det verkar nu som att Björks i Hallstahammar ska bedriva trafiken. För mig ett helt anonymt rätt stort bolag. Det är något stort fel på hela upphandlingsinstitutet när man på två A4 kan kicka iväg ett företag som bedrivit trafiken mönstergillt i 91 år, medan man utan vidare kan anta en sån tvivelaktig entreprenör som Nobina i Örebro. Där har det mest varit elände av alla de slag sedan de startade sitt kontrakt. När de kom dit fann jag ingen anledning att söka mitt eget jobb och krypa för idioter. I stället fick jag ett av mitt livs bästa bussjobb i Kumla och det tar nu slut. Jag är pensionär och kör i dag extra vid behov och jag slutar nog köra i och med att Weidermans epok går i graven nästa höst.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 27 augusti 2014, 11:05:06 AM
Hej! Siffran stämmer nog fast det kan bli utökning i trafiken genom nya linjer Kumla-Örebro via andra områden i Örebro än nu. Det verkar nu som att Björks i Hallstahammar ska bedriva trafiken. För mig ett helt anonymt rätt stort bolag. Det är något stort fel på hela upphandlingsinstitutet när man på två A4 kan kicka iväg ett företag som bedrivit trafiken mönstergillt i 91 år, medan man utan vidare kan anta en sån tvivelaktig entreprenör som Nobina i Örebro. Där har det mest varit elände av alla de slag sedan de startade sitt kontrakt. När de kom dit fann jag ingen anledning att söka mitt eget jobb och krypa för idioter. I stället fick jag ett av mitt livs bästa bussjobb i Kumla och det tar nu slut. Jag är pensionär och kör i dag extra vid behov och jag slutar nog köra i och med att Weidermans epok går i graven nästa höst.
Mvh Jan G
Ska Björks/Sambus köra trafiken som underentreprenör till BiV? det var ju en otippad utgång.
Som du vet så upphandlas det i priskonkurrens, är man då dyrare spelar det ingen roll om man drivit trafiken i 100 år och här skiljde det ju en avsevärd summa, tråkigt men sant och det drabbar ju både små och stora åkare.
Tre miljoner är visserligen en avsevärd summa, tre miljoner på ett kontrakt på 60 miljoner. Men man kan också göra jämförelsen att det motsvarar värdet av en buss. Dessutom blir det åtminstone en tid försämringar innan den nya organisationen satt sig. Det ryktas nu på eftermiddagen att Askersund och Laxå kommer att trafikeras av ett göteborgsföretag och inte Björks. Söne Buss ville tydligen inte ha det här kontraktet. Kanske fanns det inget företag inom Buss i Väst som var beredd att ta trafiken? Men varför lägger de bud om det inte är förberett vem som ska ta hand om trafiken. Allt sånt där får vi väl höra inom de närmaste veckorna. Jag kan nog tänka mig att en värdering av kvalitetsaspekterna skulle ha motiverat att ändå låta Weidermans fortsätta driva trafiken.
Mvh Jan G
Om dem uppgifter jag hört stämmer. Så skall Sandarne transport köra i Kumla och Björcks köra i Askersund och Laxå. Å tror mer på Björcks i Södertälje å inte det Björks i Hallstahammar. Men hur det än blir. Så känns hela alltet tvivelaktigt.
Å vem skall stå för notan av ny depå i Kumla/Hallsberg. För Weidermans äger sin och lär knappast sälja den eller hyra ut den billigt. Dem är affärsmän och har en stabil fin koncern och vet vad som krävs för ett fint seriöst bolag. 8) Vi får hoppas dem hittar nya vägar.
Å att dem kan utveckla både åkeriet och fastighetsbolaget.
Hur många la in på trafiken, någon som har uppgifter från tilldelningsbeslut?
Var väl bara 2 budgivare. Förra gången. Det vill säga 2009. Så var det bara en budgivare..
Men skall bli intressant att se hur dem kommer att lyckas med uppdraget. Förvisso. 3 miljoner är inte jättemycket. Å som Janne skrev. Motsvarande en buss. Men vad kostar det inte att bygga eller hyra en depå per år. Samt att utbilda ny personal m.m.
Nej det känns olyckligt och inte helt genomtänkt av anbudsgivaren. Tyvärr. Inget ont om Buss i väst. För dem har klarat sig bra på många andra håll i landet.
Utan att ha något intresse i BiV så kan jag säga att jag tror det går bra. Svensk kollektivtrafik har så pass hög kompetens av förändringar till största delen fungerar. Sedan blir det givetvis någon enskild alltid drabbad.
Citat från: bisquit skrivet 27 augusti 2014, 19:43:05 PM
Var väl bara 2 budgivare. Förra gången. Det vill säga 2009. Så var det bara en budgivare..
Fritt från minnet var det väl någon upphandling som stack iväg rejält i pris ungefär den tidsperioden. Var det aktuella upphandling. Har för mig att kostnaderna ökade motsvarande 30-40% jämfört med perioden innan.
Det var tre budgivare. Buss i Väst, Weidermans och Nettbuss. Det sistnämnda företaget var 9 miljoner dyrare än det vinnande vilket visar att det inte är alldeles lätt att räkna rätt. Sen tycks det florera en mängd rykten runt vem som ska köra och inte. Vad jag förstår är det Björks i Hallstahammar som ska köra i Kumla. De har ju kontrakt för ersättningstrafik på SJ vilket kan göra läget intressant även ur den aspekten. Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Vi kommer nog ihåg hur det var i Karlskoga med Vänersborgs Linjetrafik som slutligen gick i konkurs. Och dagligen ser man den risiga vagnparken Nobina trafikerar landsbygden i Örebro med. De har nu förstärkt stadsbussparken med gröna bussar från Malmö. Tidigare har det förekommit orange vagnar från Karlstad. Det är som ett tivoli. Weidermans har spelat minst två divisioner högre än de där.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 28 augusti 2014, 09:02:03 AM
Det var tre budgivare. Buss i Väst, Weidermans och Nettbuss. Det sistnämnda företaget var 9 miljoner dyrare än det vinnande vilket visar att det inte är alldeles lätt att räkna rätt. Sen tycks det florera en mängd rykten runt vem som ska köra och inte. Vad jag förstår är det Björks i Hallstahammar som ska köra i Kumla. De har ju kontrakt för ersättningstrafik på SJ vilket kan göra läget intressant även ur den aspekten. Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Vi kommer nog ihåg hur det var i Karlskoga med Vänersborgs Linjetrafik som slutligen gick i konkurs. Och dagligen ser man den risiga vagnparken Nobina trafikerar landsbygden i Örebro med. De har nu förstärkt stadsbussparken med gröna bussar från Malmö. Tidigare har det förekommit orange vagnar från Karlstad. Det är som ett tivoli. Weidermans har spelat minst två divisioner högre än de där.
Mvh Jan G
Visst men du jämför stadsbusstrafik (nobina) med landsbygd (Weidermans). Jag tror inte du hittar någon stad i Sverige med lite större storlek där stadsbussarna ser lika bra och fräscha ut som landsbygdsbussarna. Förutsättningarna är väldigt annorlunda.
Nobina har ganska mycket landsbygdstrafik. Å där är dem flesta bussar skrot. Medans dem på stan är okej. Vet förare som helst undviker landsbygden på grund av den dåliga servicen. Men det blir ju så. Lågt pris är lika med låg kvalitet. eller iaf så får något bli försämrat..
Citat från: bilomnibussen skrivet 28 augusti 2014, 09:02:03 AM
Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Mvh Jan G
Det är ju ett faktum över hela landet, Buss i Väst, Sambus, Centrala buss i Jämtland, dito i Norrbotten, GotlandsBuss, Busspoolen i Västerbotten.
Avtalet tecknas med samverkansbolaget som sedan anlitar ett eller flera delägare som underentreprenörer och ibland anlitar man utomstående åkare, som här i Örebro län och Björks.
Men även t.ex Nobina anlitar underentreprenörer för ganska stora områden, Fridströms i Norrtälje kommun, Ceris i Timrå kommun.