"En busschaufför i Stockholm åtalas, sedan han sänkt ner bussen mot en trottoarkant så att en passagerares fot klämdes sönder."
http://www.metro.se/nyheter/maria-klamdes-av-busschaufforen-fick-amputera-tva-tar/EVHnhp!vdnShvPrXe06/
Förstår inte varför man måste niga bussarna i innerstan vid varje hållplats. Här ute i förorten lär man aldrig se en buss som niger. Men sedan finns det ju hållplatser som har högkant här ute. Skulle man inte kunna ha sådan hållplatskant i innerstan, eller snarare varför har man valt bort den lösningen i innerstaden när den används vid nästan varje hållplats utanför innerstaden?
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2014, 13:34:47 PM
"En busschaufför i Stockholm åtalas, sedan han sänkt ner bussen mot en trottoarkant så att en passagerares fot klämdes sönder."
http://www.metro.se/nyheter/maria-klamdes-av-busschaufforen-fick-amputera-tva-tar/EVHnhp!vdnShvPrXe06/
Usch, det där låter riktigt illa. Men det måste ju trots allt varit maximal otur med kombination nigning, hög kant och foten just precis på fel ställe vid fel tidpunkt. Men visst, att niga ner mot en hög trottoarkant är ganska riskfyllt och bör nog undvikas i största möjliga mån. Jag har inte själv sett någon personskada till följd av detta, men demolerade barnvagnshjul och klämda väskor och en del annat har jag sett på olika håll.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 augusti 2014, 19:58:09 PM
Usch, det där låter riktigt illa. Men det måste ju trots allt varit maximal otur med kombination nigning, hög kant och foten just precis på fel ställe vid fel tidpunkt. Men visst, att niga ner mot en hög trottoarkant är ganska riskfyllt och bör nog undvikas i största möjliga mån. Jag har inte själv sett någon personskada till följd av detta, men demolerade barnvagnshjul och klämda väskor och en del annat har jag sett på olika håll.
Nej det vanligaste är nog skador på fordonet självt men varför man ska ha sina fötter utanför kanten kan man ju undra över.
Personligen har jag sällan använt nigningen om inte det funnits önskemål om detta, i begynnelsen var det alltför ofta bekymmer med funktionen, helst vintertid eller på fordon är det sällan användes och det "lilla" jag kör idag så använder jag nigning enbart där kant saknas, vilket ju är det vanligaste i beställningstrafik på landet.
Jag kommer nog aldrig att förstå varför det ska vara så svårt att bygga däckvänliga trottoarkanter vid hållplatserna, så nigningsfunktionen blir helt överflödig inom tätorter.
Å andra sidan finns det ju en viss poäng i kommentarerna under artikeln där man uttrycker viss skepsis mot att folk står så nära kanterna, ända inne i det vita fältet. För inte gör man på det viset i tunnelbanan?
Inme i Uppsala är det ju ofta man får se upp då man passerar en UL-hpl eller ett bevakat övergångsställe med en icke UL-buss, för att inte råka slå till folk i huvudena med höger backspegel.
Vid höga hpl finns det ju ingen vist med att sänka/niga bussen ofta fastnar ju dörren mot kanten och sen blir den lätt sned ..
Riktvärdet för normal kantstenshöjd i SL-land ska vara 16 till 17 cm. Det följs faktiskt på det allra flesta ställen, men vi har trots det krav på att ytterligare niga med bussarna vilket blir lite av ett motsatsförhållande. Lite handlar det väl kanske om att tillgänglighetskraven kanske drivits in absurdum.
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2014, 13:34:47 PM
"En busschaufför i Stockholm åtalas, sedan han sänkt ner bussen mot en trottoarkant så att en passagerares fot klämdes sönder."
http://www.metro.se/nyheter/maria-klamdes-av-busschaufforen-fick-amputera-tva-tar/EVHnhp!vdnShvPrXe06/
En sån sak hände mig också, fastän det inte var en fot utan barnvagnshjul. Men att åtala för för sånt är nog att ta i.
Ja, förstörda barnvagnshjul på det här sättet är nog förhållandevis vanligt. Jag har sett det vid flera olika tillfällen i olika städer, både i Sverige och utomlands.
Sent using Tapatalk