Jag tänkte starta en historisk tillbakablick på en busstyp som har varit så otroligt vanlig i Stockholmstrafiken. Måste erkänna att det känns lite konstigt nu när alla är borta, det gick mycket snabbt på slutet.
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde tidigare var ju att jag ett tag var trött på att se en o samma typ i hela stan, Det var för lite variation, de var för många. Synd att Solaris inte fick stanna.Då hade variationen varit större och det hade varit lite trevligare att vandra på stan när man inte såg samma sak hela tiden. Nu har ju MAN övertagit Maxci roll och variationen är åter ringa, för att inte säga nästan obefintlig.
Nåväl, allt har ju en orsak till varför det är som det är.
Vi börjar med de allra första två bussarna som kom tidigt 1993. Jag kommer så väl ihåg att jag tom. ringde till Hornsberg och frågade om de var ute. 2/2 1993 var bara ena ute. Nästa fick jag ta några dagar senare.
De kallades först H17N och nummer 40xx, året efter ny littera H18 och senare samma år även nya nummer 50xx.
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H017N/H17N+4021+Tegelbacken,Stockholm+930206.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H017N/H17N+4022+Tegelbacken,Stockholm+930202.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018/H18+4021+V%C3%A4sterbroplan,Stockholm+940623.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018/H18+4022+Norrmalmstorg,Stockholm+940724.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018/H18+5021+Norrmalmstorg,Stockholm+950213.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018/H18+5022+Nybroplan,Stockholm+940813.jpg/_img1280.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 13:58:17 PM
Hoppas detta påbörjade bildsvep är lite plåster på såren till Ted S och alla andra.
Strålande Micke :)
Ser fram emot fortsättningen...
/J
Världsklass! ;D
//R
Underbart ;)
Tack ser framemot fler bilder. Är det även en linjetillbakablick du ska göra, eftersom denna tråd endast innehöll bussar på linje 62.
Fina bilder i alla fall, mumma för ögonen, ser gärna mer.
/Jona
Att det var linje 62 var bara en slump. Har inte reflekterat över det. Nää, det är bussarna oberoende av linje det gäller.
4021 och 4022 gick bara på 62an de första åren, vilket förklarar bristen på linjevariation i bildsvepet.
Finns det någon anledning till detta?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2014, 20:37:13 PM
4021 och 4022 gick bara på 62an de första åren, vilket förklarar bristen på linjevariation i bildsvepet.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 20:54:50 PM
Finns det någon anledning till detta?
Det fanns ett beslut av Centrala Regionen att bussarna skulle trafikera linje 62 på grund av det höga antal äldre utmed linjen, de skulle få en buss som var lättare att stiga ombord i.
Kommer ihåg att det var ett inslag i ABC-nytt om bussarna och att de kunde niga så att golvet kom i nivå med hållplatsen (nästan).
Pensionärslinjrn och krycklinjen har jag hört linjen kallas.
Tack för mycket fina bilder! Av någon anledning hade linje 62 alltid samma bussar under dessa år. Förutom dessa två nykomlingar var det H2 5723-31 som trafikerade linjen.
Hälsningar
Christian B
Härliga bilder för en MaxCi fantast som vi är många av på detta forum :D
Citat från: christian berg skrivet 14 augusti 2014, 08:26:13 AM
Tack för mycket fina bilder! Av någon anledning hade linje 62 alltid samma bussar under dessa år. Förutom dessa två nykomlingar var det H2 5723-31 som trafikerade linjen.
Hälsningar
Christian B
Hur länge pågick detta med samma bussar?
Ingen som vet?
Fortsätter tråden, idag med 5001. Skannade in bilden på 5001 på nytt för den gamla höll inte måttet. Nu har vi en snggare bild.
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018E/H18E+5001+Skanstull,Stockholm+930904.jpg/_img900.jpg)
Underbara bilder! Svart istället för rött ovanför fönstren på de första MaxCi-bussarna, riktigt snyggt!
Beträffande de fasta bussarna på linje 62 pågick det i flera år under mitten av 90-talet. Det upphörde först med leveransen av H18E 5080-5110 till Hornsberg och flyttningen/utrangeringen av flera av de aktuella H2:orna i början av 1996. Även linje 54 hade fasta vagnar i form av H2 6467-70,73-77,80-89,93 och H17 6831-34 och 6862, kanske var det några fler.
Hälsningar
Christian B
Citat från: Bussmicke skrivet 14 augusti 2014, 00:49:49 AM
Pensionärslinjrn och krycklinjen har jag hört linjen kallas.
Käppexpressen ;)
Citat från: Johan Ek skrivet 18 augusti 2014, 01:10:39 AM
Käppexpressen ;)
Antikrundan skulle också kunna funka bra på många sätt ;)
Citat från: christian berg skrivet 17 augusti 2014, 16:58:04 PM
Beträffande de fasta bussarna på linje 62 pågick det i flera år under mitten av 90-talet. Det upphörde först med leveransen av H18E 5080-5110 till Hornsberg och flyttningen/utrangeringen av flera av de aktuella H2:orna i början av 1996. Även linje 54 hade fasta vagnar i form av H2 6467-70,73-77,80-89,93 och H17 6831-34 och 6862, kanske var det några fler.
Hälsningar
Christian B
På 54:an förekom vid samma tid (typ mitten av 90-talet) endast de bussar som fått automatiskt hållplatsutrop vad jag minns. 6493 fick det aldrig, däremot H2 6478-6479, H17 6889 och H109 4381-4385. Ganska snart flyttades också H17 6835-6837 och 6839-6840 till Hornsberg för användning på linje 54.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 13:58:17 PM
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde tidigare var ju att jag ett tag var trött på att se en o samma typ i hela stan, Det var för lite variation, de var för många. Synd att Solaris inte fick stanna.Då hade variationen varit större och det hade varit lite trevligare att vandra på stan när man inte såg samma sak hela tiden. Nu har ju MAN övertagit Maxci roll och variationen är åter ringa, för att inte säga nästan obefintlig.
Visst är det lite typiskt att när den enahanda modellen till slut fasas ut, så har en annan tysk modell tagit över och detta på ett ännu mer dominerande sätt än vad MaxCin någonsin var. ::) Trevligt bildsvep, Micke!
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2014, 11:02:38 AM
Visst är det lite typiskt att när den enahanda modellen till slut fasas ut, så har en annan tysk modell tagit över och detta på ett ännu mer dominerande sätt än vad MaxCin någonsin var. ::) Trevligt bildsvep, Micke!
Nja, det stämmer väl knappast va? Att det är MAN som nu dominerar är inte samma sak som att det är en modell som enbart syns... Nu har vi både hybridkortisar, gaskortisar, några boggisar, dieselleder och gasleder på gatorna. Ett tag var det ju nästan bara MaxCi och OmniCity-leder som syntes.
Sorry, glömde också A23-lederna i äldre form med som rullande nu! :-)
Tack Ersa. visst blev det än mer enformigt men en modell igen men inget att göra åt.
Vi får tänka tillbaka till tiden då nästa buss i serien, 5002, var ny.
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/SL+Buss/H018E/H18E+5002+Kungstr%C3%A4dg%C3%A5rdsgatan,Stockholm+930927.jpg/_img900.jpg)
Ett tag tänkte jag köra denna tråd i nummerordning men skippar det, tar lite bilder då och då lite slumpartat när andan faller på. Vilken buss det blir beror på vilken jag hittar i arkivet och om den inte finns på hemsidan. Men kravet för min del är att bussarna skall vara så nylevererade som möjligt,