Funderat mycket på det. Ca 65 linjer, runt 250 bussar väl och strax under 800 förare för närvarande. Finns det nått större i Sverige?
Citat från: buskörare skrivet 12 augusti 2014, 22:45:10 PM
Funderat mycket på det. Ca 65 linjer, runt 250 bussar väl och strax under 800 förare för närvarande. Finns det nått större i Sverige?
Råsta kanske är större??
Norrort (Depåer i Täby, Åkersberga och Vaxholm):
Antal anställda: 733
Antal bussar: 246
Råstadepån:
Antal anställda: 676
Antal fordon: 206, men plats för upp till 250 bussar
Den planerade framtida depån vid Tomteboda:
C:a 240 bussuppställningsplatser
Källor:
http://www.arriva.se/sv/content/stockholm-norrort
http://www.arriva.se/sv/content/stockholmrasta
https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsplanering/pagaende-detaljplaner/ny-bussdepa-vid-tomteboda-samt-tillagg-till-detaljplan-for-kv-posten/
Så Råsta är väl ännu största enskilda depå, men Norrort blir största trafikområde efter att de tre depåerna räknats ihop.
Allt är relativt, så även storlek på trafikområden. Norrorts bussar fördelas på flera fem eller flera depåer medan t.ex. Råsta härbärgerar alla sina vagnar på ett och samma ställe. Undrar dock lite över Arrivas siffror på Råsta då det var knökfullt där med under 200 vagnar, men tar man t.ex. flygbussarnas gamla personalparkering och bygger om till ramp osv. så kanske man kan få in 250 vagnar. Sedan är det frågan om hur man ska mäta i vissa fall... är det antal bussar, den geografiska ytan, antal heltidsanställda eller antalet linjer man ska mäta efter?
Att det skulle vara 65 linjer bara på Norrort känns lite väl högt. Kikade på den linjeinfo som finns hos SL och då blir siffrorna lite annorlunda (har för mig att hela SL-nätet ligger på omkring 450 linjer). Lite beror det kanske på vad man ser som linje, dvs. frågan är om en linjevariant ska räknas som en egen linje eller just en variation? Sorterar man Norrort enbart efter linje och struntar i varianter som H, V, X, C osv. så hamnar Norrort bara på 43 linjer mot 41 för Nacka/Värmdö. Tar man med linjevarianterna så är dock Nacka/Värmdö större med 63 linjer mot Norrorts 50 linjer.
En tillkommande fråga är väl även om man bara ska räkna linjer inom det egna trafikområdet eller om man ska ta med linjer på andra trafikområden som man kör vissa avgångar på? Överlag är väl kanske annars Norrort och Nacka/Värmdö ganska jämförbara. Ser man sedan till den geografiska ytan så finns det väl många trafikområden i Sverige som är betydligt större. I Stockholms län torde väl annars Norrtälje ligga bäst till där.
Linjekilometer vore nästan lämpligare att räkna än antal linjenummer. På SL 637 & 639 kan det räcka det med en två avgångar på dessa, eller en avgång på vardera linje (inkl tomkörning till/från depå) för att få ihop 30-40 mils körning. Rent tidsmässigt med raster räcker det för att skapa ett helt arbetspass. Detta medan en avgång på t.ex 601, 651 och 659 nästan kan avverkas på samma tid som en pisspaus.
Därefter har vi linjer som 676 som inte är så långa (jämfört med 639), men som har så många avgångar att linjen sägs utgöra nästan hälften av verksamheten i hela trafikområdet. Om man ska räkna en enda linjes antal körda kilometer på en vardags alla avgångar inkl förstärkningar.
Även UL 801 och 811 är ju linjer som gör att kilometerna snabbt drar iväg på fordonen.
Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2014, 10:41:40 AM
Linjekilometer vore nästan lämpligare att räkna än antal linjenummer. På SL 637 & 639 kan det räcka det med en två avgångar på dessa, eller en avgång på vardera linje (inkl tomkörning till/från depå) för att få ihop 30-40 mils körning. Rent tidsmässigt med raster räcker det för att skapa ett helt arbetspass. Detta medan en avgång på t.ex 601, 651 och 659 nästan kan avverkas på samma tid som en pisspaus.
Därefter har vi linjer som 676 som inte är så långa (jämfört med 639), men som har så många avgångar att linjen sägs utgöra nästan hälften av verksamheten i hela trafikområdet. Om man ska räkna en enda linjes antal körda kilometer på en vardags alla avgångar inkl förstärkningar.
Även UL 801 och 811 är ju linjer som gör att kilometerna snabbt drar iväg på fordonen.
Eller totalt antal tidtabellstimmar :)
Eller antal resande?
Om vi baserar det på varje sak för sig då. Finns nått område med fler än 800 förare? T.ex? Mer än 250 bussar?
Citat från: buskörare skrivet 13 augusti 2014, 16:23:52 PM
Om vi baserar det på varje sak för sig då. Finns nått område med fler än 800 förare? T.ex? Mer än 250 bussar?
Hur många anställda/förare det finns i Nacka-Värmdö just nu är jag inte helt säker på, men totalt ska det vara 235 bussar placerade i trafikområdet.
Om Nacka-Värmdö har 235 bussar så är det i princip lika stort som Norrort. Norrort är dock tillfälligt större eftersom ca 30 extra bussar under hösten krävs för Roslagsbanans ersättningstrafik.
Vad är definitionen på ett trafikområde?
Innerstan, numer med Lidingö, torde ha flest bussar och förare men färre vagnkilometer.
Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 23:23:04 PM
Norrort (Depåer i Täby, Åkersberga och Vaxholm):
Vallentuna?
Citat från: Leyland skrivet 13 augusti 2014, 23:00:33 PM
Vad är definitionen på ett trafikområde?
Innerstan, numer med Lidingö, torde ha fler bussar och förare men färre vagnkilometer.
Mycket bra fråga. SL har sina indelningar när de upphandlar, men beroende på vilka områden som operatörerna kör, och framförallt om de angränsar till varandra, så kan områdena ofta "smälta ihop" tack vare samarbetsvinster som kan göras. De bägge depåerna i Vallentuna t.ex, där en var en underdepå till Märsta medan den andra var en underdepå till Täby. Dessutom var väl Råstadepån av SL indelad i två olika områden förr, men att båda avtalen kammades hem av Linjebuss/Connex samt därefter Busslink.
När det gäller definitionen på ett trafikområde på E20-avtalen blir det ju ännu svårare. Ska man räkna in lokalbanorna, deras mil, personal och resenärer också? För de ingick ju i upphandlingarna.
Vill minnas att under 1970-1980-1990 talet var Råsta uteslutande den största enskilda depån/garaget i Norden avseende flest antal bussar, medan Åkerby/Täby någon gång blev depån med flest antal ledvagnar i hela Norden - eller minns jag fel?
Nobina Södra Skåne borde väl ligga bra till. Måste ha över 300 bussar och därmed rätt många förare...