Den 10 augusti har alltid varit en besvärlig trafikdag. Det märkte man redan den 10 augusti 1628 (också det en söndag) då regalskeppet Wasa sjönk efter en kort sträcka på sin jungfruresa. Sedan har det också inträffat ett par svåra tågolyckor just detta datum, t ex i Lugnvik utanför Östersund 1978. Fast i år var det egentligen redan dagen före det började, nämligen med att regionaltåg mellan Borås och Göteborg spårade ur mellan Mölnlycke och Liseberg efter att ha kört på en sten.
Ingen människa kom till skada men tågtrafiken mellan Hindås och Göteborg var inställd i går och är det i dag också (i vissa fall dock bara Mölnlycke-Göteborg) och bussar ersätter. Tågen på Kust-till-kustbanan ställs in hela vägen Borås-Göteborg och vice versa. Vid 15-tiden möts två tåg på banan i Borås så det blev många bussar. En del av dem ersatte båda de berörda tågen, 335 och 336, medan andra bara användes i ena riktningen. På grund av Way Out West och kanske också att många slutade sin semester var det mycket folk ute och reste.
Lidbergs Buss från Horred ersatte tåget från Göteborg (335) och skulle sedan köra tom till Hindås för att ersätta ett regionaltåg.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817386%29.JPG)
Sandarna Transporter fick däremot köra i båda riktningarna och hade tagit fram denna buss med förflutet hos Borås Lokaltrafik.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817387%29.JPG)
Bergkvarabuss var också i farten om än med lite inkonsekvent skyltning.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817388%29.JPG)
Ulrik berättade att han kom från Göteborg men nu skulle åka hem för ett par timmars ledigt innan han skulle köra till Göteborg igen vid 18-tiden.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817389%29.JPG)
För första gången lyckades jag fånga Sandarnas turistbuss på bild.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817391%29.JPG)
Sandarna körde också med ytterligare en Västtrafik-lackerad buss.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817392%29.JPG)
Ellös Buss brukar sällan missa några tågersättningar. Den här gången körde de dock bara med en buss med förflutet hos Båstads Buss.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817393%29.JPG)
Bergkvarabuss körde också med en Setra.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817394%29.JPG)
Detta var sista bussen för tåg 336 mot Göteborg och den fick lämna ett 10-tal resenärer som sedan valde att åka med buss 100 klockan 15.40. Det blev alltså lite bökigt där och fem minuter efter ordinarie avgångstid såg det fortfarande ut så här:
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/reportage/R%20%283173%29.JPG)
Strax före klockan 16 dök det upp två Västtrafik-lackade bussar. Det var bussar som gått för regionaltåget 7357 Göteborg-Borås. Tydligen fick resenärer från Göteborg åka buss hela vägen till Borås via mellanstationerna och tåget inväntade inte i Hindås.
Sandarna Transporter ställde upp med ännu en buss.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817396%29.JPG)
Även Keolis körde med en buss, dessutom bemannad med en synnerligen trevlig bussförare. Det är första gången jag sett Keolis i sådana här sammanhang.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817397%29.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2014, 10:13:27 AM
Även Keolis körde med en buss, dessutom bemannad med en synnerligen trevlig bussförare. Det är första gången jag sett Keolis i sådana här sammanhang.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2817397%29.JPG)
Första gången du ser att de kör tågersättning antar jag att du menar. Innan jag tänkt klart trodde jag för ett ögonblick att du menade att du aldrig varit med om att Keolis hade trevlig personal. :)
Citat från: Jo skrivet 11 augusti 2014, 12:10:28 PM
Första gången du ser att de kör tågersättning antar jag att du menar. Innan jag tänkt klart trodde jag för ett ögonblick att du menade att du aldrig varit med om att Keolis hade trevlig personal. :)
Om man anstränger sig tillräckligt så kan man naturligtvis missförstå även det mest självklara. >:(
Tack för att du uppskattade bilderna!
Keolis 2837-2839 har sedan en längre tid skilts från sina 36 syskon 2801-2836 i Partille och istället haft sin hemmahamn i Gullbergsvass (Terminal G-området). De verkar användas just som ersättnings- och förstärkningsbussar.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 augusti 2014, 23:31:34 PM
Keolis 2837-2839 har sedan en längre tid skilts från sina 36 syskon 2801-2836 i Partille och istället haft sin hemmahamn i Gullbergsvass (Terminal G-området). De verkar användas just som ersättnings- och förstärkningsbussar.
//Jonas G
Dom är dock inte direkt optimala att använda för tågersättning eftersom dom har stadsbussäten, däremot duger dom utmärkt för spårvagnsersättning.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 augusti 2014, 00:19:20 AM
Dom är dock inte direkt optimala att använda för tågersättning eftersom dom har stadsbussäten, däremot duger dom utmärkt för spårvagnsersättning.
När det gäller akuta tågersättningar är de bussar med tillhörande förare som går att få tag på optimala.