http://www.youtube.com/watch?v=XPi9GHhPMes
Kort, men Damn va´nice!
Dräggel!! :P
//M
Citat från: Mattias skrivet 15 november 2007, 11:57:11 AM
http://www.youtube.com/watch?v=XPi9GHhPMes
Kort, men Damn va´nice!
Dräggel!! :P
//M
Härligt motorljud i den där bussen
Mmmm....så ska en buss låta ;D
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 november 2007, 12:44:39 PM
Härligt motorljud i den där bussen
Ett klipp till, innifrån en dubbeldäckare, självklart med Scania D11 motor.
http://www.youtube.com/watch?v=ywzT3ztPDEg&feature=related
Bara att instämma med en av kommentarerna:"just listen to that fantastic scania sound, it's orgasmic !!!!!!!!!!!!!!"
//M
Citat från: Mattias skrivet 15 november 2007, 14:20:19 PM
Ett klipp till, innifrån en dubbeldäckare, självklart med Scania D11 motor.
http://www.youtube.com/watch?v=ywzT3ztPDEg&feature=related
Bara att instämma med en av kommentarerna:"just listen to that fantastic scania sound, it's orgasmic !!!!!!!!!!!!!!"
//M
Synd bara att Scanialjudet fick en annan karaktär när Omni kom. Nu låter det nästan "klent" till skillnad från en hederlig gammal CN113, för att bidra till församlingen bifogar jag ett par ljudklipp från just en sådan:
http://www3.speedyshare.com/data/182622138/7325480/36417830/Inspelning%20%285%29.wav (http://www3.speedyshare.com/data/182622138/7325480/36417830/Inspelning%20%285%29.wav)
http://www3.speedyshare.com/data/182622138/7325481/58082359/Inspelning%20%286%29.wav (http://www3.speedyshare.com/data/182622138/7325481/58082359/Inspelning%20%286%29.wav)
Citat från: Mattias skrivet 15 november 2007, 11:57:11 AM
http://www.youtube.com/watch?v=XPi9GHhPMes
Kort, men Damn va´nice!
Dräggel!! :P
//M
Både från sidan och framförallt bakifrån tycker jag att den här bussen är väldigt lik en Scania CR 111. Det ser faktiskt bara ut att vara fronten som avviker. Är detta någon sorts "kopia" av riktiga Scania CR 111?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 november 2007, 17:37:40 PM
Både från sidan och framförallt bakifrån tycker jag att den här bussen är väldigt lik en Scania CR 111. Det ser faktiskt bara ut att vara fronten som avviker. Är detta någon sorts "kopia" av riktiga Scania CR 111?
Scania hade ett samarbete med Metro-Camell i England under 70-talet. Metro-Camell tillverkade en kaross som liknade CR111 (förutom fronten) och Scania satte sitt vanliga chassie under. Bussen blev en hyfsad framgång men lyckades inte stå emot konkurrensen från Leyland National. London Transport köpte sex stycken som en provserie. Bättre gick det i London för dubbeldäckarvarianten av vilka LT köpte 164 stycken. Tyvärr fick de rostproblem och betraktades som udda, så de blev inte mer än runt 10 år i trafik i London. Därefter såldes många till trafikbolag i mindre städer. De påstås ha varit relativt populära bland förarna, dock.
Nästa generation dubbeldäckare från Metro-Camell (MCW) blev en helbyggd historia, Metrobus, med motor från Gardner. Denna blev en större framgång och såldes till bl.a. London Transport i drygt 1.400 exemplar.
/Cero
Citat från: Cero skrivet 15 november 2007, 18:36:48 PM
Scania hade ett samarbete med Metro-Camell i England under 70-talet. Metro-Camell tillverkade en kaross som liknade CR111 (förutom fronten) och Scania satte sitt vanliga chassie under. Bussen blev en hyfsad framgång men lyckades inte stå emot konkurrensen från Leyland National. London Transport köpte sex stycken som en provserie. Bättre gick det i London för dubbeldäckarvarianten av vilka LT köpte 164 stycken. Tyvärr fick de rostproblem och betraktades som udda, så de blev inte mer än runt 10 år i trafik i London. Därefter såldes många till trafikbolag i mindre städer. De påstås ha varit relativt populära bland förarna, dock.
Nästa generation dubbeldäckare från Metro-Camell (MCW) blev en helbyggd historia, Metrobus, med motor från Gardner. Denna blev en större framgång och såldes till bl.a. London Transport i drygt 1.400 exemplar.
/Cero
Mer att läsa här, samt några bilder.
http://www.yellins.co.uk/transporthistory/Bus/scania.htm
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 20 november 2007, 17:14:51 PM
Mer att läsa här, samt några bilder.
http://www.yellins.co.uk/transporthistory/Bus/scania.htm
//Mattias
Det här var mycket intressant! Det har alltså byggts både en 110- och en 111-variant av dessa Metro Scania. Den äldre har samma bakparti som Scania CR 110 och den nyare samma bakparti som Scania CR 111
De två (2) CR110M busarna var prototyper och skall ha byggts 1970
Det ska enligt SBH funnits 6 st. Scania BR111 årsm. c:a 1976-77 tillhörande Norrköpings lokaltrafik med Ikarus kaross. Är det någon som har bild på vagnarna. Gärna bakifrån. Det hade varit intressant att se hur Ikarus fick ihop sin kaross med BR111 chassit som levererades med kapslat motorrrum.
Regnr. som följer: JFH 953 JJO 533 HGW 685 JHY 773 JJP 783 JJH 893
...har försökt att leta i dom fina bildsidorna här utan resultat...antagligen handhavandefel :-[...
Sidan 159 i "Alla våra bussar" finns en bild från Sergels torg på HGW 685 där högersidan syns.
Bilden är fotat av L-O Karlsson 1977.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 30 november 2007, 23:36:09 PM
Det ska enligt SBH funnits 6 st. Scania BR111 årsm. c:a 1976-77 tillhörande Norrköpings lokaltrafik med Ikarus kaross. Är det någon som har bild på vagnarna. Gärna bakifrån. Det hade varit intressant att se hur Ikarus fick ihop sin kaross med BR111 chassit som levererades med kapslat motorrrum.
Regnr. som följer: JFH 953 JJO 533 HGW 685 JHY 773 JJP 783 JJH 893
...har försökt att leta i dom fina bildsidorna här utan resultat...antagligen handhavandefel :-[...
Vet att Leif D har visat ett antal foton på just dessa... repris kanske går att ordna?
//M
Citat från: Mattias skrivet 01 december 2007, 19:09:04 PM
Vet att Leif D har visat ett antal foton på just dessa... repris kanske går att ordna?
//M
Det hade varit trevligt. Har tyvärr inte själv tillgång till "Alla våra bussar" så en bild hade varit välkommet.
En god vän, tyvärr något volvoholiserad är ägare till ovannämda publikation så man får väl i värsta fall avlägga en visit hos vederbörande i ärendet ;)...
Länkar till några bilder från grannlandet i öst, dock ingen Ikarus funnen, men som ändå hade ett antal chassier, byggda både på Scania BR 110 och BR 111 chassin, och då med inhemska karosser...
Scania BR 110/ Wiima:
http://i3.tinypic.com/w1xjia.jpg
Scania BR 110/ Kutter:
http://i13.tinypic.com/4tf5z6d.jpg
http://i8.tinypic.com/6fp7vk3.jpg
Scania BR 110/ ?:
http://i18.tinypic.com/4tka3bq.jpg
Scania BR 111/ DeltaPlan:
http://i2.tinypic.com/t67bkz.jpg
http://i12.tinypic.com/2my42ms.jpg
http://i14.tinypic.com/2hn5p2h.jpg
http://i14.tinypic.com/5x943so.jpg
Scania BR 111/ Wiima:
http://i3.tinypic.com/w8qepv.jpg
http://i3.tinypic.com/wsa1s7.jpg
//Mattias
Trevliga bilder!
Citat från: Mattias skrivet 01 december 2007, 21:52:47 PM
Scania BR 110/ ?:
http://i18.tinypic.com/4tka3bq.jpg//Mattias
Här syns skarven mella Scanias kapslade motorrum och karossörens påbygge tydligt. Är det en Ajokki eller Viima? Dom där karosserna med den 2-delade bakrutan hade i de fall dom var byggda på frontmotorchassin stora runda mycket eleganta bakljus om jag minns rätt. Det var någon som påstod en gång att bakljusen egentligen hörde hemma på 1960 Ford Fairlane. Kan det vara möjligt?