Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Knallhatt skrivet 05 augusti 2014, 06:50:45 AM

Titel: Katastrofresultat för Arriva Sverige
Skrivet av: Knallhatt skrivet 05 augusti 2014, 06:50:45 AM
Katastrofresultat för Arriva Sverige – 740 miljoner från ägarna räddade från konkurs


http://www.bussmagasinet.se/2014/08/katastrofresultat-for-arriva-sverige-740-miljoner-fran-agarna-raddade-fran-konkurs/ (http://www.bussmagasinet.se/2014/08/katastrofresultat-for-arriva-sverige-740-miljoner-fran-agarna-raddade-fran-konkurs/)
Titel: SV: Katastrofresultat för Arriva Sverige
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 05 augusti 2014, 08:00:50 AM
Det var väntat! Jag är inte förvånad.
Titel: SV: Katastrofresultat för Arriva Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2014, 11:32:07 AM
Det är alltså över två miljoner kr per dag som kom till dotterbolaget in från Tyska staten under ett helt år? Det är ju många år kvar på E20-avtalen. Har Deutsche Bahn lust att kasta in ytterligare flera hundra miljoner kr/år under hela avtalstiden ut, eller skulle man kunna vinna något ekonomiskt på att helt enkelt sätta det svenska dotterbolaget i konkurs?
Titel: SV: Katastrofresultat för Arriva Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2014, 11:40:59 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2014, 11:32:07 AM
Det är alltså över två miljoner kr per dag som kom till dotterbolaget in från Tyska staten under ett helt år? Det är ju många år kvar på E20-avtalen. Har Deutsche Bahn lust att kasta in ytterligare flera hundra miljoner kr/år under hela avtalstiden ut, eller skulle man kunna vinna något ekonomiskt på att helt enkelt sätta det svenska dotterbolaget i konkurs?

DB har säkerligen ställt en rejäl bankgaranti till SLL som isåfall skulle falla ut, dessutom verkar det osannolikt att förlusterna skulle fortsätta i samma omfattning i E20 hela avtalstiden
Titel: SV: Katastrofresultat för Arriva Sverige
Skrivet av: Jo skrivet 05 augusti 2014, 16:17:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2014, 11:32:07 AM
Det är alltså över två miljoner kr per dag som kom till dotterbolaget in från Tyska staten under ett helt år? Det är ju många år kvar på E20-avtalen. Har Deutsche Bahn lust att kasta in ytterligare flera hundra miljoner kr/år under hela avtalstiden ut, eller skulle man kunna vinna något ekonomiskt på att helt enkelt sätta det svenska dotterbolaget i konkurs?

Nu var ju förlusten 383 mkr och koncernbidraget 740 mkr så man kanske hoppas att man ska klara sig ett per år nu. Men frågeställningen är ju ändå intressant för det är väl så här det har sett ut för de flesta stora kollektivtrafikoperatörer i Sverige under ganska lång tid. Stora förluster varvas med små vinster.