Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: HJP skrivet 04 augusti 2014, 16:50:47 PM

Titel: Lämplig hållplats?
Skrivet av: HJP skrivet 04 augusti 2014, 16:50:47 PM
****
(http://i59.tinypic.com/2qmiu52.jpg)

I dag tog jag en tur med bilen. Bl.a. körde jag till Ekensberg, i Stockholm. På väg därifrån tvingades jag stanna, för att invänta en mötande buss på linje 133, som stod vid hållplatsen Mörtviken (f.d. Ekensberg). Hållplatsen var belägen i ett avsmalnat parti av vägen. Sällskapet med barnvagn, hade stigit av bussen, och hunnit en bit innan den lämnade hållplatsen. Jag hann precis få upp kameran, för att ta en bild genom vindrutan. Lite ironiskt, har jag företräde, vid möte  ;)
Hur lämpligt är det att placera en hållplats på det sättet?
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 augusti 2014, 17:11:56 PM
Orsaken är att man ska undvika hinder i form av typ parkerade bilar, förbättra tillgängligheten och få ner hastigheten på privatbilister, en s.k Timglashållplats.

En stopphållplats är utformad så att trafiken bromsas upp eller stannar när
en skymmande buss står på hållplatsen. Den ökar dessutom tillgängligheten
för funktionshindrade och andra busstrafikanter. Busstrafiken får ökad prioritet
i gatusystemet.
I VGU:s avsnitt "Utformning, egenskaper och rekommendationer" finns
mycket att läsa om stopphållplatser (de två första hållplatstyperna). En
dubbel stopphållplats (timglashållplats) bör t.ex. vara 3,25 meter bred.
Hållplatstypen kan bara användas i tätort, men ger där god trafiksäkerhet
och bra framkomlighet för bussen. Den gör det också möjligt för bussar att
ansluta väl till höga plattformar. Men stopphållplatser bör inte anläggas
i brant lutning eller många efter varandra längs ett trafikstråk
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Nico skrivet 04 augusti 2014, 18:19:43 PM
Det här tas även upp i SL:s Ribuss (Riktlinjer buss) (http://www.nacka.se/web/trafik_vagar/Documents/RIBUSS_08_riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf) som i sin tur baseras på VGU:s skrivvningar, men som i vissa fall är mera anpassat till Storstockholms förhållanden. Gällande version är från 2008, men en uppdaterad är aviserad. I avsnitt 4.9.1 på sid. 17 så tas timglashållplats (a.k.a. dubbel stopphållplats) upp. Kommunerna och andra väghållare i Stockholms län ser oftast till både VGU och Ribuss vid olika typer av arbeten som rör busstrafik.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 augusti 2014, 18:46:57 PM
Samma typ av hållplats byggdes vid Ekebyholmsskolan utanför Rimbo, efter flera incidenter där avstigande skolbarn hållit på att bli överkörda av bilister, trots att SL-bussarna på linje 648 på den tiden (under Keolisavtalet) använde tända skolskyltar.
Efter att timglashållplatsen byggts klart fick man veckorna efteråt dessutom bygga bilhinder på skolans gångvägar, då bilister istället körde på dem, på trottoarer samt tvärs över skolgården för att kunna tränga sig förbi den stillastående bussen...
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 augusti 2014, 19:08:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2014, 18:46:57 PM
Samma typ av hållplats byggdes vid Ekebyholmsskolan utanför Rimbo, efter flera incidenter där avstigande skolbarn hållit på att bli överkörda av bilister, trots att SL-bussarna på linje 648 på den tiden (under Keolisavtalet) använde tända skolskyltar.
Efter att timglashållplatsen byggts klart fick man veckorna efteråt dessutom bygga bilhinder på skolans gångvägar, då bilister istället körde på dem, på trottoarer samt tvärs över skolgården för att kunna tränga sig förbi den stillastående bussen...

Ja det kan ju vara svårt att kunna vänta bakom bussen efter att man skjutsat sin son eller dotter till skolan :-)
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: HJP skrivet 05 augusti 2014, 16:17:43 PM
Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2014, 18:19:43 PM
Det här tas även upp i SL:s Ribuss (Riktlinjer buss) (http://www.nacka.se/web/trafik_vagar/Documents/RIBUSS_08_riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf) som i sin tur baseras på VGU:s skrivvningar, men som i vissa fall är mera anpassat till Storstockholms förhållanden. Gällande version är från 2008, men en uppdaterad är aviserad. I avsnitt 4.9.1 på sid. 17 så tas timglashållplats (a.k.a. dubbel stopphållplats) upp. Kommunerna och andra väghållare i Stockholms län ser oftast till både VGU och Ribuss vid olika typer av arbeten som rör busstrafik.
****
Tack! Avsnitt 4.9.1 beskriver precis vad jag frågade efter.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Fikman skrivet 06 augusti 2014, 11:32:48 AM

Timglashållplatser är ett betydligt bättre alternativ att få ner hastigheten än vanliga fartgupp, borde användas mer i tätortsmiljö än den gör
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 augusti 2014, 12:00:50 PM
Vid skolor, ja.
Men på större trafikleder utan att behovet finns, nej. Man bör nog vara försiktig med att hindra all bakomvarande trafik med bussar bara för skojs skull, om man vill slippa vansinnesomkörningar före och efter timglaset.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Affe/Märsta skrivet 07 augusti 2014, 13:05:22 PM
Dom här hållplatserna är väldigt vanliga i Märsta ,Upplands-Väsby och Sigtuna.
Vid flera platser har vi sådana på starthållplatsen så då får man vänta med att köra
fram till det är dags för avgång.
Hur kul är det för passagerarna vid kallt eller regnigt väder.
Kundservice.

Affe Märsta/
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Jo skrivet 07 augusti 2014, 14:09:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2014, 12:00:50 PM
Vid skolor, ja.
Men på större trafikleder utan att behovet finns, nej. Man bör nog vara försiktig med att hindra all bakomvarande trafik med bussar bara för skojs skull, om man vill slippa vansinnesomkörningar före och efter timglaset.

Ja och dessutom leder ju det till köbildning även för bakomvarande bussar så det är ju inte bara några personbilar som drabbas. Dessutom ökade utsläpp och minskad total kapacitet på vägen.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2014, 17:09:04 PM
Det finns även riktlinjer för när och hur man använder sig av denna hållplatstyp. Grundkriterierna är att det helst ska vara gator med en maxhastighet på 30 km/h samt att det inte bör vara alltför många fordonsrörelser per dygn på avsnittet.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 04:32:34 AM
Denna typ av hpl gillar jag inte .. vi har fått en sån i Målsryd vid kyrkan och varje gång man stannar där blir det rätt fort köer åt båda håll och ofta ser jag irritation hos bilister som måste stanna och vänta ..   ser bilister att bussen är på väg så gasar de på som 17 för att hinna före  hur bra är det med en bil i full fart förbi en sån hpl ??  För att inte tala om onödiga avgasutsläpp .. För oss som kör ser jag ingen större fördel med dessa hpl  enda fördel är att  man slipper vänta på att bli utsläppt  ..
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 13:00:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 04:32:34 AM
Denna typ av hpl gillar jag inte .. vi har fått en sån i Målsryd vid kyrkan och varje gång man stannar där blir det rätt fort köer åt båda håll och ofta ser jag irritation hos bilister som måste stanna och vänta ..   ser bilister att bussen är på väg så gasar de på som 17 för att hinna före  hur bra är det med en bil i full fart förbi en sån hpl ??  För att inte tala om onödiga avgasutsläpp .. För oss som kör ser jag ingen större fördel med dessa hpl  enda fördel är att  man slipper vänta på att bli utsläppt  ..
Instämmer helt, det skapar ju knappast någon positiv stämning i trafiken när bussar står så att de hindrar övrig trafik från att komma fram. Utryckningsfordon, ska de stå och vänta under tiden "Fru Svensson" tar sig ur bussen med sin rullator?
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 13:30:37 PM
Som sagt: Vid snabba avsläpp på skolor där barnen måste korsa 30-vägen är dessa hållplatser helt perfekta, då det idag inte finns nån laglig väg att hindra bilister från att köra om skolbussar (jmf skolbussarna med röda stoppljus i USA).
Visst kan man försöka lära barn att inte springa ut framför bussen, men det kommer aldrig att funka i längden. Bättre att hela busslasten barn snabbt kan ta sig säkert över vägen, och att bussen därefter kan rulla vidare.

Däremot håller jag med om att dylika hållplatslösningar inte bör finnas på andra ställen än just vid grundskolor.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 13:31:58 PM
Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 13:00:38 PM
Instämmer helt, det skapar ju knappast någon positiv stämning i trafiken när bussar står så att de hindrar övrig trafik från att komma fram. Utryckningsfordon, ska de stå och vänta under tiden "Fru Svensson" tar sig ur bussen med sin rullator?

Timglashållplatser byggs inte i det s.k. primära utryckningsvägnätet. I övrigt så är en person i en bil inte mer värd än en person i en buss, även om våra städer till stor del är uppbyggda enligt den normen.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 14:56:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 13:30:37 PM
Däremot håller jag med om att dylika hållplatslösningar inte bör finnas på andra ställen än just vid grundskolor.
Men nu är ju verkligheten den att dessa hållplatser inte på långa vägar enbart finns vid skolor så det är verkligen hög tid att avveckla dumheterna.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 15:13:41 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 13:31:58 PM
Timglashållplatser byggs inte i det s.k. primära utryckningsvägnätet. I övrigt så är en person i en bil inte mer värd än en person i en buss, även om våra städer till stor del är uppbyggda enligt den normen.
Utryckningsfordon kan naturligtvis köra vilken väg som helst beroende på utryckningen i fråga. De som kör dessa fordon ska väl inte behöva planera hela sin kör rutt efter om de kommer att passera några idiotiskt placerade hållplatser där det kan tänkas att det står bussar och hindrar framkomligheten.
Jag har absolut inte framfört att personer skulle ha olika värden beroende på hur de tar sig fram i trafiken, långt i från alla skolbarn åker med buss som stannar vid dessa hållplatser (där de finns vid skolor) många åker bil, cyklar etc. Menar du att våra städer är uppbyggda enligt någon norm som värderar skolbarn som åker med sina föräldrar högre än de som åker buss till skolan?
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 16:17:01 PM
Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 15:13:41 PM
Utryckningsfordon kan naturligtvis köra vilken väg som helst beroende på utryckningen i fråga. De som kör dessa fordon ska väl inte behöva planera hela sin kör rutt efter om de kommer att passera några idiotiskt placerade hållplatser där det kan tänkas att det står bussar och hindrar framkomligheten.
Jag har absolut inte framfört att personer skulle ha olika värden beroende på hur de tar sig fram i trafiken, långt i från alla skolbarn åker med buss som stannar vid dessa hållplatser (där de finns vid skolor) många åker bil, cyklar etc. Menar du att våra städer är uppbyggda enligt någon norm som värderar skolbarn som åker med sina föräldrar högre än de som åker buss till skolan?

Men nu kör inte utryckningsfordon vilken väg som helst utan använder det primära utryckningsvägnätet. Det är alltså en term inom samhällsplaneringen med en specifik betydelse.

Och ja, städerna är uppbyggda så att det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme, dvs. är högst prioriterat. Det är därför folk blir så förbannade när man väljer att prioritera ett mindre utrymmeskrävande transportsätt, till exempel genom hållplatslösningar som innebär att ett fåtal resenärer i bilar måste vänta i stället för att ett stort antal resenärer i bussen måste vänta. Det går emot den invanda föreställningen att bilen är viktigast.
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 16:45:46 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 16:17:01 PM
Men nu kör inte utryckningsfordon vilken väg som helst utan använder det primära utryckningsvägnätet. Det är alltså en term inom samhällsplaneringen med en specifik betydelse.

Och ja, städerna är uppbyggda så att det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme, dvs. är högst prioriterat. Det är därför folk blir så förbannade när man väljer att prioritera ett mindre utrymmeskrävande transportsätt, till exempel genom hållplatslösningar som innebär att ett fåtal resenärer i bilar måste vänta i stället för att ett stort antal resenärer i bussen måste vänta. Det går emot den invanda föreställningen att bilen är viktigast.
Så händelser som kräver utryckning av något slag utanför det primära utryckningsvägnätet hur löses de menar du?
Det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme skriver du, bussen alltså och ett mindre utrymmeskrävande transportsätt är ju då bilar men på vilket sätt blir bilister prioriterade genom att placera hållplatser så att bussar hindrar övrig trafik att komma fram? Och på vilket sätt menar du att bussresenärer måste vänta på övrig trafik när hållplatserna är placerade på tradionellt vettigt vis?
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 17:09:40 PM
Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 16:45:46 PM
Så händelser som kräver utryckning av något slag utanför det primära utryckningsvägnätet hur löses de menar du?
Det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme skriver du, bussen alltså och ett mindre utrymmeskrävande transportsätt är ju då bilar men på vilket sätt blir bilister prioriterade genom att placera hållplatser så att bussar hindrar övrig trafik att komma fram? Och på vilket sätt menar du att bussresenärer måste vänta på övrig trafik när hållplatserna är placerade på tradionellt vettigt vis?

Ähum. Bilen är det mest utrymmeskrävande transportsättet.
Titel: Lämplig hållplats?
Skrivet av: MrBrave skrivet 12 augusti 2014, 19:18:52 PM
Tycker denna hållplatslösning är suverän. Bor själv i en kommun där det finns en stor mängd hållplatser av denna typ. Säkerheten runt hållplatsen har höjts och bussarna kan snabbare kom igång från hållplatsen. Bilisterna vet om hållplatserna och väljer att köra på genomfartslederna istället för genom bostadsområdena. Utryckningsfordon har nog större problem under utryckningskörning än en en buss vid en timglashållplats. Bussföraren hör ju ofta i god tid att ett utryckningsfordon är på väg och kan då anpassa sin körning
Titel: SV: Lämplig hållplats?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 augusti 2014, 21:41:37 PM
En redan nedlagd timglashållplats återfinns på Sjövägen i Solna. Linje 505 har fått en ny sträckning via nyanlagda gator.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/140787229868268100_resized.jpg)