Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 31 juli 2014, 13:34:08 PM

Titel: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Wetjo skrivet 31 juli 2014, 13:34:08 PM
Nu är det allmänt känt...

http://www.dt.se/allmant/dalarna/gamla-dalabussar-tas-utomlands
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: John P skrivet 31 juli 2014, 22:47:14 PM
Kanske dags att släppa lite på ålderskraven och i stället se mer på utsläppskrav....
Bussar kan ju renoveras till nästan nyskick och motorerna kan uppgraderas så att de uppfyller en högre Euro-klass, t-ex Euro5.
Om ålderskraven blir mindre hårda och fokus läggs på utsläpp och standard kan ju bussföretagen behålla bussar som är driftsäkra och har potential. Dessa bussar kan sedan renoveras och användas i flera år till. Givetvis skall man inte bara behålla gammalt och renovera det men det borde helt klart göras i större utsträckning, både av ekonomiska och miljömässiga skäl. Med tanke på att många bussar blir övertaliga och kraven utomlands också höjs borde det vara ganska dåligt betalt för bussarna när de säljs och en del blir rätt svårsålda.  Om man tittar på nätet efter begagnade bussar så tycker jag att man  många gånger kan få rätt mycket buss för pengarna.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Wetjo skrivet 01 augusti 2014, 05:53:43 AM
Det är en kostnadsfråga.
I många fall kan det vara billigare att köpa nytt än att renovera. Det beror ju på skicket på bussen.
De bussar som skeppas iväg kan man kanske reparera till nyckick i motor o kaross, men sen finns det arbetsmiljökrav som ska uppfyllas också.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 08:02:00 AM
Byggkvalitén på många av dagens linjebussar i kombination med hårt slitage och oregelbundet underhåll innebär att det blir på tok för kostsamt att köra någon allmän renoveringsprocess, Swebus renoverade ju b.la ett antal vanHool:er i Estland men det var när priserna där var lägre än idag och det var bussar med en högre grundkvalité.

Oftast är det mer lönande att amortera än att reparera.

Att sedan bygga om en gammal buss från början på 2000 talet till euro 6 är i princip omöjligt utan en omfattande och extremt kostsam ombyggnad, sedan ska ju dessutom inredningen uppgraderas, a/c /acc monteras eller kompletteras osv.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: 1896 skrivet 01 augusti 2014, 19:22:13 PM
Igår var det också gnäll från byarna över den nya trafiken, fast det var ju väntat, och mer lär det väl bli, idag detta:

www.dt.se/dalarna/falun/trangt-pa-mjuka-linjen

www.dt.se/dalarna/falun/bussarna-kommer-inte-att-bytas-ut

Har Keolis inga andra småbussar att tillgå ?  ???
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: almeli skrivet 01 augusti 2014, 19:39:11 PM
Se til London:

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=42488
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 19:45:41 PM
Citat från: almeli skrivet 01 augusti 2014, 19:39:11 PM
Se til London:

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=42488

Tyvärr klarar man inte de senaste kraven med SCR Kat.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Peter Öden skrivet 02 augusti 2014, 08:51:02 AM
Hej !

Bilden på de uppställda Dalabussarna är från uppställningsplatsen Galeasen på Brynäs i Gävle.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: John P skrivet 05 augusti 2014, 01:52:29 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 08:02:00 AM
Byggkvalitén på många av dagens linjebussar i kombination med hårt slitage och oregelbundet underhåll innebär att det blir på tok för kostsamt att köra någon allmän renoveringsprocess, Swebus renoverade ju b.la ett antal vanHool:er i Estland men det var när priserna där var lägre än idag och det var bussar med en högre grundkvalité.

Oftast är det mer lönande att amortera än att reparera.

Att sedan bygga om en gammal buss från början på 2000 talet till euro 6 är i princip omöjligt utan en omfattande och extremt kostsam ombyggnad, sedan ska ju dessutom inredningen uppgraderas, a/c /acc monteras eller kompletteras osv.

Detta är ju lite av en "Hönan och ägget- situation" . Med hårda ålderskrav och pressade priser i upphandlingarna gör att inköpspriset på bussarna spelar större roll än förr. Kvalitet och framför allt slitstyrka har med största sannolikhet fått stå tillbaka en del eftersom busstillverkarna självklart vill sälja bussar, bussen behöver kanske "bara" hålla  lite drygt 10 år och därför är det ingen vits att tillverka mer gedigna bussar som håller 15 år eller mer, när de ändå inte får användas mer än i bästa fall ca 10 år.  Om det är lönsamt att renovera skiljer ju säkerligen också från fall till fall, det viktigaste är dock att öppna upp för möjligheten i större utsträckning, om möjligheten finns kan bussbolagen köpa lite dyrare mer gedigna bussar. Om kunderna efterfrågar mer gedigna slitstarka fordon så kommer det säkerligen att tillverkas....
Rent generellt sett bör man nog se över vilka krav som ställs, tendensen tycks ju vara att kraven blir högre och högre och och kostnaderna ökar i takt med de ökade kraven. Ökade kostnader leder inte sällan till neddragningar i trafiken och det rimmar ju rätt illa  när man samtidigt talar om fördubblingsmål e.t.c !?!?

När det gäller renoveringar så renoverades ju ( när de ännu var i trafik i Dalarna) en del av de Carrus Vega-bussar som Nobina hade i Dalarna och det verkar ju vara mycket gediget renoverade bussar när man har sett bilder och läst här i forumet..
Var har dessa hamnat förresten ? 
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 06:52:29 AM
De Carrus Vega som började på 20xx när Nobina körde tillhörde Dalatrafik. En av dessa ska Hedmans köra.
De "korta" vegorna 51xx har nog gått till skrot eller till export.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: John P skrivet 05 augusti 2014, 11:18:05 AM
Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 06:52:29 AM
De Carrus Vega som började på 20xx när Nobina körde tillhörde Dalatrafik. En av dessa ska Hedmans köra.
De "korta" vegorna 51xx har nog gått till skrot eller till export.

Fast Nobina hade väl även Vegor som inte var Dalatrafiks, var väl bl.a en som gått i Skåne innan som man renoverade ?..
De 20-XX bussar som nu skall rulla vidare bl.a hos Hedmans är dessa renoverade ?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Citat från: John P skrivet 05 augusti 2014, 11:18:05 AM
Fast Nobina hade väl även Vegor som inte var Dalatrafiks, var väl bl.a en som gått i Skåne innan som man renoverade ?..
De 20-XX bussar som nu skall rulla vidare bl.a hos Hedmans är dessa renoverade ?

Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: AdmirT skrivet 05 augusti 2014, 11:59:01 AM
Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

5427 + 5428 kom från Skåne. 51xx kom väl från Blekinge?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 05 augusti 2014, 12:00:15 PM
Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

51xx kom väl från Blekinge och inte Skåne?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2014, 12:30:30 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 augusti 2014, 12:00:15 PM
51xx kom väl från Blekinge och inte Skåne?

Blekingevagnarna var ju i ett extremt dåligt skick.

De flesta bussar som flyttades in till Dalarna vid Swebus trafikstart fick omfattande kosmetiska upprustningar, däremot har knappast drivlinorna uppgraderats i någon större omfattning.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 augusti 2014, 13:22:29 PM
Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

50XX kom från Skåne
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: AdmirT skrivet 05 augusti 2014, 13:26:40 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 augusti 2014, 13:22:29 PM
50XX kom från Skåne

Dessutom är dessa inte Vegor
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: 1896 skrivet 06 augusti 2014, 07:38:37 AM
Ramaskriet låter inte vänta på sig....

www.dt.se/dalarna/hedemora/av-42-hallplatser-blir-2-kvar

www.dt.se/dalarna/hedemora/kommunalradet-maste-bli-fler-stopp

www.dt.se/dalarna/hedemora/revolution-riktad-mot-sj
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Ersa skrivet 06 augusti 2014, 10:35:00 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2014, 12:30:30 PM
Blekingevagnarna var ju i ett extremt dåligt skick.

De flesta bussar som flyttades in till Dalarna vid Swebus trafikstart fick omfattande kosmetiska upprustningar, däremot har knappast drivlinorna uppgraderats i någon större omfattning.

"Renovering" modell storbolagen? :(
Att resenärer kan luras på detta vis är väl en sak, men att även deltagare i detta forum använder ord som "renoverade" om bussar som bara fått ny lack och nya gardiner, medan drivlinan och underredet inte rörts alls...
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: bisquit skrivet 07 augusti 2014, 19:39:23 PM
Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: j-a skrivet 07 augusti 2014, 20:06:05 PM
Citat från: bisquit skrivet 07 augusti 2014, 19:39:23 PM
Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)
Ja det var 5428 som rustades upp hos Busland i Estland och visades på mässan,men motorn blev då inget större gjort åt där ,möjligen att det eftermonterades ad blue,har för mig att det satt sådan utrustning på den när den kom till dalarna,även 5427 var över till Estland innan den kom till dalarna
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: DEB skrivet 07 augusti 2014, 20:39:06 PM
Citat från: bisquit skrivet 07 augusti 2014, 19:39:23 PM
Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)

Jo, men vad spelar det för roll när de ändå inte fick gå längre i trafik än sina jämnåriga, ickerenoverade syskon... :(
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: John P skrivet 08 augusti 2014, 00:11:46 AM
Citat från: DEB skrivet 07 augusti 2014, 20:39:06 PM
Jo, men vad spelar det för roll när de ändå inte fick gå längre i trafik än sina jämnåriga, ickerenoverade syskon... :(

Visst är det urbota dumt och stelbent !  :(
Det borde kanske räknas av X-antal år om det gjorts en omfattande grundlig renovering med uppgraderade motorer t.ex en buss som är 12 år räknas som 10.
Går man bara på ålder kan det bli så dumt så att en äldre buss som renoverats och t.ex uppfyller Euro 5 får lämna plats för en buss som visserligen är nyare men bara uppfyller Euro 3-klass...
Kanske borde länstrafikbolagen ta en tur över till Finland, där finns  betydligt fler äldre bussar i trafik och de tycks ofta vara i ett mycket fint skick !
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: John P skrivet 08 augusti 2014, 00:14:28 AM
Citat från: j-a skrivet 07 augusti 2014, 20:06:05 PM
Ja det var 5428 som rustades upp hos Busland i Estland och visades på mässan,men motorn blev då inget större gjort åt där ,möjligen att det eftermonterades ad blue,har för mig att det satt sådan utrustning på den när den kom till dalarna,även 5427 var över till Estland innan den kom till dalarna

Var precis dessa jag tänkte på !
Var har dessa hamnat nu,  SL ?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 08 augusti 2014, 02:04:24 AM
Citat från: John P skrivet 08 augusti 2014, 00:14:28 AM
Var precis dessa jag tänkte på !
Var har dessa hamnat nu,  SL ?

5427 och 5428 hamnade hos Busmarket enligt Admirs lista.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Walter skrivet 08 augusti 2014, 06:12:32 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 08 augusti 2014, 02:04:24 AM
5427 och 5428 hamnade hos Busmarket enligt Admirs lista.

De lär väl säljas som reservdelar till öst.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: AO skrivet 08 augusti 2014, 15:47:07 PM
Vad är det för bussar som används på servicelinjerna?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: pn81 skrivet 08 augusti 2014, 20:05:15 PM
Citat från: AO skrivet 08 augusti 2014, 15:47:07 PM
Vad är det för bussar som används på servicelinjerna?
Servicelinjerna i Falun körs med fyra stycken VW Kutsenits City IV, bussnummer 8403-8406.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 augusti 2014, 11:18:04 AM
När jag var i Falun i somras var det bara En 84xx på servicelinjerna, den andra bussen var en normalbuss. På linje 753 (?) rullade dock också en 84xx.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: Ersa skrivet 10 augusti 2014, 12:48:10 PM
Citat från: Walter skrivet 08 augusti 2014, 06:12:32 AM
De lär väl säljas som reservdelar till öst.

Ja, det är troligt. Skrot direkt då de anländer i Estland är det mest tänkbara alternativet.
Myten om att öststaterna tar alla våra uttjänta bussar och kör med, är det nog dags att avliva, nu när öststaterna i många fall har lika nya linjevagnar som oss svenskar, och troligtvis även nyare bussar jämfört med våra äldre SL-bussar. Dessutom tillverkas det ju idag helt nya bussar för deras egna hemmamarknader och grannländer i både Ryssland, Polen och Ungern.

Ska man exportera en svensk buss som fyllt 12-14 år idag, till ett land där den får gå i trafik, så får man nog gå längre österut än Kazakstan. Om ens det räcker?
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: pn81 skrivet 10 augusti 2014, 14:26:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2014, 11:18:04 AM
När jag var i Falun i somras var det bara En 84xx på servicelinjerna, den andra bussen var en normalbuss. På linje 753 (?) rullade dock också en 84xx.

Tanken är att servicelinjerna 771 & 772 (snart linje 20 & 21) och linje 753 (snart linje 18) ska köras med 84xx-bussar men när det står flera sådana på verkstaden samtidigt så får det bli vanliga 12-metersbussar istället.
Titel: SV: Från Dalarnas Tidningar...
Skrivet av: 1896 skrivet 11 augusti 2014, 08:15:46 AM
Det är då rejält breda dörrar på de där 84xx vagnarna.

Mer i tidningen: www.dt.se/allmant/dalarna/om-en-kommun-vill-ha-mer-trafik-far-de-bestalla-det