Här kommer lite bilder på de nya KR bussarna i Uppsala
444 & 445
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0686_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0687_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0709_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0710_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0718_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0719_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0720_s.jpg)
Synd att valde bort I-shift. Men avis på att vi inte får sådana i Skåne. Bara gasbussar som hackar.
Varför köps det nya bussar till ett avtal som operatören vill backa ur så snart det bara går?
Trevliga bilder.
Vart kan dessa tänkas hamna i länet? Har KR bussar ståendes i Uppsala?
De ska till Östhammar eller Öregrund enligt uppgift.
Citat från: caa skrivet 31 juli 2014, 16:15:15 PM
De ska till Östhammar eller Öregrund enligt uppgift.
Har de kvar några bussar i Östhammar? Jag trodde Gimo Bussresor hade tagit över de mesta i dom trakterna.
Trevliga bilder. Är det någon som vilket registreringsnummer 443 har?
Fina bussar. Stolstyget är som vanligt en LSD-tripp. Inte min smak, föredrar mer nedtonade tyger.
Är en sån här buss väldigt mycket billigare än en 9500 eller 9700? med samma standard?
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?
Citat från: Dаniel skrivet 31 juli 2014, 21:29:29 PM
Trevliga bilder. Är det någon som vilket registreringsnummer 443 har?
DMT146
//Niclas
Citat från: homer skrivet 31 juli 2014, 22:22:06 PM
Är en sån här buss väldigt mycket billigare än en 9500 eller 9700? med samma standard?
Nej, men gissningsvis finns det krav/önskemål från huvudmannen om golvhöjden. Dvs att man vill ha lågt normalgolv i überlandklassen framför mellan- och höggolvade turistbussar.
Citat från: busexperte skrivet 31 juli 2014, 22:45:38 PM
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?
Lyft för rullstolar är högst troligt, ja.
9500 finns öht inte för linjetrafik utan det blir en 9700 och då ligger nog priset ett par 100-tusen över 8900:an
Citat från: busexperte skrivet 31 juli 2014, 22:45:38 PM
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?
Svar ja.
I alla fall mycket trevliga att köra :D Systervagnen 442 (som jag satte i trafik i fredags och som rullar på L80 i Hälsingland) var riktigt pigg, som en sportbil i jämförelse med låggolvarna.
Sedan är det ju det där med komforten också, jag kör så sällan normalgolvade bussar att jag blir alldeles häpen över att det knappt märks att man kör över "gröpperna" i de dåligt underhållna vägavsnitten. Splitternya lågentrévagnar skramlar nåt fruktansvärt.
/MrH
Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ?? Det ser ut som KR valt tysk instrumentbräda . ??
Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 14:24:18 PM
Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ??
Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.
Vilka linjer ska 443-445 rulla på?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Jan skrivet 30 juli 2014, 19:55:30 PM
Synd att valde bort I-shift. Men avis på att vi inte får sådana i Skåne. Bara gasbussar som hackar.
Nyfiken fråga, varför då? ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH
Citat från: AO skrivet 12 augusti 2014, 15:39:08 PM
Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.
Lite synd välja en sån lösning man sitter för lågt där. Bättre med låggolv där man sitter i ögonhöjd med de som kommer ombord
Inget svar på min fråga?
Citat från: MrH skrivet 12 augusti 2014, 21:07:57 PM
Nyfiken fråga, varför då? ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH
Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 00:05:14 AM
Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.
Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 17 augusti 2014, 05:16:07 AM
Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Ja med dagens motorer är det lite onödigt, på -70 o -80 talet var det en annan sak.
Men specar man tillverkarens svagaste motorer så kan det nog behövas även idag men knappast på en linjevagn i förortstrafik.
Kopplingsbyten blir kostsamt då dessa sliter kopplingar mycket värre än en vanlig manuell om man inte har rutinerade förare, byte på I-shift efter 10 t mil är inget ovanligt jmf med en normal manuell som gör 50-70 t mil mellan bytena eller en automat som inte har några byten alls.
I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.
Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 09:06:47 AM
I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.
Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?
Nu har jag inte haft tillfälle att köra någon av Evobus modeller med mindre motor än 350 hk men där är det ju inga problem, nackdelen är att de är högt växlade och vandrar mellan 7 o 8 lite för mycket i dagens svenska landsvägshastighet och att de har en del hyss för sig om man ska smyga bakåt någon längre sträcka, där uppskattar jag den hederliga 6 vxl manuella
Givetvis blir det som allra bäst och mjukast körning med den underbara sexväxlade manuella lådan! :)