Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: caa skrivet 30 juli 2014, 19:09:00 PM

Titel: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: caa skrivet 30 juli 2014, 19:09:00 PM
Här kommer lite bilder på de nya KR bussarna i Uppsala
444 & 445
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0686_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0687_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0709_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0710_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0718_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0719_s.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66335709/KR_140729/DSC_0720_s.jpg)
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Jan skrivet 30 juli 2014, 19:55:30 PM
Synd att valde bort I-shift. Men avis på att vi inte får sådana i Skåne. Bara gasbussar som hackar.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2014, 05:47:19 AM
Varför köps det nya bussar till ett avtal som operatören vill backa ur så snart det bara går?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Bjorkm skrivet 31 juli 2014, 09:50:45 AM
Trevliga bilder.

Vart kan dessa tänkas hamna i länet? Har KR bussar ståendes i Uppsala?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: caa skrivet 31 juli 2014, 16:15:15 PM
De ska till Östhammar eller Öregrund enligt uppgift.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Bjorkm skrivet 31 juli 2014, 17:56:26 PM
Citat från: caa skrivet 31 juli 2014, 16:15:15 PM
De ska till Östhammar eller Öregrund enligt uppgift.

Har de kvar några bussar i Östhammar? Jag trodde Gimo Bussresor hade tagit över de mesta i dom trakterna.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Daniel T skrivet 31 juli 2014, 21:29:29 PM
Trevliga bilder. Är det någon som vilket registreringsnummer 443 har?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: 5783 skrivet 31 juli 2014, 21:53:04 PM
Fina bussar. Stolstyget är som vanligt en LSD-tripp. Inte min smak, föredrar mer nedtonade tyger.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: homer skrivet 31 juli 2014, 22:22:06 PM
Är en sån här buss väldigt mycket billigare än en 9500 eller 9700? med samma standard?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: busexperte skrivet 31 juli 2014, 22:45:38 PM
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 31 juli 2014, 22:48:41 PM
Citat från: Dаniel skrivet 31 juli 2014, 21:29:29 PM
Trevliga bilder. Är det någon som vilket registreringsnummer 443 har?

   DMT146

   //Niclas
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2014, 23:20:07 PM
Citat från: homer skrivet 31 juli 2014, 22:22:06 PM
Är en sån här buss väldigt mycket billigare än en 9500 eller 9700? med samma standard?

Nej, men gissningsvis finns det krav/önskemål från huvudmannen om golvhöjden. Dvs att man vill ha lågt normalgolv i überlandklassen framför mellan- och höggolvade turistbussar.

Citat från: busexperte skrivet 31 juli 2014, 22:45:38 PM
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?

Lyft för rullstolar är högst troligt, ja.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 31 juli 2014, 23:34:16 PM
9500 finns öht inte för linjetrafik utan det blir en 9700 och då ligger nog priset ett par 100-tusen över 8900:an
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: caa skrivet 31 juli 2014, 23:51:22 PM
Citat från: busexperte skrivet 31 juli 2014, 22:45:38 PM
Finns der en hiss för rörelsehindrade personer ?

Svar ja.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Daniel T skrivet 01 augusti 2014, 10:49:15 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 juli 2014, 22:48:41 PM
   DMT146

   //Niclas

Tack! :)
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: MrH skrivet 01 augusti 2014, 11:08:26 AM
I alla fall mycket trevliga att köra  :D  Systervagnen 442 (som jag satte i trafik i fredags och som rullar på L80 i Hälsingland) var riktigt pigg, som en sportbil i jämförelse med låggolvarna.
Sedan är det ju det där med komforten också, jag kör så sällan normalgolvade bussar att jag blir alldeles häpen över att det knappt märks att man kör över "gröpperna" i de dåligt underhållna vägavsnitten. Splitternya lågentrévagnar skramlar nåt fruktansvärt.

/MrH
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 14:24:18 PM
Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ??   Det ser ut som KR valt  tysk instrumentbräda  . ??
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: AO skrivet 12 augusti 2014, 15:39:08 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 14:24:18 PM
Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ??

Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 augusti 2014, 16:47:32 PM
Vilka linjer ska 443-445 rulla på?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: MrH skrivet 12 augusti 2014, 21:07:57 PM
Citat från: Jan skrivet 30 juli 2014, 19:55:30 PM
Synd att valde bort I-shift. Men avis på att vi inte får sådana i Skåne. Bara gasbussar som hackar.


Nyfiken fråga, varför då?  ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: yngrot skrivet 15 augusti 2014, 22:00:39 PM
Citat från: AO skrivet 12 augusti 2014, 15:39:08 PM
Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.




Lite synd välja en sån lösning  man sitter för lågt där. Bättre med låggolv där man sitter i ögonhöjd med de som kommer ombord
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 augusti 2014, 00:02:12 AM
Inget svar på min fråga?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 00:05:14 AM
Citat från: MrH skrivet 12 augusti 2014, 21:07:57 PM
Nyfiken fråga, varför då?  ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH

Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Björn Ax skrivet 17 augusti 2014, 05:16:07 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 00:05:14 AM
Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.

Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2014, 08:18:30 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 17 augusti 2014, 05:16:07 AM
Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Ja med dagens motorer är det lite onödigt, på -70 o -80 talet var det en annan sak.

Men specar man tillverkarens svagaste motorer så kan det nog behövas även idag men knappast på en linjevagn i förortstrafik.

Kopplingsbyten blir kostsamt då dessa sliter kopplingar mycket värre än en vanlig manuell om man inte har rutinerade förare, byte på I-shift efter 10 t mil är inget ovanligt jmf med en normal manuell som gör 50-70 t mil mellan bytena eller en automat som inte har några byten alls.

Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 09:06:47 AM
I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.

Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2014, 09:34:09 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 09:06:47 AM
I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.

Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?

Nu har jag inte haft tillfälle att köra någon av Evobus modeller med mindre motor än 350 hk men där är det ju inga problem, nackdelen är att de är högt växlade och vandrar mellan 7 o 8 lite för mycket i dagens svenska landsvägshastighet och att de har en del hyss för sig om man ska smyga bakåt någon längre sträcka, där uppskattar jag den hederliga 6 vxl manuella
Titel: SV: Nya KR bussar Uppsala
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 10:03:30 AM
Givetvis blir det som allra bäst och mjukast körning med den underbara sexväxlade manuella lådan! :)