Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: sa0azs skrivet 24 juli 2014, 15:57:23 PM

Titel: Buss körde in i skogen
Skrivet av: sa0azs skrivet 24 juli 2014, 15:57:23 PM
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Buss-korde-in-i-skogen/

Vilken individ var det som smet?
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Nico skrivet 24 juli 2014, 17:11:45 PM
7106 om jag inte minns fel.
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: MartinMartin skrivet 24 juli 2014, 18:28:43 PM
Citat från: sa0azs skrivet 24 juli 2014, 15:57:23 PM
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Buss-korde-in-i-skogen/

Vilken individ var det som smet?

Vadå smet?
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: 5783 skrivet 24 juli 2014, 18:45:14 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 24 juli 2014, 18:28:43 PM
Vadå smet?

Ja den rullade ju iväg.
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Krille skrivet 24 juli 2014, 19:50:01 PM
Grindsummer?
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Camilla skrivet 25 juli 2014, 05:51:52 AM
http://www.nvp.se/Global/bussolycka2.gif (http://www.nvp.se/Global/bussolycka2.gif)
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juli 2014, 07:22:54 AM
Citat från: Krille skrivet 24 juli 2014, 19:50:01 PM
Grindsummer?

Tack vare all underbar elektronik kan bussarna numera "glömma bort" att de har dörrbroms. Skulle inte förvåna mig ett dugg om detta fel även kunde drabba grindsummern.
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Camilla skrivet 31 juli 2014, 05:47:50 AM
Keolis om kraschen.

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Keolis-om-busskraschen-Var-maximal-otur/ (http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Keolis-om-busskraschen-Var-maximal-otur/)
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: 1896 skrivet 12 augusti 2014, 17:16:35 PM
Står om detta i lokalblaskan idag, Keolis skyller på den mänskliga faktorn, och att bussen blivit nollställd, vilket enbart får ske av verkstadspersonal, och att det tydligen är mer känt bland bussförare hur det går till än vad Keolis trott.  ::)
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Walter skrivet 12 augusti 2014, 20:24:32 PM
Vagnbyte, om en individ strular hela dagen som det anges i artikeln, hade kanske varit att föredra framför egna felsökningar.
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Jo skrivet 12 augusti 2014, 22:38:13 PM
Citat från: Walter skrivet 12 augusti 2014, 20:24:32 PM
Vagnbyte, om en individ strular hela dagen som det anges i artikeln, hade kanske varit att föredra framför egna felsökningar.

Fast det primära missen föraren gjorde var ju att denne missat att lägga i parkeringsbromsen och istället var det någon form av dörrbroms eller hållplatsbroms som den kallas i artikeln som låg i och från vilken bromsverkan försvann när föraren bröt strömmen. Förmodligen en miss i en stressad situation och den mänskliga faktorn. Lärdomen måste väl ändå bli att inte lita på denna typ av lösningar utan att alltid använda parkeringsbromsen när fordonet lämnas. Rent tekniskt hade det ju lika gärna kunnat missats av en reparatör som fått hjärnsläpp om denne också hade varit stressad för att få ut bussen i trafik igen.
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: buskörare skrivet 12 augusti 2014, 22:42:50 PM
Citat från: Jo skrivet 12 augusti 2014, 22:38:13 PM
Fast det primära missen föraren gjorde var ju att denne missat att lägga i parkeringsbromsen och istället var det någon form av dörrbroms eller hållplatsbroms som den kallas i artikeln som låg i och från vilken bromsverkan försvann när föraren bröt strömmen. Förmodligen en miss i en stressad situation och den mänskliga faktorn. Lärdomen måste väl ändå bli att inte lita på denna typ av lösningar utan att alltid använda parkeringsbromsen när fordonet lämnas. Rent tekniskt hade det ju lika gärna kunnat missats av en reparatör som fått hjärnsläpp om denne också hade varit stressad för att få ut bussen i trafik igen.

Men det har ju inget med nollställningen att göra?
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 augusti 2014, 07:42:42 AM
Citat från: Jo skrivet 12 augusti 2014, 22:38:13 PM
Fast det primära missen föraren gjorde var ju att denne missat att lägga i parkeringsbromsen och istället var det någon form av dörrbroms eller hållplatsbroms som den kallas i artikeln som låg i och från vilken bromsverkan försvann när föraren bröt strömmen. Förmodligen en miss i en stressad situation och den mänskliga faktorn. Lärdomen måste väl ändå bli att inte lita på denna typ av lösningar utan att alltid använda parkeringsbromsen när fordonet lämnas. Rent tekniskt hade det ju lika gärna kunnat missats av en reparatör som fått hjärnsläpp om denne också hade varit stressad för att få ut bussen i trafik igen.

Men.. detta har ju hänt många av oss.

Jag hade en kollega som blev överkörd av sin egen buss i Hässelby på -80 talet och sedan dess har det varit flera olyckor och tusentals tillbud bara i Stockholmsområdet, något som med en enkel konstruktionsändring kan undvikas.

Alla bussar har inte förargrind och de som har det har oftast en grindsummer som man inte ska förlita sig på.

Jag har själv gjort denna miss med en Hino i början på 2000 talet, det stannade vid ett tillbud men hade lika gärna kunnat slutat i flertal dödsfall och svårt skadade inne på en terminal i lutning, där funkade inte spärren till parkeringsbromsen utan den rörde sig sakta mot lossläge när jag plockade ur mina prylar och när jag stängt dörren och vred om nyckeln så började det rulla :-(
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Ersa skrivet 13 augusti 2014, 11:27:00 AM
Nu funkar ju inte allt i praktiken, men i teorin har det i decennier inom SL-verksamheten ställts mycket hårda säkerhetskrav på att existerande grindsummer skall fungera, och sedan några år även "Råstabroms" på nylevererade/nytillverkade fordon. Vilket på en nyare Volvo innebär att om motorn stängs av utan att parkeringsbromsen aktiverats (samt om parkeringsbromsen lossnar medan motorn är avstängd) så löser spärrväntilen ut direkt, ett irriterande Volvoljud börjar pipa och varningsblinkersen tänds.
Denna funktion kan på vissa enskilda bussar aktiveras om man är för snabb, och inte väntar fyra-fem sekunder från att man aktiverat parkeringsbromsen, tills att man vrider av motorn.

Å andra sidan glömmer ju samma teknikspäckade Volvobussar ibland helt bort att de har dörrbroms, och måste därmed nollställas med batterifrånskiljaren för att de åter ska hitta dörrbromsen. Summern som varnar för att nåt är fel (eller bara låter ändå, för skojs skull) fungerar dock alltid! ::)
Titel: SV: Buss körde in i skogen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 augusti 2014, 14:59:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2014, 11:27:00 AM
Nu funkar ju inte allt i praktiken, men i teorin har det i decennier inom SL-verksamheten ställts mycket hårda säkerhetskrav på att existerande grindsummer skall fungera, och sedan några år även "Råstabroms" på nylevererade/nytillverkade fordon. Vilket på en nyare Volvo innebär att om motorn stängs av utan att parkeringsbromsen aktiverats (samt om parkeringsbromsen lossnar medan motorn är avstängd) så löser spärrväntilen ut direkt, ett irriterande Volvoljud börjar pipa och varningsblinkersen tänds.
Denna funktion kan på vissa enskilda bussar aktiveras om man är för snabb, och inte väntar fyra-fem sekunder från att man aktiverat parkeringsbromsen, tills att man vrider av motorn.

Å andra sidan glömmer ju samma teknikspäckade Volvobussar ibland helt bort att de har dörrbroms, och måste därmed nollställas med batterifrånskiljaren för att de åter ska hitta dörrbromsen. Summern som varnar för att nåt är fel (eller bara låter ändå, för skojs skull) fungerar dock alltid! ::)

Ska man gissa att denna funktion inte finns på Keolis MAN bussar då?

Annars kan man ju lösa det hela väldigt enkelt med att spänningsmata dörrbromsventilen direkt via huvudsäkringen på samma sätt som en mängd andra funktioner som inte ska brytas med huvudbrytaren redan idag matas, vi pratar ju inte om några strömstyrkor på en massa A utan bara en svag manöverström, då kan bussen aldrig komma i rullning så länge dörrbromsbrytaren inne i bussen är tillslagen, och är den avslagen så börjar bussen rulla direkt innan föraren hunnit lämna och problemet kan åtgärdas.