Denna tidtabell får jag inte ihop, ska föraren köra från Vikingterminalen till Falun, ha rast en kvart, och sedan köra tillbaka till Vikingterminalen ? ??? För någon övernattning lär det ju knappast vara frågan om ? ???
www.swebus.se/Global/TIDTABELLER/19-aug-21-dec2014/890.pdf
Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Citat från: MrBrave skrivet 23 juli 2014, 22:33:33 PM
Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det är för att resenärer med båten ska kunna komma hem. From 1:a September slutar Viking Line köra upp till Borlänge i egen regi.
Citat från: MrBrave skrivet 23 juli 2014, 22:33:33 PM
Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Swebus kommer väl inte att ha några förare i Borlänge ? ???
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2014, 09:30:41 AM
Swebus kommer väl inte att ha några förare i Borlänge ? ???
det är väl Sambus som kör 890?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2014, 10:08:29 AM
det är väl Sambus som kör 890?
Det är väl Jensen buss, och han har nog inget med Sambus att göra, men han har väl enbart kört turer som utgått från Mora ? ??? Detta omlopp verkar ju utgå från Stockholm, så jag utgår ifrån att Swebus ska köra själva, men jag kan ju ha fel ? ???
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2014, 11:42:34 AM
Det är väl Jensen buss, och han har nog inget med Sambus att göra, men han har väl enbart kört turer som utgått från Mora ? ??? Detta omlopp verkar ju utgå från Stockholm, så jag utgår ifrån att Swebus ska köra själva, men jag kan ju ha fel ? ???
Jensen har i alla fall tidigare haft en buss placerad i Stockholm också
Jag antog att alla åkarna där ingick i Sambus men som sagt har Jensen buss i Stockholm också, tror nog knappast att Swebus kör detta själva.
Alldeles oavsett vem som ska köra så kvarstår ju frågan hur omloppet ska bemannas, 15 minuter rast på 9 timmars körtid är knappast tillämpligt ? ???
Och Jensen har inte heller förare i Borlänge ? ???
Detta är alltså en buss för resenärer som åker med Viking Line och vill komma hem.
Hur dom löser det med förare och liknande vet nog bara swebus själva i nuläget. Kommer säkert lösas tills dess trafiken drar igång men ja 15 minuters rast är olagligt.
Vi får helt enkelt vänta och se. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2014, 14:24:46 PM
Detta är alltså en buss för resenärer som åker med Viking Line och vill komma hem.
Hur dom löser det med förare och liknande vet nog bara swebus själva i nuläget. Kommer säkert lösas tills dess trafiken drar igång men ja 15 minuters rast är olagligt.
Vi får helt enkelt vänta och se. :)
Andra lejåkare åt Swebus har ju klarat liknande tidtabeller, t.ex Hydens.
Det finns 1000 mögligheter för en effektivt insats av chauffören fra busserna.
Tänkbart är en lokala Siljan-pendel-chauffören som aka endast mellan Borlänge och Falun och samtidigt har den "normala" chauffören sin paus i Borlänge resecentrum.
Efter insats fortsättas Siljan-chauffören med en annan lokala linje.
Denna lösning är oftast bäst om man har linjer/omlopp med ca. 9-10 timmer körstid.
Andra lösning för 11-12 timmers linjer är "växel-chauffören". Nr. 1 kör ca. 4 timmer, der komma Nr. 2 i bus och kör ca. 1-2 timme och Nr. 1 har sin paus i bussen och fortsätter därfefter vidare 4 timmer. Samtidigt kör Nr. 3 bussen i andra riktning ca. 2 timmer senare och Nr. 2 (växel-chauffören) kör 1-2 timme i mitt fra linjen och Nr. 3 fortsättas ca. 4 timmer.
Det betyder Nr. 1 och 3 kör varje dag en väldigt lang linje och Nr. 2 kör denna kortare stycken mitt i mellan ca. 1-2 timmer tur och retur varje dag. Sa har man endast 3 chauffören och kan ha en riktgt express-tidtabell utan uppehall/paus- tidsförlust för passagereren.
I Tyskland kör Onebus.de normalt med 2 italienska chauffören i varje buss - men om tillfälligt saknas en fra denna chauffören blir denna systemet änvänds och en chaufför klippa av vid en passande mack direkt vid motorvägen och vänta där till bussen kommer i andra riktning - det kan händer ocksa mitt i natten vid Porta Westfalica f.ex. . Det är stor konkurranse f.ex. pa sträkningen Berlin-Dortmund - om man har endast 1 chauffören och det tar längre än 5:50 timmer blir det ej lätt med biljettbokningar.
Citat från: busexperte skrivet 24 juli 2014, 19:03:21 PM
Tänkbart är en lokala Siljan-pendel-chauffören som aka endast mellan Borlänge och Falun och samtidigt har den "normala" chauffören sin paus i Borlänge resecentrum.
Efter insats fortsättas Siljan-chauffören med en annan lokala linje.
Denna lösning är oftast bäst om man har linjer/omlopp med ca. 9-10 timmer körstid.
Ja detta sätt används av oss i nuläget. Vi åker från viking upp till Borlänge där en transferbuss tar resenärer från Borlänge till Falun medans vi har rast i Borlänge. Fungerar bra. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2014, 19:18:38 PM
Ja detta sätt används av oss i nuläget. Vi åker från viking upp till Borlänge där en transferbuss tar resenärer från Borlänge till Falun medans vi har rast i Borlänge. Fungerar bra. :)
Varför transferbuss och inte fortsätta med bussen från Stockholm efter förarbyte? Samme förare kör lämpligen tillbaka den bussen till Borlänge, där "ordinarie förare" tar över.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2014, 19:55:24 PM
Varför transferbuss och inte fortsätta med bussen från Stockholm efter förarbyte? Samme förare kör lämpligen tillbaka den bussen till Borlänge, där "ordinarie förare" tar över.
Lär ju bero på att man inte är bekväma att köra andras bussar, brukar ju inte vara helt ovanligt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2014, 19:55:24 PM
Varför transferbuss och inte fortsätta med bussen från Stockholm efter förarbyte? Samme förare kör lämpligen tillbaka den bussen till Borlänge, där "ordinarie förare" tar över.
Om det inte är någon som vill åka från Falun så ska inte den föraren behöva åka tillbaka till Borlänge med bussen.
Vi har en liten merca sprinter för uppgiften.
Skickat från min Xperia Z1 Compact via Tapatalk
Notera även körtiden Stockholm-Sala, detta tyder mycket på att linjen är en Vikinganslutning som troligen går via Uppsala. Är det inte Högbergs som har denna runda idag med förare som övernattar i Dalarna?
Citat från: Marc skrivet 26 juli 2014, 08:35:24 AM
Notera även körtiden Stockholm-Sala, detta tyder mycket på att linjen är en Vikinganslutning som troligen går via Uppsala. Är det inte Högbergs som har denna runda idag med förare som övernattar i Dalarna?
Som jag skrivit flera gånger så är detta en viking linje. Den går inte via Uppsala utan har Sala som första stopp. Vi på Högbergs kör denna linje idag men kommer from 1 September endast köra till Västerås.
Vi övernattar inte utan kör upp till Borlänge och har rast och sedan kör vi ner till kvällsbåten.
Nu finns en rast i Falun. 14.20-15.35
Citat från: MrBrave skrivet 01 augusti 2014, 14:03:39 PM
Nu finns en rast i Falun. 14.20-15.35
Tidtabellen är ju inte ändrad ? ???
Jensen buss söker bussförare till Stockholm för "beställning och linjetrafik", "tillträde snarast", kan det ha med denna tur att göra ? ???
Nu är tidtabellen ändrad, och nu har man tagit bort den andra turen helt, alltså den som utgick från Mora ? ???
Linjen Mora - Stockholm finns kvar men på lite annat vis. Syns snart i försäljningskanalerna
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Blir tydligen två linjer, den ena till Falun, som får heta 890, och den andra till Mora som får heta 990, Jensen ska tydligen köra bägge.
Linje 990 heter den för att Jensen kör den i egen regi. Har bara biljettsamarbete med Swebus
Citat från: MrBrave skrivet 14 augusti 2014, 17:23:48 PM
Linje 990 heter den för att Jensen kör den i egen regi. Har bara biljettsamarbete med Swebus
Kommer tidtabellen att finnas på Swebus hemsida ? ???
Just nu är det inte aktuellt med 990:s tidtabell på Swebus hemsida.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Annars kan man ju göra som en del bolag genom åren gjort på sin linjetrafik. Man kör en buss med Analog skrivare och dubbla blad. (Ähum förlåt menar visst "Dubbla förare") 8) Då funkar det fint.
Nu finns tidtabellen för linje 990 ute på Swebus hemsida:
www.swebus.se/Global/TIDTABELLER/19-aug-21-dec2014/990.pdf