Har tittat igenom lite bland höstens tidtabeller och funnit dessa små förändringar:
Linje 156 får sin ändhållplats Vreten namnändrad till Solna strand. Frågan är om tunnelbanestationen Vreten också byter namn?
Linje 610 får 4- respektive 5-minuterstrafik vardagar i rusningsriktningen. Varannan tur startar/vänder då vid Vallentuna station istället för Rosengården.
Linjd 666 verkar få utökad trafik, kan inte minnas att den haft 6 turer per dag och riktning tidigare.
Om någon vet om fler förändringar, skriv gärna här! :)
Dessutom sker nog de större förändringarna i december, så om någon även vet lite om dessa vore det också intressant. Men det lär väl dyka upp förr eller senare. :)
//P.Ek
Ingen busstrafikförändring, men dock en viktig kollektivtrafikförändring i den delen av länet:
Enligt SLs hemsida gäller tabellen för linje 22 (från 18 aug) sträckan Alvik - Solna Station, samt 10 min mellan många avgångar jämfört med dagens turer var 15:e minut till Solna Centrum.
Även om Norrtelje Tidning redan listat flera mindre förändringar och justeringar till augusti, har inga officiella besked ännu mottagits från SL eller Nobina.
En hel del förslag till lite större förbättringar som dragits i långbänk i över fem-sex år kan förhoppningsvis även bli av - kanske redan nu till december.
Men så fort informationen kommer ut via de rätta kanalerna, så kommer de återges här.
666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.
670 Har fått tätare trafik i motrusningsriktningen på eftermiddagarna. En extra avgång på söndagar 06:30.
688 Alla turer går över till Vaxholm på helgerna.
681-688 En gemensam tur (går ej via söderhamnsplan) Kulla vägskäl - Bogesunds gård - Rindö smedja - Oscar Fredriksborg
Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2014, 06:08:31 AM
666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.
Tänkte väl, tyckte väl att det lät för bra för att vara sant..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2014, 06:08:31 AM
666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.
Aha, kanske även därför linje 610 fått utökad turtäthet.
Citat från: igel skrivet 21 juli 2014, 10:52:25 AM
670 Har fått tätare trafik i motrusningsriktningen på eftermiddagarna. En extra avgång på söndagar 06:30.
688 Alla turer går över till Vaxholm på helgerna.
681-688 En gemensam tur (går ej via söderhamnsplan) Kulla vägskäl - Bogesunds gård - Rindö smedja - Oscar Fredriksborg
Tack för detta! Har nu hittat ännu en förändring, linje 686 angör fr.o.m augusti Arninge hpl Kundvägen. Denna förändring har ju ryktats om tidigare.
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge
Citat från: Johan Ek skrivet 21 juli 2014, 14:56:53 PM
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge
Vilket SL inte gått ut med till förarkåren ännu. Enda källa hittills är Norrtelje Tidning, vilket inte är rätt kommunikationsväg.
Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2014, 15:25:52 PM
Vilket SL inte gått ut med till förarkåren ännu. Enda källa hittills är Norrtelje Tidning, vilket inte är rätt kommunikationsväg.
SL har iaf gått ut med det i sina tidtabeller
http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v639.pdf
Citat från: Johan Ek skrivet 21 juli 2014, 14:56:53 PM
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge
Perfekt när bussen fylls med folk som alla ska gå av vid första stolpen sen går bussen tom till Norrtälje och kvar i Tekniska står alla Norrtäljeborna...
Antar att det är Nobina som lobbat för detta då de får betalt per passagerare och hoppas kunna locka några extra resenärer på detta dumma vis...
Citat från: homer skrivet 21 juli 2014, 20:10:55 PM
Perfekt när bussen fylls med folk som alla ska gå av vid första stolpen sen går bussen tom till Norrtälje och kvar i Tekniska står alla Norrtäljeborna...
Antar att det är Nobina som lobbat för detta då dem får betalt per passagerare och hoppas kunna locka några extra resenärer på detta dumma vis...
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 juli 2014, 20:39:13 PM
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.
Trots att många intalar sig att detta är nytänkande, så är det inte riktigt så. Av- och påstigande lite varstans på Roslagslinjerna har provats ett par gånger genom åren av både SL Buss och Busslink, och sedermera förkastats just pga att bussarna blivit fulla av lokalresenärer. Redan idag har vi ju bekymmer med Rimboresenärer som åker Hallstaviksavgångarna för att få bälten och AC, vilket snedbelastar avgångarna.
Att det skulle bli helt annorlunda vid detta "nya" försök har jag svårt att se, men det visar sig nog med tiden. Jag är lite skeptisk till att 676 fylls med lokalresenärer, då dubbeldäckarna inte är stadsbussar, men 639 kan ju gott få lite fler påstigande i motrusningen.
Men frågan är ju varför Nobinas VBP-linjer ska konkurrera med Arrivas VBP-linjer.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 juli 2014, 20:39:13 PM
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.
Det fungerar absolut. Däremot leder det som regel till att det blir ståplats i eftermiddagsrusningen på sträckan Danderyds sjukhus - Roslagsnäsby trafikplats. Skulle kunna bli problem om Dubbeldäckarna inte får ta stående.
Citat från: igel skrivet 21 juli 2014, 22:10:43 PM
Det fungerar absolut. Däremot leder det som regel till att det blir ståplats i eftermiddagsrusningen på sträckan Danderyds sjukhus - Roslagsnäsby trafikplats. Skulle kunna bli problem om Dubbeldäckarna inte får ta stående.
4 stående om jag minns rätt
http://sl.se/ficktid/vinter/V173.pdf
Om man ska tro denna så blir hållplats Häradsvägen indragen igen för 173 (efter att ha trafikerats under sommartidtabellen).
Citat från: Johan Ek skrivet 21 juli 2014, 14:56:53 PM
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge
Vad nu? Ska Häggviksleden ingå i zon A ???
Linje 338 (http://sl.se/ficktid/vinter/v338.pdf) har fått en ny tur som färdas bakåt i tiden. ;) Den avgår från Brommaplan 15:44 och ankommer till Björkvik 15:13. Förmodligen ska det vara vara 14:44 respektive 16:13, trevligt med en ny avgång i så fall.
Tillägg: Jag såg nu att det tidigare fanns en tur kl 15:10, så det är en flyttad avgång och inte en ny sådan.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 juli 2014, 20:39:13 PM
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.
Folk hoppar av i Danderyd från Norrtälje för att slippa trängas på tuben, men folk hoppar på bussen när de ska hem på Tekniska för att dom ska slippa trängas i bussen
112 går inte via Johannesfred.
Citat från: ichessy skrivet 22 juli 2014, 10:13:40 AM
Vad nu? Ska Häggviksleden ingå i zon A ???
Va? Hur menar du?
Citat från: Johan Ek skrivet 22 juli 2014, 12:57:03 PM
Folk hoppar av i Danderyd från Norrtälje för att slippa trängas på tuben, men folk hoppar på bussen när de ska hem på Tekniska för att dom ska slippa trängas i bussen
Precis så. Gäller både 676 och 639. Resenärerna vill oftast ha en sittplats på sin timmesresa norrut.
Ja: 112 går inte via Johannesfred och 110 och 112 byter körväg med varrandra mellan Alvik och Ulvsundaplan! 110 kör via Tranebergsvägen och 112 via Alviksplan.
Citat från: ichessy skrivet 22 juli 2014, 10:13:40 AM
Vad nu? Ska Häggviksleden ingå i zon A ???
Tror det kan vara ett feltryck på tidtabellen. Häggviksleden ligger ändå i Sollentuna kommun som helt och hållet ligger i zon B.
(Bromma) 110 går via Tranebersvägen och Johannesfred!
112 går ej via Tranebergsvägen och Johannesfred!
Hållplats Vreten byter till Solna Strand! Gäller linje: 156, 176,177 och 512.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: P.Ek skrivet 21 juli 2014, 00:45:44 AM
Har tittat igenom lite bland höstens tidtabeller och funnit dessa små förändringar:
Linje 156 får sin ändhållplats Vreten namnändrad till Solna strand. Frågan är om tunnelbanestationen Vreten också byter namn?
...
Ja, tunnelbanestationen byter också namn.
Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2014, 14:13:55 PM
Va? Hur menar du?
I hösttidtabellen för linje 686 som man hittar på sl's sida står det ZON A på hållplats Häggviksleden. Ingår inte Häggviksleden i Zon B?
Citat från: ichessy skrivet 31 juli 2014, 11:58:38 AM
I hösttidtabellen för linje 686 som man hittar på sl's sida står det ZON A på hållplats Häggviksleden. Ingår inte Häggviksleden i Zon B?
Aha, jo, det måste stå fel. Tittar man på 685 så ligger den i zon B.
En eloge till er som skriver i denna tråd och upplyser om förändringar som sker 18/8. Ringde SL kundtjänst för en stund sedan och frågade var på hemsidan man kunde hitta info om detta. Fick inget svar utan i stället blev jag hänvisad till reseplaneraren eller till de linjetabeller som jag kan bli berörd av vid resor nästa vecka och framöver.
Förr möttes man av info på alla innerstadens busshållplatser om att ny tidtabell var på gång och större förändringar i samband med detta. Nu gör man inte ens besväret att skriva några rader på sin hemsida. Var det inte bättre förr??
Först nu kom viss info ut till förarna på 639 ut om de nya stoppen. Inte särskilt tydlig info tyvärr, så vissa frågetecken finns det dessvärre fortfarande.
Om det var bättre förr gällande information? Jag kan bara svara JA på den frågan.
SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.
Citat från: Olle skrivet 12 augusti 2014, 08:59:14 AM
SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.
Man kan ju till och med via Google Maps hitta kollektivtrafikhållplatser där kommande avgångar och destinationer visas.
Google Maps har sparat in på många timmars linjekännedom. När huvudmannen inte kan leverera uppdaterade kartor, och operatörerna inte har tid/råd att linjeutbilda, så har Google Maps ofta varit räddningen för timtidare (bl.a jag) som letat sig fram på kartorna och skrivit egna linjebeskrivningar dagen innan en helt "ny" ännu okörd landsbygdslinje skulle köras.
Men tråkigt är det att förare och resenärer tvingas ta till alternativ som Google för att ansvariga parter inte hinner med att ta sitt eget ansvar. Samt att förare hittar linjeändringar i tidtabellerna (samt här i forumet) långt innan de får korrekt information från rätt instans.
Citat från: Olle skrivet 12 augusti 2014, 08:59:14 AM
SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.
Ja, vilket stolpskott har designat SLs nya hemsida? Försök hitta något om kommande projekt i SL-trafiken till exempel... (dvs inte det som är aktuellt just nu) - att ha _fem_ olika typer av delar av sidan som du har länkar på är ju bara vansinne, vad hände med en klassisk menystruktur?
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2014, 10:57:54 AM
vad hände med en klassisk menystruktur?
De kanske känns omoderna för dagens nya designers/utvecklare? Allt ska väl helst se ut som Windows 8, Android och deras appar numera? Tydligen gäller det även "vanliga" hemsidor för vanliga datorer.
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2014, 10:57:54 AM
Ja, vilket stolpskott har designat SLs nya hemsida? Försök hitta något om kommande projekt i SL-trafiken till exempel... (dvs inte det som är aktuellt just nu) - att ha _fem_ olika typer av delar av sidan som du har länkar på är ju bara vansinne, vad hände med en klassisk menystruktur?
Att det inte går att finna så mycket matnyttigt om kommande projekt på sl.se beror nog säkert på att det är SLL som är ansvariga för den biten numera. SL är bara varumärket utåt med en logga och en brevlåda på någon dör någonstans.
Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 11:15:32 AM
De kanske känns omoderna för dagens nya designers/utvecklare? Allt ska väl helst se ut som Windows 8, Android och deras appar numera? Tydligen gäller det även "vanliga" hemsidor för vanliga datorer.
Fast man tycker ju att det här med interaktion människa/dator borde bli lättare med tiden, inte svårare :-/
Linje 205 får 20 minuterstrafik dagtid mondag-fredag och 206 får 20 minuterstrafik på söndagar
616 får kvartstrafik dagtid måndag-fredag mellan Täby C. och Erikslund
Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.
Citat från: rengmark skrivet 15 augusti 2014, 00:56:46 AM
Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.
Tilltron på reseplaneraren och de digitala skyltarna verkar hela tiden öka. Tyvärr verkar det ske på bekostnad av de tryckta tidtabellerna, inkl hållplatstidtabellerna.
Citat från: rengmark skrivet 15 augusti 2014, 00:56:46 AM
Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.
Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?
Citat från: virtual1 skrivet 15 augusti 2014, 10:32:48 AM
Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?
Problemet har ju uppstått i och med att man först påstår att vårtidtabellen från 2014 även kommer att gälla under hösten 2014 och fram över nyåret, men att man därefter ändå introducerar flera ändringar i hösttidtabellen. Då uppkommer ju skillnader i de äldre tryckta tidtabellerna jämfört med de nya pdf-tidtabellerna på hemsidan och reseplaneraren.
Lägg därtill dålig information till förarkåren och ännu sämre information till resenärerna. Man får väl bara hoppas att inga avgångstider har kommit att justerats i de "digitala" hösttidtabellerna.
Citat från: virtual1 skrivet 15 augusti 2014, 10:32:48 AM
Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?
Nej, men i mobilen...
På måndag börjar det rulla lite mer intressanta inhyrda fordon på tågersättningen mellan Österskär/Åkersberga och Galoppfältet, då Arriva inte klarar av att köra 21, 27 och 28 med buss samtidigt.
Fotoläge för intresserade.
Ändrade hållplatser och nya tidtabeller
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2598875-har-ar-hostens-bussnyheter
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2014, 21:58:10 PM
På måndag börjar det rulla lite mer intressanta inhyrda fordon på tågersättningen mellan Österskär/Åkersberga och Galoppfältet, då Arriva inte klarar av att köra 21, 27 och 28 med buss samtidigt.
Fotoläge för intresserade.
Samtidigt kan man undra varför - Arrivas uppdrag för Tvärbaneersättningen upphör ju då samtidigt...
Citat från: virtual1 skrivet 18 augusti 2014, 13:51:23 PM
Samtidigt kan man undra varför - Arrivas uppdrag för Tvärbaneersättningen upphör ju då samtidigt...
För att alla de bussar som rullat på Tvärbanan och Roslagsbanan är bussar som bara varit tillgängliga under sommartidtabellsperioden, de behövs i den ordinarie trafiken (och ersättningstrafiken för RB Kårsta) från och med idag.
Nu kör de Ledbussar på linje 76
Citat från: krister.ekberg skrivet 21 augusti 2014, 21:41:00 PM
Nu kör de Ledbussar på linje 76
Jo. Vet. ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63581.0.html?PHPSESSID=2809af989198f485c8d1e090515a1670