Jag är turist i Stockholm. På måndag ska jag och några kompisar åka till Stockholm. Vi kommer med tåg, hur tar man sig vidare till Djurgården (Gröna Lund & Skansen) från Centralstation.
För några år sen åkte jag själv med linje 47 (tror jag det var) från Klara VattuGränd till Djurgården, finns den linjen kvar? Hittar den inte nu när jag googlar.
En annan sak hur betalar man på bussarna om man vill åka enstaka resor inom SL-trafiken, går det att betala med Visa-kort?
//Jonny Brink
Spårvagn nr 7 från Sverigehuset/NK
Biljett måste du förköpa, går ej att köpa ombord, ej heller på bussar.
Det stämmer att man åker med Spårvagn linje 7! Man får gå upp till Hamngatan utanför Gallerian. Man kan även ta tunnelbanan till Karlaplan och byta till linje 44 eller Slussen och ta Djurgårdsfärjan från Räntmästartrappan.
Sannolikt den absolut sämsta "förbättring" i innerstadens kollektivtrafik på flera decennier, inte minst med tanke på turismen. Men taxi med europas värsta priser måste skratta i a f.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 21:19:10 PM
Sannolikt den absolut sämsta "förbättring" i innerstadens kollektivtrafik på flera decennier, inte minst med tanke på turismen. Men taxi med europas värsta priser måste skratta i a f.
Hur menar du? Linjedragning? priser? eller vad menar du? Sen att några taxibolag är skithögar och har höga priser gäller ju inte alla. Dom "vanliga" taxibolagen har ju okej priser.
Finns inte linje 47 kvar? Reser med en kompis som har svårt att gå långa sträckor, han klarar inte av att gå den långa sträckan från Centralen till NK-huset. Sen är det detta med betalningen. De vill bara ha en tur och retur Centralen-Djurgården nåt mer vill de inte betala det där med förköp har de svårt att förstå, de har svårt att fatta allt med data. Här i Västmanland kan man betala med Visa/MasterCard på bussarna, går det inte på SL-bussarna.
Citat från: Brinken skrivet 17 juli 2014, 21:29:37 PM
Finns inte linje 47 kvar? Reser med en kompis som har svårt att gå långa sträckor, han klarar inte av att gå den långa sträckan från Centralen till NK-huset. Sen är det detta med betalningen. De vill bara ha en tur och retur Centralen-Djurgården nåt mer vill de inte betala det där med förköp har de svårt att förstå, de har svårt att fatta allt med data. Här i Västmanland kan man betala med Visa/MasterCard på bussarna, går det inte på SL-bussarna.
Du kan inte betala alls ombord, förköpta biljetter eller sms biljett.
Rekommenderar Taxi med en seriös firma typ Kurir, 020 eller Taxi Stockholm, eller som nämndes tunnelbana o buss via Karlaplan.
Citat från: Björn Ax skrivet 17 juli 2014, 21:26:42 PM
Hur menar du? Linjedragning? priser? eller vad menar du? Sen att några taxibolag är skithögar och har höga priser gäller ju inte alla. Dom "vanliga" taxibolagen har ju okej priser.
Problemet är ju att som turist o allrahelst utländsk dito torskar många med vansinniga taxinotor vilket ger Sverige i allmänhet o Stockholm i synnerhet extremt dåligt rykte.
Att ta bort 47:an typ 10 år innan man har en ersättning från Centralen till Djurgården tycker i a f jag var rent vansinne, NK expressen är ju bra för sådana kunder som kan gå längre sträckor och som har lokalkännedom.
Man kan köpa biljetter på Centralstationen (längst ner givetvis) och sedan ta 52:an från Centralen till typ Nybroplan och därefter den "förhatliga" spårvagnen ;-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 21:34:51 PM
Du kan inte betala alls ombord, förköpta biljetter eller sms biljett.
Rekommenderar Taxi med en seriös firma typ Kurir, 020 eller Taxi Stockholm, eller som nämndes tunnelbana o buss via Karlaplan.
Enligt SLs hemsida fungerar det utmärkt att köpa SL-biljett ombord Spårväg City av konduktören.
Brinken:
Mitt heta tips är att införskaffa en SL-biljett hos ett SL-center. Ligger ett beläget i Centralstationens bottenvåning (i närheten av Konsum, Upper Crust och gången till T-banan.)
47:an lades ner i samband med spårvägslinje 7s trafikstart (år 2010 tror jag det var). Linjen går från Sergels torg, under bron vid Hamngatan. Linjen startar utanför köpcentrat Gallerian. I samband med uppbyggnad av denna linje, tog en del representanter från ex. Handelskammaren (rätt hundra på att det var) lite fel på Stockholmsgeografin. Det stämmer att linjen går förbi NK, men större koppling än så har inte spårvagnen till det varuhuset. Linjen heter 7, alt. Spårväg City, och inget annat! Säg bara "spårvagnen till Djurgården" och det brukar gå utmärkt med att hitta rätt.
Är det bekymmer med långa promenadavstånd: ta buss 52 (mot Nybroplan) från Centralen (linjen utgår från Fridhemsplan). Åk med bussen till sluthållplatsen, och byt sedan till spårvagnen för fortsatta resan till Grönan. Där heter hållplatsen Liljevalchs konsthall/Gröna Lund.
Hoppas ni får en trevlig vistelse här! :)
Nej nej, jag går på Lars-Håkans linje - skippa kollektivtrafiken som är både dyr och krånglig och ta en taxi istället!!
Om ni är 1-4 personer kostar det enligt Taxi Stockholms (08150000) uträkning Centralen-Skansen 135kr kl 10.00 på måndag 21/7
En enkelbiljett på SL kostar i automat 36kr och i spärren/hos konduktören 44kr
Alltså 36x4 = 144kr, 44x4 = 176kr
Med taxi slipper ni dessutom krångliga byten och att ränna omkring och stå i kö på SL-center eller krångla vid automater!
Dessutom så står det taxibilar direkt utanför på centralplan från taxi stockholm taxikurir samt 020 även så utanför grönan så slipper ni gå längre sträckor.
/Lennart
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 juli 2014, 23:25:33 PM
Nej nej, jag går på Lars-Håkans linje - skippa kollektivtrafiken som är både dyr och krånglig och ta en taxi istället!!
Om ni är 1-4 personer kostar det enligt Taxi Stockholms (08150000) uträkning Centralen-Skansen 135kr kl 10.00 på måndag 21/7
En enkelbiljett på SL kostar i automat 36kr och i spärren/hos konduktören 44kr
Alltså 36x4 = 144kr, 44x4 = 176kr
Med taxi slipper ni dessutom krångliga byten och att ränna omkring och stå i kö på SL-center eller krångla vid automater!
135 kr.. är det enkel eller inkl. returresa? Nu vet jag inte hur länge Brinken m.fl. har tänkt besöka Sthlm, men för en vistelse under flera dagar (vilket gissningsvis isf innebär fler resor i länet) blir ju SL-biljetten avsevärt mycket billigare än att slänga hundratals och åter hundratals kronor på taxiresor!
Och nej - varken särskilt dyr eller krånglig kan jag påstå att kollektivtrafiken i Sthlm är. Skulle något bekymmer dyka upp, är det ju bara att fråga någon om hjälp.
Ladda ett Accesskort på centralen med 200:- så räcker det för 4 personer både fram & tillbaka.
Ta 52/69 från centralen till Nybroplan å byt till spårvagn.
Inga större problem om man inte väljer att se allt som problem.
Jag träffade på ett par franska turister för en tid sedan som när tunnelbanan för tillfället inte gick mellan T-centralen och Tekniska högskolan berättade att de själva löst problemet genom att åka 7an ut till Djurgården, och därefter 44an upp till Tekniska.
Men de kanske hade mer vana av att lösa bekymmer, och inte var lika beroende av att behöva göra resan helt utan byten?
Som Martin skriver går det ju faktiskt bussar förbi Centralen och fram till spårvagnens stoppbock.
Jo jag förstår inte vad som ska vara problemet? Den enda gång det kan vara svårt för en turist att få hjälp är ju om man inte kan engelska. Men då tycker iaf jag att man bör åka med någon som kan engelska.
Oavsett land man åker till som turist så blir det väldigt svårt när man inte kan engelska tyvärr. Då skulle nästan jag välja stanna hemma om jag inte kunnat engelska. :)
Men kan man bara engelska så är det superlätt att få hjälp om man bara frågar någon.
Citat från: Ersa skrivet 18 juli 2014, 01:03:44 AM
Jag träffade på ett par franska turister för en tid sedan som när tunnelbanan för tillfället inte gick mellan T-centralen och Tekniska högskolan berättade att de själva löst problemet genom att åka 7an ut till Djurgården, och därefter 44an upp till Tekniska.
Men de kanske hade mer vana av att lösa bekymmer, och inte var lika beroende av att behöva göra resan helt utan byten?
Som Martin skriver går det ju faktiskt bussar förbi Centralen och fram till spårvagnens stoppbock.
Har man svårt att gå så kan byten vara en stor nackdel jmf med att som tidigare ta 47:an från hpl m.e.m gamla Continentals huvudentré
Spårvagnens hpl närmast Obelisken är den återigen i bruk?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juli 2014, 15:07:58 PM
Spårvagnens hpl närmast Obelisken är den återigen i bruk?
Ja. Bekräftat med egna ögon nyss.
Men givetvis hade det varit mest ultimat om man kunde få fram spåren förbi Centralen så snabbt som möjligt.
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2014, 21:41:33 PM
Ja. Bekräftat med egna ögon nyss.
Men givetvis hade det varit mest ultimat om man kunde få fram spåren förbi Centralen så snabbt som möjligt.
Man har förberett i Sergelrondellen när man asfalterade om så slängde man ner betong till spåren.