Enligt en tråd här för något år sedan ska godsbussarna minska i Värmland. Enligt en förare ska dalabussen 6465 flyttas till Karlstad.
Är 6465 en godsbuss?/Ulf
VTAB ska sluta med gods i och med nya avtalet.
6465 stod vid depån i Karlstad i fredags
Citat från: Clabbe skrivet 16 juli 2014, 22:27:47 PM
VTAB ska sluta med gods i och med nya avtalet.
När börjar nya avtalet efter alla turer i rätten?
Citat från: Walter skrivet 16 juli 2014, 23:41:56 PM
När börjar nya avtalet efter alla turer i rätten?
December, där har man väl inte sagt något om någon förskjutning, än, men Förenade buss blev ju tydligen beviljade Prövning i Kammarrätten den 29 April, så det kanske beror på utgången där, när ev trafikstart kan bli aktuell.
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2014, 14:04:24 PM
December, där har man väl inte sagt något om någon förskjutning, än, men Förenade buss blev ju tydligen beviljade Prövning i Kammarrätten den 29 April, så det kanske beror på utgången där, när ev trafikstart kan bli aktuell.
Den domen har redan kommit och någon trafikstart i december är knappast aktuell.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 15:15:45 PM
Den domen har redan kommit och någon trafikstart i december är knappast aktuell.
Vad blev domen då ? ??? Finns ju ingen senare info på Värmlandstrafiks hemsida.
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2014, 17:47:30 PM
Vad blev domen då ? ??? Finns ju ingen senare info på Värmlandstrafiks hemsida.
Utvärderingsbiten skall göras om och ett nytt tilldelningsbeslut skall presenteras, skulle gissa att detta beslut i bästa fall i början på vintern och trafikstart kanske nästa sommar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 17:53:50 PM
Utvärderingsbiten skall göras om och ett nytt tilldelningsbeslut skall presenteras, skulle gissa att detta beslut i bästa fall i början på vintern och trafikstart kanske nästa sommar.
Utvärderingen ska alltså grunda sig på samma underlag som tidigare utvärdering?
I så fall kan man ju undra om de kan komma till någon annan slutsats än tidigare utan att indirekt säga att man gjorde fel första gången.
Citat från: Walter skrivet 17 juli 2014, 18:10:18 PM
Utvärderingen ska alltså grunda sig på samma underlag som tidigare utvärdering?
I så fall kan man ju undra om de kan komma till någon annan slutsats än tidigare utan att indirekt säga att man gjorde fel första gången.
Nej då hade det knappast tagit mer än några dagar att ta fram ett nytt tilldelningsbeslut, hela utvärderingsarbetet måste sannolikt göras om, förmodligen mha en annan oberoende konsult, varför inte ÅF t.ex.
Rätten ansåg ju att det fanns en risk att Nobina kunde ha tagit för stor plats och att man fått fördelar genom att få frågorna till påseende i förväg.
2 Godsbussar rullar fortfarande kvar i Värmland. 6030 o 6032.
http://www.vf.se/asikter/insandare/ett-slag-i-ansiktet-mot-landsbygden
Lars Bull har svarat att bussgodstrafiken är olaglig
Citat från: Clabbe skrivet 22 december 2014, 15:14:42 PM
Lars Bull har svarat att bussgodstrafiken är olaglig
Med hänvisning till vad? :-\
Citat från: Wetjo skrivet 23 december 2014, 17:23:47 PM
Med hänvisning till vad? :-\
http://www.bussmagasinet.se/2014/12/varmlandstrafik-vi-har-brutit-mot-lagen/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 december 2014, 17:29:55 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/12/varmlandstrafik-vi-har-brutit-mot-lagen/
I så fall har Lars Bull en ganska vid syn på lagbrott. I så fall har länstrafikbolagen begått lagbrott sedan nittnhundrafrusitfast...
Vad jag förstår är Bussgods en ekonomisk förening, även om länshuvudmännen har ett finger med i spelet.
Värmlandstrafik hade kunnat sälja sin andel i stället för att lägga ner.
Sen är det som han säger att godstrafiken har minskat. Prismässigt vill jag säga att Bussgods ligger i det övre skiktet.
Att "skattepengar har använts för att distribuera gods" låter märkligt. Jag trodde att det var avsändarna som betalade frakten/portot. Inte skattebetalarna.
Sedan har vi ju statligt ägda Posten, som väl i grunden är skattefinansierat också?
Det där tror jag precis lika lite på, som jag trodde på Umeås kommunalråd Lennart Holmlund (s), när denne påstod att man bara måste upphandla trafiken. Att bedriva trafik som LLT, Skelleftebuss och VL gör skulle vara olagligt.