En MaxCi kan väl alltid glädja någon, i synnerhet om den är i Älvsborgstrafikens färger.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2800106%29.JPG)
Ja det gläder iaf mig :D denna har jag kört många ggr och särskilt kul med Älablack ;)
Citat från: yngrot skrivet 12 juli 2014, 21:55:37 PM
Ja det gläder iaf mig :D denna har jag kört många ggr och särskilt kul med Älablack ;)
Den gick i vanliga fall på ringlinjen 13, men den gick väl inte under sommaren.
Ni är minst två som gillar den. Jag träffade en tidigare verkstadschefen vid Borås Lokaltrafik i går och han var helt lyrisk när han talade om dessa Scania-bussar. "De krånglade aldrig".
Jag instämmer. Jag minns MaxCi som en allsidig bussmodell med lågt insteg som trivdes lika bra i tät stadstrafik, som på grusvägar, som i 90 km/t med lågt varvtal och tyst ljudnivå på motortrafikleder. Stark motor som gjorde den snabb på tomkörningar och trevlig i uppförsbackar. Med fullt fungerande diffspärr var den underbar vintertid då den "malde" sig uppför snöiga backar där led- och boggivagnar (och även vissa andra kortvagnar) gick bet direkt.
Att få ta ut en av Umeås tre MaxCi var mitt starka önskemål om jag fick förfrågan att köra eftermiddagsdubblering (motsvarar det som kallas "flex" i Stockholm).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2014, 22:34:57 PM
Den gick i vanliga fall på ringlinjen 13, men den gick väl inte under sommaren.
Ni är minst två som gillar den. Jag träffade en tidigare verkstadschefen vid Borås Lokaltrafik i går och han var helt lyrisk när han talade om dessa Scania-bussar. "De krånglade aldrig".
Ja ringlinje 13 rulla väl bara på vintertid om jag minns rätt. Ja du den verkstadschefen var en riktig Scaniafantast
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2014, 23:14:04 PM
Jag instämmer. Jag minns MaxCi som en allsidig bussmodell med lågt insteg som trivdes lika bra i tät stadstrafik, som på grusvägar, som i 90 km/t med lågt varvtal och tyst ljudnivå på motortrafikleder. Stark motor som gjorde den snabb på tomkörningar och trevlig i uppförsbackar. Med fullt fungerande diffspärr var den underbar vintertid då den "malde" sig uppför snöiga backar där led- och boggivagnar (och även vissa andra kortvagnar) gick bet direkt.
Att få ta ut en av Umeås tre MaxCi var mitt starka önskemål om jag fick förfrågan att köra eftermiddagsdubblering (motsvarar det som kallas "flex" i Stockholm).
Håller med dig helt.. Dessa var väldigt trevliga att köra bra värme vintertid dock dålig ventilation på sommaren var de för varma därbak.. Men upp för alla backa kom man enkelt och med Voithlådan slapp man alla upp och nerväxlingar som ZF lådan åstadkom i Volvo