Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Erling.L skrivet 10 juli 2014, 21:44:04 PM

Titel: Fler superbusslinjer
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 juli 2014, 21:44:04 PM
hittade denna länk på en bekants FB

http://www.bt.se/nyheter/boras/superbussen-i-boras-planeras-fa-eget-korfalt%284360935%29.gm#.U749eG662bQ.facebook (http://www.bt.se/nyheter/boras/superbussen-i-boras-planeras-fa-eget-korfalt%284360935%29.gm#.U749eG662bQ.facebook)

Ytterligare en stand som funderar på superbussar tydligen
Titel: SV: Fler superbusslinjer
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 juli 2014, 23:41:53 PM
Risk för att det börjar att bli ett"modeord"i sommartorkan :P
Kan säkert vara vettigt i städer av en viss storlek.../Ulf
Titel: SV: Fler superbusslinjer
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juli 2014, 23:58:13 PM
Ja... Det är helt klart ett modeord på många håll. På samma vis som det tjatats om ledvagnar på andra håll, trots att de flesta förortsbussar med lågentré har omkring 50-55 stolar oavsett om de är boggivagnar ("korta" bussar) eller ledvagnar ("långa" bussar).

Men i verkligheten är det inte så att införandet av ett modeord löser alla bekymmer över en natt. Tvärtom kan satsningar med specialbyggen kosta mycket pengar, bara ge måttliga fördelar men samtidigt skapa nya bekymmer.

Satsningar på trafikljusprioritering, färre hållplatser och separata körfält går ju att utprova en tid, långt innan man börjar titta på dyra specialbyggen.