Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: 1896 skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM

Titel: Keolis 7103
Skrivet av: 1896 skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM
Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2014, 11:11:28 AM
Det är ju 2014 nu, så det är väl ungefär 1½ decennium sedan prioriteringen av buller på lokaltrafikbussar försvann, eller åtminstone tonades ner rejält. I mångt och mycket var Scania MaxCi och Carrus Vega de sista gediget byggda svenska bussarna utan missljud som skrammel och rassel, med låg ljudnivå från motorn, inte så extremt mycket datorer, noder och elektronik, och ändå med full tillgänglighet för rörelsehindrade.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Brollan skrivet 08 juli 2014, 11:24:05 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM
Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???

Kommer nästa år ;)

http://www.gp.se/nyheter/val2014/riksdagsvalet/1.2423903-de-vill-tysta-ner-stan-med-nya-bussar
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Björn Ax skrivet 08 juli 2014, 11:46:00 AM
Jag förstår inte denna besatthet av batterier. Batterier är inte lösningen. Finns alldeles för många dåliga sidor av batterier för att det ska vara ett substitut till bensin/diesel.

Lite on topic då kanske. :D
Isoleringen i dagens bussar sparas det nog in på ganska rejält. Allt för att spara pengar. Tyvärr har nog alla busstillverkare känt av att om man gör en buss så bra som den kan vara så blir den också dyr att sälja och då vill ingen köpa när det finns billigare alternativ tyvärr.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 11:46:47 AM
Den första "tysta bussen" Scania CR 111 var ju inte tyst för passagerarna utan för omgivningen.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2014, 12:26:37 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 11:46:47 AM
Den första "tysta bussen" Scania CR 111 var ju inte tyst för passagerarna utan för omgivningen.

Scania CN inkl MaxCi var då väldigt tyst för resenärerna, åtminstone de i bussens främre halva.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 08 juli 2014, 13:08:02 PM

   Problemet med MAN-gasbussar är just det höga ljudnivån även framme i förarbåset. Som passagerare är det väldig hög ljudnivå längst bak.

   Tacka vet jag dieselbussarna som går mycket tystare.

   Håller med Björn om att lösningen med batteri är en dålig utväg, helelektriskt är bättre. Många av batterierna är tillverkade i Kina och om man nu skall se på helheten i tillverkningsprocessen när det gäller miljöpåverkan så är det en dålig lösning.

   //Niclas
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: 1896 skrivet 08 juli 2014, 13:18:57 PM
Sanslöst, det ska väl inte behöva skramla i öronen en kvart efter att man klivit av en modern buss.  ::)
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 08 juli 2014, 11:46:00 AM
Lite on topic då kanske. :D
Isoleringen i dagens bussar sparas det nog in på ganska rejält.

jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Björn Ax skrivet 08 juli 2014, 15:13:35 PM
Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Ja det är nog en skröna. Visst kan den vara i vägen ibland men att slita bort den och sen inte sätta tillbaka den är nog inte accepterat på något företag. Jag skulle iaf bli lite sur om jag ägde bussar och någon verkstadskille gjorde så.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 16:43:04 PM
Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Visst har man på vissa modeller tagit bort delar av plåtarna under motor o växellåda på en del företag, men dessa påverkar bara det utvändiga bullret.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 08 juli 2014, 17:44:41 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juli 2014, 07:56:03 AM
Åkte med denna MAN igår på linje 474, satt längst bak, alltså vid motorn, det var inte utan att man började att undra om något skulle explodera i det närmaste, vart tog -80 talets strävan efter tysta bussar vägen ?  ???
Det är någonting konstigt med det här. Själv har jag åkt många gånger med Keolis MAN-bussar i 70xx/71xx-serien och de är de tystaste ledbussarna i hela Keolis SL-trafik.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: homer skrivet 08 juli 2014, 19:10:15 PM
Mycket skit kan man säga om MAN gasledbussar men tysta fram är de iallafall
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: 5783 skrivet 08 juli 2014, 20:01:57 PM
Åkte 7108 idag på 165. Kylaren gick rätt hårt men absolut inget större problem.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 20:09:51 PM
Detta kan ju bero på igensatta kylare också vilket gör att fläktarna måste gå på högvarv
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2014, 20:34:17 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 20:09:51 PM
Detta kan ju bero på igensatta kylare också vilket gör att fläktarna måste gå på högvarv

Fast på många bussar där man bytt hela kylarpaket mot helt nya har fläktarna ändå fortsatt gå på högvarv. Åtminstone på ett flertal Volvo.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: 5783 skrivet 08 juli 2014, 20:36:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 20:34:17 PM
Fast på många bussar där man bytt hela kylarpaket mot helt nya har fläktarna ändå fortsatt gå på högvarv. Åtminstone på ett flertal Volvo.

Där var det väl fel på själva styrningen (elektroniken).
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Calle skrivet 10 juli 2014, 11:23:45 AM
Är det några bussar som låter illa och rycker vid växling, så är det Keolis B12BLE 8500, Keolis Solaris (RME) och Flygbussarna (Airport Coaches) 8700. Samtliga av dessa skall, vad jag förmodar, vara utrustade med plåtar under motorrummet. Undantaget (om det finns något?) är Solaris, som enligt rykten sägs ha plastluckor under motorrummet, för att skydda motorn från smuts. Dessa "plastluckor" dämpar inte ljudet alls.

På 8700 gör plåtarna att bullret minskar, vet t.ex. att GS f.d. 8700 hade lägre bullernivå när plåten satt där den skulle. Enligt VTC (Volvo Truck Center) som bl.a. servar Volvo, så kostar EN plåt flera tusen kronor - varför jag anser att man bör vara rädd om dessa.

Volvo B12BLE 8500 har varken mer eller mindre ljud, med eller utan plåtar - det är samma "knackiga" ljud.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2014, 12:42:49 PM
Både 12- och 9-motorn från Volvo har ju ett aggressivt knackigt ljud, men Volvo själva påstår att deras nuvarande 8- och 11-litersmotorer är tystare.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Calle skrivet 24 juli 2014, 20:30:53 PM
Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Är det några i Göteborg som "rycker bort" isoleringen under motorrummet så är det Veolia Transport och Nobina. Detta kan skådas på flertalet B12BLE 8500, senast tidigare i veckan.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2014, 21:36:59 PM
Citat från: Calle skrivet 24 juli 2014, 20:30:53 PM
Är det några i Göteborg som "rycker bort" isoleringen under motorrummet så är det Veolia Transport och Nobina. Detta kan skådas på flertalet B12BLE 8500, senast tidigare i veckan.

Kanske läge att flytta in till stan och bara åka spårvagn, så slipper du irritera dig på bussars motorljud hela tiden.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Calle skrivet 27 juli 2014, 12:56:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2014, 21:36:59 PM
Kanske läge att flytta in till stan och bara åka spårvagn, så slipper du irritera dig på bussars motorljud hela tiden.

Men snälla Ersa; inlägget handlade om att minst två trafikbolag tar bort isoleringen under motorrummet, som ju sades tidigare i denna tråd. På många bussar kan man även se att tankluckor, både för RME och AdBlue är borta. Om jag inte minns fel, så fick Nobina anmärkningar i samband med en kontroll, och Veolia Transport fick en varning av Västtrafik kort efter trafikstart. Västtrafik drog dock tillbaka sin varning, med anledning av att Veolia Transport till slut, efter åtgärder, fick en kvalitét som Västtrafik var nöjd med.

Med tanke på att motorplåtar kostar cirka 5 000 kr/st, så tycker jag ur ekonomisk synvinkel att det är dyrt att "rycka loss" dessa, för att sen låta dom vara av. Som Ersa skriver så har Volvo B12BLE ett "knackigt" ljud, men motorplåtarna skyddar om inte mot buller; även för att skydda motorn mot smuts, och förhindra att mer syre tillkommer vid ev. motorbrand.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juli 2014, 14:39:49 PM
Ändå har ni det bättre i Västra Götaland jämfört med hur SL-trafiken ser ut. Här är det rejäl brist på motorplåtar, luckor till tanklock mm. Och här i öster förekommer inte alls samma slags kontroller från huvudman och polis. Plus att bussarna här får bli mycket äldre än Västtrafiks regler.

Så ur Stockholmssynpunkt blir dina ständiga anmärkningar om buller och andra brister lite ironiska.
Titel: SV: Keolis 7103
Skrivet av: bisquit skrivet 27 juli 2014, 21:32:16 PM
Värst vad gnäll om mullret ifrån bussens motorrum. Det är ett allmänt känt faktum att många större bolag väljer lite enklare spec än mindre bolag. Sen så har påverkan på service och miljö och hur fordonet hanteras en stor inverkan också. Att jämföra en buss i storstadsregion mot en som bara går i övriga sverige hos mindre åkare. Är i princip omöjligt.. En bra sak man kan göra är att köra lugnt, låga varvtal och eccodrive. Då mår både fordon, hälsan och miljön bättre.. Jag har själv börjat tagga ner lite. Man mår bättre då.. :)