Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Tommy E skrivet 07 juli 2014, 22:13:44 PM

Titel: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Tommy E skrivet 07 juli 2014, 22:13:44 PM
På hemvägen från Västernorrlands län stannade jag och Mikey i några städer längs kusten, och först blev Hudiksvall. Alla bussar som bara anges med inventarienummer i bildtexten tillhör KR Trafik.

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild64.jpg)
132

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild65.jpg)
320

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild66.jpg)
341

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild67.jpg)
326

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild68.jpg)
312. Som synes var vädret ganska omväxlande, när vi anlände var det regn och solsken samtidigt.

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild71.jpg)
301

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild75.jpg)
Hudiksvalls kommun GJR899

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild77.jpg)
302

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild79.jpg)
312 igen

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild81.jpg)
129

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild83.jpg)
342

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild86.jpg)
238

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild88.jpg)
305

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild90.jpg)
146, notera att det står "Centum" på destinationsskylten :P

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild91.jpg)
304

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild92.jpg)
345

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild93.jpg)
Hudiksvalls kommun GKN087

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild94.jpg)
230
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Mikey skrivet 07 juli 2014, 22:18:29 PM
Och här kommer då mina bilder. Alla fordon tillhör KR Trafik:

306
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90480-PS.jpg)

199
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90486-PS.jpg)

303
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90482-PS.jpg)

332
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90491-PS.jpg)

121
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90492-PS.jpg)

339
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90494-PS.jpg)

Och så slutligen KR 160
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90498-PS.jpg)

Sedan bar det av till Söderhamn:

Även här var det bara bussar från KR Trafik. Först 329
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90501-PS.jpg)

314
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90505-PS.jpg)

... Och 334.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_90507-PS.jpg)
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Tommy E skrivet 07 juli 2014, 22:22:35 PM
Slutligen fyller jag på med ytterligare tre KR-bussar i Söderhamn.

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild98.jpg)
295

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild100.jpg)
328

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild103.jpg)
297. Nu var det bara regn och inget solsken, så därför blev vi inte så långvariga.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 02:42:28 AM
KR 315-320 togs den 15/6 över av Mohlins Bussar AB i Ljusdal. Transportstyrelsen var seg men numera uppdaterad också. 😊
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Tommy E skrivet 08 juli 2014, 14:36:09 PM
Citat från: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 02:42:28 AM
KR 315-320 togs den 15/6 över av Mohlins Bussar AB i Ljusdal. Transportstyrelsen var seg men numera uppdaterad också. 😊

Intressant, tack för informationen! ;)
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Taunusch skrivet 08 juli 2014, 18:37:33 PM
Citat från: Tommy E skrivet 07 juli 2014, 22:13:44 PM
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild75.jpg)
Hudiksvalls kommun GJR899

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/06/12/bild93.jpg)
Hudiksvalls kommun GKN087

Kommunen verkar ha en hel hop med småbussar som man köpt in begagnade från taxi- och bussbranschen.

Har man valt att köra färdtjänst, skolskjuts etc i egen regi?
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 18:49:37 PM
Man kör nästan all skolskjuts själv (stora delar upphandlas inte ens) samt särskolan eller vad det nu kallas. Lokalt här i Hudiksvall så är irritationen stor över att dom inte släpper det på upphandling. Det är rätt stora summor i kommunala pengar på  fordon som spenderas... Vi brukar skoja och säga att kommunen behöver någonstans att placera överflödig personal. 😜
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 19:45:22 PM
Citat från: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 18:49:37 PM
Man kör nästan all skolskjuts själv (stora delar upphandlas inte ens) samt särskolan eller vad det nu kallas. Lokalt här i Hudiksvall så är irritationen stor över att dom inte släpper det på upphandling. Det är rätt stora summor i kommunala pengar på  fordon som spenderas... Vi brukar skoja och säga att kommunen behöver någonstans att placera överflödig personal. 😜

Just särskolan och liknande är det många kommuner som vill ha lite mer koll på än vanlig skolskjuts, särskilda förarkrav, helst en enda förare etc.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Tommy E skrivet 08 juli 2014, 20:49:29 PM
Citat från: Taunusch skrivet 08 juli 2014, 18:37:33 PM
Kommunen verkar ha en hel hop med småbussar som man köpt in begagnade från taxi- och bussbranschen.

Jag fotade även XTL485 och UGL797, men de kom inte med bland de bilder jag valde ut för att visa på forumet.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Taunusch skrivet 08 juli 2014, 22:25:57 PM
Citat från: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 18:49:37 PM
Man kör nästan all skolskjuts själv (stora delar upphandlas inte ens) samt särskolan eller vad det nu kallas. Lokalt här i Hudiksvall så är irritationen stor över att dom inte släpper det på upphandling. Det är rätt stora summor i kommunala pengar på  fordon som spenderas... Vi brukar skoja och säga att kommunen behöver någonstans att placera överflödig personal.

Man måste inte upphandla allt. Jag skulle gärna se att fler kommuner körde färdtjänst, skolskjuts etc i egen regi för att höja kvalitén. Mycket av den upphandlade trafiken har stora brister i både kvalité och utförande. Sedan om det i sin tur beror på dåliga avtal eller oseriösa transportörer kan nog vara olika.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Mustman skrivet 08 juli 2014, 23:23:04 PM
Citat från: Jesper Persson skrivet 08 juli 2014, 18:49:37 PM
Man kör nästan all skolskjuts själv (stora delar upphandlas inte ens) samt särskolan eller vad det nu kallas. Lokalt här i Hudiksvall så är irritationen stor över att dom inte släpper det på upphandling. Det är rätt stora summor i kommunala pengar på  fordon som spenderas... Vi brukar skoja och säga att kommunen behöver någonstans att placera överflödig personal. 😜

Alltså... jag kanske är lite korkad... Men jag inte förstå hur det skulle kunna vara biligare för kommunen att med kommunala pengar, betala ett privat företag, som ju såklart ska gå i vinst (det är ju grejen med företag liksom) För att utföra tjänster till kommunen, istället för att själva använda pengarna till att utföra samma tjänst. Utan mellanhänder? Kan någon förklar hur det blir bättre för oss skattebetalare?
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: John P skrivet 09 juli 2014, 00:04:46 AM
Citat från: Mustman skrivet 08 juli 2014, 23:23:04 PM
Alltså... jag kanske är lite korkad... Men jag inte förstå hur det skulle kunna vara biligare för kommunen att med kommunala pengar, betala ett privat företag, som ju såklart ska gå i vinst (det är ju grejen med företag liksom) För att utföra tjänster till kommunen, istället för att själva använda pengarna till att utföra samma tjänst. Utan mellanhänder? Kan någon förklar hur det blir bättre för oss skattebetalare?


Ett bussbolag kan ju, till skillnad från en kommun, använda bussarna mer effektivt. När bussarna inte används som skolskjutsar kan man köra beställningstrafik med dem och/ eller linjetrafik beroende på krav från beställaren. Under helger och lov/studiedagar är  ju fordonen tillgängliga hela tiden.  ( Borträknat tid för underhåll och städning m.m )  Mindre skolskjutsar/ färdtjänstbussar ( upp till 9 pers) kan ju vara registrerade som Taxi och vara upplåtna för allmänheten övrig tid.  Jag är ingen expert i ämnet, håller inte på och räknar på sådant här ( är en simpel bussförare ! ;) ) så jag kan inte uttala mig om det i alla lägen är bättre och/ eller billigare om ett bussföretag anlitas för transporttjänsterna eller att det sköts helt i kommunal regi... Det lär säkerligen skilja en del från kommun till kommun.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Tommy E skrivet 09 juli 2014, 00:32:07 AM
Oavsett om det blir billigare eller dyrare med upphandling är väl problemet med upphandlingssystemet att det fokuserar på just ekonomiska värden. Man glömmer lätt att det finns mycket annat som också är värdefullt. När det handlar om barn (och speciellt funktionshindrade sådana) är det extra viktigt att ha kontinuitet och undvika krångel i trafiken.

Här i Ekerö kommun är ämnet aktuellt just nu efter den senaste skoltaxiupphandlingen, där Taxi Kurir vann och den tidigare operatören Ekerö Taxi förlorade. Bland föräldrar råder en viss oro för att barnen ska få åka med många olika förare som de inte känner, att förarna inte har samma lokalkännedom som det lokala företagets förare osv. Huruvida det verkligen blir en försämring av trafiken återstår att se, men när det gäller barn krävs det inte stora förändringar för att skapa oro och ovisshet. Det är klart att långt ifrån alla upphandlingar leder till problem, men i vissa fall tycker jag nog det kan vara klokt att inte ta risken.
Titel: SV: Hudiksvall och Söderhamn 12/6 (bilder)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juli 2014, 10:23:11 AM
Citat från: John P skrivet 09 juli 2014, 00:04:46 AM

Ett bussbolag kan ju, till skillnad från en kommun, använda bussarna mer effektivt. När bussarna inte används som skolskjutsar kan man köra beställningstrafik med dem och/ eller linjetrafik beroende på krav från beställaren. Under helger och lov/studiedagar är  ju fordonen tillgängliga hela tiden.  ( Borträknat tid för underhåll och städning m.m )  Mindre skolskjutsar/ färdtjänstbussar ( upp till 9 pers) kan ju vara registrerade som Taxi och vara upplåtna för allmänheten övrig tid.  Jag är ingen expert i ämnet, håller inte på och räknar på sådant här ( är en simpel bussförare ! ;) ) så jag kan inte uttala mig om det i alla lägen är bättre och/ eller billigare om ett bussföretag anlitas för transporttjänsterna eller att det sköts helt i kommunal regi... Det lär säkerligen skilja en del från kommun till kommun.

Ja det var en bra sammanfattning!

Har man någon enstaka skolskjuts/särskolebuss kan det säkert vara en idé att köra den i egen regi, chauffören kan ju jobba på gatukontoret eller i någon annan verksamhet när bussen inte körs. Men ta en kommun som har 25-30 skollinjer där många bara går 3-4 timmar/skoldag, det blir dyra bussar som inte kommer att ha gått många mil när dem måste bytas ut, dessutom blir det svårt att ordna jobb för 30-35 chaufförer under övrig tid i den kommunala verksamheten, då är det bättre att låta dem som är proffs på bussar att sköta trafiken och bara betala för det man vill beställa.