Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?
Lika illa i pendeltågstrafiken. Ofta hamnar man i en kokhet X60. Bara att konstatera att AC-tekniken är otillförlitlig och kräver regelbunden service och koll, vilket det uppenbarligen inte finns resurser till.
Citat från: buskörare skrivet 07 juli 2014, 21:56:48 PM
Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?
Lite tankar i ämnet....
Uppenbart skiljer det mellan olika avtalsområden samt olika enteprenörer. På vissa områden prioriteras detta, då fungerande AC ger nöjda kunder och ökat resande, medan man på andra håll inte bryr sig för fem öre.
Vid haveri på anläggningen blir det antingen reparation av egen personal (som har relevant utbildning/tillstånd) eller skickar man regelbundet bussar till märkesverkstaden för åtgärd och service. Eller rycker man på axlarna åt allt...
Att inte bry sig om/nedprioritera detta kan man tycka är nonchalant mot resenärer, eller än värre, mot sin egen personal och trivseln på jobbet.
Sen gäller det ju att klimatanläggningen ställs in på rätt gradantal, takluckor stängs och att ev. extravärmare stängs av, dvs att förarkåren har fått en relevant utbildning på hur man handhar en AC för bästa klimatet. Att öppna främre takluckan på en Volvo B9S och låta ACn jobba ihjäl sig, då motorns varmluft blåser in i bussens kupé, är knappast en bra idé och ett korrekt handhavande.
Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.
Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.
Citat från: Kvarne skrivet 08 juli 2014, 04:41:03 AM
Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.
Det där är ju också konstigt. Varför finns möjligheten att sätta den på 18 grader om den inte klarar det?
Absolut är det förarfel också, men likväl så är det tydligen vanligt med läckage också.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 06:17:24 AM
Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.
Absolut, det är ju ett problem. Öppningsbara fönster och luckor i all ära, men det ger ju inte mycket kyleffekt när det är varmt. Och om man kör turer som inte går fortare än säg 40-50 km/h.
Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.
Det finns ju också en anledning till varför t.ex Posten inte har a/c i sina brevbärarbilar, problemet där är liknande som i en tätortsbuss
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 07:41:25 AM
Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.
Det finns ju också en anledning till varför t.ex Posten inte har a/c i sina brevbärarbilar, problemet där är liknande som i en tätortsbuss
Kanske skulle det funka med några fler servicetillfällen då? Eller en AC som stängs av när man öppnar dörren och hoppar på igen när man stänger den?
Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2014, 07:31:29 AM
Det där är ju också konstigt. Varför finns möjligheten att sätta den på 18 grader om den inte klarar det?
Ja, varför envisas många tillverkare med ett förarreglage? Under 00-talet kunde man av Scania få OmniCity/OmniLink där temperaturreglaget satt gömt innanför en låst lucka, och därför inte kunde manövreras av föraren. Då kunde reglaget få vara ifred, inställt på sina 21-22 grader.
Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2014, 10:21:42 AM
Kanske skulle det funka med några fler servicetillfällen då? Eller en AC som stängs av när man öppnar dörren och hoppar på igen när man stänger den?
Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 07:41:25 AM
Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.
Tre år bakom ratten i Umeås stadstrafik har jag, där jag bara råkade på en buss med helt defekt AC en enda gång. Den togs snabbt in på service. Övriga kylanläggningar fungerade bra, trots täta stopp under varma somrar.
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM
Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.
Den funktionen, med takluckorna, har jag på en beställningsbuss som står här utanför på gården :-)
Funkar ju klanderfritt i flera stora sätder runt om i världen, bör kunna fungera i Sverige med. Så varmt har vi inte liksom.
Citat från: Kvarne skrivet 08 juli 2014, 04:41:03 AM
Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.
En fungerande AC fryser inte. Det finns sensorer som ska känna av om förångaren håller på att frysa och då slå av och låta luften tina upp igen. Ofta beror detta på andra problem som t.ex. igensatta filter, dåliga fläktar eller annat som gör att luftflödet inte är som det ska. Alltså underhåll.
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM
Ja, varför envisas många tillverkare med ett förarreglage? Under 00-talet kunde man av Scania få OmniCity/OmniLink där temperaturreglaget satt gömt innanför en låst lucka, och därför inte kunde manövreras av föraren. Då kunde reglaget få vara ifred, inställt på sina 21-22 grader.
Detta har ju bland alla Keolis på alla nya bussar. Där kan inte föraren ändra temperatur hos passagerare. Nackdelen blir ju då på vintern när 22 grader kanske är lite väl mycket om det är väldigt kallt ute och framförallt i stadstrafik där man reser korta sträckor.
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM
Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.
Fläktarna slås ofta av när dörrarna stängs eftersom det är tryckskillnad mellan inne i bussen och utanför när AC och fläktar jobbar för fullt. Kompressorn slås aldrig av. En kompressor mår inte heller bra av att slås av och på för ofta.
Visst finns det många förare där ute som gör fel. Öppna fönster, takluckor med mera, men det finns också mycket "lögner"/okunskap hos drift och trafikpersonal som spär på okunskap. Fungerar inte ac:n? Då har den nog frusit... Fungerar inte ac:n? Stäng takluckorna... Och så vidare. En fungerande AC fryser inte. En fungerande AC fungerar även om takluckor eller fönster är öppna. Effekten blir sämre eftersom du drar in varm luft i bussen och det stör luftflödet möjligen men det tar inte per automatik sönder systemet.
Dock är det ju så att en AC som får jobba hela dagarna alla dagar i veckan kommer kanske behöva mer underhåll än ACn på en turistare som vilar och används betydligt mindre. Sen ska man ju tänka på att detta är vibrationskänsliga installationer som är installerade i just en väldigt skakig miljö. Alla skakningar och svänga sliter på skarvar och kopplingar med läckage som följd.
Men det är skönt att det finns när dagarna är som idag, om det fungerar som det gör när det underhålls.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 06:17:24 AM
Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.
Det är en vanlig missuppfattning att AC inte fungerar med täta stopp. Det är bara att sätta sig på valfri lokalbuss med AC, där sådana finns, så märker man att det är en enorm skillnad mot bussar utan AC. Antalet stopp verkar inte ha någon större betydelse.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 juli 2014, 17:41:03 PM
Det är en vanlig missuppfattning att AC inte fungerar med täta stopp. Det är bara att sätta sig på valfri lokalbuss med AC, där sådana finns, så märker man att det är en enorm skillnad mot bussar utan AC. Antalet stopp verkar inte ha någon större betydelse.
Tja jag har inte skrivit att det inte fungerar så frågan är vari en eventuell missuppfattning ligger här? Däremot har jag ifrågasatt
hur effektivt det är med AC/ECC vid täta stopp. Här handlar det sedan till viss del även om vilka aggregat som finns inmonterade. Ju kraftfullare doningar desto bättre funktion. Täta stopp medför även att systemen får jobba för högtryck när det är varmt och det är även här det då blir viktigt att ha en tätare funktionskontroll/service.
Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 17:49:01 PM
Tja jag har inte skrivit att det inte fungerar så frågan är vari en eventuell missuppfattning ligger här? Däremot har jag ifrågasatt hur effektivt det är med AC/ECC vid täta stopp. Här handlar det sedan till viss del även om vilka aggregat som finns inmonterade. Ju kraftfullare doningar desto bättre funktion. Täta stopp medför även att systemen får jobba för högtryck när det är varmt och det är även här det då blir viktigt att ha en tätare funktionskontroll/service.
Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.
Även om det inte skulle gå att hålla 21 grader, så skulle kanske 25-27 eller så vara bättre än 40.
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?
Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 20:45:46 PM
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?
Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.
Ja, jag har aldrig åkt i en buss med tillräckligt många öppningsbara fönster för att få ner den 10-12 grader eller mer. Men med tanke på att det inte finns sånna här i krokarna, så skulle jag gärna ha fungerande AC.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 17:49:01 PM
Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.
Om kompressorn får jobba hela dagen i hög värme och under hög belastning så kan det hända att kompressorn i sig blir överhettad och slår därmed av för att vila. Det blir ju också ganska varmt i motorrummen där den sitter... Därför gäller det såklart att sakerna är dimensionerade rätt. Tillförs mycket värme i utrymmet som ska kylas från dörrar, mycket människor eller annat så måste aggregaten klara av det också.
Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 20:45:46 PM
Visst, men med normal luftgenomströmning medelst ett antal ordentligt öppna ventilationsfönster och dito öppna takluckor så lär man väl få ungefär samma temperatur... om man nu tycker att det är OK med 25°-27° istället. Sedan är det sannolikt olika från person till person. Själv har jag inte så stora problem med värmen i sig som att luften är stillastående, dvs. att det inte fläktar. Att kliva in något som är i klass med en frysbox när det är riktigt varmt ute är väl sedan även det en fråga om hur hälsosamt det kan vara?
Sedan är det inte så att jag är negativ till luftkonditionering, men i vissa lägen undrar jag om det inte är så att vi ändå är lite bortskämda? Det är inte så många år sedan det började komma i stadsbussar här och frågan är hur gjorde vi förr i världen?! Visst var det varmt i bland när solen gassade, men jag minns det ändå inte som något superproblem i sig. Kanske att jag är lite knarrig, men jag väljer ändå hellre öppningsbara fönster framför akvarier med fasta fönster där bussen knappt går att använda om luftkonditioneringen är ur funktion.
Nu lär ju inte temperaturen hålla sig på 25-27 grader om inte i princip alla fönster är öppningsbara och det också mycket. Plåtburken som en buss är tar upp mycket värme av solen och det ska till mycket för att hålla inne-temperaturen i närheten av ute-temperaturen utan kyla.
Sen är det väl så att vi människor tenderar att inte komma ihåg dåliga saker så bra. Därav att det ofta var bättre förr och att saker och ting som är problem idag inte var problem igår. Det behöver inte betyda att man inte hade problem för det.
Jag har åkt en del med buss i Budapest. Sommaren 2011 var det 36 grader när jag var där. Deras gamla bussar har stora öppningsbara fönster som mar skjuter åt sidan. Samtliga rutor har så. Det ger en väldigt bra luftgenomströmning.
Även svensktillverkade bussar från 1960- och 70-talet hade ju i många fall riktigt bra luftcirkulation, främst tack vare stora breda takluckor som kunde öppnas med ett enkelt handgrepp. Jämfört med dagens takluckor som kan vara krångliga både att öppna och stänga.
Jag tycker man skall vara nöjd om AC i bussen håller samma temp som ute. Speciellt om man kör med mycket hållplatsstopp. Jag tycker att det funkar acceptabelt på de flesta bussarna vi har på Keolis i Mölndal. Men visst saker går sönder titt som tätt liksom på alla fordon som körs ständigt i trafik. Största skillnaden tycker jag nog är att Scaniabussarna blir väldigt trötta när AC går för fullt.
Mvh Rikard
Förare på Keolis Mölndal
Som jämförelse med mitt förra inlägg är det dessvärre riktigt svårt att få någon luftcirkulation i en Volvo 8500 som levererats utan AC. Oavsett hur många takluckor och små ventilationsfönster på sidan de än har, så står luften innen i bussen mestadels stilla ändå.
Sitter och kör Arriva 8171, fd Keolis 6322, och den bussen är värdelös i värmen. Ingen AC, tre små öppningsbara rutor, två takluckor och inga luftdysor för resenärerna. Hur kan man få beställa/bygga en buss så? Borde vara straffbart......
//Rojje
tur att det var en föredetta Keolis 63-vagn och inte en 66-vagn, nu har du ju i alla fall tre minimala öppningsluckor i fönstrena ;) .
Jag förstår inte hur man tänkte när man byggde B9S bussarna. Inte äns första sommaren i trafik klarade AC:n av att hålla igång en hel dag när det var 24 grader ute.
Träffade för ett år sen en pratglad lite för förfriskad resenär, som hade jobbat på Volvo med att ta fram chassiet. När jag frågade om AC så sa han något om att det var Säffle som var karossisten, och det var en övervägande mellan kostnad och kapacitet.
Citat från: Rojje skrivet 10 juli 2014, 11:08:26 AM
Sitter och kör Arriva 8171, fd Keolis 6322, och den bussen är värdelös i värmen. Ingen AC, tre små öppningsbara rutor, två takluckor och inga luftdysor för resenärerna. Hur kan man få beställa/bygga en buss så? Borde vara straffbart......
//Rojje
Lol. Finns ju mängder med bussar i SL-trafiken, s.k regionalvagnar som bara har AC och inga öppningsbara fönster ö.h.t. Dessa är vidriga att åka med om inte AC funkar ypperligt.
Citat från: buskörare skrivet 07 juli 2014, 21:56:48 PM
Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?
Snarare har kraven inte blivit hårdare, tvärtom har man lättat på de i SL land och ett exempel är bussupphandlingen 2011 där Arriva vannn Norrort. Huvudmann tog bort reg krav på röda linjer (där AC ingår i kravet). Synd att det går åt de hållet :'(. Det kan hända att äldre svimmar i bussen om det blir för varmt. Passagerar AC borde vara krav på alla nya SL bussar och håller med buskörare. Men då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.
Citat från: ichessy skrivet 12 juli 2014, 11:33:15 AM
Snarare har kraven inte blivit hårdare, tvärtom har man lättat på de i SL land och ett exempel är bussupphandlingen 2011 där Arriva vannn Norrort. Huvudmann tog bort reg krav på röda linjer (där AC ingår i kravet). Synd att det går åt de hållet :'(. Det kan hända att äldre svimmar i bussen om det blir för varmt. Passagerar AC borde vara krav på alla nya SL bussar och håller med buskörare. Men då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.
Inför då också krav på öppningsbara rutor. Det är ofta som AC i bussarna inte fungerar och när det inte finns några öppningsbara rutor i dessa bussar så blir det ett rent h*****e att åka i dem. Man ska passa sig för att förlita sig på tekniska lösningar till 100%!
Citat från: ichessy skrivet 12 juli 2014, 11:33:15 AMMen då får man sätta fjärrstyrning på takluckorna så att ingen resenär öppnar den när AC är på.
Finns ytterligare en dimension på detta problem och det är att hot och våld mot förarna har ökat i de fall där trafikanterna inte själva kan lösa detta och föraren inte heller varit behjälplig med att öppna takluckor mm. Håller även i detta fall med Daniel S. Teknik är ett komplement som inte kan ersätta allt i alla lägen utan det måste finnas någon sorts backup.
Citat från: Daniel S skrivet 12 juli 2014, 12:25:11 PM
Inför då också krav på öppningsbara rutor. Det är ofta som AC i bussarna inte fungerar och när det inte finns några öppningsbara rutor i dessa bussar så blir det ett rent h*****e att åka i dem. Man ska passa sig för att förlita sig på tekniska lösningar till 100%!
I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :).
En annan fråga jag har: Vad hände med dessa bussar?
Citat från: ichessy skrivet 14 juli 2014, 10:51:27 AM
I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :).
En annan fråga jag har: Vad hände med dessa bussar?
3834-43,56-57 går i trafik i Nacka-Värmdö enligt http://www.erret.se/Bussar/Fordonsforteckning%20Keolis.htm
3858-59 går i Gubbängen?
Citat från: ichessy skrivet 14 juli 2014, 10:51:27 AM
I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :)
Många av Veolias bussar har ofta varit rejält genomtänkta redan vid beställning. I synnerhet B9S-bussar från Östergötland som sedermera flyttats till SL-trafiken har varit en glädje att arbeta med, och de gjort att både Keolis och Nobinas motsvarigheter (som levererades nya till SL-trafiken) kändes väldigt fattigt/snålt utrustade och dåligt genomtänkta i jämförelse.
Att resenärer och förare i SL-trafiken drabbas av en mindre kulturkrock i de f.d Östgötavagnarna och då t.ex slår sönder eller sliter bort en hel taklucka hellre än att bara prata med föraren, är ju mera ett kommunikations-, kompetens- och/eller kulturhinder som egentligen inte kan skyllas på bussen.
Ac i bussen är verkligen ett steg framåt.. Numera blir det rätt skönt inne i bussen även varma dagar .. Nu kör jag ju enbart landsväg med relativt långt mellan hpl så AC hinner ju kyla rätt bra.. Tyvärr finns det vissa resenärer som envisas med att öppna taklucka där bak . och vissa förare som ställer in +18C vilket ju är helt galet. Vi har för det mesta Volvo 8700 på våra turer vilka har riktig AC även till förare vilket våra 8500 saknar, hur Säffle tänkte när de gjorde värme/kyla till dessa är en gåta då förarens temp styrs via passagerardelen och det är ett litet utblås i takpanelen vilket enbart styrs av inställd temp till passagerare..
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2014, 11:27:44 AM
Många av Veolias bussar har ofta varit rejält genomtänkta redan vid beställning. I synnerhet B9S-bussar från Östergötland som sedermera flyttats till SL-trafiken har varit en glädje att arbeta med, och de gjort att både Keolis och Nobinas motsvarigheter (som levererades nya till SL-trafiken) kändes väldigt fattigt/snålt utrustade och dåligt genomtänkta i jämförelse.
Men var de Veolias B9S bussar från Östergötland som fanns i Råsta tidigare ???
Nä, de 38-vagnar som fanns i Råsta, liksom de som samtidigt hamnade i Kallhäll, levererades nya och följde sedan med över till Swebus 2006 respektive Busslink 2007. Däremot vill jag minnas att Veolia beställde flera vagnar i 38-serien varav väl några hamnade i Östergötland. Om dessa däremot var specade på annat vis har jag dock ingen aning om.
Jodå, de 38xx specade för Östergötland som jag kört hade många trevliga (ur SL-synvinkel något exotiska) funktioner som t.ex tändningslås med riktig nyckel, huvudströmbrytarknapp på panelen (istället för röd plastnyckel i fronten), spak med 4-5 olika lägen för retardern m.fl.
Samt ev. även automatisk urkoppling av AC om takluckor okynnesöppnats.
Påminner lite om Hallstaviks 76xx som ju är UL-specade och därför betraktas som lite "udda" av de mest SL-traditionella av förarkåren i Roslagen. Nästan som om bussarna vore "importerade" från ett annat land... :P
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2014, 21:52:03 PM
Jodå, de 38xx specade för Östergötland som jag kört hade många trevliga (ur SL-synvinkel något exotiska) funktioner som t.ex tändningslås med riktig nyckel, huvudströmbrytarknapp på panelen (istället för röd plastnyckel i fronten), spak med 4-5 olika lägen för retardern m.fl.
Samt ev. även automatisk urkoppling av AC om takluckor okynnesöppnats.
Påminner lite om Hallstaviks 76xx som ju är UL-specade och därför betraktas som lite "udda" av de mest SL-traditionella av förarkåren i Roslagen. Nästan som om bussarna vore "importerade" från ett annat land... :P
Dessutom har de bara barnvagnsplats vid mittdörren, vilket inte var så lämpligt på Kallhälls-linjerna.
Citat från: F.Å skrivet 17 juli 2014, 11:26:35 AM
Dessutom har de bara barnvagnsplats vid mittdörren, vilket inte var så lämpligt på Kallhälls-linjerna.
Ja, de var egentligen bäst lämpade för landsbygdslinjer i t.ex Roslagen samt Södertörn, vilket dessvärre Veolia inte körde.
Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2014, 17:43:34 PM
Ja, de var egentligen bäst lämpade för landsbygdslinjer i t.ex Roslagen samt Södertörn, vilket dessvärre Veolia inte körde.
Men även motorvägslinjer 516, 526, 561 var Volvo B9S välutnyttjad vagn som man hade på dessa linjer. De gick på de linjer hela tiden fram tills ca 2011 på linje 516 och 526 då man börja ersätta med nya Scania Onmnilink II bussar, vars passagerarsäten inte var lika höga som Volvo B9S bussarna . Men Linje 561 körs ofta idag fortfarande med Volvo B9S bussar och ibland enstaka gånger med Man bussar. Personligen tycker jag att det är lite tråkigt också att Volvo har flyttat sin busstillverkning utomlands :'(
Citat från: ichessy skrivet 21 juli 2014, 10:11:10 AM
Men även motorvägslinjer 516, 526, 561 var Volvo B9S välutnyttjad vagn som man hade på dessa linjer. De gick på de linjer hela tiden fram tills ca 2011 på linje 516 och 526 då man börja ersätta med nya Scania Onmnilink II bussar, vars passagerarsäten inte var lika höga som Volvo B9S bussarna . Men Linje 561 körs ofta idag fortfarande med Volvo B9S bussar och ibland enstaka gånger med Man bussar. Lite tråkigt också att Volvo har flyttat busstillverkning utomlands :'(
Men nu pratade vi om de 38-vagnar beställda till Östergötland. Dessa har aldrig trafikerat någon Råsta-linje.
Citat från: ichessy skrivet 21 juli 2014, 10:11:10 AM
Lite tråkigt också att Volvo har flyttat busstillverkning utomlands :'(
Det beror på vem man frågar. Många i branschen är av en helt avvikande åsikt, och hoppas att kvaliteten på bussarna kanske höjs av de polska, tyska och turkiska tillverkarna nu efter att tillverkningen i Markaryd och Säffle "äntligen fasats ut".
Visst borde man känna stolthet i sitt lands egen industri, men det finns nog många som hellre är lojala mot bra kvalitet hellre än mot nationaliteten på tillverkaren.
Citat från: F.Å skrivet 21 juli 2014, 11:40:57 AM
Men nu pratade vi om de 38-vagnar beställda till Östergötland. Dessa har aldrig trafikerat någon Råsta-linje.
De fanns faktiskt 38xx Volvo B9S vagnar i Råsta som Nico sa. Men de har inte varit i Östergötland
En tidningsartikel om ämnet: DN: Värmeslag i kollektivtrafiken (http://www.dn.se/sthlm/varmeslag-i-kollektivtrafiken)
Citat från: DNNär DN åker ut för att kolla temperaturerna på bussar, pendeltåg och tunnelbana letar sig mätaren upp över 30 grader på både bussen och tunnelbanan. På pendeln är det svalare, 26 grader.
Citat från: DNAlexis Kahlmann tror att alla bussar i Stockholmsområdet kommer att ha luftkonditionering inom en inte allt för avlägsen framtid.
– Förut har det inte funnits någon efterfrågan, men det kommer snart att bli standard i lokaltrafiken. Det är jag helt övertygad om, säger han.
Citat från: ichessy skrivet 22 juli 2014, 10:10:11 AM
De fanns faktiskt 38xx Volvo B9S vagnar i Råsta som Nico sa. Men de har inte varit i Östergötland
Jo tack, eftersom jag själv jobbar på Råsta sen Linjebusstiden så är jag väl bekant med vilka bussar som funnits där och inte. Ditt inlägg där du citerar Ersa hänsyftar dock på kommentarer kring Östgötabussar som köptes av Swebus från Veolia. Dessa har inte rullat i Råsta.
Citat från: F.Å skrivet 22 juli 2014, 15:28:35 PM
Jo tack, eftersom jag själv jobbar på Råsta sen Linjebusstiden så är jag väl bekant med vilka bussar som funnits där och inte. Ditt inlägg där du citerar Ersa hänsyftar dock på kommentarer kring Östgötabussar som köptes av Swebus från Veolia. Dessa har inte rullat i Råsta.
Och inte har det med tråden att göra heller :)
Citat från: Tommy E skrivet 22 juli 2014, 12:35:02 PM
En tidningsartikel om ämnet: DN: Värmeslag i kollektivtrafiken (http://www.dn.se/sthlm/varmeslag-i-kollektivtrafiken)
Problemet är väl vanligen att existerande AC inte funkar. De flesta bussarna har AC, i alla fall i norrort.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busstrafikens-heta-linje/
Ett annat exempel på hur problemet med AC yttrar sig inom Nacka/Värmdö-området.
I nästan alla busslinjer funkar det fint, utom på en linje: 401.
Finns det någon "gräns" för hur varmt det får vara i bussen? - tänker i synnerhet på förarna i första hand. Förarna tillbringar ju kanske 7-8 timmar i en kokhet buss, mitt på dagen. Och om det faktiskt är på sin plats att stoppa busstrafiken i de trafikområden där bussar kanske har undermålig AC.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 23 juli 2014, 07:18:03 AM
Finns det någon "gräns" för hur varmt det får vara i bussen? - tänker i synnerhet på förarna i första hand. Förarna tillbringar ju kanske 7-8 timmar i en kokhet buss, mitt på dagen. Och om det faktiskt är på sin plats att stoppa busstrafiken i de trafikområden där bussar kanske har undermålig AC.
/Peter
DN skriver idag om just detta: SL: Undvik bussen i rusningstrafik (http://www.dn.se/sthlm/sl-undvik-bussen-i-rusningstrafik/)
Citat från: DNDet finns ingen gräns för hur varmt det får vara i lokaltrafiken. SL uppmanar resenärerna att undvika buss och tunnelbana i rusningen. Facket varnar för att chaufförernas arbetsmiljö kan vara hälsofarlig.
Citat från: Tommy E skrivet 23 juli 2014, 11:59:25 AM
DN skriver idag om just detta: SL: Undvik bussen i rusningstrafik (http://www.dn.se/sthlm/sl-undvik-bussen-i-rusningstrafik/)
Detta är ju egentligen ingen nyhet, det fanns ju tider när a/c inte fanns i någon buss alls.
Största problemet är nog att man använder radiatorerna i passagerarutrymmet som komplement till motorns kylsystem :-)
Eller är det tillfälligheter att värmen ofta är på sommartid......
På CR 112:orna började man med termostatstyrda magnetventiler med dold termostat, men eftersom detta kunde krångla så fanns det en manuell kran i motorrummet som kunde stängas sommartid.
Vissa individer kunde man bli tvungen att köra med värmen på så inte motorn överhettades när det var +25 eller varmare.
Idag är det tyvärr inte enkelt att stänga av några huvudkranar, vilket inte är helt optimalt när magnetventilerna lever sitt eget liv och när det finns för få fönster och luckor för att skapa tillräckligt luftflöde genom kupén.
I kombination med avtal där det finns alltför få reservbussar.
En förare berättar:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5920600&playaudio=5021472