Här kommer några Scania BR 112A med Jonckheere TransCity kaross.
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/61E0B9E0920D11DC9950C425D54313DC.jpg)
Uppsalabuss 602
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/90713280920D11DCA8603A50D54313DC.jpg)
Uppsalabuss 603
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/613FBEF0920D11DC867AA23BD54313DC.jpg)
Uppsalabuss 604
			
			
			
				De där hade man velat åka ;D 
//Simon
			
			
			
				Vad är betydelsen av b:et bredvid invnr i fronten? Rampplacering el. dyl?
			
			
			
				Hm, tredje gången någon ställer samma fråga på knappt en vecka. :) Här är länken till det jag skrev första gången frågan ställdes.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733)
			
			
			
				Citat från: Oskar A skrivet 13 november 2007, 23:05:39 PM
Hm, tredje gången någon ställer samma fråga på knappt en vecka. :) Här är länken till det jag skrev första gången frågan ställdes.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733)
Tack! 
Har inte sett det tidigare inlägget.
			
 
			
			
				Citat från: Janne Rickman skrivet 13 november 2007, 20:27:04 PM
Här kommer några Scania BR 112A med Jonckheere TransCity kaross.
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/61E0B9E0920D11DC9950C425D54313DC.jpg)
Uppsalabuss 602
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/90713280920D11DCA8603A50D54313DC.jpg)
Uppsalabuss 603
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/613FBEF0920D11DC867AA23BD54313DC.jpg)
Uppsalabuss 604
Har för mig att det fanns en sådan buss hos Linjebuss i Partille i början på 90-talet. Gick enbart som skolbuss. 
			
 
			
			
				Hej !
Vad beror det på att det bara blev Jonckheere som karosserade Scanias dåvarande nya s.k. "pusherchassi"
Scania BR 112A ? Fanns det vid den tidpunkten inga andra intressenter ??
Mvh Peter Ö
			
			
			
				Underbart att få se lite Jonckheere ledbussar i Uppsala :D
			
			
			
				Citat från: Peter Öden skrivet 14 november 2007, 19:09:01 PM
Hej !
Vad beror det på att det bara blev Jonckheere som karosserade Scanias dåvarande nya s.k. "pusherchassi"
Scania BR 112A ? Fanns det vid den tidpunkten inga andra intressenter ??
Mvh Peter Ö
Fanns de inte med vanhool-kaross också? Vill minnas att någon här har visat bilder på dem tidagare. 
Ytterligare en följdfråga angående dessa bussar, hamnade en av dessa i Linköping i början av 90-talet? Bussmicke har nämligen en på en liknande buss i barhällsdepån i Linköping. 
			
 
			
			
				Hej !
GLX 895 var den enda Scania BR 112A Van Hool 160 som funnits i Sverige.
Demo.buss/provbuss från Scania. Denna buss hade visst varit på turné i USA
och kom sedermera efter återkomsten till Sverige att hamna hos Linjebuss med
inv.nr 371 > 701. Har för mig att den provades också hos SL.
På tal om just Van Hool ledbussar modell 160 fanns även några sådana dock
på Vlo B 10M-55-chassier hos Luleå Lokaltrafik, 85-87.
Mvh Peter Ö
			
			
			
				LB hade två st ledbussar som ursp kom från Kalmar. Tror de hette 710 och 711. Tyvärr hade de låg driftsäkerhet varför de inte gick i ordinarie trafik utan enbart som reserv för andra bussar. Själv åkte jag med 501 en tid och det var ca 10 resenärer och skulle egentligen bestå av de 3 beställningsbussarna. Men någon gång blev det scania-led istället. 
Problemet med Sc-J bussar var att de vägde för mycket varför det enbart blev sittplatser.Ståplatser var övervikt. I 80 talets början hade Uppsala sådana och de havererade,varvid SL/Volvo Buss lånade ut bussar. Volvo hade några bussar då hos SL. SSn 
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 14 november 2007, 23:11:22 PM
LB hade två st ledbussar som ursp kom från Kalmar. Tror de hette 710 och 711. Tyvärr hade de låg driftsäkerhet varför de inte gick i ordinarie trafik utan enbart som reserv för andra bussar. Själv åkte jag med 501 en tid och det var ca 10 resenärer och skulle egentligen bestå av de 3 beställningsbussarna. Men någon gång blev det scania-led istället. 
De hade nummer 711 och 712 vid Linjebuss, i nämnd ordning fd Kalmar Omnibusförening 8 och 17. 
Visar några reprisbilder på dem när de ännu gick i Kalmar: 
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/1536.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/1534.jpg)
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2007, 08:51:11 AM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/1534.jpg)
Vad jag tycker att Jonckheere ledbussar ser konstiga ut i fronten utan de små strålkastarna uppe i "grillen". Men det är väl för att man vant sig så vid Uppsalas variant att de andra mer "normala" varianterna då känns ovana. Tror faktiskt att Uppsala hade de enda Jonckheere ledbussar med strålkastare uppe i "grillen"