Hallå, en tanke som slog mig nu när jag gör om hemsidan lite var, när försvann bussen och vad hände med den?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/Rampmaskinen_fd_H65B_7374/H65B_7374_Rampmaskinen_Norrtaljegaraget_900524c.jpg)
Den gick till skrot. En bekant till mig plockade lite användbart, men den var ju rensad på det mesta redan innan.
När då? :)
Minns inte exakt, men det var på 90-talet. I mitten av 90-talet kanske. Polaren berättade att han genom en bekant anställd på SL fått erbjudande om att ta det han ville ha från rampbussen innan den gick till skrot.
Hej!
7374 var en Handenbuss och skrotades 1979-1980. Minns inte riktigt. Men jag minns att den stod ett tag bakom verkstan i garaget. Senare blev den uppställd hos Volvo i Jordbro. Tidpunkt okänd men jag vet att den stod där tillsammans med H46:orna som ställts av, och det var år 1984.
Citat från: lta skrivet 29 juni 2014, 16:42:43 PM
Hej!
7374 var en Handenbuss och skrotades 1979-1980. Minns inte riktigt. Men jag minns att den stod ett tag bakom verkstan i garaget. Senare blev den uppställd hos Volvo i Jordbro. Tidpunkt okänd men jag vet att den stod där tillsammans med H46:orna som ställts av, och det var år 1984.
Stämmer bra. Enligt min matrikel, daterad 83-06-01, står den som avregistrerad 80-04-24.
Fast det där tyder jag ju snarast som att den slopades som driftfordon då och sedan så återanvänds som värmecentral i första hand i Jordbro. Därifrån kommer i alla fall jag ihåg den. Den kan ju rimligtvis inte ha skrotats runt år 1980.
Mr H
Javisst, det faktum att den är kvar i rullorna men som avregistrerad tyder på ett annat slags liv.
Hm bakreklamen på Mickes bild från 1990 måste ju härröra från den sista trafiktiden! En kanske cirka 10 år gammal reklam alltså?
Mr H
För en oinsatt, vad innebar det att bussen var rampmaskin?
Citat från: Sundås skrivet 29 juni 2014, 23:59:15 PM
För en oinsatt, vad innebar det att bussen var rampmaskin?
Om man tittar på Bussmickes bilder så ser man både skorsten och två svarta rör från sidan på bussen.
Fler bilder finns här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/Rampmaskinen_fd_H65B_7374/index.html
Inuti fanns det en "mindre panncentral" i 7374 som då förser övriga bussar med rampvärme.
Min gissning är att SL på detta sätt, med att använda en utrangerad buss, slapp att ansöka om bygglov för en mindre värmecentral...
Eller vet någon annnan historien om varför det existerade en rampbuss?