I likhet med Robert har jag kört några tjänster i Hornsberg kring helgen som gick, mer om det i ett kommande inlägg möjligen.
En sak slog mig som synnerligen underlig, nya dekaler har satts upp i diverse vagntyper. Som synes har bussarna vuxit på höjden och bredden! I innerstaden har det aldrig varit aktuellt med 2,60 bredd, och bussarna är det självklart inte heller. Likaså har bussarna skjutit i höjden med ett par tre decimeter mot verkligheten. Det måste kännas nesligt för en H18 MaxCi att avsluta sitt liv med en sådan etikett.
Man kan ju undra över meningen med tilltaget, tankevurpa eller frånvaro av tanke? Blev kanske billigare, men varför inte ta i med fullhöjd på en gång?
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/0/140311899728208600_resized.jpg)(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/0/140311899460872000_resized.jpg)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/0/140311827950122100_resized.jpg)(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/0/140311829580981200_resized.jpg)
Känns som en typisk SL-grej tycker jag. Tillverkarna levererar bussarna med utmärkta dekaler men innan bussen tas i trafik så byts dekalerna ut mot SLs hemsnickrade dekaler som inte har standardiserade färger. ::)
Citat från: Daniel S skrivet 18 juni 2014, 22:03:02 PM
Känns som en typisk SL-grej tycker jag. Tillverkarna levererar bussarna med utmärkta dekaler men innan bussen tas i trafik så byts dekalerna ut mot SLs hemsnickrade dekaler som inte har standardiserade färger. ::)
Det är ju antagligen ett Keolis initiativ eftersom SL i princip inte existerar idag annat än som ett varumärke
Kan ju också var för att ratthållarna ska kunna jämföra med skyltarna ute i trafiken, så tunnlar och broar får vara ifred.
Fördelen med att ge en lägre buss en för hög höjd, är ju att förarna aldrig ska behöva tänka på olika höjder. Att köra SL buss ska vara enkelt, många som kör har det som jobb, inget intresse! När man kör turistbuss, får man verkligen hålla reda på olika höjder på bussarna man kör...
//R