Idag var jag i Lund och då var det dags att ta en tur med nya Citaro. Här kommer några bilder, jag fick dock dra ner på kvaliteten och uplösning, serverutrymme börjar ta slut.
Annorlunda ryggstöden
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-1.jpg)
En stoppknapp vid bakdörren, likadana finns på de äldre Citaro.
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-2.jpg)
En annan stoppknapp, ganska unik utformning.
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-3.jpg)
Stannarskylt bak? En bra idé, gamla Citaro hade Bergkvarabuss logga på samma plats.
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-4.jpg)
Ändhållplatsen, Sankt Lars.
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-5.jpg)
Trevligt, de va ett fint reportage... Tack..
Citat från: Cyklisten skrivet 12 november 2007, 20:00:54 PM
En stoppknapp vid bakdörren, likadana finns på de äldre Citaro.
(http://hem.bredband.net/janek85/bs/nycitaro/bergkvara231-2.jpg)
Dessa kan användas till att öppna dörrarna med om nu föraren har aktiverat dörrautomatiken.... de lyser då konstant när man står på hållplats så att passagerarna kan självmant öppna de bakersta och mittersta dörrarna.... har testat detta i praktiken i Göteborg utan lyckat resultat, Göteborgare är så lata att de vägrar göra någonting självmant ???. Snygga bilder förresten
Citat från: Tomas skrivet 13 november 2007, 08:32:03 AM
Dessa kan användas till att öppna dörrarna med om nu föraren har aktiverat dörrautomatiken.... de lyser då konstant när man står på hållplats så att passagerarna kan självmant öppna de bakersta och mittersta dörrarna.... har testat detta i praktiken i Göteborg utan lyckat resultat, Göteborgare är så lata att de vägrar göra någonting självmant ???. Snygga bilder förresten
Jag vet inte det jag. Redan i slutet av 1950-talet infördes systemet på spårvagnar där passagerarna själva fick knuffa upp den bakre utgångsdörren. Visserligen skämtades det mycket om det på sin tid men det fungerade i alla fall.
fördelen ska äl vara att man inte har några fotoceller och folk kan då stå närmare dörren utan att den öppnar sig
Citat från: homer skrivet 13 november 2007, 11:01:09 AM
fördelen ska äl vara att man inte har några fotoceller och folk kan då stå närmare dörren utan att den öppnar sig
De däringa MAN bussarna som skulle till SL-området men kom till Göteborg har både knappar vid dörrarna samt fotoceller... och fotocellerna aktiveras inte förrän dörrn har öppnats, fotocellerna sitter ovanför dörren... och knapparna aktivera inte om inte föraren öppnar en framdörr... skall se vad jag får för buss idag så skall ju undersöka och ta bilder....
Citat från: Tomas skrivet 13 november 2007, 08:32:03 AM
Dessa kan användas till att öppna dörrarna med om nu föraren har aktiverat dörrautomatiken.... de lyser då konstant när man står på hållplats så att passagerarna kan självmant öppna de bakersta och mittersta dörrarna.... har testat detta i praktiken i Göteborg utan lyckat resultat, Göteborgare är så lata att de vägrar göra någonting självmant ???. Snygga bilder förresten
Dörrknappar finns på alla nyare Polarbussar också (numera Veolia 10xx-serie), både i Scanior och Solaris. Och ja, samma bekymmer finns även här. Den stora dekalen på dörren (se bild 2) är tydligen vår att upptäcka.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veo1071_Dorrknapp_070411.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veo1071_Dorrtext_070411.jpg)