Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: danneh skrivet 26 maj 2014, 00:36:13 AM

Titel: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: danneh skrivet 26 maj 2014, 00:36:13 AM
Hej,
Har personligen suttit och funderat på en förslag för att snabba på Rosa Express i riktning mot Billdal, och skulle gärna höra någon respons från er här om hur den låter. Men jag tänkte först ge en lite bakgrund till det hela:
Jag har under en längre tid haft en kontakt med Västtrafik (trafikplanerare) om hur fd linje 80 helt plötsligt kunde börja kallas för en expressbuss. Detta var uppenbarligen genom att öka restiden till Marklandsgatan och dra in en hållplats. På de flesta andra nya expresslinjer i Göteborg drogs många hållplatser in för att snabba på linjerna, utom just på Rosa Express på väg söderut. T.ex. Svart Express som går direkt till Skra Bro, Rosa som kör direkt till Lillekärr Södra från Hj. Brantingspl. Responsen från Västtrafik har varit väldigt dålig, där jag egentligen aldrig fått något svar på frågan om hur den kan kallas express. Bland de svar som kommit har det varit att den kör på Dag Hammarskjöldsleden, vilket gör att den därför skall kallas Express, och ett annat är att den har så många hållplatser att ta hänsyn till, vilket drar ut på restiden. Och med den logiken skulle t.o.m. linje 82 kunna vara en expressbuss.

Men nu över till förslaget:
Idén är att splitta linjen i två delar, med en linje som kör från stan till Hovås Nedre (alt Skintebo för att inte försvåra lokalt resande allt för mycket), och låta Rosa Express köra direkt från Radiomotet till Lyckhem. Detta hade ju enligt mig, ökat konkurrenskraften hos kollektivtrafiken i området jämfört med bilen, eftersom man idag blir omkörd av Blå Express och varenda bil. Enligt en trafikplanerare beror det nuvarande upplägget på linjen p.g.a. begränsade resurser. Men skulle det krävas mer resurser om linjerna (under högtrafik) har en frekvens på var 10e minut vardera (jämfört med dagens frekvens på var 5e minut)? Rent spontant låter det inte så, eftersom Rosa Express skulle gå 5-6 min snabbare, och den andra linjen är samma som förstärkningsturerna till Skintebo, eller kortare (om den vänder vid Hovås Nedre).
Några åsikter om ett sådant upplägg? Jag är förmodligen lite naiv i mina tankar, men det är intressant att höra andras åsikter.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 26 maj 2014, 04:23:35 AM
Citat från: danneh skrivet 26 maj 2014, 00:36:13 AM
Men nu över till förslaget:
Idén är att splitta linjen i två delar, med en linje som kör från stan till Hovås Nedre (alt Skintebo för att inte försvåra lokalt resande allt för mycket), och låta Rosa Express köra direkt från Radiomotet till Lyckhem. Detta hade ju enligt mig, ökat konkurrenskraften hos kollektivtrafiken i området jämfört med bilen, eftersom man idag blir omkörd av Blå Express och varenda bil. Enligt en trafikplanerare beror det nuvarande upplägget på linjen p.g.a. begränsade resurser. Men skulle det krävas mer resurser om linjerna (under högtrafik) har en frekvens på var 10e minut vardera (jämfört med dagens frekvens på var 5e minut)? Rent spontant låter det inte så, eftersom Rosa Express skulle gå 5-6 min snabbare, och den andra linjen är samma som förstärkningsturerna till Skintebo, eller kortare (om den vänder vid Hovås Nedre).
Några åsikter om ett sådant upplägg? Jag är förmodligen lite naiv i mina tankar, men det är intressant att höra andras åsikter.
Ska detta gälla hela trafiktiden eller endast i högtrafik? Om detta upplägg ska gälla även utanför högtrafik blir det en stor försämring jämfört med nuvarande trafik.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: Johan B skrivet 26 maj 2014, 18:14:55 PM
Har funderat på ett liknande upplägg, fast det blir lite dyrare. Är nog nödvändigt på sikt med allt byggande i Billdal och Hovås att man förbättrar resandet härifrån för att minska biltrafiken.

Rosa: Direkt mellan Lyckhem och Radiomotet, i övrigt nuvarande sträckning
82: Brottkärr --> Ut på 158:an vid Hovås Nedre och alla hållplatser genom Askim till Järntorget (då kan även Marconimotet återinföras för de som har saknat den hållplatsen) --> efter Järntorget samma väg som Blå till Nils Ericsson
89: Återinförs, ger då även möjlighet till lokalt resande Billdal-Askim.
Ny linje: Mellan Hovås och Marklandsgatan som ersätter 82 genom Askim. Allra bäst om den kan fortsätta från Markland till city för att slippa byte som det har klagats en del på i lokaltidningen sedan 58 togs bort.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: danneh skrivet 27 maj 2014, 00:16:42 AM
Trevligt att vi lyckats fundera i ungefär samma banor. Min tanke är att en ny linje kör mellan Brottkärr och N. Ericson Term, som svänger ut på 158an och tar samtliga hållplatser där. Den linjen skulle kunna heta t.ex. linje 80 eller Brun Express (eftersom Västtrafik vill att linjer som kör på Dag Hammarskjöldsleden skall kallas för express). En sådan lösning borde göra kollektivtrafiken mer attraktiv de området eftersom frekvensen ökar rejält, samt att det går mycket fortare. Linje 82 kan isf vända vid Hovås Nedre (reservläget som extrabussarna använde innan de förlängdes till Skintebo). Skulle man bygga en hållplats på Hovåsmotet skulle dessutom byte mellan linje 82 och 80/Brun-X kunna ske mycket enkelt. Som du nämnde måste nog ske, för att kunna minska biltrafiken till området. Och då håller det inte med attityden som Västtrafik har om alla idéer (vi tänker på vårt sätt, och gör som vi vill). På ett liknande sätt har en från Västtrafik uttryckt sig i mail om förslaget om Rosa-X.
Dessa alternativ är självklart dyrare, men möjliggör en större ökning av antalet kollektivtrafikresenärer från Brottkärr/Billdal/Klåvavägen. Men ett "avskalat" alternativ är att Rosa-X får kvartstrafik under dagtrafik, och den nya linjen för Pilegården-Hovås Nedre (-Skintebo) likaså.

Så min tanke är såhär:
Linje 82: Hovås Nedre-Askim-Linnéplatsen (om den klarar en linje till som vänder där). Eventuellt att linjen svänger ut på Dag Hammarskjöldsleden vid Radiomotet för att snabba på linjen.
Linje 89: Återinförs, samma linjesträckning som innan. Möjliggör lokalt resande och byte vid Frölunda Torg. Eventuellt med annat namn om nya linje 89 ska fortsätta även efter provtiden.
Rosa Express: Samma sträckning som idag, men kör direkt mellan Lyckhem och Radiomotet.
Brun Express: Brottkärr-Klåvavägen-158an-stan.

Ett alternativ för Brun-X (eller Vit) är att den kör via Sahlgrenska, med stopp på Sahlgrenska, Wavrinskys Plats och Chalmers och sedan direkt ner till Vasaplatsen och ut på allén. Sen får man fundera på om den skall vända i stan eller fortsätta ut mot annan stadsdel. Även om Brun-X kanske inte kommer gå så fort förrän Radiomotet tror jag att komforten kan uppskattas och kanske locka fler. Och de som inte "orkar eller vill" åka med "Brun-X" kan ju byta till Rosa-X vid Bassås.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: Johan B skrivet 27 maj 2014, 09:36:52 AM
Ja detta är ju ett upplägg som jag som bor i området skulle uppskatta och tycka är en stor förbättring i alla fall. Att köra med express-standard från Brottkärr är nog ingen nackdel om man vill marknadsföra sig som ett alternativ till bilen. Resan är förhållandevis lång och ska man få folk att ställa sina bekväma Volvo V70 så kan man inte komma med B9S med plaststolar.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: danneh skrivet 27 maj 2014, 11:53:58 AM
Ja, lite det som var min tanke också. Jag personligen har ju inte möjlighet att ta bil utom i enstaka fall. Men hade jag haft möjlighet hade jag slutat åka buss, p.g.a. att man dagligen blir omkörd av Blå Express (som marknadsförs på exakt samma sätt som Rosa, dvs som en expresslinje) som verkar vara en linje av högre prioritet hos Västtrafik. Man lockar inte någon (iaf inte mig), till att ställa sin bekväma V70, för att åka en Solaris med kyrkbänkar, och som dessutom blir omkörd av varenda bil och buss som kör på sträckan.
Vad tror du om idén att låta Brun-X gå via Sahlgrenska? Man kan ju t.o.m. köra förbi Wavrinskys också för att snabba på linjen en aning. Detta tror jag skulle bli en populär linje även till Chalmers om den bara stannar på Sahlgrenska på vägen till Chalmers. Och den skulle väl göra de boende vid Klåvavägen/Brottkärr glada eftersom det återfår sin linje till Sahlgrenska/Chalmers.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: Johan B skrivet 27 maj 2014, 18:11:44 PM
Finns ju iofs möjlighet att byta till 158 längs hållplatserna i Askim för dem som skall dit... Nackdelen att köra över Chalmers är att där är rätt så fullt som det är vilket drar ner snitthastigheten i högtrafik. På både Övre Husargatan och Linnéplatsen är det ju gott om plats i kollektivkörfälten, och många gymnasieungdomar som ju sällan har bil och körkort vill ju till Lindholmen där många skolor ligger vilket talar för ett stopp vid Rosenlund. Fast visst, många Chlamerister bor säkert i sydväst med. De enda hållplatserna som det är någon vits att anlöpa om det ska vara express är i så fall Sahlgrenska och Chalmers för att inte få lokalt resande på sträckor där det går spårvagn. Sahlgrenska - Chalmers - Vasaplatsen - Heden är ju ett alternativ. Leker man med tanken kan man ju slå ihop den med t ex linje 503 från Partille så har man skapat en helt ny resmöjlighet från Partille till delar av stan man inte nått utan byte tidigare, samt att Askim får en direktförbindelse med Svingeln och Samskolan.
Titel: SV: Eget förslag för Rosa Express i Göteborg - åsikter tack
Skrivet av: danneh skrivet 29 maj 2014, 21:31:29 PM
Fördelen med att gå via Sahlgrenska-Chalmers är just att man skapar en ny sträckning med en expressbuss, och ersätter ju fd. linje 58s sträckning över Sahlgrenska. Jag personligen upplever inte att det går så väldigt långsamt över Sahlgrenska-Chalmers faktiskt, framförallt nu när bussar och spårvagnar skall separeras vid Chalmers.
Dessutom kommer nog linjen bli rätt populär mellan Marklandsgatan och Chalmers, med endast ett stopp däremellan, och därmed avlasta linje 16 en aning.
Idén att koppla ihop den med linje 503 låter riktigt smart, det behövs ju inga större ingrepp på den linjen för att kallas express egentligen.
Dessutom, om Brun-X köra via Sahlgrenska-Chalmers, och Rosa-X direkt mellan Lyckhem-Radiomotet skulle man t.o.m. kunna dra in linje 158. Detta eftersom de boende vid väg 158 får Brun-X (om än med några färre hållplatser), samt att många i Billdal kommer lockas till den snabbare Rosa-X, även fast det innebär byte på Marklandsgatan. Men byte på Marklandsgatan under högtrafik är ju väldigt smidigt, med linje 7, 8 och 16 (+Brun-X), där 16 går med 5min trafik på morgonen. Kom dessutom på tanken om man skulle låta linje 82 köra samma väg som den gör under nattrafiken (82N via Högsbo)? Isf. skulle även de boende i Radiotorget-Högsbo få direktbuss till stan (om linjen fortsätter mot t.ex. Nils Ericsson Terminalen).