Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: j-a skrivet 22 maj 2014, 23:19:49 PM

Titel: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: j-a skrivet 22 maj 2014, 23:19:49 PM
En solig torsdagskväll i Karlstad :)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG5189_zpsbe8a6d90.jpg)
Nobina 2211 vid garaget i Våxnäs  22/5-14
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG5190_zps5939db44.jpg)
Swebus 6808 vid garaget i Våxnäs 22/5-14
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG5192_zps48085a9c.jpg)
Och till sist orsaken till Karlstadbesöket var denna som ville hem till dalarna igen Nobina 6775 ;)
:) :)
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Walter skrivet 23 maj 2014, 07:23:01 AM
Många intressanta bilder du visar. 2211 är tydligen inlånad på nytt till Nobina, innan hade man den i Västtrafiks område dom lånebuss från Volvo.  Att 6808 är helvit gör att man kan fundera på om den ska få ändrade arbetsuppgifter eller bara nya stripes.
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: j-a skrivet 23 maj 2014, 18:18:33 PM
Citat från: Walter skrivet 23 maj 2014, 07:23:01 AM
Många intressanta bilder du visar. 2211 är tydligen inlånad på nytt till Nobina, innan hade man den i Västtrafiks område dom lånebuss från Volvo.  Att 6808 är helvit gör att man kan fundera på om den ska få ändrade arbetsuppgifter eller bara nya stripes.
Såg även skymten av 2213,även det en 8500,sedan stod det en nylackad 8700 i värmlandsfärg i garaget,den saknade inv nr ,är lite osäker på reg nr men tror det var TSY 7xx någonting.Även 7043 stod där nylackad i helvit kostym ;)
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Walter skrivet 23 maj 2014, 20:16:29 PM
Citat från: j-a skrivet 23 maj 2014, 18:18:33 PM
Såg även skymten av 2213,även det en 8500,sedan stod det en nylackad 8700 i värmlandsfärg i garaget,den saknade inv nr ,är lite osäker på reg nr men tror det var TSY 7xx någonting.Även 7043 stod där nylackad i helvit kostym ;)

7043 verkar då få åka åt nordöst framöver.  TSY7xx måste vara en fd Busslink.
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 23 maj 2014, 20:47:03 PM
2211-2213 och f.d Keolis 1237 reggade på Nobina Karlstad.
7040-7043 reggade på Nobina Sundsvall.
4 ut - 4 in

6808 var det inte den var som med den svåra olyckan (på E18?) i vintras? Har tyvärr inte kvar artiklen bara bilder där den är skadad både bak o fram, ser inget nummer men det är samma modell och nu när 6808 dyker upp nylackerad kan man kanske misstänka ett samband :)

// Anders
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 maj 2014, 21:38:31 PM
Hoppas 22xx blir långvarigt i Karlstad
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Jacob skrivet 25 maj 2014, 16:36:17 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 23 maj 2014, 20:47:03 PM
6808 var det inte den var som med den svåra olyckan (på E18?) i vintras? Har tyvärr inte kvar artiklen bara bilder där den är skadad både bak o fram, ser inget nummer men det är samma modell och nu när 6808 dyker upp nylackerad kan man kanske misstänka ett samband :)

// Anders


6812 har också fått ny lack och nya dekaler. Den har inte varit med om någon olycka så vitt jag vet utan jag antar att Swebus ska lackera om alla 68-vagnar eftersom de alla ska bort inom en snar framtid samt att de flesta ser förskräckliga ut i lacken.

Eller har Swebus ruckat på 6-årsgränsen för fordonen? De sista 67xx-MAN försvann ju i år, vilket innebär att de fått rulla i sju år.

//Jacob
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Walter skrivet 25 maj 2014, 16:55:34 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 maj 2014, 16:36:17 PM
6812 har också fått ny lack och nya dekaler. Den har inte varit med om någon olycka så vitt jag vet utan jag antar att Swebus ska lackera om alla 68-vagnar eftersom de alla ska bort inom en snar framtid samt att de flesta ser förskräckliga ut i lacken.

Eller har Swebus ruckat på 6-årsgränsen för fordonen? De sista 67xx-MAN försvann ju i år, vilket innebär att de fått rulla i sju år.

//Jacob

//Jacob

Varför lacka om i fall bussarna ändå snart ska bort?
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Jacob skrivet 25 maj 2014, 17:02:01 PM
Citat från: Walter skrivet 25 maj 2014, 16:55:34 PM
Varför lacka om i fall bussarna ändå snart ska bort?

För att bussarna ska vara fräscha innan försäljning kanske?

//Jacob
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Ersa skrivet 25 maj 2014, 17:29:55 PM
Vad är det för sexårsgräns? Att MAN-vagnarna fasades ut tidigt var väl mest för att de var opålitliga och hade ständigt krånglande toaletter. Många av Carrusarna i 49xx-serien behölls ju även efter att de fyllt åtta år, men såldes därefter bort för att de blev svåra att tursätta pga miljözonerna i bl.a Göteborg och Malmö.
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Jacob skrivet 25 maj 2014, 18:03:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2014, 17:29:55 PM
Vad är det för sexårsgräns? Att MAN-vagnarna fasades ut tidigt var väl mest för att de var opålitliga och hade ständigt krånglande toaletter. Många av Carrusarna i 49xx-serien behölls ju även efter att de fyllt åtta år, men såldes därefter bort för att de blev svåra att tursätta pga miljözonerna i bl.a Göteborg och Malmö.


Jag har för mig att jag läst någonstans om att Swebus inte ville ha fordon äldre än sex år, men jag kan ha fel.

//Jacob
Titel: SV: Torsdagkväll i Karlstad
Skrivet av: Ersa skrivet 25 maj 2014, 18:27:35 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 maj 2014, 18:03:17 PM
Jag har för mig att jag läst någonstans om att Swebus inte ville ha fordon äldre än sex år, men jag kan ha fel.

//Jacob

Okej. Jag har då aldrig hört något om det. Men om du hittar infon någonstans vore det intressant att ta del av.