Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 12 november 2007, 19:16:14 PM

Titel: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 12 november 2007, 19:16:14 PM
Lite läsning om SL:s nya "smarta" kortsystem Access, man kan ju fråga sig varför inte Stockholm försöker istället få samma som övriga Mälardalen samt Gävleborg & Värmland ?

//Fredde


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_586655.svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_586655.svd)
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 november 2007, 23:28:04 PM
Vad skall man säga ? Jag har läst artikeln i SvD. Det är ju samma system som Västtrafik har. Samma problem ?
Tyvärr är det så att utbildningen inom kollektivtrafikområdet inte är den bästa. Därav följer istället en flocktendens.
Nåja jag vet inte hur SL valde och varför.Det vet kanske någon annan. Men GPS mottagning måste vara bra. Maskinerna/Datorerna måste tåla en del och därefter skall maskinerna programeras.
Jag har fått intrycket att de borde bli bra för ren lokaltrafik.Om man låter programmerarna få hålla sig en tid ytterligare. Däremot tror jag att det blir svårt att ha ett system med även utloggning. Allt låter ganske enkelt.Men då måste en hel del annat vara klart liksom att lära folk logga ut när de stiger av. Liksom företag att lära sig hantera personer som loggat ut fel.
Kanske kan systemet bli bättre.
Hade inte NSB (Nett-tog) tänkt använda samma system? Hur har SL och ev NSB löst det hela med GPS system i "underjorden"??
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 13 november 2007, 07:03:44 AM
GPS under jord kan ju vara kul som när X40 Ropar Västerås, vid Stockholm Södra. ;D
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2007, 08:56:00 AM
Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2007, 23:28:04 PM
Vad skall man säga ? Jag har läst artikeln i SvD. Det är ju samma system som Västtrafik har. Samma problem ?
Tyvärr är det så att utbildningen inom kollektivtrafikområdet inte är den bästa. Därav följer istället en flocktendens.
Nåja jag vet inte hur SL valde och varför.Det vet kanske någon annan. Men GPS mottagning måste vara bra. Maskinerna/Datorerna måste tåla en del och därefter skall maskinerna programeras.
Jag har fått intrycket att de borde bli bra för ren lokaltrafik.Om man låter programmerarna få hålla sig en tid ytterligare. Däremot tror jag att det blir svårt att ha ett system med även utloggning. Allt låter ganske enkelt.Men då måste en hel del annat vara klart liksom att lära folk logga ut när de stiger av. Liksom företag att lära sig hantera personer som loggat ut fel.
Kanske kan systemet bli bättre.
Hade inte NSB (Nett-tog) tänkt använda samma system? Hur har SL och ev NSB löst det hela med GPS system i "underjorden"??

Nett-tog? NSB:s bussbolag heter Nettbuss men tågen körs fortfarande av NSB under eget namn.
Vad jag hört så har man inte fått det nya systemet att fungera i Norge heller. Svaret är alltså att man knappast har löst problemet.

Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: homer skrivet 13 november 2007, 10:18:49 AM
Igår på Lokalnyheterna på p4 intervjuades bla Lotta edholm (fp) angåënde de så kallade storregionerna

Hon tyckte de va jätte bra för då kunde man åka på sl kortet ända till Örebro, sen sas de lite försiktigt att alla andra Nuvarande Landsting har högre kollektivtrafikpris och lägre skatt än stockholm och de tycke hon också var bra för då skulle stockolm och Sl också kunna höja sina biljettpriser

tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2007, 11:20:03 AM
Citat från: homer skrivet 13 november 2007, 10:18:49 AM
Igår på Lokalnyheterna på p4 intervjuades bla Lotta edholm (fp) angåënde de så kallade storregionerna

Hon tyckte de va jätte bra för då kunde man åka på sl kortet ända till Örebro, sen sas de lite försiktigt att alla andra Nuvarande Landsting har högre kollektivtrafikpris och lägre skatt än stockholm och de tycke hon också var bra för då skulle stockolm och Sl också kunna höja sina biljettpriser

tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor

Ack ja, dessa politiker. Undrar vad ett "SL-kort" som skulle gälla ända till Örebro skulle kosta. Hon kan väl inte vara så naiv att hon trodde att 620 kronor skulle räcka.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 13 november 2007, 11:53:04 AM
Citat
tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor
Nja riktigt så dyrt är det inte att köpa ett länskort i Örebro.  1340 kronor kostar det för närvarande vilket är dyrt så det räcker. Nu kan den som pendlar en viss sträcka dock köpa ett pendlarkort som bara gäller just den sträckan. Priset på pendlarkort varierar beroende på sträckans längd.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: homer skrivet 13 november 2007, 12:07:58 PM
ok då tog jag i lite i överkant då ::)

iallafall, så handlar de ju om att man då sitter med två nyutvecklade biljettsystem, kanske kasn dom komunicera med varandra, men målsättningen måste nog ända vara att alla ska ha samma system
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 13 november 2007, 14:30:50 PM
Jag måste ha missat något fundamentalt, men vilken är den uppgivna kravbilden och nyttan som SL vill uppnå med ett nytt betalsystem? För mig som trafikant vill säga. OK, att det blir ett nytt kul projekt som sysselsätter många personer är väl bra. De som valt system har väl också sett en nytta, det är inte var dag man får åka till Australien på annans bekostnad. För det finns ju ingen annan som kan leverera dylika system. Jo, det finns någon på Nya Zeeland också och någon på månen, men det är lite väl långt bort. ;) Men vilken är nyttan för trafikanten?

Många mindre städer har ju haft biljettlösa betalsystem länge och jag vet inte om jag tänder på dem. Det är svårt att veta hur mycket som finns på kortet, när senaste stämplingen gjordes och det funkar inget vidare som verifikation i bokföringen. Dessutom har de en tendens att alltid vara slut när de väl ska användas. Känns lite som lönen, det finns en bakdörr någonstans som alltid står på glänt.

Den gamla hederliga SL-remsan är på många sätt utmärkt. Den kan inte avmagnetiseras, det krävs ingen teknisk utrustning för att sälja den, som företagare är den lysande för den går att nita in i verifikationspärmen och, viktigast av allt, det tar två sekunder att kolla om jag har kuponger kvar och hur länge jag kan åka på senaste stämplingen. Magnet- eller chipbaserade kort förefaller ha en tendens att kräva klientutrustning för att säljas, stämplas, verifieras och kollas. Det är inte säkert att man har sin kontrollutrustning med sig när man står på den blåsiga, snöiga roslagsåkern och väntar på bussen. Vissa kanske inte ens har det hemma. Hur gör jag då?

Nej, jag är inte emot high-tech, tvärtom. Men teknologin ska vara till nytta för människorna annars är den värdelös. Och tyvärr skapas många relativt värdelösa applikationer bara för teknologiserandets sak. Ni som har insikt, upplys mig om vad jag missat!

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: LinusA skrivet 13 november 2007, 15:37:16 PM
Bra skrivet Cero!!

Två kommentarer till:

* SL köpte en massa separata kortläsare som skulle sitta på vänstersidan om instegsdörren så att inpasseringen kan gå fortare, i och med att passagerare då kan validera sitt kort antingen på TP5000 (biljettmaskinen vid föraren) eller den lösa enheten. Efter att maskinerna levererats kom man på att det var en skaderisk att sätta de separata läsarna till vänster, så istället sätter man dem precis bredvid TP5000. Där gör de absolut ingen nytta. Kapitalförstöring?!

EDIT: Detta kan man se på bilden i SvD.

* Efter att TP5000 börjat installeras klagar förarna att displayen lyser för starkt och bländar när det är mörkt ute. Detta går inte att lösa utan att man programmerar om maskinerna. SL har därför beställt en massa tygpåsar som man ska sätta över maskinerna så att de inte bländar. Kaptitalförstöring?!
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 13 november 2007, 15:46:24 PM
Citat från: LinusA skrivet 13 november 2007, 15:37:16 PM
Bra skrivet Cero!!

Två kommentarer till:

* SL köpte en massa separata kortläsare som skulle sitta på vänstersidan om instegsdörren så att inpasseringen kan gå fortare, i och med att passagerare då kan validera sitt kort antingen på TP5000 (biljettmaskinen vid föraren) eller den lösa enheten. Efter att maskinerna levererats kom man på att det var en skaderisk att sätta de separata läsarna till vänster, så istället sätter man dem precis bredvid TP5000. Där gör de absolut ingen nytta. Kapitalförstöring?!

EDIT: Detta kan man se på bilden i SvD.

Jo, jag har sett det och det är också förunderligt. Vad gör en kortläsare till höger på en buss, speciellt de vagnar som har dubbel entrédörr. Antingen måste det sitta en på var sida eller också måste den sitta vid hjulhuset, där de två köerna ändå går samman.

Citat från: LinusA skrivet 13 november 2007, 15:37:16 PM
* Efter att TP5000 börjat installeras klagar förarna att displayen lyser för starkt och bländar när det är mörkt ute. Detta går inte att lösa utan att man programmerar om maskinerna. SL har därför beställt en massa tygpåsar som man ska sätta över maskinerna så att de inte bländar. Kaptitalförstöring?!

Vad ska föraren med en biljettmaskin till? Det säljs inga biljetter på bussarna längre.

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 13 november 2007, 16:52:56 PM
En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 13 november 2007, 17:06:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 16:45:35 PM
Inte kontant nej, men en biljettmaskin krävs ju för att kunna sälja biljetter/resor som går i fler än en zon.

Jovisst, men vad ska föraren ha burken till? Det borde väl vara resenären som ska ha den burken? Hur många resenärer vet när en zongräns passeras och hur många är ärliga nog att upplysa föraren om att han/hon tänker åka så långt? Och vad händer om kortet inte har tillräcklig behållning? För som resenär vet man ju inte det förrän systemet säger ifrån. Antar att svaret är avkastning (dock inte i positiv bemärkelse den här gången ;D).

Beträffande check-in/check-out är det iofs till gagn för trafikbolaget och i förlängningen för trafikanterna, men frågan är om nyttan för den enskilde överstiger förmånen att bli fullständigt spårad igenom hela systemet? Några av de absolut största fördelarna med gammaldags kontanter, kvitton och pappersbiljetter är möjligheten att köpa och betala för något där både köpare och säljare har bevis på transaktionen men den är inte spårbar till individer. Utan att ha tvivelaktigheter för ögonen är denna möjlighet inte att förakta (många vill inte bli spårade hela livet) och detta är den enskilt svåraste nöten att knäcka rörande internetbetalningar. Hur säkerställer man betalningen elektroniskt hos köpare och säljare utan att göra den spårbar? Svaret på den frågan är inte löst och kommer att rendera Nobelpris om den löses.

När faller den sista frihetsbastionen och toapappret förses med chip? :D

/Cero

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 13 november 2007, 17:15:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 17:08:31 PM
Är korten mer personliga än tex dagens värdekort hos många trafikutövare?, Västtrafik tex.

//Lars

Nej de behöver inte vara personliga, men det finns ändå en spårbarhetsfaktor i dem eftersom alla elektroniska kort och transaktioner har ett ID. Även om det därigenom inte går att se att just du eller jag eller någon annan varit på viss plats går det att utläsa att kortet varit det. I exempelvis en polisutredning skulle det vara möjligt att försöka binda visst kort-ID eller transaktions-ID till viss person. På motsvarande sätt är det ju möjligt att spåra våra bilar in och ut i Stockholm, utan att för den skull kunna avgöra vem som körde.

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 13 november 2007, 19:37:45 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 13 november 2007, 16:52:56 PM
En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB

SL:s system är bara check in. Och räkna med att det kommer ta längre tid.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: yngrot skrivet 13 november 2007, 21:45:20 PM
Vi kör ju redan på samma "skitsystem" i Västtrafik som resenär kan du registrera ditt kort då kan det spärras om det tappas.. men samtidigt kan ju alla resor kollas. Det hette ju från början att alla skulle visa kort både vid påstigning och avstigning men nu verkar det som att systemet inte kommer att kunna klara av detta. Snabbt skulle det ju oxå gå att stämpla korten men tyvärr är det vanligt att korten får visas upp både 2och 3 ggr innan det är ok. För att inta tala om alla knapptryckningar du måste göra för att ladda kort :o men det sämsta är väl att det inte går att ladda via internet har du mobil kan du ju ladda det överalt tom. på Macdonalds Västtrafik har ju misslyckats helt med detta nya biljettsystem. Bussen blir ju lätt sen när man ska ladda några kort.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Hans J skrivet 14 november 2007, 07:53:14 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 13 november 2007, 16:52:56 PM
En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB

Föreställningen om bättre och säkrare statistik är nog en önskedröm. Passagerare som har periodkort upplever det som helt onödigt att "checka in" vid varje påstigning, åtminstone inom Västtrafiks område Göteborg.
Passagerare med periodkort har ju redan betalt sitt periodkort och incheckning tar endast tid och sinkar påstigning!
Utöver de som tjuvåker så åker nog tyvärr en stor del av resenärerna "o-incheckade" och alltså utanför statistiken.
Argumentet att bättre resandestatisik skulle ge bättre förbindelser är inget argument som resenären i allmänhet köper även om det skulle vara sant. Tyvärr är nog allmänhetens intryck i allmänhet att planering och utförande av kollektivtrafik är ryckig och ojämn. Inget osmidigt biljettsystem i världen kan ändra på denna bild.

HansJ
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 14 november 2007, 10:48:48 AM
Citat från: HansJ skrivet 14 november 2007, 07:53:14 AM
Föreställningen om bättre och säkrare statistik är nog en önskedröm. Passagerare som har periodkort upplever det som helt onödigt att "checka in" vid varje påstigning, åtminstone inom Västtrafiks område Göteborg.
Passagerare med periodkort har ju redan betalt sitt periodkort och incheckning tar endast tid och sinkar påstigning!
Utöver de som tjuvåker så åker nog tyvärr en stor del av resenärerna "o-incheckade" och alltså utanför statistiken.
Argumentet att bättre resandestatisik skulle ge bättre förbindelser är inget argument som resenären i allmänhet köper även om det skulle vara sant. Tyvärr är nog allmänhetens intryck i allmänhet att planering och utförande av kollektivtrafik är ryckig och ojämn. Inget osmidigt biljettsystem i världen kan ändra på denna bild.

HansJ

Det här var nog det mest konstruktiva inlägget i den här tråden... Inte. Kan bara konstatera att trafikplaneringen underlättas avsevärt av den typ av biljettsystem som används på många håll utanför SL, d v s där samtliga kort viseras, även period-dito. Och det går ungefär lika snabbt att visera för Almex-maskinerna i Dalarna som för föraren hos SL. Sen överlåter jag till programmerarna att göra maskinerna snabbare och mer användarvänliga, men att döma ut ett system bara för att de nya inte fungerar idag är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet

/UB
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 14 november 2007, 12:34:25 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 14 november 2007, 10:48:48 AM
Det här var nog det mest konstruktiva inlägget i den här tråden... Inte. Kan bara konstatera att trafikplaneringen underlättas avsevärt av den typ av biljettsystem som används på många håll utanför SL, d v s där samtliga kort viseras, även period-dito. Och det går ungefär lika snabbt att visera för Almex-maskinerna i Dalarna som för föraren hos SL. Sen överlåter jag till programmerarna att göra maskinerna snabbare och mer användarvänliga, men att döma ut ett system bara för att de nya inte fungerar idag är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet

/UB

Men hur kan jag kolla om jag har tillräckligt på kvar på mitt kort för att kunna resa? Hemma i hallen alltså. Kundnytta...

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 14 november 2007, 14:15:15 PM
Man bör kunna kolla saldo via SMS-tjänst samt via internet samt hos föraren, fasta försäljningsställen även en taltjänst ala Tele2 saldo kontroll borde funka..

Tanka kortet bör man kunna via Internet, SMS (summan belastar abbet eller Kontantkoret), fasta ställen el hos föraren dock med sämre värde för att ej ha kontanter där (om det nu är tillåtet).. Även autogiro tex det automatiskt laddas med 200kr varje 28:e i månaden.. Tekniken borde ju inte ha några begr numera om nu villsäga köper det nyaste/bästa..


//Fredde
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 14 november 2007, 14:29:11 PM
Citat från: Fredde skrivet 14 november 2007, 14:15:15 PM
Man bör kunna kolla saldo via SMS-tjänst samt via internet samt hos föraren, fasta försäljningsställen även en taltjänst ala Tele2 saldo kontroll borde funka..

Tanka kortet bör man kunna via Internet, SMS (summan belastar abbet eller Kontantkoret), fasta ställen el hos föraren dock med sämre värde för att ej ha kontanter där (om det nu är tillåtet).. Även autogiro tex det automatiskt laddas med 200kr varje 28:e i månaden.. Tekniken borde ju inte ha några begr numera om nu villsäga köper det nyaste/bästa..


//Fredde

Visst finns det många sätt att kolla saldot, men jag tror vi glömmer kundnyttan i form av det enkla. Jag kan kolla min förköpsremsa, á la SL, genom att titta på den, jag kan kolla hur mycket pengar jag har kontant genom en blick i plånboken och jag kan kolla om jag har mjölk hemma genom att öppna kylen. Det som minskar kundnyttan är när det behövs en ytterligare pryl eller aktivitet för att genomföra kollen. Om jag behöver en mobil, ett besök på bankomaten eller ICA för att se om jag har biljetter kvar, pengar att handla för eller mjölk hemma innebär det ett moment extra som de flesta personer inte uppskattar. Speciellt inte äldre.

När du står där i hallen och ska iväg och gräver i fickan får du upp två saker, ett elektroniskt busskort och din bilnyckel. Undrar hur mycket som finns kvar på kortet, tänker du. Hala upp mobilen, kolla i datorn, springa in på ICA? Nej, jag tar bilen, nyckeln är ju här. Det tar två sekunder att inse att det bara är att gå ut till bilen och starta, medan det tar längre tid att kolla om bussbiljetten är tillgänglig. Svårare än så är det inte att tappa en potentiell kund till kollektivtrafiken. Återigen pratar vi kundnytta och att göra det enkelt för folk att köpa/nyttja tjänsten. Det klarar inte kollektivtrafiken med de biljettsystem som planeras.

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:34:52 PM
Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 14:29:11 PM
När du står där i hallen och ska iväg och gräver i fickan får du upp två saker, ett elektroniskt busskort och din bilnyckel. Undrar hur mycket som finns kvar på kortet, tänker du. Hala upp mobilen, kolla i datorn, springa in på ICA? Nej, jag tar bilen, nyckeln är ju här. Det tar två sekunder att inse att det bara är att gå ut till bilen och starta, medan det tar längre tid att kolla om bussbiljetten är tillgänglig. Svårare än så är det inte att tappa en potentiell kund till kollektivtrafiken. Återigen pratar vi kundnytta och att göra det enkelt för folk att köpa/nyttja tjänsten. Det klarar inte kollektivtrafiken med de biljettsystem som planeras.

/Cero

Tankar du bilen via autogiro eller? Annars är det väl ungefär lika svårt att hålla reda på hur mycket bensin man har kvar som att veta om man har bensin kvar i tanken. Själv brukar jag tanka för 500 kronor antingen jag tankar värdekortet eller bilen. I båda fallen vet jag att jag brukar ha tillräckligt med pengar/soppa men det är faktiskt så att soppan är det som tar slut först.
OT: Tankar man alltid för 500 kronor så behöver man inte bry sig så mycket om att bensinpriset höjs.  :D
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 14 november 2007, 16:47:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:34:52 PM
Tankar du bilen via autogiro eller? Annars är det väl ungefär lika svårt att hålla reda på hur mycket bensin man har kvar som att veta om man har bensin kvar i tanken. Själv brukar jag tanka för 500 kronor antingen jag tankar värdekortet eller bilen. I båda fallen vet jag att jag brukar ha tillräckligt med pengar/soppa men det är faktiskt så att soppan är det som tar slut först.
OT: Tankar man alltid för 500 kronor så behöver man inte bry sig så mycket om att bensinpriset höjs.  :D


Min bil har en mätare som hela tiden talar om hur mycket bensin som är kvar. I realtid. Jag behöver inte skicka något SMS eller gå in på Internet för att få reda på hur mycket som är kvar. ;D Till skillnad från SL:s bussar kan jag dessutom tanka och betala på samma ställe, tom med kontanter. Men det kanske kommer en tid när man måste åka till Pressbyrån och ladda bensinkortet först och åka och tanka sedan! ;)

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:54:14 PM
Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 16:47:11 PM
Min bil har en mätare som hela tiden talar om hur mycket bensin som är kvar. I realtid. Jag behöver inte skicka något SMS eller gå in på Internet för att få reda på hur mycket som är kvar. ;D Till skillnad från SL:s bussar kan jag dessutom tanka och betala på samma ställe, tom med kontanter. Men det kanske kommer en tid när man måste åka till Pressbyrån och ladda bensinkortet först och åka och tanka sedan! ;)

/Cero

Och varje gång jag viserar mitt kort i läsaren på bussen finns där en display som talar om för mig hur mycket pengar jag har kvar på kortet. Problemet är att jag inte har tillgång till denna när jag känner efter i jackfickan innan jag går hemifrån. Men jag har inte tillgång till bensinmätaren där heller.
Så för den slarvige blir det 1-1 i det här fallet. För den ordentlige spelar det ingen roll. Jag vet inte exakt hur mycket jag har på mitt värdekort hos Västtrafik eller i bensintanken just nu. Men jag vet att det är tillräckligt i båda fallen. Det räcker så gott för mig.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 14 november 2007, 17:08:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:54:14 PM
Och varje gång jag viserar mitt kort i läsaren på bussen finns där en display som talar om för mig hur mycket pengar jag har kvar på kortet. Problemet är att jag inte har tillgång till denna när jag känner efter i jackfickan innan jag går hemifrån. Men jag har inte tillgång till bensinmätaren där heller.
Så för den slarvige blir det 1-1 i det här fallet. För den ordentlige spelar det ingen roll. Jag vet inte exakt hur mycket jag har på mitt värdekort hos Västtrafik eller i bensintanken just nu. Men jag vet att det är tillräckligt i båda fallen. Det räcker så gott för mig.


Jag tror du är betydligt mer strukturerad än många andra. Många förefaller inte ens ha koll på hur mycket som finns kvar på lönekontot. Ungarna vet sällan om de har något förköpshäfte och hur mycket som i så fall är kvar på det. De har oftast inte ens koll på hur mycket de har kvar på sina förbetalda mobiler (trots att det är bland det viktigaste de har) utan de kör tills det skriker. Jag tror tyvärr inte att de är unika.

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 17:12:45 PM
Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 17:08:24 PM
Jag tror du är betydligt mer strukturerad än många andra. Många förefaller inte ens ha koll på hur mycket som finns kvar på lönekontot. Ungarna vet sällan om de har något förköpshäfte och hur mycket som i så fall är kvar på det. De har oftast inte ens koll på hur mycket de har kvar på sina förbetalda mobiler (trots att det är bland det viktigaste de har) utan de kör tills det skriker. Jag tror tyvärr inte att de är unika.

/Cero

Visst är det nog ofta så. Och inte bara ungdomar. Jag har kollegor som brukar betrakta hyran som en oförutsedd utgift. Men min grundfråga kvarstår: varför blir dessa helt plötsligt strukturerade när de sätter sig i bilen och kollar bensinsmätarn och allt? Eller kör de tills soppan är slut och ringer bärgare. I det senare fallet rekommenderar jag dem att åka buss i stället.  :)
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 14 november 2007, 17:25:17 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 17:12:45 PM
Visst är det nog ofta så. Och inte bara ungdomar. Jag har kollegor som brukar betrakta hyran som en oförutsedd utgift. Men min grundfråga kvarstår: varför blir dessa helt plötsligt strukturerade när de sätter sig i bilen och kollar bensinsmätarn och allt? Eller kör de tills soppan är slut och ringer bärgare. I det senare fallet rekommenderar jag dem att åka buss i stället.  :)


Bra poäng! Visserligen kör vissa tills det är tomt, vilket i Stockholm brukar få bra effekt i morgonrusningen. Dock är min uppfattning att de flesta (män) har väldigt bra koll på just bilen. Även om de inte är bilintresserade. Bilen i sig är också väldigt viktig, dvs vilket märke och modell man kör. Att kritisera en mans val av bilmärke och modell är en större skymf än att säga att hans kvinna är ful. Det förstnämnda leder oftast till häftig ordväxling, kanske bråk och i extremfallet till värre saker. Kommentarer om en mans hustru möts ofta med en axelryckning, förutom ifall någon skulle säga att hon är väldigt läcker förstås, för då kommer svartsjukeådran fram. Nåväl, lite OT, men bilen är helig för många, även för virrpellar. :)

/Cero
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 17:39:37 PM
Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 17:25:17 PM
Bra poäng! Visserligen kör vissa tills det är tomt, vilket i Stockholm brukar få bra effekt i morgonrusningen. Dock är min uppfattning att de flesta (män) har väldigt bra koll på just bilen. Även om de inte är bilintresserade. Bilen i sig är också väldigt viktig, dvs vilket märke och modell man kör. Att kritisera en mans val av bilmärke och modell är en större skymf än att säga att hans kvinna är ful. Det förstnämnda leder oftast till häftig ordväxling, kanske bråk och i extremfallet till värre saker. Kommentarer om en mans hustru möts ofta med en axelryckning, förutom ifall någon skulle säga att hon är väldigt läcker förstås, för då kommer svartsjukeådran fram. Nåväl, lite OT, men bilen är helig för många, även för virrpellar. :)

/Cero

Jodå, jag håller med dig. Men jag tycker det är lite märkigt att det går att hela reda på vad som finns i bensintanken när man inte kan hålla reda på hur mycket det finns på busskortet, hur mycket man har kvar på mobilen eller när nästa hyra kommer.
När det gäller bilmärken satt jag i dock i en ekonomisk förhandling. Det gick lite så där, den jag förhandlade med ville höja priset och jag som representant för köparen ville sänka. Men det lossnade när det visade sig att vi körde samma bilmärke... Så tack vare mitt bilval har jag sparat många tusenlappar åt min uppdragsgivare.

Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:36:58 AM
Och när vi nu talar om att det finns en läsare på bussen som talar om hur mycket pengar man har, så glömmer ni, (som de flesta andra som tar fram biljettsystem), tågen. Där är det en konduktör som läser av, och jag tror inte han känner för att gå runt och rabbla hur mycket som finns kvar på alla kort. Dessutom kan någon då ta illa upp för att han spionerar.

Vad jag menar med att det kommer att gå långsammare är för att:
Idag: Man passerar med kortet, föraren tittar / man sitter på sin plats, konduktören tittar
Tar på sin höjd 3-4 sekunder att titta på ett kort. Ofast kortare för en van konduktör/förare.

Med acess: Man kliver på bussen, drar sitt kort mot läsaren som säger pip, går vidare / man sitter på sin plats, konduktören kommer med sin läsare, man sträcker fram korter (eller så får konduktören otrevligt sträcka sig över de andra), och konduktören läser av det med läsare (bara för att konstatera att det var ett kort med pengar på och inte månadskort).

Idag: Man kliver på med sin remsa, föraren tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram remsan, konduktören tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet.
Tar kanske max 7 sekunder (lite längre om man skall fråga om destination)(för mig i alla fall)

Med Acess: Man kliver på med sitt acesskort som ser ut som ett plastkort. Man drar det mot läsaren. Jaha, det där var visst ett värdekort... trycka på knappen... jaha, det fanns pengar på kortet. Bra. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram sitt kort, konduktören läser av det, konstaterar att det var värdekort, tar fram handdatorn och trycker på knappar.

För att inte tala om när systemet strular (eller konduktören av misstag drämmer handdatorn i huvudet på nån)
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 16 november 2007, 11:41:18 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:36:58 AM
Och när vi nu talar om att det finns en läsare på bussen som talar om hur mycket pengar man har, så glömmer ni, (som de flesta andra som tar fram biljettsystem), tågen. Där är det en konduktör som läser av, och jag tror inte han känner för att gå runt och rabbla hur mycket som finns kvar på alla kort. Dessutom kan någon då ta illa upp för att han spionerar.

Vad jag menar med att det kommer att gå långsammare är för att:
Idag: Man passerar med kortet, föraren tittar / man sitter på sin plats, konduktören tittar
Tar på sin höjd 3-4 sekunder att titta på ett kort. Ofast kortare för en van konduktör/förare.

Med acess: Man kliver på bussen, drar sitt kort mot läsaren som säger pip, går vidare / man sitter på sin plats, konduktören kommer med sin läsare, man sträcker fram korter (eller så får konduktören otrevligt sträcka sig över de andra), och konduktören läser av det med läsare (bara för att konstatera att det var ett kort med pengar på och inte månadskort).

Idag: Man kliver på med sin remsa, föraren tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram remsan, konduktören tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet.
Tar kanske max 7 sekunder (lite längre om man skall fråga om destination)(för mig i alla fall)

Med Acess: Man kliver på med sitt acesskort som ser ut som ett plastkort. Man drar det mot läsaren. Jaha, det där var visst ett värdekort... trycka på knappen... jaha, det fanns pengar på kortet. Bra. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram sitt kort, konduktören läser av det, konstaterar att det var värdekort, tar fram handdatorn och trycker på knappar.

För att inte tala om när systemet strular (eller konduktören av misstag drämmer handdatorn i huvudet på nån)

Måste vara mycket smartare att köra med fasta läsare på tågen också...

/UB
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: bjalle skrivet 16 november 2007, 11:45:20 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 16 november 2007, 11:41:18 AM
Måste vara mycket smartare att köra med fasta läsare på tågen också...

/UB
Som man gör på många andra ställe
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 november 2007, 11:52:51 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:36:58 AM
För att inte tala om när systemet strular (eller konduktören av misstag drämmer handdatorn i huvudet på nån)

Hoppas inte konduktörerna har många dåliga mornar!  :o
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:53:45 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 16 november 2007, 11:41:18 AM
Måste vara mycket smartare att köra med fasta läsare på tågen också...

/UB

Då ska det ju finnas en bra plats för dessa också. Och så måste nån kontrollera att dessa används. Och kontrollanter ska man inte ha, de är ju fascister (enligt planka.nu och gratistidningar).

Vad ska man göra av alla konduktörer förresten?
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:55:14 AM
Citat från: Verspieder skrivet 16 november 2007, 11:52:51 AM
Hoppas inte konduktörerna har många dåliga mornar!  :o

Nu menar jag inte att man tar datorn och drämmer den i huvudet, men med en stor handdator hängande i bältet och mycket folk sittandes i stolar bredvid den trånga gången är det lätt hänt. Redan idag slår man då och då i biljettväskan i folk, men den är mjuk.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 november 2007, 05:55:09 AM
(http://www.disparat.com/magnus/buss/acess.jpg)
Nu är det monterat och apparaten lyser, så nu får man väl se om man får ha burken ivägen i 1 år ,skramlande och skymmande, och folk som ska vara lustigaoch dra sina månadskort i apparaten, ;D
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 22 november 2007, 11:10:46 AM

Om du vill så är du välkommen in att hämta en svart sopsäck att trä över.  ;D
Själv tycker jag även att ljuset är ganska irriterande när det är mörkt ute.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Cero skrivet 22 november 2007, 11:21:36 AM
Citat från: Nico skrivet 22 november 2007, 11:10:46 AM
Om du vill så är du välkommen in att hämta en svart sopsäck att trä över.  ;D
Själv tycker jag även att ljuset är ganska irriterande när det är mörkt ute.

Finns det ingen automatisk dimmerfunktion? Bl.a. Volvos nya modeller har det. Så fort det blir lite mörkare ute (räcker med skymning) så inverterar bl.a. radiodisplayen från vit/svart text till svart/vit text. Funkar bra och borde vara ett standardkrav vid upphandling av tingestar som dessa.

Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 22 november 2007, 12:28:40 PM

Troligen kommer det att finnas en dimmerfunktion, men då grejerna just nu bara verkar sitta uppe som något slags 'dummies' (och bara är konstant påslagna men utan funktioner inlagda) utan aktiverad meny så verkar i alla fall inställningsmöjligheterna vara något begränsade. Har suttit själv en kväll för några dagar sedan och försökt hitta något sätt att blända/ställa ned ljuset på, men inte lyckats.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Brollan skrivet 22 november 2007, 16:39:26 PM
Citat från: Nico skrivet 22 november 2007, 12:28:40 PM
Troligen kommer det att finnas en dimmerfunktion, men då grejerna just nu bara verkar sitta uppe som något slags 'dummies' (och bara är konstant påslagna men utan funktioner inlagda) utan aktiverad meny så verkar i alla fall inställningsmöjligheterna vara något begränsade. Har suttit själv en kväll för några dagar sedan och försökt hitta något sätt att blända/ställa ned ljuset på, men inte lyckats.

I de maskiner som finns Västtrafik så finns det i menyerna en funktion där man kan justera belysningen på displayen.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: hasse15 skrivet 22 november 2007, 18:29:46 PM
Citat från: Nico skrivet 22 november 2007, 12:28:40 PM
Troligen kommer det att finnas en dimmerfunktion, men då grejerna just nu bara verkar sitta uppe som något slags 'dummies' (och bara är konstant påslagna men utan funktioner inlagda) utan aktiverad meny så verkar i alla fall inställningsmöjligheterna vara något begränsade. Har suttit själv en kväll för några dagar sedan och försökt hitta något sätt att blända/ställa ned ljuset på, men inte lyckats.
Är meningen att när vi någon gång i framtiden ska logga in,med ett kort antar jag att det blir,så kommer det att finnas en dimmerfunktion på displayen.I dagsläget så går det att stänga av hela maskinen med den lilla röda knappen(håll den intryckt i ungefär 15 sekunder),men bara några dagar efter att man talade om det för oss så kom kontraorder och svart plastsäck,eftersom det tydligen är något som ska provas och då måste maskinerna vara påslagna.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 november 2007, 21:32:36 PM
alltså. visst det ska väl få provas men det är då ett j***a (ursäkta) larvande på/i VÅR arbetsplats.
bättre att man får utbildning eller att nån som kan dimmar ner dem.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: nimbra skrivet 22 november 2007, 22:00:17 PM
Har du inte fått ut förarmanualen, där står vilken ikon du använder för att justera ljusstyrkan.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 22 november 2007, 22:08:42 PM
Citat från: Nico skrivet 22 november 2007, 12:28:40 PM
Troligen kommer det att finnas en dimmerfunktion, men då grejerna just nu bara verkar sitta uppe som något slags 'dummies' (och bara är konstant påslagna men utan funktioner inlagda) utan aktiverad meny så verkar i alla fall inställningsmöjligheterna vara något begränsade. Har suttit själv en kväll för några dagar sedan och försökt hitta något sätt att blända/ställa ned ljuset på, men inte lyckats.

På de maskiner med den nya mjukvara ska man trycka den lilla röda knappen vänster om ESC i ca 9-15 sekunder, sen släcks displayen; de flesta vagnar i Hornsberg har fått nya mjukvaran nu, därför går det att stänga av biljettmaskinen.

Jag har kommit så långt när det gäller funktioner:
1. Tryck på ESC (eller gröna enter-pil, kommer inte ihåg) och så ändrar displayen.
2. Du ska trycka in en fyrsiffrig kod (som troligen kommer vara förarens personlig kod för inloggning).
3. Tryck på gröna enter-pil och sen kommer en bild med en hand och kort.
4. Då ska man visa "förarkortet" som jag kallar den, och sen voilà, manskinen är på (inloggad).

Observera att det är spekluerationer baserad på gånger när jag har provat maskinen med olika förare. När det gäller förarkortet, vissa av Hornsbergs vagnar lyser rött och grönt på kortläsaren (den mindre maskinen) samtidigt och då _ska_ det betyda att maskinen är aktiverad.
Titel: SV: För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2007, 22:51:49 PM
För egen del så slår vi av dessa maskiner genom den lilla röda ON/OFF-knappen. Enklast så, tills vi får utbildning (och personliga koder?) för maskinerna.

/Fredde