(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/760153Odp-B_zps4e7cc115.jpg)
Noterade denna skyltning igår. Har turerna till Finnberget avkortats till Gäddviken - tillfälligt? Linje 402 körs via tunneln, kan man tänka....
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/500853Gaumlddviken-B_zpsd95cc6cb.jpg)
Hpl Gäddviken på etanoltiden.
Såg samma skyltning häromdagen. Det kommer att vara ett tag.
http://www.nacka.se/WEB/TRAFIK_VAGAR/TRAFIKPROJEKT/KVARNHOLMSVAGEN_VID_FINNBERGET/Sidor/default.aspx
http://sl.se/sv/find/?query=linje+53
Tack för länkarna med denna utförliga information!
Behöver hålla lite koll på "mina gamla linjer".
/H
Kan man inte hitta någon bättre skyltning än Gäddviken?
Hur många i Stockholm vet var Gäddviken ligger?
/J
Tja, hur många i stan vet var Klubbacken, Backlura osv. ligger? Destinationer på lokaltrafiken är ju till för att mer i detalj visa var man hamnar... annars kan man som sagt skriva 'Stockholm' på alltihop. ;)
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2014, 18:58:15 PM
Tja, hur många i stan vet var Klubbacken, Backlura osv. ligger? Destinationer på lokaltrafiken är ju till för att mer i detalj visa var man hamnar... annars kan man som sagt skriva 'Stockholm' på alltihop. ;)
Nja, man kan väl åtminstone nöja sig med stadsdelsnamn, vad är det för fel med "Kvarnholmen"...
Tror det är dags att SL kräver av entreprenörerna "större" skyltskåp fram på bussarna, så man kan skriva två rader med fullstor text:
53 Kvarnholmen
(Gäddviken)
Jag kom på en sak...
Dagens skyltskåp är för små... ::)
Det är inte många år sedan som vi inte ens hade destionationsskyltning annat än medelst en litet skylt som klämdes fast mot insidan av det högra framfönstret efter dörren... och det fungerade i 9 fall av 10 ganska så utmärkt. Destionationer på lokalbussar vänder sig som sagt primärt till lokala resenärer och då blir det ganska viktigt att visa var de kommer att hamna mer i detalj. Inte bara på ett ungefär var i stan där det kanske sedan är ett område på ett antal km² och som kanske dessutom växt lite spretigt.
Här undrar jag sedan lite hur enkelt och lättsmält ska det egentligen vara... och måste det verkligen till livrem, hängslen och mer därtill i varje läge eller kan folk kanske faktiskt göra lite själva? Undrar även om detta med att hitta rätt blir svårare ju närmare City man kommer?! Personligen ser jag i alla fall mer detta mer som att man ger en information till folk, men sedan är det upp till dem att göra en liten motprestation och ta reda på om den information de fått matchar deras behov. Man kan inte leda folk ända fram till entrén...
Även stadsdelsnamn och motsvarande (Vantör, Tullinge, Spånga, Farsta, Ulriksdal, Skärholmen osv.) blir sedan snabbt otympligt stort och går man utanför själva Stockholms innerstad så finns det ännu tydligare. Vad gäller Kvarnholmen så finns det även där numera ganska mycket bebyggelse med relativt långt emellan. Att hålla isär områden på ett mer tydligt vis blir då faktiskt ganska viktigt.
Citat från: Nico skrivet 16 maj 2014, 08:35:35 AM
Det är inte många år sedan som vi inte ens hade destionationsskyltning annat än medelst en litet skylt som klämdes fast mot insidan av det högra framfönstret efter dörren... och det fungerade i 9 fall av 10 ganska så utmärkt. Destionationer på lokalbussar vänder sig som sagt primärt till lokala resenärer och då blir det ganska viktigt att visa var de kommer att hamna mer i detalj. Inte bara på ett ungefär var i stan där det kanske sedan är ett område på ett antal km² och som kanske dessutom växt lite spretigt.
Här undrar jag sedan lite hur enkelt och lättsmält ska det egentligen vara... och måste det verkligen till livrem, hängslen och mer därtill i varje läge eller kan folk kanske faktiskt göra lite själva? Undrar även om detta med att hitta rätt blir svårare ju närmare City man kommer?! Personligen ser jag i alla fall mer detta mer som att man ger en information till folk, men sedan är det upp till dem att göra en liten motprestation och ta reda på om den information de fått matchar deras behov. Man kan inte leda folk ända fram till entrén...
Även stadsdelsnamn och motsvarande (Vantör, Tullinge, Spånga, Farsta, Ulriksdal, Skärholmen osv.) blir sedan snabbt otympligt stort och går man utanför själva Stockholms innerstad så finns det ännu tydligare. Vad gäller Kvarnholmen så finns det även där numera ganska mycket bebyggelse med relativt långt emellan. Att hålla isär områden på ett mer tydligt vis blir då faktiskt ganska viktigt.
Instämmer, bra skrivet!
Gäddviken är, inte bara trevligt namn, utan även informativt för alla som bor i de området - med den tydliga upplysningen och svaret på frågan "Hur långt går bussen?".
Däremot har jag gärna på önskelistan, för de ovana resenärerna eller för de som naturligt inte vet var Gäddviken eller t ex Radiohuset ligger, att skyltningen kompletterades med linjens
större knutpunkt (fram till passagen av knutpunkten) för att upplysa om riktningen på turen. T ex "55, SOFIA via Slussen", "73, ROPSTEN via Östra station" o s v.
Väldigt trevligt du tog med en riktig buss Hasse :) dvs bild 2 om någon tvivlar vilken buss som är min favvo ;)