CitatResan hem till Vaxholm skulle ta 50 minuter. I stället tog den mer än två timmar när buss 670 körde vilse och hamnade i Sollentuna.
Under färden var föraren nära att köra mot rött och bjöd på en rejäl åktur i en rondell, enligt en passagerare.
http://www.mitti.se/buss-korde-vilse-flera-ganger-2/ :o
Hur är det möjligt?
Att den hamnade på Bergshamraleden hade tydligen med omledning av trafiken på E18 att göra. Men sen?
Nja, någon speciell omledning i sig är det ju inte utan de innersta körfälten i varje riktning på Roslagsvägen mellan Universitet Norra samt Bergshamra trp. är avstängda och har så varit i ett par veckor nu. I övrigt är det inga inskränkningar på så vis om man bara ska norrut utan ett av de vanliga körfälten leder vidare som vanligt.
Kan bara spekulera i att föraren torde ha missat att det körfält som finns längst till höger (som alltid) leder ned till Bergshamraleden. Även om så vore så hade det ju varit en enkel miss att greja (med tanke på att föraren även borde ha utbildning på en del andra Täbylinjer som kör på Bergshamraleden och upp mot Gamla vägen) alternativt att bara stanna och ropa på TL.
Frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet. Om kollen var så dålig så borde det dock alltså varit självklart att kontakta TL istället för att bara hatta vidare.
Men hur försvarar man att man "nästan kör mot rött", och "kör fyra varv i en rondell", "svänger höger i stället för vänster"?
Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Min spekulation lutar åt påverkan av något berusningsmedel...
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?
Citat från: Nico skrivet 02 maj 2014, 17:06:58 PM
Nja, någon speciell omledning i sig är det ju inte utan de innersta körfälten i varje riktning på Roslagsvägen mellan Universitet Norra samt Bergshamra trp. är avstängda och har så varit i ett par veckor nu. I övrigt är det inga inskränkningar på så vis om man bara ska norrut utan ett av de vanliga körfälten leder vidare som vanligt.
Kan bara spekulera i att föraren torde ha missat att det körfält som finns längst till höger (som alltid) leder ned till Bergshamraleden. Även om så vore så hade det ju varit en enkel miss att greja (med tanke på att föraren även borde ha utbildning på en del andra Täbylinjer som kör på Bergshamraleden och upp mot Gamla vägen) alternativt att bara stanna och ropa på TL.
Frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet. Om kollen var så dålig så borde det dock alltså varit självklart att kontakta TL istället för att bara hatta vidare.
Det finns ingen utbildning på enbart vissa linjer. Eller ja, det finns, men det gäller bara för ersättningstrafiken. Jag har inte kört där på många veckor nu, men hörde idag att det var så att man inte kan "rädda" om man väljer fel körfält. Men det är inte så alltså?
Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Men hur försvarar man att man nästan kör mot rött, och kör fyra varv i en rondell, svänger höger i stället för vänster?
Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?
Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.
Vad skulle det vara för hund begraven? Jag gissar att du tror på fylla med tanke på inlägget du tog bort, men det faller ju på att vi har alkolås i alla bussar.
Stress kan göra mycket med en mänsklig hjärna, det vet alla med lite koll på hjärnans funktion.
Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Men hur försvarar man att man "nästan kör mot rött", och "kör fyra varv i en rondell", "svänger höger i stället för vänster"?
Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Min spekulation lutar åt påverkan av något berusningsmedel...
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?
Sen vet man ju inte med dessa uppgifterna. Det står ju också att "Han hade också märkbara problem att få i gång fordonet varje gång han stannat".
Det låter ju nästan som att skulle varit ute och kört manuellt utan att ha vana vid det men några sådana bussar används väl inte i SL:s trafik?
Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:19:34 PM
Det finns ingen utbildning på enbart vissa linjer. Eller ja, det finns, men det gäller bara för ersättningstrafiken. Jag har inte kört där på många veckor nu, men hörde idag att det var så att man inte kan "rädda" om man väljer fel körfält. Men det är inte så alltså?
Fick mest en känsla av att det kanske var någon tillfällig inhoppare som inte fått mycket annan utbildning på buss och linje annat än just det vederbörande skulle köra. I grund och botten verkar felkörningarna mest handla om att vederbörande inte hade koll och att stackarn sedan bara blev mer och mer nervös.
Sedan går det ju givetvis inte 'att rädda' situation om man kör alltför länge i fel körfält (utan till slut har man ju kört av), men frågan är väl alltså hur uppmärksam föraren egentligen var? Arbetet har som sagt pågått sedan den 30/3 och torde inte vara någon överraskning. Det trafikmeddelande som finns kring detta är även kommunicerat till både Norrort och Råsta, men där är det sedan en intern fråga hur man spridit informationen vidare till förarna och även hur TL agerat i det enskilda fallet.
Kan inte heller påminna mig om att jag hört något om andra klagomål utan hitintills verkar det ha fungerat relativt bra... med tanke på hur trångt och bökigt det rent allmänt är på sträckan... :P
Citat från: Nico skrivet 02 maj 2014, 17:56:30 PM
Fick mest en känsla av att det kanske var någon tillfällig inhoppare som inte fått mycket annan utbildning på buss och linje annat än just det vederbörande skulle köra. I grund och botten verkar felkörningarna mest handla om att vederbörande inte hade koll och att stackarn sedan bara blev mer och mer nervös.
Sedan går det ju givetvis inte 'att rädda' situation om man kör alltför länge i fel körfält (utan till slut har man ju kört av), men frågan är väl alltså hur uppmärksam föraren egentligen var? Arbetet har som sagt pågått sedan den 30/3 och torde inte vara någon överraskning. Det trafikmeddelande som finns kring detta är även kommunicerat till både Norrort och Råsta, men där är det sedan en intern fråga hur man spridit informationen vidare till förarna och även hur TL agerat i det enskilda fallet.
Kan inte heller påminna mig om att jag hört något om andra klagomål utan hitintills verkar det ha fungerat relativt bra... med tanke på hur trångt och bökigt det rent allmänt är på sträckan... :P
Jag har som sagt fått berättat för mig att bygget gör att det inte går att byta fil utan att man får välja ganska tidigt om man ska köra rakt fram eller svänga. Att han hade legat kvar i det vanliga (dvs mittersta) och då automatiskt hamnat på Bergshamraleden. Men jag har som sagt inte sett det själv på väldigt länge. Vi har tagit in väldigt många nya förare nu och ryktet säger att det är en av dom. Men jag har inte kollat upp det mer noga.
Mig veterligt så är det bara det körfält som finns längst till höger i norrgående som leder av... vilket var fallet även innan arbetet påbörjades. De två övriga ledde norrut och där är då det inte just nu upptaget fram till just trp. Bergshamra.
Sedan är det skyltat om hur man ska köra, men visst kan det bli fel trots det. Det har som sagt rullat en och annan tur under den gångna månaden och detta verkar vara den enda (i alla fall kända) felkörningen så sannolikheten är nog ganska stor för att det, som du skriver, rörde sig om en nervös nybörjare.
Sånt händer och sedan är det väl inte så mycket mera med det på så vis... utom just att det bör sitta i ryggmärgen på förarna att kör de fel och inte har kunskap om hur de ska lösa situationen... så dra i handbromsen och anropa/invänta istället sedan TL för vidare besked.
Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?
Vilken linje har går Tekniska Högskolan-Bergshamraleden-Sollentuna-Danderyd-Djursholm? :)
För att ta livet av en spekulation , det är inga körfält på leden från Stockholm som slutar i en avfart mot Bergshamra/kungshamra.
Kommer man från Danderyd så finns det en tvåfilig avfart mot Bergshamra/kungshamra , arbetet på leden är belysningsarbete vilket gör att filerna är sidoförflyttade.
Att köra fel är mänskligt det har alla gjort minst en gång.
/Lennart
Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?
Citat från: groenis skrivet 03 maj 2014, 03:09:58 AM
För att ta livet av en spekulation , det är inga körfält på leden från Stockholm som slutar i en avfart mot Bergshamra/kungshamra.
Kommer man från Danderyd så finns det en tvåfilig avfart mot Bergshamra/kungshamra , arbetet på leden är belysningsarbete vilket gör att filerna är sidoförflyttade.
Att köra fel är mänskligt det har alla gjort minst en gång.
/Lennart
Okej, då vet jag :) Den här bussen kom från Stockholm.
Citat från: Olle skrivet 03 maj 2014, 07:53:31 AM
Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?
Olle, du har så rätt. Tyvärr ett alltför vanligt fenomen i samhället idag..
// Niclas
Citat från: Olle skrivet 03 maj 2014, 07:53:31 AM
Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?
Beror mångt och mycket på trafikområde. Ju längre bort från stan, och mera alla-känner-alla-känsla, ju större villighet att hjälpa till.
Jag fick assistans av en äldre resenär direkt när det var totalstopp förbi Galoppfältet på E18 och denne resenär ville visa mig körvägen runt, via Täby Centrum. Snällt av denne, men ett antal svängar på bl.a gamla 604V hade redan gett mig den kunskapen.
Ett tillkommande problem är även (vilket jag märkte när jag körde taxi) att folk i gemen ofta hittar väldigt dåligt, t.o.m. i sitt eget närområde. Det är därför det ofta blir kaos vid t.ex. olyckor när trafik måste ledas om... då folk inte känner till alternativa vägar (utom kanske ett litet fåtal i direkt anslutning) utan ofta blir sittande och bygger på köerna.
Sedan är det alltid bra med hjälpsamma passagerare, men det finns en risk med det med. Visst är det flesta passagerare schyssta, men det är inte alltid samma sak som att de är kunniga på var tunga fordon kan och får köra. Det är knappast ett okänt fenomen att det ibland har hänt att 'sådan hjälpsamhet' har lett vissa bussar in på än värre avvägar där de ibland även till slut fått bärgats loss.
Hela äventyret (sightseeingturen ;) ) var nog ett välkommet tillskott av spänning i en del av resenärernas trista vardagspendlande :P
Det här hände en kompis till mig i våras också på 670 mot Vaxholm.
Han var på väg ut från stan och så svänger 670 av motorvägen vid Viggbyholms tafikplats, detta misstag hade varit enkelt att rätta till genom att svänga på motorvägen igen vid påfarten. Men det gör föraren inte utom kör över bron och svänger på södergående tillbaka mot Stockholm. Vid Roslags-Näsby trafikplats svänger han av och stannar vid hållplatsen, flera resenärer säger till han att han ska köra över bron och sedan köra mot Vaxholm. Efter en viss tvekan väljer han att i stället svänga ut på motorvägen den väg 670 normalt kör mot stan. Vid Danderyds kyrka svänger han av igen, den här gången väljer han inte att köra under motorvägen för att köra norrut mot Vaxholm utom svänger mot Sollentna :o . När han har kommit till Sätra äng svänger han av Sollentunavägen och kör 697:ans väg till Mörby centrum för att där äntligen svänga ut på motorvägen Norrut mot Vaxholm.
Citat från: Nico skrivet 03 maj 2014, 10:01:58 AM
Sedan är det alltid bra med hjälpsamma passagerare, men det finns en risk med det med. Visst är det flesta passagerare schyssta, men det är inte alltid samma sak som att de är kunniga på var tunga fordon kan och får köra. Det är knappast ett okänt fenomen att det ibland har hänt att 'sådan hjälpsamhet' har lett vissa bussar in på än värre avvägar där de ibland även till slut fått bärgats loss.
Ytterligare en risk är ju att det stressar upp föraren än mer att ha någon hängande över sig som ska visa vägen, så vill man vara på den säkra sidan ska man nog vänta tills trafiksituationen lugnar ner sig innan man börjar distrahera föraren med råd om nya körvägar. Sen finns det nog även de som inte vill att andra ska lägga sig i deras jobb utan kan bäst själv i alla situationer.
Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:21:46 PM
Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.
Med tanke på att det renderar en artikel i tidningen när det händer enstaka gånger är det nog inte så jättevanligt i alla fall. Det är nog inte så att allmänheten upplever det som ett stor problem. Inställda, havererade eller försenade bussar pga av andra orsaker är nog betydligt vanligare.
Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:21:46 PM
Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.
Vad skulle det vara för hund begraven? Jag gissar att du tror på fylla med tanke på inlägget du tog bort, men det faller ju på att vi har alkolås i alla bussar.
Stress kan göra mycket med en mänsklig hjärna, det vet alla med lite koll på hjärnans funktion.
Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...
Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...
Citat från: roggek skrivet 03 maj 2014, 23:42:08 PM
Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...
Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...
Ja, fast innan vi börjar spekulera i om busschauffören knarkade eller inte, så ska man minnas att det där med "
nästan[min kursivering] köra mot rött" samt "fyra varv i en rondell" är någonting som
en passagerare har berättat för en lokaltidning. Det kan mycket väl vara så att vederbörande kände sig osäker när bussen började ta andra vägar, och därmed omedvetet förstorade upp situationen för sig själv...
Citat från: roggek skrivet 03 maj 2014, 23:42:08 PM
Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...
Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...
Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".
Citat från: buskörare skrivet 04 maj 2014, 14:17:53 PM
Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".
Redan för tio år sedan räckte det med att en förare hade bekymmer med en Volvo "G8-låda" (manuell pneumatisk växellåda) på en 600-linje för att en passagerare skulle ringa ut polisen.
Skulle denne förare även kört rejält fel hade det nog blivit ännu starkare reaktioner.
Så på vissa håll verkar toleransen vara högre idag. Eller börjar resenärerna i Norrort bli för luttrade och vana med krångel att de inte ens reagerar längre?
Citat från: Jo skrivet 03 maj 2014, 23:03:02 PM
Med tanke på att det renderar en artikel i tidningen när det händer enstaka gånger är det nog inte så jättevanligt i alla fall. Det är nog inte så att allmänheten upplever det som ett stor problem. Inställda, havererade eller försenade bussar pga av andra orsaker är nog betydligt vanligare.
Det som står i Mitt i är bara toppen av ett isberg. Om man lägger till alla andra händelser, som bussar som har försökt att vända på de mest konstiga platser så blir nog listan rätt lång.
Om man ser alla händelser över en femårs period kan man lugnt säga att de har ökat kraftigt det senaste året. Ja felkörningar har alltid hänt men felkörningar där man tvingat resenärer till en ofrivillig sightseeing i Norrort var för bara anekdoter i dag händer de på riktigt.
Det är väl ingen hemlighet att dagens förares lokalkännedom, linjekännedom och förmåga att hantera fordonen de kör är betydligt sämre än de var för fem år sedan.
Citat från: igel skrivet 04 maj 2014, 16:27:40 PM
Det som står i Mitt i är bara toppen av ett isberg. Om man lägger till alla andra händelser, som bussar som har försökt att vända på de mest konstiga platser så blir nog listan rätt lång.
Om man ser alla händelser över en femårs period kan man lugnt säga att de har ökat kraftigt det senaste året. Ja felkörningar har alltid hänt men felkörningar där man tvingat resenärer till en ofrivillig sightseeing i Norrort var för bara anekdoter i dag händer de på riktigt.
Det är väl ingen hemlighet att dagens förares lokalkännedom, linjekännedom och förmåga att hantera fordonen de kör är betydligt sämre än de var för fem år sedan.
Sannolikt är det så då man i många fall sparat in på mycket i utbildningsväg. Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.
Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.
Citat från: buskörare skrivet 04 maj 2014, 14:17:53 PM
Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".
Tror jag knappast...
Jag har nog en mycket sund inställning som förbises av de flesta...
Jag vill
helst inte tro att så verkligen är fallet, men man skall inte utesluta möjligheten...
Idag finns det så mycket "kemiskt framställda" centralstimulerande preparat, som dessutom inte syns i ett urinprov...29 stycken närmare bestämt!
Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.
Det kan ju bero på att rekryteringsprocessen har förändrats, från att bolagen sökte förare och personer sökte sig aktivt till bolagens utbildning för att få ett jobb. Till att arbetsförmedlingen nu skickar folk på utbildning.
Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.
Förra tisdagen gick 670:an jag åkte med sönder redan vid Danderyds kyrka. Bussen stannade jag trodde då eftersom klockan var 17:04 att föraren skulle ropa på en annan 670 som skulle stanna och ta upp oss resenärer men icke. Först efter 37minuter kom en ersättningsbuss som tog upp oss. Under denna dryga halvtimme sa föraren inte ett ord.
Värst vad det verkar vara svårt att driva busstrafik norr om innerstan. Tur att man bor på södra sidan.
Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Sannolikt är det så då man i många fall sparat in på mycket i utbildningsväg. Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.
Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.
Arrivas utbildning sker på samma sätt som Keolis gjorde, dvs man kör igenom alla linjer 1 gång. Så utbildningen är inte sämre nu än tidigare. Däremot tar Arriva in mycket mer folk samt att de man tar in i många fall inte ens bor i Stockholm.
Citat från: roggek skrivet 04 maj 2014, 18:16:35 PM
Tror jag knappast...
Jag har nog en mycket sund inställning som förbises av de flesta...
Jag vill helst inte tro att så verkligen är fallet, men man skall inte utesluta möjligheten...
Idag finns det så mycket "kemiskt framställda" centralstimulerande preparat, som dessutom inte syns i ett urinprov...29 stycken närmare bestämt!
Om du nu "helst inte vill tro" så undrar jag varför du sprider detta och framställer det som din teori? Det görs drogtester via urinprov också och jag tror nog att om det varit droger med i det hela så hade det knappast stannat vid att nästan köra mot rött.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 maj 2014, 20:01:57 PM
Värst vad det verkar vara svårt att driva busstrafik norr om innerstan. Tur att man bor på södra sidan.
Tja, gör man två stora trafikområden av ett flertal mindre områden, och ger dem bägge till en operatör som lagt ett rekordlågt anbud, så kan det leda till vissa bekymmer.
Nästa upphandling på gång (E23?) är ju samma procedur med flera ihopslagna trafikområden på södra sidan stan. Eller snarare sydöstra länet.
Det förklarar saken under påskveckan när jag hade varit på bio och fick skjus av en vän hem med bil, då vi såg en blå B9S i samma riktning på E4 (mellan Järva Krog- Sörentorp) vars destinationskylt visade både fram och bak linje 670 med destination Vaxholm längs fram ;D
Sedan såg jag föraren och ett fåtal passagerare. Bussen hade Swedbus säten, så den hade nog varit placerad ute Söderort. Jag trodde att det var en felskyltning eller att föraren hade tagit fel "buss" vid garaget och skulle egentligen köra linje 178. Tyvärr fotade jag inte detta specilla tillfälle, då mobilbatterierna var slut :'(.
Citat från: ichessy skrivet 05 maj 2014, 08:58:25 AM
Det förklarar saken under påskveckan när jag hade varit på bio och fick skjus av en vän hem med bil, då vi såg en blå B9S i samma riktning på E4 (mellan Järva Krog- Sörentorp) vars destinationskylt visade både fram och bak linje 670 med destination Vaxholm längs fram ;D
Sedan såg jag föraren och ett fåtal passagerare. Bussen hade Swedbus säten, så den hade nog varit placerad ute Söderort. Jag trodde att det var en felskyltning eller att föraren hade tagit fel "buss" vid garaget och skulle egentligen köra linje 178. Tyvärr fotade jag inte detta specilla tillfälle, då mobilbatterierna var slut :'(.
Minns du vilken dag det var?
Köra vilse är lätt gjort särskilt i områden man inte är så bekant i och bara för man nästan kört mot rött betyder inte att det måste bli misstänker på droger. Är man lite stressad över felkörning är det lätt missa rött ljus.. Förra året lyckades jag tabba mig rätt rejält nere i Värnamo när det var omledning och jag gjorde felbedömning på vägval men med hjälp av resenär som hitta bättre än jag kom vi rätt snart på rätt väg igen .. Men som sagt när man blir stressad av felkörning kan det mesta gå åt pipsvängen men det behöver ju inte betyda att föraren tagit någon drog ..
Citat från: buskörare skrivet 05 maj 2014, 10:59:39 AM
Minns du vilken dag det var?
Tyvär ej, men tror att det var Fredagen.
Citat från: ichessy skrivet 06 maj 2014, 10:34:11 AM
Tyvär ej, men tror att det var Fredagen.
Okej. Fått reda på det jag ville veta ändå, men tack! :)
Citat från: buskörare skrivet 06 maj 2014, 17:34:52 PM
Okej. Fått reda på det jag ville veta ändå, men tack! :)
;)
Det verkar ändå vara som så att det är en mängd nya förare som verkar ha begränsad utbildning...
Senaste »Mitt i« (http://epaper.mitti.se/epaper_misr/today/index.html) för Södra Roslagen
Det trista är att detta faller tillbaka på alla som kör i SL-trafiken då gemene man inte skiljer så mycket på vem som kör vad. :(
Arriva har en blåbuss med "Swebussäten" sedan flera månader tillbaka som regelbundet går på 670.
Har ofta åkt med den vardagar på turer ca 16,52 från KTH.
Mvh Tage
Så här står det i artikeln
"på fackföreningen Kommunal menar man ... Många av dessa förare är nyutbildade och kommer inte från Stockholm"
Vad menar Kommunal, förutom det uppenbara att många av förarna är invandrare och kommer inte från Stockholm inte heller från Europa. Eller menar Kommunal att de inte bor i Stockholmsområdet. Arriva har alltså rekryterat förare från andra delar av landet för att köra i Norrort?
Citat från: igel skrivet 15 maj 2014, 21:58:07 PM
Så här står det i artikeln
"på fackföreningen Kommunal menar man ... Många av dessa förare är nyutbildade och kommer inte från Stockholm"
Vad menar Kommunal, förutom det uppenbara att många av förarna är invandrare och kommer inte från Stockholm inte heller från Europa. Eller menar Kommunal att de inte bor i Stockholmsområdet. Arriva har alltså rekryterat förare från andra delar av landet för att köra i Norrort?
Det som det står, helt enkelt att de inte har någon lokalkännedom i det område de kör. Sen kanske det inte bara har med lokalkännedom att göra, men att försöka vända på hårdtrafikerade vägar eller att köra mot färdriktningen tyder på bristande omdöme, erfarenhet och/eller en stor portion med inverkande stress.
Citat från: Jo skrivet 15 maj 2014, 23:01:58 PM
Det som det står, helt enkelt att de inte har någon lokalkännedom i det område de kör. Sen kanske det inte bara har med lokalkännedom att göra, men att försöka vända på hårdtrafikerade vägar eller att köra mot färdriktningen tyder på bristande omdöme, erfarenhet och/eller en stor portion med inverkande stress.
Troligen en kombination av alla dessa orsaker
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2014, 19:54:19 PM
Det verkar ändå vara som så att det är en mängd nya förare som verkar ha begränsad utbildning...
Senaste »Mitt i« (http://epaper.mitti.se/epaper_misr/today/index.html) för Södra Roslagen
Det trista är att detta faller tillbaka på alla som kör i SL-trafiken då gemene man inte skiljer så mycket på vem som kör vad. :(
Vad är det som händer? I Januari-Februari såg jag en linje 627 buss på tvären i Kärrdal. Som hade kört för långt och försökte vända, men fastnade. Det här verkar hända allt oftare.
Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?
Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 10:38:49 AM
Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?
Det jag har hört är att SL har haft budgetunderskott pga sms krånglet m.m (under 2011), vilket har kostat mycket pengar. Så man var nog då "tvungna" att välja de billigaste anbudet.
Men det blev värre, folk började ta bilen när busskaoset bröt ut, vilket gjorde att SL förlorade fler intäkter.
Det sägs iallafall på denna länk:
http://www.bussmagasinet.se/2013/11/resenarerna-sviker-sl-fordubblingen-allt-langre-bort/
Fusk med sms-biljetter och därtill ett rejält inkomstbortfall var det ju ingen överraskning att det skulle bli. Det varnades det ju för innan sms-biljetterna infördes.
Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 10:38:49 AM
Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?
Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört
(...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.
Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.
Citat från: Nico skrivet 16 maj 2014, 21:21:12 PM
Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört (...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.
Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.
Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.
Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2014, 10:08:18 AM
Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.
Det verkar ju onödigt avancerat att utbilda alla förare på precis alla linjer. Måste alla förare i Åkersberga, på Ljusterö och i Täby verkligen känna till varenda smålinje t.ex runtom Kårsta?
Detta förekommer ju inte ens i trafikområde Norrtälje, som i princip är indelat i flera personalområden (Hallstavik, Älmsta, Rimbo och Norrtälje), där personalen kan sina närliggande linjer bättre än de andra.
Jag blir inte ledsen om denna tråd avslutas.
Citat från: Jan skrivet 17 maj 2014, 14:15:18 PM
Jag blir inte ledsen om denna tråd avslutas.
Jag tror att invånarna i Norrort skulle vara mer än glada om denna tråd kunde avslutas ;) , så de slapp åka ofrivillig sightseeing.
Försvinner alla problem om man slutar diskutera dem, och låtsas att allt är bra?
Det är upp till bussföretagen att utbilda sin personal.
Det är fullt tillåtet för allmänheten och kollektivtrafikens finansiärer (skattebetalarna och resenärerna) att debattera och diskutera hur deras kollektivtrafik fungerar. Även i detta forum.
Trafiken finns för resenärernas skull. Inte för operatörernas egen skull.
Det finns ingen anledning att låsa/rensa denna tråd.
Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 13:45:44 PM
Fusk med sms-biljetter och därtill ett rejält inkomstbortfall var det ju ingen överraskning att det skulle bli. Det varnades det ju för innan sms-biljetterna infördes.
Oavsett varningarna så fanns väl inte så mycket alternativ när arbetsmiljöverket inte längre tillät kontanter. Automater på varenda hållplats hade ju inte fungerat och kontokortsbetalning ombord skulle ta för lång tid.
Ersa, nu har jag inte haft som någon avsikt att låsa eller rensa denna tråd. Det är helt din uppfattning. Att mena att man inte blir ledsen om tråden avslutas kan bara menas med en sak.
Med detta avslutar jag min medverkar i denna tråd.
Jag kan inte komma på en enda anledning att önska att en tråd med en seriös debatt ska avslutas.
Citat från: Nico skrivet 16 maj 2014, 21:21:12 PM
Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört (...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.
Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.
Finns bara ett ord: Skrämmande...
När det gäller Svenskan kanske man skulle överväga att ge förarna ett antal användbara bussfraser. Om en förare ropar ut "backa" är det kanske inte alla passagerare som uppfattar det som att man ska försöka gå längre bak i bussen, för att alla ska med.
Jag antar att Arrivas högsta ledning inte ens funderat på att leja in underentreprenörer på vissa specifika delar av det stora trafikområdet.
Jag vet att vissa här på detta forum ogillar idén med mindre underentreprenörer som kör åt en större operatör, men fakta och statistik talar för sig själv: Att detta arbetssätt bevisligen fungerar bra både för t.ex Keolis och Nobina i flera olika delar av landet, där underentreprenörerna har låg personalomsättning, hög kundnöjdhet och ytterst få felkörda/inställda turer.
Citat från: roggek skrivet 17 maj 2014, 23:32:09 PM
Finns bara ett ord: Skrämmande...
Och återigen, att det skulle förekomma nån form av snabbutbildning är bara påhitt. Det stämmer inte.
OK, detta med snabbutbildning kanske inte stämmer. Som jag skrev är det ett rykte och sådana florerar alltid och är svåra att bekräfta. Frågan är dock detta med begränsad utbildning då det är en annan variant på det hela? Man behöver ju inte lära sig alla linjer, men det kan fördenskull vara bra att lära sig de större stråken mm.
Från för mig vederhäftiga källor har jag däremot hört just att man plockat/lockat folk från olika delar av landet för att köra buss här. Jag åker även mycket buss själv i dessa områden och har då själv kunnat konstatera att det verkar ligga en hel del i dessa påstående då jag stött på mängder med nya förare som haft uppenbara problem med att kommunicera med både resenärer såväl som trafikledning. I många fall kan de knappt något om trafiken i övrigt. Åkte en 607 till Karolinska för ett tag sedan och den föraren fick en fråga av en dam om det därifrån gick att ta bussar inåt stan... Föraren meddelade dock (om än väldigt artigt) att han faktiskt inte visste det.
Likaså verkar en hel del förare, och även flera av de nya trafikledare som har tillkommit, inte riktigt ha koll på områdena de trafikerar. Vid behov av omledning pga av t.ex. olyckor, allmänna köer mm. verkar det i flera fall inte ha fungerat alls då man helt enkelt inte haft koll på lokalgeografin, dvs. man vet ibland inte ens om alternativa vägar osv.
En bidragande orsak kanske är just att man inte alls har interna uppdelningar inom trafikområdet. Att alla förare utbildas på så många linjer att det blir för mycket för dem att hålla isär. Speciellt de som saknar egen lokalkännedom innan de kommer dit och börjar köra buss.
På Busslinks och framförallt SL Buss tid var ju bl.a Vaxholm och Åkersberga något mer separata områden, och förarna vid dessa depåer hade rejäl lokalkännedom om det område som deras depås linjer gick i.
Nu är jag ju heller ingen vän av att man helt låser olika depåer till enbart vissa linjer (då det då bildas mentala murar inom trafikområdet), men någon form av mellanväg borde det ju gå att finna.
Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 08:48:41 AM
OK, detta med snabbutbildning kanske inte stämmer. Som jag skrev är det ett rykte och sådana florerar alltid och är svåra att bekräfta. Frågan är dock detta med begränsad utbildning då det är en annan variant på det hela? Man behöver ju inte lära sig alla linjer, men det kan fördenskull vara bra att lära sig de större stråken mm.
Från för mig vederhäftiga källor har jag däremot hört just att man plockat/lockat folk från olika delar av landet för att köra buss här. Jag åker även mycket buss själv i dessa områden och har då själv kunnat konstatera att det verkar ligga en hel del i dessa påstående då jag stött på mängder med nya förare som haft uppenbara problem med att kommunicera med både resenärer såväl som trafikledning. I många fall kan de knappt något om trafiken i övrigt. Åkte en 607 till Karolinska för ett tag sedan och den föraren fick en fråga av en dam om det därifrån gick att ta bussar inåt stan... Föraren meddelade dock (om än väldigt artigt) att han faktiskt inte visste det.
Likaså verkar en hel del förare, och även flera av de nya trafikledare som har tillkommit, inte riktigt ha koll på områdena de trafikerar. Vid behov av omledning pga av t.ex. olyckor, allmänna köer mm. verkar det i flera fall inte ha fungerat alls då man helt enkelt inte haft koll på lokalgeografin, dvs. man vet ibland inte ens om alternativa vägar osv.
Plocka/lockat vet jag inte. Man har väl tagit det som finns? Vi har bara i år tagit in över 100 förare till norrort, utöver det söks det ju sommarvikarier till alla andra områden i Stockholm också. Så finns det inte tillräckligt med folk i stan får man ju ta sökande även utifrån. Att vi skulle lyckas ta in över 100 Täbybor säger ju sig självt vara omöjligt och eftersom det mer eller mindre är arbetsförmedlingen som bestämmer (då det är dom som bekostar D-korten) så får vi liksom ta vad som finns. Norrort ligger ju lite avigt också, jag skulle tippa på att de flesta bussförarna bor söderöver alt i Råstas närhet och därför i första hand söker sig dit. I alla fall flest i förhållande till depåns storlek.
Att vi inte kan trafiken inåt stan tycker jag inte är konstigt? Förstår inte vad det har med saken att göra.
Rykten går, men man ska vara noga med att dubbelkolla innan man tror på dom.
Arriva anställer många förare hela tiden, men vart tar de vägen? Det känns konstigt att de har så stora behov av folk. Men när min kollega från Östersund sökte på Arriva, fick han "nej" redan efter några timmar efter ansökan, inte ens kallad på en intervju.
Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2014, 10:21:59 AM
Plocka/lockat vet jag inte. Man har väl tagit det som finns? Vi har bara i år tagit in över 100 förare till norrort, utöver det söks det ju sommarvikarier till alla andra områden i Stockholm också. Så finns det inte tillräckligt med folk i stan får man ju ta sökande även utifrån. Att vi skulle lyckas ta in över 100 Täbybor säger ju sig självt vara omöjligt och eftersom det mer eller mindre är arbetsförmedlingen som bestämmer (då det är dom som bekostar D-korten) så får vi liksom ta vad som finns. Norrort ligger ju lite avigt också, jag skulle tippa på att de flesta bussförarna bor söderöver alt i Råstas närhet och därför i första hand söker sig dit. I alla fall flest i förhållande till depåns storlek.
Att vi inte kan trafiken inåt stan tycker jag inte är konstigt? Förstår inte vad det har med saken att göra.
Rykten går, men man ska vara noga med att dubbelkolla innan man tror på dom.
Har dubbelkollat det mesta jag hört och fått mycket bekräftat... och det är det som gjort mig lite mörkrädd. Arriva verkar sedan ha större problem på detta område än andra. Just detta att man t.ex. inte verkar vilka bekosta egen D-kortsutbildning utan bara förlitar sig på Arbetsförmedlingen (dvs. tar vad man får) kan då vara en del av problemet. Har även jag (liksom M.Larsson skriver) hört av duktiga kollegor som sedan sökt, men fått nobben.
Sedan så ligger knappast Norrort speciellt avigt (i synnerhet inte om man jämför med andra områden i SL-land) och det handlar inte heller om att alla Norrortsförare måste bo i Täby osv. eller ens i närheten. Sedan har jag inte pratat om trafiken in mot stan utan det som varit på tapeten har bl.a. varit felkörningar i bl.a. Sollentuna vilket är ett område där Norrort faktiskt har ganska ansenligt med trafik med allt från 178 och 607 till 613 och 685. Där borde man kunna kräva lite mer.
Vad gäller lokalkännedom så kan man givetvis inte kräva att folk ska kunna allt i detalj, men här är det nog bra om man ändå vet hur t.ex. Skärholmen ligger i förhållande till Farsta och Spånga. Likaså bör man kunna tillräckligt mycket för att kunna reparera ett misstag. Kör man t.ex. ned en 670 på Bergshamraleden bör man känna till de alternativ som finns för att komma runt i Bergshamra.
Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 11:33:16 AM
Har dubbelkollat det mesta jag hört och fått mycket bekräftat... och det är det som gjort mig lite mörkrädd. Arriva verkar sedan ha större problem på detta område än andra. Just detta att man t.ex. inte verkar vilka bekosta egen D-kortsutbildning utan bara förlitar sig på Arbetsförmedlingen (dvs. tar vad man får) kan då vara en del av problemet. Har även jag (liksom M.Larsson skriver) hört av duktiga kollegor som sedan sökt, men fått nobben.
Sedan så ligger knappast Norrort speciellt avigt (i synnerhet inte om man jämför med andra områden i SL-land) och det handlar inte heller om att alla Norrortsförare måste bo i Täby osv. eller ens i närheten. Sedan har jag inte pratat om trafiken in mot stan utan det som varit på tapeten har bl.a. varit felkörningar i bl.a. Sollentuna vilket är ett område där Norrort faktiskt har ganska ansenligt med trafik med allt från 178 och 607 till 613 och 685. Där borde man kunna kräva lite mer.
Vad gäller lokalkännedom så kan man givetvis inte kräva att folk ska kunna allt i detalj, men här är det nog bra om man ändå vet hur t.ex. Skärholmen ligger i förhållande till Farsta och Spånga. Likaså bör man kunna tillräckligt mycket för att kunna reparera ett misstag. Kör man t.ex. ned en 670 på Bergshamraleden bör man känna till de alternativ som finns för att komma runt i Bergshamra.
Du tog upp ett exempel där en förare på 607:an inte kunde svara på hur man tar sig in till stan från KS? Ska man ha lokalkännedom bör man bo i krokarna, jag har ingen som helst lokalkännedom i Nacka eller Tyresö eller ens i stan. Jag hade å andra sidan ingen lokalkännedom på Lidingö heller när jag började där. Gick prima bra ändå, trots att KTS verkade ha ungefär lika lite lokalkännedom på ön dom med. Absolut kan man satsa på en egen körkortsutbildning, jag antar att det är nått Arriva har kollat på men av nån anledning valt att inte göra. Kanske blir dyrt, jag vet inte. Varför dom fått nobben vet jag inte, har dom sökt till norrort också?
Avigt till ligger vi i den bemärkelsen att inte många som söker till oss bor ens i närheten av Täby. Arriva är såklart medvetna om problemen och jag antar att det diskuteras på lösningar.
Var det inte just Täby (elelr var det Vaxholm?)som hade någon form av "egenansvar för sin egen personliga vagn?" på 90-talet?
Borde Arriva anamma framöver, så att en mindre grupp på runt 10-15 förare utgör ett "arbetslag" och ansvarar dels för sin "egen" buss, och "egna linjer". Med eget ansvar ökar också intresset för att lära sig något!
Jag tror att många av dagens bussförare känner mest "noll" delaktighet i det stora företaget, gör bara som någon "däruppe" säger till dem att göra, och kör buss bara för att det är ett nödvändigt ont...
Stämmer bra att det var i Täby man (under 80-talets andra hälft?) hade en slags självstyrande grupp, där vissa förare och vissa bussindivider ingick (bl.a H22 6431). Bussarna som ingick i gruppen hade ett tunt blått fält i fronten.
Jag har hört berättas att skadorna var betydligt ovanligare i denna grupp jämfört med genomsnittet.
Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2014, 14:01:59 PM
Du tog upp ett exempel där en förare på 607:an inte kunde svara på hur man tar sig in till stan från KS? Ska man ha lokalkännedom bör man bo i krokarna, jag har ingen som helst lokalkännedom i Nacka eller Tyresö eller ens i stan. Jag hade å andra sidan ingen lokalkännedom på Lidingö heller när jag började där. Gick prima bra ändå, trots att KTS verkade ha ungefär lika lite lokalkännedom på ön dom med. Absolut kan man satsa på en egen körkortsutbildning, jag antar att det är nått Arriva har kollat på men av nån anledning valt att inte göra. Kanske blir dyrt, jag vet inte. Varför dom fått nobben vet jag inte, har dom sökt till norrort också?
Avigt till ligger vi i den bemärkelsen att inte många som söker till oss bor ens i närheten av Täby. Arriva är såklart medvetna om problemen och jag antar att det diskuteras på lösningar.
Korrekt, jag nämnde stan så jag tar till mig kritiken på så vis. Däremot avsåg jag inte att man måste kunna trafiken inåt stan, men man måste i alla fall känna till att det går att ansluta till den från Karolinska.
Lokalkännedom finns sedan i olika grader och jag förutsätter att du i alla fall känner till hur Nacka och Tyresö ligger i förhållande till varann. I vårt yrke handlar det sedan faktiskt lite om att förkovra sig själv inom lokalgeografin medan en lirare som jobbar på IBM eller Coops varulager inte behöver ha samma koll. Vad gäller Lidingö så tyckte jag att Keolis trafikledare på min tid hade ganska bra koll, men det kanske ändrats sedan City tog över. Å andra sidan fanns det sällan så mycket som gick att göra vad gällde omledning etc. Tyvärr var det även ofta så att RTL oftast fick rensa upp i efterhand, detta då många förare ofta ringde TX istället för att höra av sig till trafikledningen. Lidingö är å andra sidan inget bra exempel då trafiken på ön var så speciell. Förutom 73:an så gick i princip ingen trafik utanför ön.
Avstånd i Storstockholm är sedan ganska relativa... det finns drösvis med förare som bor på södra sidan och jobbar på norra och vice versa. Känner sedan till flera gamla bekanta som sökt till både Råsta och Norrort, men som fått nobben. Kan bara förmoda att man anser att det är mer lukrativt att ta förare från AF då man (enligt flera källor) i vissa lägen tydligen rekryterar utifrån någon variant på
instegsjobb (http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html). Det blir dock sannolikt mera av en
"kissa-i-byxan-lösning" såtillvida att det kanske avhjälper de temporära problemen, men frågan är vad som händer på sikt?
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 18:12:01 PM
Stämmer bra att det var i Täby man (under 80-talets andra hälft?) hade en slags självstyrande grupp, där vissa förare och vissa bussindivider ingick (bl.a H22 6431). Bussarna som ingick i gruppen hade ett tunt blått fält i fronten.
Jag har hört berättas att skadorna var betydligt ovanligare i denna grupp jämfört med genomsnittet.
617-618-619 var linjerna.
Tyvärr är ju inte liknande grupper helt positivt och jämförelserna inte helt lätta att göra.
Däremot är det inte helt fel med färre förare per fordonsindivid och någon av dessa som har ett visst ansvar.
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 07:57:32 AM
Jag antar att Arrivas högsta ledning inte ens funderat på att leja in underentreprenörer på vissa specifika delar av det stora trafikområdet.
Jag vet att vissa här på detta forum ogillar idén med mindre underentreprenörer som kör åt en större operatör, men fakta och statistik talar för sig själv: Att detta arbetssätt bevisligen fungerar bra både för t.ex Keolis och Nobina i flera olika delar av landet, där underentreprenörerna har låg personalomsättning, hög kundnöjdhet och ytterst få felkörda/inställda turer.
Problemet är nog att det knappast finns intresserade åkare på kö, annat än någon av de två andra stora operatörerna, dessutom genom att priserna är så pressade så blir ersättningen till en ue därefter.
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 09:58:10 AM
En bidragande orsak kanske är just att man inte alls har interna uppdelningar inom trafikområdet. Att alla förare utbildas på så många linjer att det blir för mycket för dem att hålla isär. Speciellt de som saknar egen lokalkännedom innan de kommer dit och börjar köra buss.
På Busslinks och framförallt SL Buss tid var ju bl.a Vaxholm och Åkersberga något mer separata områden, och förarna vid dessa depåer hade rejäl lokalkännedom om det område som deras depås linjer gick i.
Nu är jag ju heller ingen vän av att man helt låser olika depåer till enbart vissa linjer (då det då bildas mentala murar inom trafikområdet), men någon form av mellanväg borde det ju gå att finna.
I början på -80 talet när jag jobbade i området hade Åkerby:s förare utbildning på de flesta linjer i Danderyd, Täby och Roslagen förutom några enstaka udda Norrtälje och Rimbolinjer, dessutom hade ett antal förare även utbildning på Åkersbergas linjenät, helt eller delvis.
Vaxholm däremot var ju en helt separat affär då.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2014, 18:52:11 PM
Problemet är nog att det knappast finns intresserade åkare på kö, annat än någon av de två andra stora operatörerna, dessutom genom att priserna är så pressade så blir ersättningen till en ue därefter.
Jo, det förstås. I samband med att det rekordlåga budet valdes, så försvann nog de flesta ekonomiska möjligheter att nu i efterhand reda upp den nu uppkomna situationen.
Å andra sidan kanske bottennivån nu är nådd, och ansvariga på SL kanske nu försöker se till att framtida upphandlingar inte leder till samma resultat.
Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2014, 10:08:18 AM
Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.
Fixar Arriva bostad åt utsocknes eller hur löser man det? (Det kanske är en obefogad fördom men de flesta nyanlända torde väl inte ha ekonomi att köpa BR eller villa i Stockholmsområdet.)
Citat från: roggek skrivet 18 maj 2014, 15:04:41 PM
Jag tror att många av dagens bussförare känner mest "noll" delaktighet i det stora företaget, gör bara som någon "däruppe" säger till dem att göra, och kör buss bara för att det är ett nödvändigt ont...
Visst kan det vara så, speciellt i storstadsområdena där det är stora trafikområden med stordrift. Frågan är om branschen själv upplever detta som ett problem, eller tycker att detta arbetsupplägg är fullt normalt, och inte alls behöver åtgärdas?
Citat från: Jo skrivet 19 maj 2014, 13:40:15 PM
Fixar Arriva bostad åt utsocknes eller hur löser man det? (Det kanske är en obefogad fördom men de flesta nyanlända torde väl inte ha ekonomi att köpa BR eller villa i Stockholmsområdet.)
Det är väl kanske inte Arrivas sak att sköta, så det tror jag inte. Arbetsförmedlingen betalar väl under utbildningen åt dom som kommer via Af, men sen är det nog upp till var och en.
Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 18:29:40 PM
Korrekt, jag nämnde stan så jag tar till mig kritiken på så vis. Däremot avsåg jag inte att man måste kunna trafiken inåt stan, men man måste i alla fall känna till att det går att ansluta till den från Karolinska.
Lokalkännedom finns sedan i olika grader och jag förutsätter att du i alla fall känner till hur Nacka och Tyresö ligger i förhållande till varann. I vårt yrke handlar det sedan faktiskt lite om att förkovra sig själv inom lokalgeografin medan en lirare som jobbar på IBM eller Coops varulager inte behöver ha samma koll. Vad gäller Lidingö så tyckte jag att Keolis trafikledare på min tid hade ganska bra koll, men det kanske ändrats sedan City tog över. Å andra sidan fanns det sällan så mycket som gick att göra vad gällde omledning etc. Tyvärr var det även ofta så att RTL oftast fick rensa upp i efterhand, detta då många förare ofta ringde TX istället för att höra av sig till trafikledningen. Lidingö är å andra sidan inget bra exempel då trafiken på ön var så speciell. Förutom 73:an så gick i princip ingen trafik utanför ön.
Avstånd i Storstockholm är sedan ganska relativa... det finns drösvis med förare som bor på södra sidan och jobbar på norra och vice versa. Känner sedan till flera gamla bekanta som sökt till både Råsta och Norrort, men som fått nobben. Kan bara förmoda att man anser att det är mer lukrativt att ta förare från AF då man (enligt flera källor) i vissa lägen tydligen rekryterar utifrån någon variant på instegsjobb (http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html). Det blir dock sannolikt mera av en "kissa-i-byxan-lösning" såtillvida att det kanske avhjälper de temporära problemen, men frågan är vad som händer på sikt?
Enligt Arriva själva har man inga anställda på lönebidrag, i alla fall inte i norrort. Däremot betalar Af linjeutbildningen, men så fort dom är klara, anställs dom på Arriva med full lön.
Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2014, 18:42:41 PM
Enligt Arriva själva har man inga anställda på lönebidrag, i alla fall inte i norrort. Däremot betalar Af linjeutbildningen, men så fort dom är klara, anställs dom på Arriva med full lön.
Nu var det ju instegsjobb det pratades om vilket alltså är en annan konstruktion än lönebidrag. Lönebidrag ges ju till personer med nedsatt arbetsförmåga medan instegsjobb ges till arbetsgivare som anställt någon som anlänt till Sverige från länder utanför EU/ESS de senaste tre åren innebärande att AF betalar 80% av alla lönekostnader + 50 kr i handledarstöd mellan 12-24 månader.
Så det kan ju vara så att arbetsgivaren raggar bland bidragssystemen även om det inte är just lönebidrag man använder sig av.
Citat från: Jo skrivet 21 maj 2014, 21:01:04 PM
Nu var det ju instegsjobb det pratades om vilket alltså är en annan konstruktion än lönebidrag. Lönebidrag ges ju till personer med nedsatt arbetsförmåga medan instegsjobb ges till arbetsgivare som anställt någon som anlänt till Sverige från länder utanför EU/ESS de senaste tre åren innebärande att AF betalar 80% av alla lönekostnader + 50 kr i handledarstöd mellan 12-24 månader.
Så det kan ju vara så att arbetsgivaren raggar bland bidragssystemen även om det inte är just lönebidrag man använder sig av.
Lönebidrag lär väl knappast kunna förekomma i detta fall, det kräver speciella förutsättningar både vad gäller den enskilde och arbetsgivaren.
Förutom instegsjobb kan det ju vara frågan om yrkesintroduktionsbidrag.
Notera också att instegsjobb inte på något vis är låst till "invandrare" utan kan ges till alla som varit utan arbete i minst 12 månader.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2014, 22:34:33 PM
Lönebidrag lär väl knappast kunna förekomma i detta fall, det kräver speciella förutsättningar både vad gäller den enskilde och arbetsgivaren.
Förutom instegsjobb kan det ju vara frågan om yrkesintroduktionsbidrag.
Notera också att instegsjobb inte på något vis är låst till "invandrare" utan kan ges till alla som varit utan arbete i minst 12 månader.
Det är inte nystartsjobb du tänker på? För om jag fattat det rätt är instegsjobb allokerat till de som är "nyanlända" i Sverige.
Citat från: Jo skrivet 21 maj 2014, 22:58:06 PM
Det är inte nystartsjobb du tänker på? För om jag fattat det rätt är instegsjobb allokerat till de som är "nyanlända" i Sverige.
Citat
Hitta ny kompetens med nystartsjobbDu kan få ekonomisk ersättning om du anställer en person som varit utan arbete länge eller är ny i Sverige. Stödet kallas för nystartsjobb eller särskilt nystartsjobb.Tydligen kallar man allt för nystartsjobb nu