Det har änrats hållplatslägen på linje 100 i Borås,följande info från Västtrafik.
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/ny-hallplats-i-boras-for-vaxande-linje-100-/
Kanske har Staffan fotat denna förut.
Citat från: S Svensson skrivet 02 maj 2014, 00:05:13 AM
Det har änrats hållplatslägen på linje 100 i Borås,följande info från Västtrafik.
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/ny-hallplats-i-boras-for-vaxande-linje-100-/
Kanske har Staffan fotat denna förut.
Man har hållit på ganska länge med denna och det rör sig alltså om ett helt nytt hållplatsläge under Centralbron - precis som det står på länken.
Jo, jag tog ett par bilder på detta i förra veckan. Så här ser det ut i dag. Nya hållplatsen skymtar till vänster i bild.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/allmant/A%20%2812368%29.JPG)
Och här är en bild på den nya hållplatsen.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/reportage/R%20%283002%29.JPG)
De flesta får alltså lite längre att gå. Men det blir en betydligt lugnare trafikmiljö för bussförarna.
Tack för bilderna! Ja, det blir lite längre att gå men framförallt blir det smidigare när flera bussar står på kö till hållplatsen. Jag skulle nästan vilja påstå att detta var förutsättning för att kunna öka till fler avgångar, med tanke på hur det brukar se ut i dagsläget när det är femminuterstrafik eller tiominuterstrafik med förstärkningsbussar.
Jag råkade överhöra en diskussion på byggplatsen om att gamla hållplatsläget ska vara kvar och användas av ersättningsbussar när tåg ersätts med buss. Jag är dock inte riktigt säker på hur tillförlitlig den uppgiften är, men det verkar väl inte helt orimligt i varje fall.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 maj 2014, 12:10:22 PM
Jag råkade överhöra en diskussion på byggplatsen om att gamla hållplatsläget ska vara kvar och användas av ersättningsbussar när tåg ersätts med buss. Jag är dock inte riktigt säker på hur tillförlitlig den uppgiften är, men det verkar väl inte helt orimligt i varje fall.
Ja, det är en alldeles utmärkt idé. Någon riktig hållplats för ersättningsbussar finns inte vid Borås central. Här får man en som är nära och bra, även om den inte rymmer mer än två bussar.
Enligt Bussmagasinet skall den nuvarande hållplatsen bli avstigningshållplats i fortsättningen. En klar försämring för dem som skall fortsätta med tätortstrafiken medan det är en viss förbättring för dem som skall till Högskolan. För bussförarna är det också en förbättring eftersom de oftast nu hinner in i kiosken och handla eller gå på toaletten innan de behöver köra fram. Tidigare fick de stanna vid avgångshållplatsen och hålla dörrarna stängda i sådana fall till resenärerna stora förtret. I synnerhet om det regnade.
http://www.bussmagasinet.se/2014/05/poppis-busslinje-flyttas-for-sakerhets-skull/
Så blev det, ja. Det gamla hållplatsläget X byter samtidigt bokstav till M och det nya avgångshållplatsläget får bokstaven N.
Terminalkartan har just uppdaterats med det nya: https://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/Terminalkartor/Bor%c3%a5s%20resecentrum.pdf
Det underlättar ju även att linje 100 inte stannar däruppe bland alla stads och förortslinjer vilket i vissa lägen lindrigt sagt gjort det rörigt med folks som springer mellan bussar .
Det har varit många ilskna kommentarer både på platsen, i bussarna, på sociala medier m m om flytten av hållplatsläget. Trots att avgångshållplatsen bara flyttats ca 50 meter och ankomsthållplatsen ca 100 meter.
Nåväl. Även om det var praktiskt att kunna byta smidigt från ankommande linje 100 till stadslinjer så har det som yngrot skriver varit väldigt rörigt, åtminstone vissa tider. Ska man få plats med fler bussar på övre plan på sikt måste man nog offra den gröna ytan i sydöst längs muren mot Sven Eriksongymnasiet (mittemot hörnet på Gina Tricot). Frågan är om ens det räcker till.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 maj 2014, 11:00:13 AM
Det har varit många ilskna kommentarer både på platsen, i bussarna, på sociala medier m m om flytten av hållplatsläget. Trots att avgångshållplatsen bara flyttats ca 50 meter och ankomsthållplatsen ca 100 meter.
Nåväl. Även om det var praktiskt att kunna byta smidigt från ankommande linje 100 till stadslinjer så har det som yngrot skriver varit väldigt rörigt, åtminstone vissa tider. Ska man få plats med fler bussar på övre plan på sikt måste man nog offra den gröna ytan i sydöst längs muren mot Sven Eriksongymnasiet (mittemot hörnet på Gina Tricot). Frågan är om ens det räcker till.
Man har ju nu valt den plats som man tänkt som avgångshållplats redan från början. Protester då gjorde att den flyttades närmare centralstationen. Nu har dock trafikutvecklingen tvingat fram den här lösningen.