Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 01 maj 2014, 21:58:54 PM

Titel: GUB 822
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 01 maj 2014, 21:58:54 PM

   Igår var det första gången jag hade en av våra hybrider på linje, har bara tidigare provkört den utanför linjenätet. Det är lite skillnad att sitta och jobba med en buss i skarpt läge i linjetrafik än att "bara" provköra den.

   Bussen gick otroligt bra, och ganska tyst om man jämför med speciellt en gasbuss. Enda minus jag tycker med bussen var att när man startade i motlut så rullade den lite bakåt innan den började att driva framåt.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/MAN_Lions_City_NL253_GUB_822_140430_9831_1_zpsd5ed6bb3.jpg)

   //Niclas
Titel: SV: GUB 822
Skrivet av: Ersa skrivet 01 maj 2014, 23:28:53 PM
Har dem ingen "H-knapp" som låser dörrbromsen utan att dörren behöver öppnas, för att förhindra bakåtrull?
Det är ju trots allt en tysk buss, och ingen Volvo. Men denna strömbrytare kanske måste specas?
Titel: SV: GUB 822
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 01 maj 2014, 23:39:00 PM

   Inget jag tänkte på, brukar inte använda den på våra andra bussar  ;)

   //Niclas
Titel: SV: GUB 822
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2014, 01:21:47 AM
Även om samma bolag har ett flertal bussar av samma märke kan vissa av dem vara mer benägna än de andra när det gäller bakåtrull.
Den 12-stegade ZF-lådan kan vara lite långsam när det gäller dragläget och behöver ibland hjälp av H-knappen för att hålla bussen på plats, medan den 8-stegade PowerShift lådan är precis så snabb som den ska vara.

Men dessa borde väl ha vanliga automatlådor?
Titel: SV: GUB 822
Skrivet av: J0han skrivet 02 maj 2014, 21:07:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2014, 01:21:47 AM
Även om samma bolag har ett flertal bussar av samma märke kan vissa av dem vara mer benägna än de andra när det gäller bakåtrull.
Den 12-stegade ZF-lådan kan vara lite långsam när det gäller dragläget och behöver ibland hjälp av H-knappen för att hålla bussen på plats, medan den 8-stegade PowerShift lådan är precis så snabb som den ska vara.

Men dessa borde väl ha vanliga automatlådor?

Om jag har fattat det rätt så har MAN hybriderna ingen växellåda?, Motorn är väl aldrig inkopplad på någon av drivhjulen utan det sitter en generator på motorn som sedan driver elmotorerna? Rätta mig om jag har fel!
Titel: SV: GUB 822
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 05 maj 2014, 23:23:22 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 02 maj 2014, 21:07:30 PM
Om jag har fattat det rätt så har MAN hybriderna ingen växellåda?, Motorn är väl aldrig inkopplad på någon av drivhjulen utan det sitter en generator på motorn som sedan driver elmotorerna? Rätta mig om jag har fel!

   Du har alldeles rätt. Motor är ungefär som ett elverk.

   //Niclas