(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/545346Spvm-B_zps881597eb.jpg)
Spårvägssällskapets H24 (SS A75453 från 1962) - mirakulöst återuppstånden - deltog tillsammans med fem andra veteraner i kvällstrafiken mellan Norrmalmstorg och Spårvägsmuseet.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Jkp2446Nmt-B_zps53ac0e00.jpg)
Äldst i samlingen var SvOf:s jönköpingscapitol, 24, från 1956.
Tjusigt! Större samling rullande Capitoler samtidigt blir svår att upprepa. Tre stycken!
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 april 2014, 22:57:54 PM
Tjusigt! Större samling rullande Capitoler samtidigt blir svår att upprepa. Tre stycken!
Vilken var den tredje?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2014, 23:02:21 PM
Vilken var den tredje?
Enligt vad jag fick höra var det Spårvägsmuseets H23!
Stämmer bra det, museets H23 5428 rullade också.
Övriga bussar var museets H35 4525 och H32 4249 samt SSS H59 5424 .
Själv körde jag SSS H24 5453.
En mycket trevlig kväll och fantastiskt roligt att tre Capitoler rullade på samma evenemang.
// Niclas
En intressant iakttagelse är de två positionsljusen på busstakens front.
Den yngre Capitolen visar vitt ljus, men den äldre däremot visar blått.
När kom den bestämmelse som ändrade detta...eller har det enligt lag funnits en sådan överhuvudtaget...?
/LYR
Citat från: LYR skrivet 29 april 2014, 23:08:59 PM
En intressant iakttagelse är de två positionsljusen på busstakens front.
Den yngre Capitolen visar vitt ljus, men den äldre däremot visar blått.
När kom den bestämmelse som ändrade detta...eller har det enligt lag funnits en sådan överhuvudtaget...?
/LYR
Det var nog när polisen mm övergick till blått ljus som bussarna fick upphöra med detta i fronten. Då blev det vitt eller gult positionsljus istället, men numera går det att ha autentiskt blått på veteranerna. På turistbussar förekom dubbla uppsättningar lampor, och föraren fick släcka det blå ljuset och tända gult när gränsen passerades.
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 april 2014, 23:16:34 PM
Det var nog när polisen mm övergick till blått ljus som bussarna fick upphöra med detta i fronten. Då blev det vitt eller gult positionsljus istället, men numera går det att ha autentiskt blått på veteranerna. På turistbussar förekom dubbla uppsättningar lampor, och föraren fick släcka det blå ljuset och tända gult när gränsen passerades.
Tack, bra inf. för den Capitol-modell från Jeco som är på gång - då har vi lämnat rätt uppgifter...
-se vägfordonsmoder/länk: http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=JE%2027030
LYR