(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/499842Stp-B_zpsccee8f69.jpg)
GXJ 839 - Scania CR111M.
SL:s första CR111:or levererades 1973. De betecknades H56 och var av förortsmodell, men året efter följde tio innerstadsvagnar, 4996-5005, vilka från början placerades i Hornsbergshallen.
Linje 42 gick vid denna tid Hornsberg - Hakberget.
Synd det inte fanns gilla knapp här fina bussar dessa :)
Snyggt! Ersatte H33 på 54:an och hade förutom stoppknappar gjutna i aluminium även plats för blå lanternor/lampor i plasten i fronten, kolla uppe i övre hörnorna i fronten så ser ni! Åkte dessa dagligen på 54:an då de var nya och H59 är en favorit sedan dess!, redan 40 år sedan? Kors vad åren går...
Vilken härlig bild på en saknad busstyp :)
Dräggel..
Tack för en mycket trevlig bild! Om man får lita på mina anteckningar flyttades H59:orna i serien 4996-5005 sedan till Hammarby och därefter till Lidingö där de gick i trafik fram till dess att de slopades. De sista i trafik i serien lär ha varit 4999 och 5000.
Tack för bild och information. Av den första serien kom 5005 aldrig till Lidingö då den brann upp i Söderhallen 1983 då den var inlånad från Hammarby. 5004 var i Söderhallen 1985-86 innan den också kom till Lidingö.
Hälsningar
Christian B
Hej
Scanias absolut bästa bussmodell och motorljud enormt slitsamma och sällan krångel, enda gången jag var med under 80-talet i Karlstad att en sådan byttes ut pga strul var när den höll på att tappa ett bakdäck pga att några bultar ramlat av...
Kommer så väl ihåg dessa från Karlstad Lokaltrafik. 2-växlade, gjorde ca 50km/h på första växeln.
Citat från: christian berg skrivet 15 maj 2014, 22:01:45 PM
Tack för bild och information. Av den första serien kom 5005 aldrig till Lidingö då den brann upp i Söderhallen 1983 då den var inlånad från Hammarby. 5004 var i Söderhallen 1985-86 innan den också kom till Lidingö.
Hälsningar
Christian B
Tack för dessa uppgifter!
Citat från: Klaverdörr skrivet 16 maj 2014, 19:07:53 PM
Hej
Scanias absolut bästa bussmodell och motorljud enormt slitsamma och sällan krångel,
Haaa, då har du aldrig åkt Metropol förstår jag ;)
Hej.
Inte Capitol heller.
Undrar hur många år den älsta Metropolen resp Capitolen gick innan de fasades ut.
Jan-Peter Fd 8612 Hb
Citat från: Jan-Peter skrivet 18 maj 2014, 15:21:03 PM
Hej.
Inte Capitol heller.
Undrar hur många år den älsta Metropolen resp Capitolen gick innan de fasades ut.
Jan-Peter Fd 8612 Hb
Bland Capitolerna borde väl det ha varit 2 av de totalt 25 H30, byggda 1963-1964, som överlevde på Lidingö fram till oktober 1980, då 17 år i trafik. (Nr 5591 och 5603). Bland Metropolerna vet jag inte...
Citat från: roggek skrivet 18 maj 2014, 16:55:47 PM
Bland Capitolerna borde väl det ha varit 2 av de totalt 25 H30, byggda 1963-1964, som överlevde på Lidingö fram till oktober 1980, då 17 år i trafik. (Nr 5591 och 5603). Bland Metropolerna vet jag inte...
Metropol kom 1953 och togs ur trafik i Stockholm sept 1967, vilket blir 14 år. Men någon/ några enstaka fick högerdörrar på mitten och fortsatte att rulla i trafik för andra åkare, någon som vet hur länge? Antar att det rörde sig om bussar sålda av Silverdalens Mek verkstad.
Citat från: roggek skrivet 18 maj 2014, 16:55:47 PM
Bland Capitolerna borde väl det ha varit 2 av de totalt 25 H30, byggda 1963-1964, som överlevde på Lidingö fram till oktober 1980, då 17 år i trafik. (Nr 5591 och 5603)...
Tack för den uppgiften :)/Ulf
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 maj 2014, 17:00:16 PM
Metropol kom 1953 och togs ur trafik i Stockholm sept 1967, vilket blir 14 år. Men någon/ några enstaka fick högerdörrar på mitten och fortsatte att rulla i trafik för andra åkare, någon som vet hur länge? Antar att det rörde sig om bussar sålda av Silverdalens Mek verkstad.
Sedan så fortsatte Metropolerna ju sin bana i Nigeria. Det gick väl vad jag förstått betydligt bättre än det gick för Capitolerna i Pakistan. Lagos Nigeria gjorde en större upphandling av van Hool som levererades år 1977. Kan det t.o.m varit dessa som ersatte Metropolerna? Låter lite väl länge i trafik förstås för Metropolerna. Någon som vet? Någon gång under 70-talet gick väl Nigeria dessutom över till högertrafik (om det märktes någon skillnad :D!)
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 19 maj 2014, 15:14:51 PM
Sedan så fortsatte Metropolerna ju sin bana i Nigeria. Det gick väl vad jag förstått betydligt bättre än det gick för Capitolerna i Pakistan. Lagos Nigeria gjorde en större upphandling av van Hool som levererades år 1977. Kan det t.o.m varit dessa som ersatte Metropolerna? Låter lite väl länge i trafik förstås för Metropolerna. Någon som vet? Någon gång under 70-talet gick väl Nigeria dessutom över till högertrafik (om det märktes någon skillnad :D!)
Mr H
Ett par Metropoler lär ju ha brunnit pga överhettning redan på premiärdagen i Lagos. Undrar verkligen om dessa penselrenoverade bussar som stått i åratal hängde med någon längre tid?