Del 1: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=62271.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=62271.0)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/H%C3%A5bo%20Buss/EAH175/EAH175_001.jpg)
Håbo Buss (EAH175)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Nobina/9465/9465_001.jpg)
Nobina 9465
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Idrefj%C3%A4llens%20Buss%20%26%20Taxi/TNP310/TNP310_001.jpg)
Idrefjällens Buss & Taxi (TNP310)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Buss%20Petros/UFZ765/UFZ765_001.jpg)
Buss Petros (UFZ765)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Busline%20Sweden/105/105_003.jpg)
Busline Sweden 105
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Bl%C3%A5klintsbuss/DFA392/DFA392_002.jpg)
Blåklintsbuss (DFA392)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Fridstr%C3%B6ms%20Busstrafik/RNM025/RNM025_002.jpg)
Fridströms Busstrafik (RNM025)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Midbus/PRP303/PRP303_001.jpg)
Midbus (PRP303)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/H%C3%A5bo%20Buss/CMB167/CMB167_002.jpg)
Håbo Buss (CMB167)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Bussbolaget%20%C3%96sterg%C3%B6tland/UHR859/UHR859_001.jpg)
Bussbolaget Östergötland (UHR859)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/S%C3%B6derb%C3%A4rke%20Trafik/XBG741/XBG741_002.jpg)
Söderbärke Trafik (XBG741)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Bussbolaget%20%C3%96sterg%C3%B6tland/BSD700/BSD700_001.jpg)
Bussbolaget Östergötland (BSD700)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Junior%20%26%20Co%20i%20Stockholm/SES286/SES286_001.jpg)
Junior & Co i Stockholm (SES286)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Arriva/9840/9840_001.jpg)
Arriva 9840
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Junior%20%26%20Co%20i%20Stockholm/SES280/SES280_001.jpg)
Junior & Co i Stockholm (SES280)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Junior%20%26%20Co%20i%20Stockholm/RTM475/RTM475_001.jpg)
Junior & Co i Stockholm (RTM475)
Väldigt bra bild på min lilla favorit RNM025. Och alltid nostalgiskt kul att se gamla Bergsbussen PRP303. :)
Ser att man nu helt släppt fordonskraven för planerade ersättningsuppdrag, ser ju inte speciellt seriöst ut.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2014, 22:53:20 PM
Ser att man nu helt släppt fordonskraven för planerade ersättningsuppdrag, ser ju inte speciellt seriöst ut.
Det är väl svårt att få tag i tillräckligt med bussar om man ställer högre krav än att bussen skall ha ratt och minst fyra hjul.
Men som gammal tågavbrottsplanerare kan jag inte annat än att hålla med om att det ser lite tråkigt ut med de värsta exemplaren i den här trafiken. Fast det var kul att se bilderna. :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2014, 22:53:20 PM
Ser att man nu helt släppt fordonskraven för planerade ersättningsuppdrag, ser ju inte speciellt seriöst ut.
Det finns ju nästan inga reservbussar eller någon pool med bussar för planerade ersättningsuppdrag i något SL-trafikområde längre. De fåtal som finns är väl Arrivas vagnar som är låsta till Roslagsbanan och Lidingöbanan.
RNM025 är t.ex egentligen inte tänkt att räknas in i Norrtäljetrafiken, men så fort den sattes in på ersättningen så blev det genast vagnsbrist i Norrtäljetrafiken när 0078 krockade på E18 samma dag och 0029 fick täcka upp den avgången.
Oj så trevligt, synd man inte var i Stockholm denna gång.
Citat från: Dаniel skrivet 20 april 2014, 21:46:49 PM
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Midbus/PRP303/PRP303_001.jpg)
Midbus (PRP303)
Var inte denna helt mörkblå lackerad tidigare?
Junior&Co har verkligen utökat sin bussflotta.
RTM 475 är f d SWE/NOB 4790
Trevligt att de flesta bussarna kunde skylta med rätt destination./Ulf
Citat från: Ersa skrivet 20 april 2014, 23:31:42 PM
Det finns ju nästan inga reservbussar eller någon pool med bussar för planerade ersättningsuppdrag i något SL-trafikområde längre. De fåtal som finns är väl Arrivas vagnar som är låsta till Roslagsbanan och Lidingöbanan.
RNM025 är t.ex egentligen inte tänkt att räknas in i Norrtäljetrafiken, men så fort den sattes in på ersättningen så blev det genast vagnsbrist i Norrtäljetrafiken när 0078 krockade på E18 samma dag och 0029 fick täcka upp den avgången.
Det finns en Busspool företag, den heter Bussakuten men jag tror inte de är så seriösa
PS Den är ägd av Veolia Transport
Citat från: mrxgbus skrivet 21 april 2014, 21:32:41 PM
Det finns en Busspool företag, den heter Bussakuten men jag tror inte de är så seriösa
PS Den är ägd av Veolia Transport
Nu var det reservbussar på SL-depåer jag menade. Och vad jag vet finns det inget oseriöst med Veolia Transport, People Travel Group och Bussakuten.
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2014, 22:54:08 PM
Nu var det reservbussar på SL-depåer jag menade. Och vad jag vet finns det inget oseriöst med Veolia Transport, People Travel Group och Bussakuten.
Jag borde inte citera mitt förra inlägg, Menar att deras hemsida ser inte så seriös
Citat från: mrxgbus skrivet 21 april 2014, 22:58:53 PM
Jag borde inte citera mitt förra inlägg, Menar att deras hemsida ser inte så seriös
Vad är det för fel på den här hemsidan nu då?
http://www.bussakuten.se/
Jag har jobbat en hel del med Bussakuten när det gäller ersättningstrafik för tåg och har intrycket att de är mycket seriösa.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2014, 23:03:44 PM
Vad är det för fel på den här hemsidan nu då?
http://www.bussakuten.se/
Jag har jobbat en hel del med Bussakuten när det gäller ersättningstrafik för tåg och har intrycket att de är mycket seriösa.
Det är inget fel med sidan.Annars har jag ingen problem med dem, Det är bara för lite info, men man ska inte avslöja för mycket hemligheter ;D
Deras trafikledning sköter bl.a även om busstrafiken mellan Stockholm och färjorna i Grisslehamn och Kapellskär. Och det på ett effektivt och trevligt sätt gentemot inhyrda bolag och andra underentreprenörer.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2014, 22:53:20 PM
Ser att man nu helt släppt fordonskraven för planerade ersättningsuppdrag, ser ju inte speciellt seriöst ut.
Jag åkte förra sommarn en fd veolia buss med inventarie 49xx som körde tågerättning på sträckan Häggvik-Upplands Väsby, då arbete med nya bron vid Rotebro gjordes.
Den var 17 år gammal och sliten blåbuss, och blev avyttrad från Råsta 2007-2008 tror jag. Och när den kom i ersättningstrafik blev man chockad och överraskad, då jag trodde att den var skrotad och samt att bussarna inte fick vara äldre en 16 år i SL trafik. De gamla blåa sätena var kvar och hade inte ett dugg renoverats. Har inget foto tyvär på det.
Citat från: ichessy skrivet 22 april 2014, 09:48:52 AM
Jag åkte förra sommarn en fd veolia BM10 med inventarie 49xx som körde tågerättning på sträckan Häggvik-Upplands Väsby, då arbete med nya bron vid Rotebro gjordes.
Den var 22 år gammal och sliten blåbuss, och blev avyttrad från Råsta 2007-2008 tror jag. Och när den kom i ersättningstrafik blev man chockad och överraskad, då jag trodde att den var skrotad och samt att bussarna inte fick vara äldre en 16 år i SL trafik. De gamla blåa sätena var kvar och hade inte ett dugg renoverats. Har inget foto tyvär på det.
Bussen är registrerad i augusti 1997, så den hade inte ens fyllt 16 år då.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2014, 10:29:46 AM
Bussen är registrerad i augusti 1997, så den hade inte ens fyllt 16 år då.
Var dessa tagna i trafik 1997? Blåa Volvo bussar som under (veoliatiden) på råsta hade inventariet med 49xx. Trodde att de var äldre då de skrotades 2007-2008?
Citat från: ichessy skrivet 22 april 2014, 12:10:26 PM
Var dessa tagna i trafik 1997? Blåa Volvo bussar som under (veoliatiden) på råsta hade inventariet med 49xx. Trodde att de var äldre då de skrotades 2007-2008?
Ja, 1997:or. Mer här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=19729
Angående utfasningen av dem var det inte årsmodellen och ålderskravet som var orsaken, utan nya lågentrékrav i samband med nya upphandlingar. Även många B10MA-ledvagnar yngre än 49xx-vagnarna (med 8500-kaross) har tagits ur trafik och gått till skrot vid 8-9 års ålder pga lågentrékrav.
Citat från: Ersa skrivet 22 april 2014, 12:50:29 PM
Ja, 1997:or. Mer här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=19729
Angående utfasningen av dem var det inte årsmodellen och ålderskravet som var orsaken, utan nya lågentrékrav i samband med nya upphandlingar. Även många B10MA-ledvagnar yngre än 49xx-vagnarna (med 8500-kaross) har tagits ur trafik och gått till skrot vid 8-9 års ålder pga lågentrékrav.
Jaså, det var tråkigt att skrota dessa komfortvänliga bussar :(