(http://imageshack.com/a/img838/5197/ogij.jpg)
Okänd Volvo 9700 B11R Gods hos Volvo, Huddinge 2014-04-15.
(http://imageshack.com/a/img834/3131/ncqv.jpg)
Okänd Volvo 9700 B11R Gods hos Volvo, Huddinge 2014-04-15.
... och bussen till höger är DNZ844. 8)
Det ser nästan ur som om den har ett kylaggregat på...
Någon inom Mittbuss?
Nu kanske jag som ägare till en godsbuss byggd på B10M är lite hemmablind. Men känns det inte lite avigt att bygga godsbuss på en bakmotorbuss? i denna bussens fall borde allt gynnats av att vara byggt på ett mittmotorchassi. Eller missar jag något?
Citat från: Gelgamesh skrivet 15 april 2014, 22:08:21 PM
Nu kanske jag som ägare till en godsbuss byggd på B10M är lite hemmablind. Men känns det inte lite avigt att bygga godsbuss på en bakmotorbuss? i denna bussens fall borde allt gynnats av att vara byggt på ett mittmotorchassi. Eller missar jag något?
Då får man isf bygga på ett beggat chassi, det var ett par år sedan den sista mittmotorbussen från Volvo lämnade bandet
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2014, 22:10:35 PM
Då får man isf bygga på ett beggat chassi, det var ett par år sedan den sista mittmotorbussen från Volvo lämnade bandet
Om man inte räknar B9S ;)
Det var väl i samband med Euro 5-motorerna och att det blev för trångt mellan motorn och golvet med all avgasreningsutrustning.
//Niclas
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 15 april 2014, 22:30:38 PM
Om man inte räknar B9S ;)
Nja, B9S är en sidmotorbuss, och kan inte riktigt räknas som mittmotor. Dessutom börjar det väl även bli några år sedan den sista tillverkade B9S lämnade bandet i Säffle. Var det sommaren 2011? Och numera tillverkas ju inte ens längre 9-litersmotorn.
En kvalificerad gissning är att det är Ceris.
Är det första godsaren i landet med senaste faceliften?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 april 2014, 23:33:47 PM
Det var väl i samband med Euro 5-motorerna och att det blev för trångt mellan motorn och golvet med all avgasreningsutrustning.
Citat från: Ersa skrivet 15 april 2014, 23:59:42 PM
Nja, B9S är en sidmotorbuss, och kan inte riktigt räknas som mittmotor. Dessutom börjar det väl även bli några år sedan den sista tillverkade B9S lämnade bandet i Säffle. Var det sommaren 2011? Och numera tillverkas ju inte ens längre 9-litersmotorn.
Ja det är väl så att man kan inte bygga ett nyare mittmotorchassi för då blir antingen:
1) motorn underdimensionerad
2) golvet för högt
3) avgaserna för smutsiga
Så i framtiden får vi nog räkna med att alla bussar har motorn i röven :-\
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 april 2014, 06:13:00 AM
Ja det är väl så att man kan inte bygga ett nyare mittmotorchassi för då blir antingen:
1) motorn underdimensionerad
2) golvet för högt
3) avgaserna för smutsiga
Så i framtiden får vi nog räkna med att alla bussar har motorn i röven :-\
I framtiden?
Det är 4 ½ år sedan den sista B12M levererades, det fanns ingen marknad för dessa som kunde bära utvecklingskostnaderna, har man beställningar på max 5 godsbussar i snitt per år? och sedan de åkare i Norden som helst skulle vilja ha en M motor, typ 10 bussar som mest per år, övriga som tidigare köpte M motor kunde enkelt byta till bakmotor.
Sedan om det var svårt med Euro 5 så vore det i princip omöjligt med Euro 6
Citat från: Esbjörn skrivet 16 april 2014, 01:02:32 AM
En kvalificerad gissning är att det är Ceris.
Är det första godsaren i landet med senaste faceliften?
*deeet*...fel
Bergvalls skall ha denna och ytterligare en, tillsammans med Ceris som får en styck.
Stämmer att detta är den första faceliftade godsbussen från Carrus.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 april 2014, 13:23:36 PM
*deeet*...fel
Bergvalls skall ha denna och ytterligare en, tillsammans med Ceris som får en styck.
Stämmer att detta är den första faceliftade godsbussen från Carrus.
Jaha, och exakt vad är faceliftat sedan den här levererades? ;) >>http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Skelleftebuss_348_DGC254_140212_zps9553f756.jpg~original (http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Skelleftebuss_348_DGC254_140212_zps9553f756.jpg~original)
ajdå - där var visst den första...my mistake!
Vad har dom för avtal som bussen ska köra på det brukar vara normalt med HK-lyft i bakdörren men på denna är det en turistbuss bakdörr
Ajdå. Jag som ser mittmotor-9700:or dagligen i Skenetrakten trodde att de var still going strong. Jag har också hört det där med miljökraven. Men det borde väl egentligen inte vara så svårt att få en liggande motor "ren"?
Största problemet med en miljömotor på mitten är nog värmen för det var nog stora problem med Euro 3 mitt motorer det hände att resenärer som hade ömtåliga saker i sina resväskor fått dessa förstörda pga. värmen i bagaget