(http://mrg1.de/images/2972.JPG)
Här har det just för första gången (?) levererats Volvobussar till Södertälje. Direktörerna på Hisingen jublar!
Mycket påpasslig och intressant bild som väl är från 1973!
Direktörerna på Hisingen jublade nog inte när GS beställde CR 76 inför Dagen H!
/Gunnar
Sista året med runda bakljus på de karosserna?
Vilka Volvo var först i Södertälje? H52 med Hägglundskaross eller H54?
Citat från: Gunnar D skrivet 14 april 2014, 22:23:24 PM
Mycket påpasslig och intressant bild som väl är från 1973!
Direktörerna på Hisingen jublade nog inte när GS beställde CR 76 inför Dagen H!
/Gunnar
Borde nästan vart tidigare va? Detta är på sommaren, och nyleveranser borde inte ha fått de gamla regplåtarna då.
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2014, 12:43:48 PM
Borde nästan vart tidigare va? Detta är på sommaren, och nyleveranser borde inte ha fått de gamla regplåtarna då.
Det är inte de gamla regplåtarna utan tillfälliga rödplåtar i väntan på de riktiga skyltarna. Interimskyltar tror jag de kallades. H54 kom 1973. Den till höger, 4816, är den första i serien.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 april 2014, 13:49:57 PM
Det är inte de gamla regplåtarna utan tillfälliga rödplåtar i väntan på de riktiga skyltarna. Interimskyltar tror jag de kallades. H54 kom 1973. Den till höger, 4816, är den första i serien.
Fast interimsskyltarna avskaffades i princip när de nya registreringsnumren kom 1972-1973. Tycks dock ha förekommit under en övergångsperiod. För övrigt är det underligt att de hade A som länsbokstav om de skulle till Södertälje. Det borde ha varit B.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2014, 14:24:47 PM
Fast interimsskyltarna avskaffades i princip när de nya registreringsnumren kom 1972-1973. Tycks dock ha förekommit under en övergångsperiod. För övrigt är det underligt att de hade A som länsbokstav om de skulle till Södertälje. Det borde ha varit B.
Alla nya SL-bussar hade ju nummer A74xxx så länge de gamla regskyltarna fanns så de var väl reggade på huvudkontoret i Stockholm. H54 blev ju inte gamla i Södertälje heller utan hamnade på Björknäs och Råsta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2014, 14:24:47 PM
Fast interimsskyltarna avskaffades i princip när de nya registreringsnumren kom 1972-1973. Tycks dock ha förekommit under en övergångsperiod. För övrigt är det underligt att de hade A som länsbokstav om de skulle till Södertälje. Det borde ha varit B.
Det var ju ingen skillnad på Stockholms stad och län de sista åren med de gamla skyltarna. A och B förekom omväxlande i alla länets kommuner, eller rättare sagt A, AA, AB, B, BA och BB. Sen var det också så att eftersom fordonet ägdes av SL skedde väl registreringen antagligen centralt i företaget, och ingen hänsyn togs till hallplacering för nyinköpta bussar.
Diaramen säger att bilden är tagen 1972, men det är ingen originaldatering, eftersom bilden är upplockad från skräplådan många år efter fototillfället. Annars hade jag inte haft den kvar i min ägo. Sannolikt stämmer årtalet, men någon som vet hur man gör, kanske kan kolla leveransdatum för de aktuella vagnarna.
Skulle nog tippa på att det är sommaren 1973 bilden är tagen. SvOf:s H54 4828 togs i trafik på sensommaren det året så rimligtvis bör 4816 och 4818 ha levererats ungefär samtidigt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 april 2014, 15:01:41 PM
Skulle nog tippa på att det är sommaren 1973 bilden är tagen. SvOf:s H54 4828 togs i trafik på sensommaren det året så rimligtvis bör 4816 och 4818 ha levererats ungefär samtidigt.
4816 levererades 1973-06-06
4818 levererades 1973-06-06
4828 levererades 1973-08-13
Alla tre ovan vagnar kom till Björknäs från januari 1975.
H52:orna levererades i huvudsak december 1973.
OK. Tack för alla svar. Jag har tydligen varit i Södertälje i juni 1973 ...
De röda och gröna tillfälliga regskyltarna hängde med länge liksom de tyska ovala skyltarna , på åttiotalet så var tanken att alla importerade fordon skulle ha begynnelsebokstav P .
Att det inte blev så berodde på att Volvo och Saab tog hem mycket osålt från Europa och de protesterade över att dessa
skulle få P reg.
De röda försvann runt -75 då de nya skyltarna fanns på alla fordon , de gröna exportskyltarna försvann senare för att senare ersättas av de
nya skyltarna med år, månad och dag på högerkant.
/Lennart
röplåtarna fanns fortfarande i april 1974
har en bild på ett åkeri som bytte lastbil då och den har röplåt
/Kalle
Det har tyvärr blivit på tok för sällan jag hinner kolla in i denna kategori, då missar man ju ögongodis som detta! Men det får även upp lite frågor i huvudet:
- Är detta dem första Volvo-bussarna som levererades till Södertälje? Verkade lite osäkert kring det i tråden här.
- Under min livstid har det ju nästan alltid varit Volvo i denna stad, levererades det nytillverkade Scaniabussar (ej omflyttning alltså) efter dessa fram tills dem nya Scaniabussarna kom 2009, eller köpte SL/Swebus enbart Volvo hit efter dessa bilder togs?
Riktigt härligt dock att få åka Scania i dess "hemstad" igen! ;)
Det måste vara de första nya SL Volvo-bussar som hamnade i Södertälje, ja. H52 (Volvo/Hägglund) kom enligt inlägg ovan först i december detta år.
SOAB hade faktiskt någon enstaka Volvo på 50-60-talet som kom begagnad från något inkorporerat bolag.