Det är nog lite för knivigt med bildgåtor från sydöstra Indien, så jag skippar gissningsmomentet denna gång.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus2.jpg)
Stadsbuss utanför Chennai Central. Stads- och lokal/byabussar i Tamil Nadu är lackerade i denna färgsättning. I Chennai rullar ganska många ledbussar.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus6.jpg)
Den forna franska kolonin Pondicherry är idag ett unionsterritorium, ungefär en stat-i-staten, omgivet av Tamil Nadu. På grund av detta har de ett eget transportbolag, PRTC, med en egen färgsättning. Bilden är tagen en dryg mil söder om staden längs huvudkustvägen ECR, East Coast Road.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus3.jpg)
Översiktsbild över östra delen av Pondicherrys busstation. Den gröna bussen till vänster i bild är en av de vanligaste busstyperna som till hör TNSRT (Tamil Nadu State Road Transport) och som körs på lite längre sträckor. Från Pondicherry främst till Chennai, Cuddalore och Chidambaram. Ordningen på busstationerna är inte riktigt som i Sverige... De har någorlunda bestämda hållplatslägen som de avgår ifrån innan de rullar i sakta mak mot utfarten. Under tiden gäller det att under högljudda rop få ombord så många som möjligt på bussen. Särskilt de privata bussarna är mån om att alltid maxa antalet passagerare, eftersom de har provisionslön. En markant förbättring av just Pondys busstation skedde under min tid där, nämligen att de diken längs den norra änden av stationen som använts som toaletter ersattes av en riktig toalett. Att korsa från en plattform till en annan utan att noga ha uppsikt bakåt är dock fortfarande förenat med livsfara, på grund av framrusande, tomkörande bussar...
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus4.jpg)
Konduktören håller uppsikt innan avgång. Många turer har två konduktörer, en vid bakdörren och en vid framdörren. Dörrar är det bara ett fåtal bussar som har, att hålla på och öppna och stänga dem skulle ta alldeles för lång tid vid hållplatsstoppen. Dörrar skulle ju också försvåra vanan av att ha ett tiotal resenärer hängandes ut från trappen när det är som mest folk på bussarna.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus5.jpg)
En vanlig syn på en byaväg. Som svensk kan man inte annat än imponeras över vilken skicklighet de framför sina bussar utan att krocka vid varenda möte, men samtidigt förfäras man över vilken respektlöshet för människoliv som man ofta upplever. Omkörningar i tvära kurvor och skymda backar sker hela tiden och ofta med mötande trafik. Mötande fordon får helt enkelt väja, bussarna är utan tvekan "king of the road". Vilken arbetsmiljö de utför detta i också... Frontmotor, 6-växlad låda med långspak, en förarstol av järn helt utan stoppning och öppna rutor som enda ventilation. De viktigaste reglagen förutom ratt och pedaler är förstås signalhornet, i form av två spakar till höger om ratten. Används flitigt, kan jag intyga...
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus8.jpg)
Finaste bussresan jag upplevde, mellan Udumalpet i Tamil Nadu och Munnar i grannstaten Kerala. Färden går upp längs serpentinvägar i ödemarker, genom en tigerpark för att senare komma in i Keralas berg med sina te- och kaffeplantager. Riktigt vackert, men personer med anlag för åksjuka bör nog boka en egen taxi...
(http://www.jonaryd.rondelen.se/Krille/bus9.jpg)
Bussen jag åkte på ovannämnda sträcka. Den var inte gammal, plasten satt kvar på sätena och kördes av en mycket rutinerad förare. Här kaffepaus ungefär halvvägs till Munnar.
Det var några bilder det och för den som vill uppleva något totalt annorlunda (inte bara i fråga om busstrafik) än Sverige kan Indien förstås varmt rekommenderas!
/K
Trevligt reportage, fina bussar, lite imponerande att dom fixar det med dom stora backspeglarna fast hade dom vart större så hade dom väll blivit bortkörda....
Snyggt med bara en vindrutetorkare med
Undra om man skulle fixa att köra linje där ??
Wow, ett reportage från Indien! Bara att tacka och bocka... 8) 8) 8)
//R
JAg kan bara instämma, ett mycket trevligt och informativt reportage!
//Fredrik
Snyggt Krille!
/J