Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Karsten skrivet 05 april 2014, 22:15:04 PM

Titel: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Karsten skrivet 05 april 2014, 22:15:04 PM
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36526&start=140
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 april 2014, 12:32:33 PM
F4:ans båda halvor förenas åter alltså. Blir intressant att se!
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Mr G skrivet 06 april 2014, 14:21:27 PM
Fast det viskas i kulisserna att det fanns en falang på årsmötet som inte ville att SSS skulle ta emot nämnda fordonshalvor. Vilka bevekelsegrunder man hade för det vet jag inte riktigt, inte heller hur stor falangen var eller om det krävdes att beslutet måste gå till votering innan det avgjordes.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Ted Selander skrivet 06 april 2014, 16:23:59 PM
Citat från: Mr G skrivet 06 april 2014, 14:21:27 PM
Fast det viskas i kulisserna att det fanns en falang på årsmötet som inte ville att SSS skulle ta emot nämnda fordonshalvor. Vilka bevekelsegrunder man hade för det vet jag inte riktigt, inte heller hur stor falangen var eller om det krävdes att beslutet måste gå till votering innan det avgjordes.
Beslutet föregicks av en debatt, med flertalet inlägg som var för styrelsen förslag att införliva F4:an i samlingarna (igen). Det begärdes votering, dock röstade ingen emot, vare sig muntligt eller då handuppräkning begärdes. De tveksamma pekade på bussen skick (fullt renoverbar) och möjligheten att förvara den i det korta perspektivet. Åtminstone en positiv röst utlovade ekonomisk hjälp till att få bussen presentabel för att kunna visas upp.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 april 2014, 16:28:45 PM
Har man bara plats att förvara den inomhus är den sevärd som den är. Om den går att renovera kanske det sker någon gång i framtiden, men huvudsaken är ju att relikerna bevaras för framtiden. Ett imponerande ekipage!
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Railmaster skrivet 06 april 2014, 22:54:25 PM
Bussen har stått inomhus senaste året och det är ironiskt nog första gången den gjort det sedan 1950!
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 april 2014, 23:39:49 PM
Citat från: Railmaster skrivet 06 april 2014, 22:54:25 PM
Bussen har stått inomhus senaste året och det är ironiskt nog första gången den gjort det sedan 1950!

Men den bakre delen står väl fortfarande ute på fyndplatsen? Eller har den blivit hämtad redan?
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Railmaster skrivet 07 april 2014, 01:35:48 AM
Nej den är inte hämtad ännu.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 april 2014, 08:51:03 AM
Citat från: Railmaster skrivet 07 april 2014, 01:35:48 AM
Nej den är inte hämtad ännu.

Får bli ett besök i Mkp när båda delarna finns på plats. Denna historiska artefakt är iaf  ett bättre utgångsläget än Flygvapenmuseets nytillverkade  Capronibombarmockup. Kanske kan man primärt få till en åtminstone snygg om än icke körbar F4.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: saurer skrivet 07 april 2014, 11:20:49 AM
Jag kan förstå att man hade vissa invändningar mot att ta reda  på ,som Ordf säger relikerna
med tanke på utrymme etc,men det är viktigt för framtiden att bevara dessa kulturföremål om än lite stora ,kanske om några år så kommer fordonshistoria in i Kulturens finrum ,och vi entusiaster kan få resurser att restaurera  dessa klenoder

Är det någon som vet hur det är i Italien ,med Alfa Romeo bussar från denna tid

Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 april 2014, 13:40:04 PM
Citat från: saurer skrivet 07 april 2014, 11:20:49 AM
Jag kan förstå att man hade vissa invändningar mot att ta reda  på ,som Ordf säger relikerna
med tanke på utrymme etc,men det är viktigt för framtiden att bevara dessa kulturföremål om än lite stora ,kanske om några år så kommer fordonshistoria in i Kulturens finrum ,och vi entusiaster kan få resurser att restaurera  dessa klenoder

Är det någon som vet hur det är i Italien ,med Alfa Romeo bussar från denna tid

Det finns någon enstaka liknande bevarad i Italien, men just den typen Stockholm hade med led o fyra axlar var visst unika.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Railmaster skrivet 07 april 2014, 19:04:02 PM
Det finns två Alfa-Romeo trådbussar i hela världen varav detta är den enda ledvagnen. Så nog är den värd att bevara, och den är nog i väldigt gott skick för den har ju knappt rullat någonting! ;D
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: BengaB40 skrivet 07 april 2014, 19:45:54 PM
Hej! Hela den här historien om Alfa-Romeon låter som ett sant mirakel! Hoppas man hinner få se den, i vilket skick den än må vara, innan man lägger näsan i vädret!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 07 april 2014, 20:13:36 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 07 april 2014, 19:45:54 PM
Hej! Hela den här historien om Alfa-Romeon låter som ett sant mirakel! Hoppas man hinner få se den, i vilket skick den än må vara, innan man lägger näsan i vädret!  Hälsn. BengaB40

Samma här. Jag har faktiskt vissa minnen av att åka med dessa trådbussar på linje 98 i min grönaste ungdom. Kommer ihåg att jag var mest förundrad över förarens placering. De korgflätade sätena kommer jag också ihåg.


M v h
Ingwar
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: LYR skrivet 07 april 2014, 23:33:28 PM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Sdermalmstorg1952_LYR-1_zps4f4889ae.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Sdermalmstorg1952_LYR-1_zps4f4889ae.jpg.html)

Jag gläder mig verkligen - bussen gjorde stort intryck på mig, då den sågs passera på Hornsgatan med sin långa, ledade kaross
och i avvikande röd-brun färgsättning jämfört med Scania-Vabisarna.
Korgstolarna gav interiören en känsla av sydliga, exotiska trakter.
Jag har visat bilden här tidigare (-ursäkta reprisen)...men har bara denna, som jag som 11-åring plåtade med min första kamera (för 18 kronor på NUMA).
Bilden togs givetvis från från Katarinahissen.

/LYR
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Mr G skrivet 08 april 2014, 11:15:07 AM
Det visas många intressanta bilder i den här tavlan på Buss-snack, men det här måste väl ändå vara den mest unika av dem alla. Det finns så oerhört få bilder på F4:or, det är nästan enbart SS egna uppvisningsfotografier som man har sett. Trafikbilder på F4 som jag själv har sett kan räknas på ena handens fingrar.

När jag ser bilden funderar jag på 98:ans trafikföring vid Södermalmstorg, jag slås av att vagnen ligger så långt högerut i trafikriktningen. Och det var väl så att 98:an inte gick ner till Slussplan och vände, som sin efterföljare 63:an gjorde. Så jag vill minnas att det var rundpall som gällde för att vända tillbaka västerut igen. Och då gick det inte heller att ta sig in till hållplatsläget i hörnan ner mot Katarinavägen, utan påstigningshållplatsen för färd mot Ekensberg låg väster om Götgatan, där jag tror att också 90 och 91 hade sina hållplatser.

Funderar om det fanns möjlighet till tidsreglering för 98:an här, eller om det blev tillbakaresa på stört, ungefär som en ringlinje fungerar.

Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 april 2014, 12:39:14 PM
98 hade ju hpl på Södermalmstorg, direkt efter att de svängt in på torget från Hornsgatan. Var det enbart avstigning där? Vet inte om det var möjligt att reglera där. Har iaf sett flera bilder på F4 stående vid denna hpl.
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 april 2014, 08:49:57 AM
Citat från: LYR skrivet 07 april 2014, 23:33:28 PM
Jag gläder mig verkligen - bussen gjorde stort intryck på mig, då den sågs passera på Hornsgatan med sin långa, ledade kaross
och i avvikande röd-brun färgsättning jämfört med Scania-Vabisarna.
Korgstolarna gav interiören en känsla av sydliga, exotiska trakter.
Jag har visat bilden här tidigare (-ursäkta reprisen)...men har bara denna, som jag som 11-åring plåtade med min första kamera (för 18 kronor på NUMA).
Bilden togs givetvis från från Katarinahissen.

/LYR

En mycket intressant bild!
Jag passerade här så gott som dagligen 1952 men var då alltför liten för att minnas F4. Men B12 på linje 16 som på bilden minns jag starkt - favoriten! Har dock ett minne från en urspårad 98:a på Liljeholmsplan men det var antagligen en F3.
Det slår mig hur tidigt pelarna till den blivande Centralbron var på plats. Den öppnades ju inte förrän 1959.

/Gunnar
Titel: SV: En till ledbuss i SSS samlingar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 april 2014, 09:51:17 AM
Det är väl även pelarna till nya järnvägsbron som syns? Den måste ha blivit klar betydligt tidigare för att den gamla bron skulle rivas och tunnelbanebron komma på plats. Förbindningen öppnades 1957.
F ö var det välkända firman Demonteringar AB som skrotade den gamla järnvägsbron genom att skära den i bitar och sänka ner dessa på en pråm. En skildring med en hel del dramatik finns i "Long Johns" egenutgivna memoarer.