Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: busexperte skrivet 04 april 2014, 17:49:47 PM

Titel: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: busexperte skrivet 04 april 2014, 17:49:47 PM
I Gällivare finns nu denna Beulas Glory Expressbuss:

http://www.youtube.com/watch?v=fjFlC2iNVZY

Vi här i Tyskland har ej denna spanska bussmodellen, men den ser perfekt ut för expressbusstrafik mellan stora byer.
I 15m versionen kan man har mer än 70 platser, stora bagageutrymme är ocksa bra för cyckeltransport som är populärt i Tyskland. Vilken chassis/motorn är bäst ? MAN, VOLVO, SCANIA ? Är denna bussen bra tilverkad ? Hur är kvalitäten ?

Om Du har lite erfaringerar med denna bussmodellen var snälla och berätta här lite. Kan man rekomanderas denna bussen ocksa för tyska busslinjer mellan storstäderna? Aktuella problemet är, att MAN-Lions-Coach, Mercedes-Tourismo, Neoplan-Cityliner, VDL Futura 2 etc. är oftast for liten och har ej rörelsehindrade platser... och dubbeldäckare har för liten bagage-utrymme... .

Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Jo skrivet 04 april 2014, 21:35:42 PM
Citat från: busexperte skrivet 04 april 2014, 17:49:47 PM

Om Du har lite erfaringerar med denna bussmodellen var snälla och berätta här lite. Kan man rekomanderas denna bussen ocksa för tyska busslinjer mellan storstäderna? Aktuella problemet är, att MAN-Lions-Coach, Mercedes-Tourismo, Neoplan-Cityliner, VDL Futura 2 etc. är oftast for liten och har ej rörelsehindrade platser... och dubbeldäckare har för liten bagage-utrymme... .

Vilka kör Tyska expressbusslinjer med dubbeldäckare idag? Många bussar som går som DB IC Bus verkar ju vara Setra Dubbeldäckare.

Fyller de fristående expressbussbolagen bussarna bra eller kör man runt med mycket tomplatser?
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: busexperte skrivet 06 april 2014, 11:12:43 AM
IC-Bus spelar nästan ingen roll aktuellt - dom har SETRA 431 DT dubbeldäckare oftast (Mannheim-Nürnberg, München-Zürich) men f.ex. Berlin-Wroclaw kör en 12m Tourismo.

Aktuellt ser det sa ut:

1) Meinfernbus.de ca. 210 bussar
2) Flixbus.de ca. 80 bussar
3) ADAC-Postbus ca. 40 bussar
4) Berlinlinienbus.de ca. 25 bussar
5) City2City (National Express) ca. 20 bussar
6) Deinbus.de ca. 20 bussar
7) IC-Bus ca. 12 bussar
8) Onebus.de 4 bussar
9) Muenchenlinie.de 3 bussar

Meinfernbus har en del dubbeldäckare (flest SETRA 431 DT) pa olika linjer och Flixbus delvis pa Karlsruhe-Hamburg och Rostock-Berlin-München.
ADAC-Postbus kör Berlin-Hamburg-Bremen med van Hool Altano TDX21 och Berlinlinienbus har SETRA 431 DT mellan Berlin och Hamburg.

Speciellt Flixbus behövs mer bussarna med högre kapasität. Busserna är oftast fullbokat eller man kör oftast med 2-3 "normala" bussar i kö... - det betyder 90-150 personer men man maste betaler 2-3 förare.
Produktivitäten blir bättre om man har mer sittplatser. Det är sucess fra Polskibus/Megabus: Astromega TX27 med 90 platser och Plaxton Elite I med 75 platser. Sa kan man har lägre biljettpriser för alla. Fra 2016 maste alla expressbussar ocksa ha 2 platser fört rörelsehindrade personer. Det fungerar utan hiss endast med TDX21, Plaxton Elite I och Beulas Glory eller dubbeldäckere.

Jag undrar mej ocksa, att tyska (=oftast türkiet producerad) tillverkare tänkar, att det räkar att man bjuda pa hissen i "normala" bussen. Men med hissen är det ej optimalt... - det kan händer oftast tekniska problemer, tar längre tid och är dyrt ocksa. Vad är i vintern och under regnperioder ? Där har man 1-2 min en stora öppna omrade mitt i bussen och mycket regn/snö/vind kan kommer in - det är ej optimalt... .

Allmänt fungarar det mycket bra i Tyskland med expressbusstrafik. Varje vecka öppnas nya linjer och fler avganger pa "gamla" linjer. Snart starter f.ex. nya linjer till Amsterdam.
Speciellt Flixbus och Meinfernbus har mycket passagerare. Andra har delvis ocksa tomplatser... .
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 07 april 2014, 20:02:06 PM

    Vilka skall av bolagen av börja köra på Amsterdam? Och var skall man stanna där? Amstelstation eller Zeeburg P & R?

    Meinfernbus.de har en ny Skyliner rullandes hos sig från bolaget Nussbaum, som även är den första byggda Skylinern som tillverkats i fabriken i Plauen efter att Vision som byggde dessa åt MAN gick i konkurs.

    Beulas Glory finns i 6 ex i Sverige och är fördelade med 2 MAN-, 2 Sc- & 2 Vo-chassin.
   
    Endast två av dessa rullar i om nu kallar det som expressbuss trafik. Den du har på länken och en av Sc-bussarna som rullar dagligen på trafiken till Viking Line. Vad jag har fått hört så har det inte varit nåt större problem med Scanian enligt ägaren. Inte nåt direkt karossmässigt heller.

    //Niclas
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: busexperte skrivet 08 april 2014, 13:29:39 PM
AMSTERDAM
Linjer till Amsterdam skall bli MEINFERNBUS fra Nordrhein-Westfalen och Ruhromrade/Sauerland. Mellanstop är i Utrecht och Arnheim. Informationen om denna linjen är "hemligt", sa vi maste väntar nagra veckorna för flera offisiella informationer. Linjer till Zürich och Luxemburg fungerar bra, sa jag tänkar att linjer till andra europäiska metropoler är ocksa bra idee (Paris ?, Milano/Verona/Venedig ? Wien ?). Och Eurolines har mycket för högt priser och delvis gamla bussarna, sa det kan bli mycket mer passagerare med andra operatörer som Meinfernbus och Megabus (har redan beställt 6 ytterligare Van Hool Altano TX21 för kontinentaldrift med ratten pa vänstersidan). 

Förmodligen trafikeras till Amsterdam av Hunau Reisen och Urban Reisen - men det är ej säkert... .

------------------------------------------------------

BEULAS GLORY
Jag tänkar att Beulas har ej optimalt marknadsföring och säljareaktivitäter i Tyskland. Denna Beulas-Glory fra Falcks ser nästan perfekt ut för tyska Expressbusstrafik - men tyskarna operatörer beställas flest MAN-Lions-Coach och Mercedes-Tourismo/Setra 516HD. Därefter följer Neoplan Cityliner, VDL Futura 2 och Irisbus Magelys Pro, sista veckorna ocksa Scania Higer Touring... . Allt bra bussar - men för expressbusstrafik maste man har platser för rörelsehindrade fra 1.1.2016 - det är kortfristigt ! Aktuellt rullar mer än 400 nya expressbussarna i Tyskland - men ingen Beulas och endast 8 stycken Van-Hool-Altano TX21 för ADAC-Postbus. Nya alternativmodellen "VOLVO Plaxton Elite i" finns ocksa endast i Poland och pa Brittiska Öarna... .

------------------------------------------------------

NEOPLAN SKYLINER
Enligt mina informationer är denna Skyliner fra Nussbaum ej helt nytt. Det maste bli en av de 2 "gamla" Skyliner fra 2011 fra "Beate och Werner HAGSPIEL-Reisen" eller fra "Tirtey-Reisen". Denna 2 operatörer har varje 1 Skyliner fra 2011 i drift för Meinfernbus till Februari/Mars 2014. Samarbet med Meinfernbus slutas, bussarna blir "försvunnit" och förmodligen har Nussbaum köpt en av denna 2 stycken efter en liten "oppfreshning" vid Neoplan i Plauen. Produktionen av helt nya Skyliner där skall startas ej före 2015 enligt mina informationer.

Skyliner är i alla fall en bra buss - men varför produceras man denna bussen ej i 15m varianten ? Med 4-stjärna-klassification har man endast ca. 75 sittplatser aktuellt - samma antal som Plaxton-Elite-I har och endast 2 eller 3 platser mer än Van Hool Altano och Beulas Glory i 15m varianten. Men alla denna bussarna har mycket högre bagagekapasitäten och bra plats för cykel. I Tyskland har man 2 stora bagage fri normalt och cykeltransport kostar endast ca. € 9,- eller € 10,- och är mycket populärt. Det var redan flera ganger problemer med fullbokade SETRA 431 DT p.g.a. mindre plats för bagage i Berlin. Om 80 personer har 2 stycken stora bagage plus handbagage räckar plats ej... .
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: bussvictor skrivet 09 april 2014, 19:30:06 PM
Byta ämne lite här men var gör ledlamporna i framrutan är det extra helljus eller något annat spännande? Och de tre platserna precis bakom förarplatsen jag skulle känna mej ganska överbevakad och väldigt otrygg med att någon sitter och flåsar än i nacken medan man kör 


Bussvictor
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 09 april 2014, 20:09:28 PM
Citat från: bussvictor skrivet 09 april 2014, 19:30:06 PM
Byta ämne lite här men var gör ledlamporna i framrutan är det extra helljus eller något annat spännande? Och de tre platserna precis bakom förarplatsen jag skulle känna mej ganska överbevakad och väldigt otrygg med att någon sitter och flåsar än i nacken medan man kör 


Bussvictor

Det är extraljus bara.

Dom 3 extraplatserna där är främst till för rörelsehindrade som inte kan gå upp för trappan som är ganska brant och hög. Finns 3 på sidan av föraren också.
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: bussvictor skrivet 09 april 2014, 20:41:48 PM
Känns ändå lite påträngt att ha någon äldre med kanske andningssvårigheter eller annat sitta där bakom och flåsa, men ändå oerhört smart lösning för rörelsehindrade


Bussvictor
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 09 april 2014, 20:46:07 PM
Citat från: bussvictor skrivet 09 april 2014, 20:41:48 PM
Känns ändå lite påträngt att ha någon äldre med kanske andningssvårigheter eller annat sitta där bakom och flåsa, men ändå oerhört smart lösning för rörelsehindrade


Bussvictor

Jo dom var ju tvungna att göra något för dom rörelsehindrade men visst jag håller med om att det är lite för nära när man har någon där.

Annars är denna buss väldigt skön att köra och man är som förare lite isolerad från resenärerna. Så dom slipper störas av musik som jag som förare vill höra på för att hålla sig koncentrerad. :)
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 09 april 2014, 22:00:18 PM
Citat från: busexperte skrivet 08 april 2014, 13:29:39 PM
AMSTERDAM
Linjer till Amsterdam skall bli MEINFERNBUS fra Nordrhein-Westfalen och Ruhromrade/Sauerland. Mellanstop är i Utrecht och Arnheim. Informationen om denna linjen är "hemligt", sa vi maste väntar nagra veckorna för flera offisiella informationer. Linjer till Zürich och Luxemburg fungerar bra, sa jag tänkar att linjer till andra europäiska metropoler är ocksa bra idee (Paris ?, Milano/Verona/Venedig ? Wien ?). Och Eurolines har mycket för högt priser och delvis gamla bussarna, sa det kan bli mycket mer passagerare med andra operatörer som Meinfernbus och Megabus (har redan beställt 6 ytterligare Van Hool Altano TX21 för kontinentaldrift med ratten pa vänstersidan). 

Förmodligen trafikeras till Amsterdam av Hunau Reisen och Urban Reisen - men det är ej säkert... .



NEOPLAN SKYLINER
Enligt mina informationer är denna Skyliner fra Nussbaum ej helt nytt. Det maste bli en av de 2 "gamla" Skyliner fra 2011 fra "Beate och Werner HAGSPIEL-Reisen" eller fra "Tirtey-Reisen". Denna 2 operatörer har varje 1 Skyliner fra 2011 i drift för Meinfernbus till Februari/Mars 2014. Samarbet med Meinfernbus slutas, bussarna blir "försvunnit" och förmodligen har Nussbaum köpt en av denna 2 stycken efter en liten "oppfreshning" vid Neoplan i Plauen. Produktionen av helt nya Skyliner där skall startas ej före 2015 enligt mina informationer.

Skyliner är i alla fall en bra buss - men varför produceras man denna bussen ej i 15m varianten ? Med 4-stjärna-klassification har man endast ca. 75 sittplatser aktuellt - samma antal som Plaxton-Elite-I har och endast 2 eller 3 platser mer än Van Hool Altano och Beulas Glory i 15m varianten. Men alla denna bussarna har mycket högre bagagekapasitäten och bra plats för cykel. I Tyskland har man 2 stora bagage fri normalt och cykeltransport kostar endast ca. € 9,- eller € 10,- och är mycket populärt. Det var redan flera ganger problemer med fullbokade SETRA 431 DT p.g.a. mindre plats för bagage i Berlin. Om 80 personer har 2 stycken stora bagage plus handbagage räckar plats ej... .

   Blir i alla fall intressant att se när man börjar trafikera Amsterdam. Megabus trafikerar redan Amsterdam med sina TDX21 Altano och då till Zeeburg P & R.

   Angående Nussbaums nya Skyliner så är den sprillans ny och är den första som byggts i Plauen inte nån "gammal" uppfräshad. Enligt mina uppgifter skall man bygga 4 st så kallade förserie bussar innan man börjar bygga "på riktigt" under 2015 till kund. Men detta kan komma att hinna ändras med tiden. Sedan att man endast i en enda längd kan jag inte svara på men det är inte så jättestora serier som byggs i 15 meters versioner.

   //Niclas
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: busexperte skrivet 10 april 2014, 13:41:00 PM
Till BUSSVICTOR och BJÖRN AX:

Man kan lätt installera en plastikfönstret mellan föraren och de 3 sittplatser bakom föraren;

Till NICLAS ROSENIUS:

Ok, tack för info. Sa man kan beställar Skyliner redan nu men man maste väntar för bussen till 2015... .

Jo säkert, 15m varianten finns i dag ej oftast i Tyskland - men den är bäst för trafiken mellan storstäderna.

Lite kalkulationsexempel:

90 platser x € 10,- (exempelvis Megabus / Polskibus med Astromega TX27) = € 900,- med 1 avgang.
78 platser x € 11,50 (exempelvis SETRA 431 DT) = ca. €900,- med 1 avgang.
75 platser x € 12,- (exempelvis Neoplan Skyliner) = € 900,- med 1 avgang
48 platser x € 18,75 (det är normala buss-storleken vid Flixbus, Meinfernbus, City2City, Onebus, Deinbus etc. aktuellt) = € 900,- med 1 avgang

Sa det betyder, dom som har största bussen har flesta vinst med lägstra billjetpriser om bussen blir fullbokad.
Om Megabus starter i Tyskland kanske 2015 med Astromegas eller Beulas Jewel 15m sa blir det en problem för alla andra linjer... .
Titel: SV: Nya Beulas Glory 15m - Falcks Buss Gällivare (6min film)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 10 april 2014, 15:50:33 PM
Citat från: busexperte skrivet 10 april 2014, 13:41:00 PM
Till BUSSVICTOR och BJÖRN AX:

Man kan lätt installera en plastikfönstret mellan föraren och de 3 sittplatser bakom föraren;

Till NICLAS ROSENIUS:

Ok, tack för info. Sa man kan beställar Skyliner redan nu men man maste väntar för bussen till 2015... .

Jo säkert, 15m varianten finns i dag ej oftast i Tyskland - men den är bäst för trafiken mellan storstäderna.

Lite kalkulationsexempel:

90 platser x € 10,- (exempelvis Megabus / Polskibus med Astromega TX27) = € 900,- med 1 avgang.
78 platser x € 11,50 (exempelvis SETRA 431 DT) = ca. €900,- med 1 avgang.
75 platser x € 12,- (exempelvis Neoplan Skyliner) = € 900,- med 1 avgang
48 platser x € 18,75 (det är normala buss-storleken vid Flixbus, Meinfernbus, City2City, Onebus, Deinbus etc. aktuellt) = € 900,- med 1 avgang

Sa det betyder, dom som har största bussen har flesta vinst med lägstra billjetpriser om bussen blir fullbokad.
Om Megabus starter i Tyskland kanske 2015 med Astromegas eller Beulas Jewel 15m sa blir det en problem för alla andra linjer... .

  Om man redan kan beställa Skylinern ännu vet jag ej.

  //Niclas