Medan linjen till Sjömarken ännu hette 45. I dag heter den 5. Men då som nu körs den av Borås Lokaltrafik. Då dock ofta av regionbussar men i dag är det stadsbussar.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2803313%29.JPG)
...och som "personalbuss" hos Åhus frukt & grönt 2010.
(http://www.jsbild.se/muppmapp/Ahus_Gront_AB_FRB251_Horna_20101009D.jpg)
Någon som vet om det finns någon Carrus region kvar i sverige ? (25 150-154 samt 25 200-207) även 208-212 (säffle) undrar man lite över..
.Det kallar jag komfort-bussar, bekvämmare än dagens 85/8700 i Borås
Citat från: reseguiden86 skrivet 04 april 2014, 18:12:08 PM
Någon som vet om det finns någon Carrus region kvar i sverige ? (25 150-154 samt 25 200-207) även 208-212 (säffle) undrar man lite över..
.Det kallar jag komfort-bussar, bekvämmare än dagens 85/8700 i Borås
De Carrus Region som gick i Borås var allt annat än bekväma. Alldeles för många stolar och dessutom inte fällbara. AC saknades. Förväxlar du inte med Carrus Vega från 2001 och i synnerhet då de normalgolvade 240-254? Dessa hade mycket bekväma stolar, som också var fällbara och AC. Dessutom toalett i normalgolvsbussarna.
Jo, det måste jag ha skett en förväxling där.. Men även lågentré vagnarna 260-264 var bekväma, men inte ofta heller dem gick på Borås-depån. Vad var det egentligen som skilde mellan 213-227 och 260-264? Båda nummerserierna var ju Låg-entré,
kanske inte har så mkt med sjömarken att göra, men ett efterlängtat svar här gör att man slipper starta en ny tråd för det..
Citat från: reseguiden86 skrivet 04 april 2014, 20:17:29 PM
Jo, det måste jag ha skett en förväxling där.. Men även lågentré vagnarna 260-264 var bekväma, men inte ofta heller dem gick på Borås-depån. Vad var det egentligen som skilde mellan 213-227 och 260-264? Båda nummerserierna var ju Låg-entré,
260-264 och 213-227 var i stort sett identiska men de förra hade lite mer påkostad inredning med bland annat gardiner.
260-264 var lite annorlunda invändigt ingen förargrind och ej heller dörrbroms fällbara stolar fanns oxå. De gick under betäckning Express B och rullade på ex 550 Alingsås och även på 350 360 de med normalgolv var Express A med toa vilket inte fanns på 260-264..
Just det, jag minns jämt i början när dem var nya att det började tjuta när man öppnade bakdörren utan åtdragen handbroms. Ibland gick bla 263 och 251 på Fristad,Dalsjöfors och Svaneholm då på Söndagar ett tag...
Citat från: reseguiden86 skrivet 08 april 2014, 19:23:11 PM
Just det, jag minns jämt i början när dem var nya att det började tjuta när man öppnade bakdörren utan åtdragen handbroms. Ibland gick bla 263 och 251 på Fristad,Dalsjöfors och Svaneholm då på Söndagar ett tag...
Alingsås-bussen klockan 09.00 började med att gå några turer på 15x-linjerna på söndagar. Likaså hade Alingsås-bussen på vardagar en sväng på linje 48 till Viared vid 18-tiden. Ordinarie bussar på Alingsås var 251, 252 och 263 med Säffle-boggin 209 som reserv. Dessa fyra bussar var utrustad med dubbla biljettmaskiner: Prodata ("Magnus") och Scanpoint eftersom det var olika biljettsystem i Borås och Alingsås.
Hur var dessa Carrus Region att köra ?
Jag har kört Carrus City ( som väl i princip är samma modell fast i lågentré/låggolvs -utförande) och dessa var riktigt bra bussar, kändes som de var mycket robusta med kvalitet in i minsta detalj.
Carrus Region kan inte funnits på så många platser i Sverige, de flesta kanske satsade på lite lyxigare Carrus Fifty, eller vad var egentligen skillnaden mellan dessa två modellerna från samma tillverkare?
Vet någon om Åhus Grönt har kvar bussen än i dag ?
Carrus Region var trevliga att köra de var rätt snabba och med mycket bra värme vintertid.. resenärer vare dock inte så nöjda då det var lite väl trångt mellan sätena men det var enligt krav från Älvsborgstrafiken..