Swebus testar att köra bussarna i 150 km/tim i reserverat körfält.
http://www.mynewsdesk.com/se/swebus/pressreleases/swebus-testar-hoeghastighetsbussar-som-koer-150-km-h-i-egen-fil-979080
Försöket pågår endast idag. Imorgon utvärderar man resultatet.
Citat från: PeterS skrivet 01 april 2014, 15:48:18 PM
Försöket pågår endast idag. Imorgon utvärderar man resultatet.
Enligt artikeln pågår försöket 1-10 april.
Vore förargligt om den uppgiften är fel eftersom jag redan bokat en icke avbokningsbar biljett för resa Stockholm-Linköping den 9 april. >:(
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2014, 15:31:09 PM
Swebus testar att köra bussarna i 150 km/tim i reserverat körfält.
http://www.mynewsdesk.com/se/swebus/pressreleases/swebus-testar-hoeghastighetsbussar-som-koer-150-km-h-i-egen-fil-979080
Häftigt! ;D
...och det har väl inte undgått någon att det faktiskt är ny månad idag? ;D
Antar att man tankar något specialbränsle för att skrämma upp bussar i 150 knyck, är väl inte lönt att bygga om dessa inför en kort testperiod ;D Hoppas bara att dörrarna inte blåser upp av fartvinden...
Citat från: Cyklisten skrivet 01 april 2014, 20:50:58 PM
Antar att man tankar något specialbränsle för att skrämma upp bussar i 150 knyck, är väl inte lönt att bygga om dessa inför en kort testperiod ;D Hoppas bara att dörrarna inte blåser upp av fartvinden...
****
Man tankar raketbränsle, för att slippa dyra ombyggnader.
Dörrarna hålls stängda, med hjälp av rejäla haspar på insidan.
HJP
Inga problem att köra i 150, krävs bara anpassad utväxling och lite omprogrammerad mjukvara.
140 körde man ju redan i slutet på -70 talet
Fast ska man köra så fort är det nog bättre med Neoplan eller småbussar typ Indicar Mago, då luftmotståndet kommer att öka förbrukningen rejält, om det nu är rocket fuel, diesel, RME eller bara konstiga ideer man tankar bussar med. Förresten, nu får ju bussar gå i 100 km/h, men när jag kör på E22 så verkar det som att de fortfarande kör max 85-90 km/h, är det tidtabellen som gör att man inte behöver köra fortare (och samtidigt sparar bränsle)? Då blir det nog lite ändringar vid närmaste tidtabelsskifte för att utnyttja de där 10 km/h extra?
Citat från: Cyklisten skrivet 01 april 2014, 22:46:39 PM
Fast ska man köra så fort är det nog bättre med Neoplan eller småbussar typ Indicar Mago, då luftmotståndet kommer att öka förbrukningen rejält, om det nu är rocket fuel, diesel, RME eller bara konstiga ideer man tankar bussar med. Förresten, nu får ju bussar gå i 100 km/h, men när jag kör på E22 så verkar det som att de fortfarande kör max 85-90 km/h, är det tidtabellen som gör att man inte behöver köra fortare (och samtidigt sparar bränsle)? Då blir det nog lite ändringar vid närmaste tidtabelsskifte för att utnyttja de där 10 km/h extra?
De flesta bussarna är ju fortfarande spärrade på 85-90.
Swebus bussar är idag spärrade på antingen 95 eller 99 km/t beroende på tillverkare.
Många lokaltrafiksoperatörer spärrar ju fordonen på lägre hastigheter än den lagstadgade, för att spara bränsle mm.
Beställnings- och långväga expressbussar kan ha spärrar enligt EU som ligger runt 100-105 km/h
Tanken med "flygande av och påstigning" skulle man kunna införa ;D Bara sakta ner lite.
/Lennart
Man skulle ju kört med Routemaster så vore det enkelt att kliva på i farten;)
Nog för att detta var ett litet skämt. Men hur fort skulle man egentligen kunna låta bussar köra för att fortfarande kunna garantera säkerhet och komfort? Är 100 km/h gränsen eller bör man öka på ytterligare i framtiden?
Citat från: AO skrivet 04 april 2014, 10:05:08 AM
Man skulle ju kört med Routemaster så vore det enkelt att kliva på i farten;)
Nog för att detta var ett litet skämt. Men hur fort skulle man egentligen kunna låta bussar köra för att fortfarande kunna garantera säkerhet och komfort? Är 100 km/h gränsen eller bör man öka på ytterligare i framtiden?
Däcken, i vart fall dagens, är nog den främsta begränsningen.
Citat från: BD skrivet 13 april 2014, 13:31:52 PM
Däcken, i vart fall dagens, är nog den främsta begränsningen.
Ja går man över 120 så behövs andra däck.