Hej !
Senaste tillskottet i vagnparken är 267/ALM 810 (fd. Westin Buss/Stockholm).
Bussen finns nu vid depån i Gävle, är ännu inte överregad på Stadsbussarna.
Svenska Neoplan AB/Kungens Kurva 14-03-28, avställd 14-03-17. Om inte AC är
redan monterat på den ska det ske innan bussen sätts i trafik. Ska även strajpas
runt om.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 29 mars 2014, 19:18:18 PM
Ska även strajpas
runt om.
Mvh Peter Ö
Säker på det? Finns ju bussar som ännu saknas strajpning... ;)
Hej !
Svart på din fråga Micke är JA !
Mvh Peter Ö
Hej igen !
Beträffande Stadsbussarna i Gävle så kanske någon kan klura ut hur många varianter av MAN som finns här ?
Självklart vet jag ju det, får se om någon av er snabbt listar ut det ?
Mvh Peter Ö
Såg att den nu var lackad i gul. Strajpning saknas dock fortfarande liksom AC.
Jag skulle gissa att det nu finns 7 olika typer av MAN hos Nettbuss Stadsbussarna.
Då är ju frågan, har Westin köpt in något annat som ersättning, eller de där "MTR-bussarna"är utfasade? Har f-ö inte sett någon på ett bra tag när jag tänker efter
7 olika varianter av MAN finns de på depån så som jag räknar det.
200-230 är diesel 12m.
231-240 är dieselled.
241-245 är biogas 12m.
252-261 är dieselboggie, landsort 14,7m.
262-264 är gasboggie, landsort 14,7m. Men notera att dessa är landsortsutrustade A26:or och dieselboggiesarna är A44:or.
266 är en stadsutrustad gasboggie 14,7m med dörrställning 2+2+2.
267 är en stadsutrustad gasboggie MEN är 1 meter kortare, alltså 13,7m.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 april 2014, 06:41:58 AM
Då är ju frågan, har Westin köpt in något annat som ersättning, eller de där "MTR-bussarna"är utfasade? Har f-ö inte sett någon på ett bra tag när jag tänker efter
Nej, men det är färre standbybussar än förut.
Nu är det bara tre + reserv. En på Gullmarsplan, en vid Liljeholmen och den sista står i Ulvsunda.
// Niclas
Är väl Vasastan buss som såldes...
Bra fler stora bussar är mer än välkommet!
266 rullar ofta på ett omlopp för Linje 12 mellan Sätra-Centrum-Södra Bomhus-Karskär och det behövs speciellt på morgon och eftermiddag!
Får hoppas det kommer fler större bussar fram till nästa vinter!
Citat från: ThinkYellow skrivet 02 april 2014, 20:38:48 PM
7 olika varianter av MAN finns de på depån så som jag räknar det.
200-230 är diesel 12m.
231-240 är dieselled.
241-245 är biogas 12m.
252-261 är dieselboggie, landsort 14,7m.
262-264 är gasboggie, landsort 14,7m. Men notera att dessa är landsortsutrustade A26:or och dieselboggiesarna är A44:or.
266 är en stadsutrustad gasboggie 14,7m med dörrställning 2+2+2.
267 är en stadsutrustad gasboggie MEN är 1 meter kortare, alltså 13,7m.
Då gissade man rätt då :)
Vad är egentligen skillnaden mellan A26 och A44?
Citat från: AO skrivet 04 april 2014, 00:16:52 AM
Då gissade man rätt då :)
Vad är egentligen skillnaden mellan A26 och A44?
Man valde A26 till gas för att dessa var lägre. Med tanke på gastankarna så ville man få ner höjden lite då vissa av våra broar och viadukter inte är de högsta i landet.
Citat från: AO skrivet 04 april 2014, 00:16:52 AM
Då gissade man rätt då :)
Vad är egentligen skillnaden mellan A26 och A44?
Är det inte låggolv resp lågentré?
Även gasbussarna 262-264 är ju lågentré trots att de då är A26, det som gjorde mig lite förvirrad.
De är den infon som jag fått. Söker man på regnr så får man inte upp modell, vilket man gör om man söker på en dieselboggie.