(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/409362Roumldbodtgt-B_zps6b7a7f81.jpg)
CWT 693 & CXK 883 - Büssing Präfekt 1967.
4093 på sextiotvåan mot Fredhäll har stannat vid hållplatsen Konstakademien. Det är Första maj och medan demonstrationståget brer ut sig längs Kungsgatan, så tar sig även 4163 på linje 41 fram denna väg.
Som vanligt från Hobgoblin, en underbar bild. Tack!
Büssing o solsken....härlig bild!
****
Alltid snyggt med trafikbilder, där det förekommer fler bussar.
Tackar&Bockar!
HJP
Tjusig bild i vanlig ordning. Noterar avsaknad av flaggor på båda bussarna. Men det kanske var så att 1 maj inte var allmän flaggdag då. Förordningen om detsamma kom ju först 1982, men visst fanns det väl "flaggdagar" före dess.
Underbar bild :) 4093 en ATR vagn. 4163 en abonemangsvagn.
John.
Vad står ATR för?
En annan fråga, var H32 den Büssing som användes i personaltransporterna till och från Musköbasen?
M v h
Ingwar
Citat från: Leyland skrivet 26 mars 2014, 21:38:18 PM
Automatisk Trafikanträkning
Tack för svaret!
M v h
Ingwar
[quote author=Ingwar Åfeldt link=topic=61980.msg438398#msg438398 date=1395866133
En annan fråga, var H32 den Büssing som användes i personaltransporterna till och från Musköbasen?
M v h
Ingwar
[/quote]
Ja i början och sedan till och från. Om vi utgår från ditt liv som Ösmochaufför så skulle man också kunna uttrycka det som de bussar som varvade och varvade i Muskötunnelns backe och fyllde tunneln med avgaser utan att få någon speciell hastighet och som du säkert såg från din förarplats i CF:en och längtade efter att kunna köra om. :D. Fast det kanske var efter din Ösmoera?
Mr H
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2014, 22:48:25 PM
Tack för svaret!
M v h
Ingwar
****
Jag vill minnas att ATR-vagnarna var utrustade med fotoceller, för trafikräkning, vid såväl fram-, som bakdörrarna.
Om jag inte minns fel, så informerades man om att det var en ATR-vagn man hämtade ut, men har glömt varför man fick denna information.
Någon som minns bättre?
HJP
Citat från: HJP skrivet 27 mars 2014, 09:53:31 AM
****
Jag vill minnas att ATR-vagnarna var utrustade med fotoceller, för trafikräkning, vid såväl fram-, som bakdörrarna.
Om jag inte minns fel, så informerades man om att det var en ATR-vagn man hämtade ut, men har glömt varför man fick denna information.
Någon som minns bättre?
HJP
Visst var det så.
Vid denna tids äldre ATR-utrustning, krävdes ju viss handpåläggning av föraren enligt instruktion (knapptryckningar vid t ex avvikelser).
I modern tids ATR-vagn, måste man ju som förare inte göra något för själva registreringen. Systemet håller reda på det mesta (!?). Däremot är det ju starkt önskemål från de ombud som värnar och kämpar för generellt längre körtider, att man som förare "håller igen" eller i vart fall inte kör för fort. Och självklart ligger ju det i allas intresse att få en rättvisande statistik, då det ligger som underlag för kommande tidtabeller (både utbud och körtider).
Citat från: Leyland skrivet 27 mars 2014, 10:13:21 AM
Visst var det så.
Vid denna tids äldre ATR-utrustning, krävdes ju viss handpåläggning av föraren enligt instruktion (knapptryckningar vid t ex avvikelser).
I modern tids ATR-vagn, måste man ju som förare inte göra något för själva registreringen. Systemet håller reda på det mesta (!?). Däremot är det ju starkt önskemål från de ombud som värnar och kämpar för generellt längre körtider, att man som förare "håller igen" eller i vart fall inte kör för fort. Och självklart ligger ju det i allas intresse att få en rättvisande statistik, då det ligger som underlag för kommande tidtabeller (både utbud och körtider).
****
Tackar&Bockar för det svaret :)
HJP
Citat från: Mr H skrivet 27 mars 2014, 08:34:51 AM
Ja i början och sedan till och från. Om vi utgår från ditt liv som Ösmochaufför så skulle man också kunna uttrycka det som de bussar som varvade och varvade i Muskötunnelns backe och fyllde tunneln med avgaser utan att få någon speciell hastighet och som du säkert såg från din förarplats i CF:en och längtade efter att kunna köra om. :D. Fast det kanske var efter din Ösmoera?
Mr H
Jag har alldeles för många gånger legat bakom en eller flera Büssing genom Muskötunneln och i uppförsbacken var det ett elände så sakta de gick. Det gjorde att vi Ösmoförare avgick från basen på sekunden vid avgångstid för att hinna iväg innan någon Büssing hann iväg före oss.
M v h
Ingwar
Citat från: Leyland skrivet 26 mars 2014, 21:38:18 PM
Automatisk Trafikanträkning
Då kommer förstås följdfrågan.. Vad innebär detta? :)
Ett räkneverk som räknar trafikanterna när de stiger av och på vagnen, väl synliga fotoceller på den tiden, de syns igenom framrutan på den främre Büssingen i form av en liten hammarlackad låda.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 mars 2014, 20:36:52 PM
Jag har alldeles för många gånger legat bakom en eller flera Büssing genom Muskötunneln och i uppförsbacken var det ett elände så sakta de gick. Det gjorde att vi Ösmoförare avgick från basen på sekunden vid avgångstid för att hinna iväg innan någon Büssing hann iväg före oss.
M v h
Ingwar
Jag kan tänka mig det! Ja de hade ju ett vridmoment som inte var av denna värld!
Apropå linjen "Abonnerad M" så har jag en kul historia som hände första dagen då trafiken kördes!
SL kommenderade personal till körningen som man alltid gjorde enligt rutin. Det ingen tänkte på var
att linjen gick in i ett militärt skyddsområde! Som av en slump stod Flottans MP vid gränstavlan första
dagen och förbjöd alla turer som inte kördes av svenska medborgare att köra vidare! Och det var ju ett par stycken. Resenärerna fick knöka in sig i godkända återstående bussar för att ta sig vidare. Förmodligen inte den
snabbaste backtagningen i Muskötunnelns uppförsbacke premiärdagen! Hur hanterade man i Ösmo detta med att man körde en ordinarielinje inom militärt skyddsområde?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 mars 2014, 22:25:59 PM
Jag kan tänka mig det! Ja de hade ju ett vridmoment som inte var av denna värld!
Apropå linjen "Abonnerad M" så har jag en kul historia som hände första dagen då trafiken kördes!
SL kommenderade personal till körningen som man alltid gjorde enligt rutin. Det ingen tänkte på var
att linjen gick in i ett militärt skyddsområde! Som av en slump stod Flottans MP vid gränstavlan första
dagen och förbjöd alla turer som inte kördes av svenska medborgare att köra vidare! Och det var ju ett par stycken. Resenärerna fick knöka in sig i godkända återstående bussar för att ta sig vidare. Förmodligen inte den
snabbaste backtagningen i Muskötunnelns uppförsbacke premiärdagen! Hur hanterade man i Ösmo detta med att man körde en ordinarielinje inom militärt skyddsområde?
Mr H
Antagligen på samma sätt som vad gäller trafiken på 637, stadigvarande förare som inte var svenska medborgare fick personlig dispens, men det hände ju ibland att det blev kontroll och bussen kördes av en finsk eller jugoslavisk medborgare från skubblistan och då muttrades det.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2014, 22:47:00 PM
Antagligen på samma sätt som vad gäller trafiken på 637, stadigvarande förare som inte var svenska medborgare fick personlig dispens, men det hände ju ibland att det blev kontroll och bussen kördes av en finsk eller jugoslavisk medborgare från skubblistan och då muttrades det.
Intressant! Lite OT men finns/fanns det inte olika klassningar på skyddsområden, förbjudet och j-ligt förbjudet etc?
Muskö var säkert j-ligt förbjudet.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2014, 08:37:25 AM
Intressant! Lite OT men finns/fanns det inte olika klassningar på skyddsområden, förbjudet och j-ligt förbjudet etc?
Muskö var säkert j-ligt förbjudet.
Mr H
Bussarna körde ju in på basen där ändhpl finns. Det var väl bara anställda o andra behöriga soom fick åka in och koll vid vakten?
Vad det gäller busskörande till och från Muskö vill jag minnas att förare som ej var svenska medborgare hade ett mer generellt tillstånd att köra där, åtminsone vad det gäller linjetrafiken till och på själva ön. För basen gällde sannolikt ett mer personligt tillstånd att köra in på basen till ändhållplatsen och ut igen, men aldrig köra in i själva berget. Kontrollen vid vakten var mycket summarisk. I Ösmo hade vi en förare som var från Österrike och han körde ofta till och från basen.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 mars 2014, 16:53:27 PM
Vad det gäller busskörande till och från Muskö vill jag minnas att förare som ej var svenska medborgare hade ett mer generellt tillstånd att köra där, åtminsone vad det gäller linjetrafiken till och på själva ön. För basen gällde sannolikt ett mer personligt tillstånd att köra in på basen till ändhållplatsen och ut igen, men aldrig köra in i själva berget. Kontrollen vid vakten var mycket summarisk. I Ösmo hade vi en förare som var från Österrike och han körde ofta till och från basen.
Visst kan bussar köra in i berget, men linjetrafikbussarna har (väl?) alltid bara gått till basens egna "bussterminal" en bit nedanför stabsbyggnaden (inne på basområdet). Inne i berget gällde (gäller?) "tuffare" personkontroller för att komma in.
Citat från: John skrivet 26 mars 2014, 20:40:37 PM
4163 en abonemangsvagn.
John.
Var det något skillnad på abonemangsvagnen (från serieutförandet), annat än att vagnen (vagnarna - var det flera H32?) var utrustad med "riktig" färdskivare som komplement till tickande hasslern?
Muskölinjen gick ju som reguljär linjetrafik, så där räckte det (väl ?) med hasslern.
Citat från: Leyland skrivet 28 mars 2014, 17:03:05 PM
Visst kan bussar köra in i berget, men linjetrafikbussarna har (väl?) alltid bara gått till basens egna "bussterminal" en bit nedanför stabsbyggnaden (inne på basområdet). Inne i berget gällde (gäller?) "tuffare" personkontroller för att komma in.
Jag har ett minne av att det stod bussar, bl.a H32 och H38, i en av bergstunnlarna men nu pratar vi om "Abonnerad M" alltså om vi ska kalla dem för det (ej linjetrafiken). Inom basen färdades man med truckar som drog släp typ Skansentåget alltså men lite mer statligt värdigt om jag uttrycker det så. Det var ju många förare f.ö på "Abonnerad M" som var anställda i Flottan och körde "Abonnerad M" som extrajobb i samband resan till och från jobbet. Då var det ju inget problem med passerandet förstås för dem.
Jag har inga minnen av speciellt strikt kontroll av bussarna när man skulle in på basen men jag tror att det var så att de som åkte med "Abonnerad M" hade ett speciellt viseringskort som man visade för föraren/"förstestyrman" :D? när man gick på och det kanske var kontrollen då. Jag gjorde lumpen i Flottan vid den här tiden och jag kan inte påminna mig att det var kontroll överhuvudtaget när man var på basen och skulle in i berget. Det borde ha varit det kan man tycka, men skulle man kontrollera hela den människomassan både vid vakten och sedan till berget, så skulle det ha tagit en oändlig tid. Kanske det var skälet till att de redan viserade "Abonnerad M"-bussarna fortsatte in i berget?
Mr H
Citat från: Leyland skrivet 28 mars 2014, 17:06:24 PM
Var det något skillnad på abonemangsvagnen (från serieutförandet), annat än att vagnen (vagnarna - var det flera H32?) var utrustad med "riktig" färdskivare som komplement till tickande hasslern?
Muskölinjen gick ju som reguljär linjetrafik, så där räckte det (väl ?) med hasslern.
****
Färdskrivaren var väl
istället för färgskivan. Åtminstone tickade inte de abonnemangsvagnar jag körde.
Minns jag fel?
HJP
Oj, vilken bild.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Abonemangsvagnarna H23 5413-5415 & H32 4151-4165 samt H33 4298-4300 hade en färdskrivare av typen som man hade blad i fanns väl 5 eller 7 dagars blad har jag för mej och den tickde inte som haslern som endast hade en glasskiva som gick runt har för mej att den registrerade sista 700 meterna? Lite märkligt det fanns ingen Leyland med abonemangskrivare så därav var 4151-4165 sprida lite på Söderhallen och Hammarby samt nyboda.
John.
Citat från: John skrivet 28 mars 2014, 19:49:24 PM
Lite märkligt det fanns ingen Leyland med abonemangskrivare så därav var 4151-4165 sprida lite på Söderhallen och Hammarby samt nyboda.
John.
Det är enbart min önskan att behålla "Leyland" som god vän som gör att jag avstår från att kommentera det faktumet!
:D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2014, 20:30:42 PM
Det är enbart min önskan att behålla "Leyland" som god vän som gör att jag avstår från att kommentera det faktumet!
:D
Mr H
Det glädjer mig :D
Å andra sidan så fick ju 4443 "riktig" färdskrivare på 1980-talet. Monterad under ett säte bak i vagnen.
Hej.
Jag vill minnas att det var en till fördel med H 32 från HB och trafiken till Muskö var att det var H¤ strålkastare monterat för stadsbussarnas halvljus var i det närmaste lika dåliga som
parkeringsljusen på en gammal 6 volt bubbla VW.
Minns även att man körde tom från HB till Ösmo Station och parkerade i Muskö i en bergsgrotta med 2 eller 3 st H 32 samt åkte till HB för rast till eftermiddagen då körde man tillbaka
körde turen Muskö till Ösmo Station och utgick där.Tomkörning till HB(Hornsberg)Jag tror jag körde dessa turer i en vecka 1069 eller 1970.
Om jag minns rätt så var det så.Det är ju några år sedan
MVH Fd 8612 HB.
Citat från: Jan-Peter skrivet 28 mars 2014, 22:24:43 PM
Hej.
Jag vill minnas att det var en till fördel med H 32 från HB och trafiken till Muskö var att det var H¤ strålkastare monterat för stadsbussarnas halvljus var i det närmaste lika dåliga som
parkeringsljusen på en gammal 6 volt bubbla VW.
Minns även att man körde tom från HB till Ösmo Station och parkerade i Muskö i en bergsgrotta med 2 eller 3 st H 32 samt åkte till HB för rast till eftermiddagen då körde man tillbaka
körde turen Muskö till Ösmo Station och utgick där.Tomkörning till HB(Hornsberg)Jag tror jag körde dessa turer i en vecka 1069 eller 1970.
Om jag minns rätt så var det så.Det är ju några år sedan
MVH Fd 8612 HB.
Alla H38or var förseda med H4 ljus. Lite mer osäker på om 4151-4165 hade detta. Men jag vet att vi i Bromma på slutet monterade H4 vartefter som att dom gammla ljusinsatserna blev dåliga.
John
Trafikerades inte Büssing H39-40 Musköbasen? Det fanns ju samanlagt åtta till antalet, och utrustade med manuell-låda.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 29 mars 2014, 09:01:16 AM
Trafikerades inte Büssing H39-40 Musköbasen? Det fanns ju samanlagt åtta till antalet, och utrustade med manuell-låda.
/Peter
Var det inte två av vardera, alltså fyra st totalt?
Jo, 4551-54. De körde bl.a. en tid på SAS ps-turer.
Citat från: Peter Rost skrivet 29 mars 2014, 09:01:16 AM
Trafikerades inte Büssing H39-40 Musköbasen? Det fanns ju samanlagt åtta till antalet, och utrustade med manuell-låda.
/Peter
Det har jag inte sett/hört eller kan bekräfta.
Citat från: Uffe E skrivet 30 mars 2014, 11:05:17 AM
Jo, 4551-54. De körde bl.a. en tid på SAS ps-turer.
Hade en av dem en gång på en eftermiddagstur på Muskö. Sist i raden av bussar in i tunneln, och ensam ut ur densamma (förutom bilkön bakom). Inte den piggaste bussen, men så var jag ju ovan också vid den sexväxlade manuella lådan. Lång väg till maskineriet ju, bakmotor som det var.
Läste här på forumet för ett antal år sedan att H39/40 trafikerat Muskö, någon enstaka tur. Ted har givit svar på min undran. :)
/Peter
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2014, 22:48:25 PM
Tack för svaret!
M v h
Ingwar
Ingwar - lite komplettering!
(http://www.forumbilder.se/DCFNH/sl-19721128-trafikmeddelande-om-atr-inforande-sidan-1.jpg) (http://www.forumbilder.se/DCFNH/sl-19721128-trafikmeddelande-om-atr-inforande-sidan-1)
(http://www.forumbilder.se/DCFNH/sl-19721128-trafikmeddelande-om-atr-inforande-sidan-2.jpg) (http://www.forumbilder.se/DCFNH/sl-19721128-trafikmeddelande-om-atr-inforande-sidan-2)