(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29Vbp23mars64Web_zps7dd46c47.jpg)
Ett möte mellan H19 5165 som skulle överföras/hade överförts till Nyboda/Brännkyrka och A29 193 den 23 mars 1964. För några år sedan berättade en Mr I för mig att det hade funnits planer på att köra med A25+B25+B25 till Mälarhöjden om exploateringen av Bredäng/Sätra hade gått fortare än utbyggnaden av T-banan dit. Spännande, någon som kan berätta mer?
Mvh Gunnar
Om 5188 är en långmilare så var väl 5165 en lågmilare till Metropol då den i stort sett endast gått i högtrafik från Hornsberg under många år. Var väl en av de som var vita invändigt? Konstigt att ingen av de Metropolerna blev sparade med sina låga miltal.
Jag har också hört det där med spårvägsdrift till Bredäng och då med hjälp av överskottet av B25 bl.a (men med A29 som dragare). Vet inte hur mycket allvar det låg i det egentligen, planering kan ju ta olika former från mer löst snack till 20 års-planer o.s.v. Jag tror att det här var väl något som någon kastade ur sig någon gång, det känns ju troligare än att ge sig in i något sådant här praktiskt svårgenomförbart, att forcera utbyggnaden av t-banan. Det gjorde man väl också delvis, från början så var det väl tänkt att man skulle vända i Bredäng men i stället så gick man direkt till Sätra. Åkte för övrigt första trafiktåget till Sätra. Stog en oändlig tid och väntade vid Liljeholmen. Örnsberg, Örnsberg, Örnsberg ett tiotal gånger och äntligen SÄTRA!
F.ö kul när 5 april och 50 år med tub2 infaller. 5 april 1964 är en av de få dagar i mitt liv där jag kan säga exakt på klockslaget vad jag gjorde hela dagen! :D. Kan tänka mig att flera här kan det!
Mr H
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2014, 09:21:02 AM
Ett möte mellan H19 5165 som skulle överföras/hade överförts till Nyboda/Brännkyrka och A29 193 den 23 mars 1964.
Mvh Gunnar
****
OJOJOJ! :D
Det känns alltid lite extra när det står Mälarhöjden som destination.
"Jag skulle ju kunna sitta där inne".
Mycket fin bild!
Att A25+B25 skulle vara tänkta på den linjen, har jag aldrig hört. Däremot har jag hört att man tänkte sig A24+B24, men att det skulle ha spruckit på att vändslingan i Mälarhöjden, var för snäv för ängbyvagnarna. Kan det stämma?
HJP
Linje 13 skulle man väl rent tekniskt kunnat köra med A25 + B25 då alla plf låg på vänster sida? Jag har hört varianten dels förtätning på spårvägens sträckning men dels på tunnelbanan men det sista tror jag är en ren skröna.
Hur då? Å andra sidan så var det ju 30 A29 till 20 turer så där fanns väl en del att ta på. Gick det tekniskt att köra A29 + B25 med signal och broms? Hade A29-tågen samma kabelöverföring mellan vagnarna som A25+B25? (A29-tågen hade åtminstone speciella kortare kablar än A25-tågen. Viktigt att inte sätta in sådana i A25-tågen!).
Mr H
Jag har en stark minnesbild av att min sagesman "Mr I" sade att det var A25 med dubbla B25 som var tänkta i detta sammanhang vilket också skulle ge en större kapacitetsförstärkning än att bara byta ut B29 mot B25. Körprov med A25+B25+B25 ska ha utförts men inte fallit ut positivt. En annan undran är under vilka år detta i så fall hade varit aktuellt.
F.ö. kändes nog 5 april 1964 lite mer av en sorgens dag även om utvecklingen måste ha sin gång.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2014, 17:27:31 PM
Jag har en stark minnesbild av att min sagesman "Mr I" sade att det var A25 med dubbla B25 som var tänkta i detta sammanhang vilket också skulle ge en större kapacitetsförstärkning än att bara byta ut B29 mot B25. Körprov med A25+B25+B25 ska ha utförts men inte fallit ut positivt. En annan undran är under vilka år detta i så fall hade varit aktuellt.
F.ö. kändes nog 5 april 1964 lite mer av en sorgens dag även om utvecklingen måste ha sin gång.
/Gunnar
Jag menade att det var kul att man vet en hel dag exakt vad man har gjort och när, resten var ju så lagom kul, speciellt inte den ödelagda spårvägsanläggningen förstås! Bäst att förtydliga detta! Däremot så är det ju förunderligt hur perfekt omställningen förflöt! Det enda jag minns var en Metropol på linje 130 vid Liljeholmen som inte startade men det löstes enkelt med en knuff från turen bakom!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 23 mars 2014, 19:50:57 PM
Däremot så är det ju förunderligt hur perfekt omställningen förflöt! Det enda jag minns var en Metropol på linje 130 vid Liljeholmen som inte startade men det löstes enkelt med en knuff från turen bakom!
Mr H
Ja, en jämförelse mellan tunnelbanefieringen av sträckan Telefonplan-Fruängen och utbyggnaden av Tvärbanan är intressant att göra!
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 24 mars 2014, 07:17:42 AM
Ja, en jämförelse mellan tunnelbanefieringen av sträckan Telefonplan-Fruängen och utbyggnaden av Tvärbanan är intressant att göra!
/Gunnar
;DMr H