Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: eldani skrivet 21 mars 2014, 12:42:02 PM

Titel: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: eldani skrivet 21 mars 2014, 12:42:02 PM
Det är ju bra om det går att genomföra så kan det bli billigare att åka buss i Ul på dag tid.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/billigare-buss-under-lagtrafik-i-uppland/
Titel: SV: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: virtual1 skrivet 21 mars 2014, 12:54:59 PM
Citat från: eldani skrivet 21 mars 2014, 12:42:02 PM
Det är ju bra om det går att genomföra så kan det bli billigare att åka buss i Ul på dag tid.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/billigare-buss-under-lagtrafik-i-uppland/

Fast det där är ju bara en utopi, lägre restaxa under lågtrafik och högre under högtrafik gör ju bara att ännu fler tar bilen. De flesta människor kan inte påverka sina skol/jobb-tider i någon större utsträckning - så att försöka flytta folks restider pga en taxejustering kommer aldrig kunna fungera. Blir det däremot dyrare under högtrafik tar ju ännu fler bilen då vinsten at ta buss/kollektivt minskar. Istället måste man (tyvärr) satsa på en tätare kollektivtrafik under högtrafiken och försöka optimera omloppen bättre istället så att antalet fordon inte blir så stor skillnad mellan hög/lågtrafik.
Titel: SV: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 21 mars 2014, 15:59:47 PM
Fast om man bara anstränger sig lite så går det att flytta på skolornas scheman och vissa större arbetsplatsers tider så att topparna inte ligger samtidigt. UL lär ha haft full kostnadstäckning för regionalbussarna på 1980-talet (och en _mycket_ hög kollektivtrafikandel i pendlingen) tack vare att man hade lyckats kapa topparna. Dåvarande planeraren Eje Larsson berättade utförligt i ett inlägg i Postvagnen för många år sedan, ett inlägg som jag tyvärr inte lyckas hitta i Tydals arkiv.
Titel: SV: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: Nico skrivet 21 mars 2014, 16:42:27 PM
Marginella effekter går säkert att få, men hur mycket påverkar eventuella ändringar av t.ex. skoltider mm. det totala resandet om man nu skulle börja laborera med priserna?
Titel: SV: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: Eje L skrivet 21 mars 2014, 20:59:18 PM
Hur man håller efter skolorna påverkar väldigt mycket antalet fordon i trafik. I glesbygdstrafiken är det i regel skolbarnens resor till och från skolan som styr hur många och hur stora fordon man behöver. Om man gör som vi gjorde i Uppland på 1980-talet och styr bort eleverna från topparna i arbetspendlingen kan man spara många bussar och få bättre trafik. Ett exempel från Tierp. 1980 hade högstadiet och gymnasiet i Tierp ramtiderna 8.40 - 15.30. Från Karlholm/Skärplinge behövdes 6 bussar, varav 1 ledbuss för att ta in eleverna. En buss blev kvar i Tierp och gjorde lite annat. Fyra förare passåkte hem. Bussen som var kvar i Tierp åkte hem ett varv mitt på dagen. På em passåkte man från Skärplinge igen. Så körde man hem med sina 6 bussar. Detta gav 3 (tre!) turer i vardera riktningen. 1980 skulle man dessutom köra en tur för industrin i Tierp med ankomst 6.45 och avgång 16.10. Morgonen kostade ingen buss men väl eftermiddagen. Eftersom låg- och mellanstadieskolorna  hade olika sluttider olika dagar så kördes det en mängd mindre bussar delvis parallellt med linjen. Körtiden mellan Skärplinge och Tierp var 25 min, liksom även mellan Tierp och Söderfors där det behövdes 2 bussar. Vad drev jag igenom? För det första tog vi över avtalet med Taxi om skoltrafiken. För det andra gjorde vi ett schema med tre hemskjutsvågor som var lika alla dagar. För det tredje slog vi isär skolstarten i Tierp. Högstadiet fick gå 8.00 - 15.00 och gymnasiet 8.50 - 15.50. Skolorna i Karlholm, Skärplinge och Söderfors fick gå 8.25 - 14.20. Nu kunde vi lägga en industrivåg in till Tierp med ankomst 6.45 från alla tätorter i kommunen. Sedan ut och börja om för att ta in högstadiet och pendlare med kontorstid till 7.45. Sedan ut och ta med låg och mellanstadieelever till skolstarterna i Söderfors, Karlholm och Skärplinge. Därefter in med gymnasiet och affärsanställda till 8.45. De minsta eleverna åkte hem med en våg från Tierp vid 12.10. En ny våg 13.30 från Tierp med koppling till ytterskolornas hemskjutsar. Elever från ytterskolorna som bodde i riktning mot Tierp åkte med i en våg vid 14.25. Hem med högstadiet vid 15.10 samt gymnasiet och industrianställda  16.10. Kontorsanställda åkte hem 17.10 och de affärsanställda 18.30. Eftersom vågorna från Tierp vid 12.10, 13.30 och 15.10 hade samtrafik vid ytterskolorna kunde man givetvis åka hem med dem om man hade håltimme på slutet av dagen, dvs vi spred toppen. Söderfors klarade sigpå detta sätt med 1 buss, Karlholm med 1 och Skärplinge med 2. Bussantalet i stråken Tierp - Söderfors och Tierp - Skärplinge/Karlholm minskade alltså från 8 till 4. Dessutom blev det alltså timmestrafik morgon och kväll. Antalet småbussar hos Taxi minskade från 21 till 13 men antalet km ökade. Vi tidtabellslade även småfordonen och satte in biljettmaskiner. På det sättet kunde vi även nyttja dem som förstärkning på de stora linjerna. Vi förhandlade med 12 industrier i Tierp och kom överens om deras arbetstider. Om man tycker att kollektivtrafiken kostar för lite idag ska man givetvis inte göra som vi gjorde i Uppland. För den som vill se hur det nu jobbas i Örebro är den här länken användbar: http://www.lanstrafiken.se/Gemensam-information/Om-Lanstrafiken/Om-Lanstrafiken/Orebro/Projekt/
Eje Larsson
Titel: SV: Billigare buss under lågtrafik i Uppland?
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 22 mars 2014, 01:32:14 AM
Citat från: virtual1 skrivet 21 mars 2014, 12:54:59 PM
Fast det där är ju bara en utopi, lägre restaxa under lågtrafik och högre under högtrafik gör ju bara att ännu fler tar bilen. De flesta människor kan inte påverka sina skol/jobb-tider i någon större utsträckning - så att försöka flytta folks restider pga en taxejustering kommer aldrig kunna fungera. Blir det däremot dyrare under högtrafik tar ju ännu fler bilen då vinsten at ta buss/kollektivt minskar. Istället måste man (tyvärr) satsa på en tätare kollektivtrafik under högtrafiken och försöka optimera omloppen bättre istället så att antalet fordon inte blir så stor skillnad mellan hög/lågtrafik.
Dom som pendlar till skola eller jobb reser väl dock normalt på periodkort och lär därför inte märka att det är differentierade priser. Däremot kanske differentierade taxor då man reser på värdekort eller enkelbiljetter kan få folk som inte behöver resa i rusningstid t ex shoppare att flytta sina resor och undvika rusningstiderna.