Pratade med en förare och han berättade att BKB har beställt drygt 130 Mercedes gasbussar. Vågar inte lova sanning i detta dock
Citat från: Erol skrivet 19 mars 2014, 14:20:36 PM
Pratade med en förare och han berättade att BKB har beställt drygt 130 Mercedes gasbussar. Vågar inte lova sanning i detta dock
Det var gas till Blekinge?
Om man ska ha helt nya fordon till kommande avtal blir det ju en del befintliga att försöka omplacera/göra sig av med.
Citat från: Erol skrivet 19 mars 2014, 14:20:36 PM
Pratade med en förare och han berättade att BKB har beställt drygt 130 Mercedes gasbussar. Vågar inte lova sanning i detta dock
Detta är helt fel.
Bergkvarabuss har inte ens fått någon trafik som täcker så många gasbussar.
Blekinge är RME och hybrid-bussar.
Det föraren nog blandade ihop det med var de gasbussar som nyss levererats till Skåne och till Kronoberg som nu är i trafik.
Vad han sa till mig är att det är 15-meters gasbussar från Mercedes. Ska visst vara en affär gjord direkt i Tyskland.
Vad jag vet så har inte MB utvecklat någon ny gasmotor för Euro 6.
//Niclas
Citat från: Erol skrivet 19 mars 2014, 20:53:46 PM
Vad han sa till mig är att det är 15-meters gasbussar från Mercedes. Ska visst vara en affär gjord direkt i Tyskland.
Kan hända - men det är totalt verklighetsfrämmande.
Vilken trafik skulle Bergkvara köra dessa bussar på? Det finns ju ens ingen....
Men fortfarande låter det lång väg som att han blandat ihop det med de 14,7m (nästan 15m alltså) MAN-bussar som redan satts i trafik i Skåne.
Bergkvarabuss affärer för MB görs alltid direkt med Tyskland och således aldrig med Evobus i Sverige.
Du vet....det finns ett bra talesätt att ha i åtanke ibland...
"Det som låter för bra för att vara sant, är oftast inte det"
Citat från: Erol skrivet 19 mars 2014, 14:20:36 PM
Pratade med en förare och han berättade att BKB har beställt drygt 130 Mercedes gasbussar. Vågar inte lova sanning i detta dock
Vänta och se, antal kan stämma men inte märke och typ.
Men har hört av flera att MB kommer börja att producera gasbussar nu gentemot svensk marknad
Citat från: Erol skrivet 19 mars 2014, 14:20:36 PM
Pratade med en förare och han berättade att BKB har beställt drygt 130 Mercedes gasbussar. Vågar inte lova sanning i detta dock
Tyvärr ingen sanning i dessa påståenden. Tidigare köpte vi inkl vissa övertagna Gasbussar från Arriva, Thygesson, Veolia 152 st får Skåne samt 50 st som går i Växjö.
I Blekinge blir det inga Gasfordon utan som nämndes Volvo Hybrid samt Mercedes Citaro Euro 6.
Ha en trevlig Vår
//Pär
Citat från: Erol skrivet 20 mars 2014, 12:00:15 PM
Men har hört av flera att MB kommer börja att producera gasbussar nu gentemot svensk marknad
Att man endast skulle utveckla en gasmotor för den svenska marknaden är inte så troligt. Med tanke på utvecklingskostnader och den otroligt lilla serie man i så fall skulle bygga och sälja är inte försvarbart.
//Niclas
När bergkvara körde i Lund var det Mercedes med gasdrift.
Citat från: Jan skrivet 21 mars 2014, 05:43:56 AM
När bergkvara körde i Lund var det Mercedes med gasdrift.
Och så är det ju från och med sommaren 2013 i Växjö. Men det rör sig om den gamla modellen av Citaro, som vad jag förstår inte längre tillverkas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2014, 07:49:11 AM
Och så är det ju från och med sommaren 2013 i Växjö. Men det rör sig om den gamla modellen av Citaro, som vad jag förstår inte längre tillverkas.
Japp, som har Euro 5-motorer och inte Euro 6 som gäller nu för nya fordon.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2014, 10:39:34 AM
Japp, som har Euro 5-motorer och inte Euro 6 som gäller nu för nya fordon.
//Niclas
Inte riktigt än: Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper enligt http://europa.eu/legislation_summaries/environment/air_pollution/l28186_sv.htm
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2014, 10:49:38 AM
Inte riktigt än: Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper enligt http://europa.eu/legislation_summaries/environment/air_pollution/l28186_sv.htm
Du har rätt...men ändå "fel"
Det stämmer att EU godkänt 8 månaders dispens för införandet av Euro6-motorer...MEN!!
Vissa länder har valt att inte följa det utan införa Euro6 från 1 januari 2014, däribland är Sverige som inte utnyttjat dispensen!